Jos viime talvi koetteli hermoja, tulee ensi talvi olemaan silkkaa piinaa:kylmin talvi 1000 vuoteen

Keittiönoita
Kyllä mulle kelpaa kylmä talvi! Viime talvi oli täydellinen, inhoan semmosta synkkää kuratalvea, mielummin kunnon pakkaset ja lunta.
Sama juttu. Mä olen kyllä eniten kesäihminen, mutta mieluummin kunnon luminen pakkastalvi kuin se pimeä, tuulinen ja märkä loskatalvi. Tarkoittaahan tuo tietysti sitä, että lämmitys tulee kalliimmaksi....loskatalvina kun ei tarvitse laittaa lämmitystä päälle lainkaan... mutta en valita. Luultavasti valittaisin, jos asuisin omakotitalossa.
 
Leukistinen aksolotli
Mä tykkäsin viimetalvena siitä, että oli niin paljon pakkasta, ettei ollut kengät koko ajan märkinä. Mulla on semmoset lampaannahkaiset aamutossut, joita käytin ulkona viimetalvena ja niillä pystyi mennä, vaikka niissä on pohjakin nahkaa. Niillä voi luistella teitä eteenpäin. oon koko ajan toivonut, että tulisi taas niitä pakkasilmoja, jotta pääsisin luistelemaan aamutossuilla.
 
Ainot on POP!
Mä tykkäsin viimetalvena siitä, että oli niin paljon pakkasta, ettei ollut kengät koko ajan märkinä. Mulla on semmoset lampaannahkaiset aamutossut, joita käytin ulkona viimetalvena ja niillä pystyi mennä, vaikka niissä on pohjakin nahkaa. Niillä voi luistella teitä eteenpäin. oon koko ajan toivonut, että tulisi taas niitä pakkasilmoja, jotta pääsisin luistelemaan aamutossuilla.
Kannattaa kokeilla ainoja kans, ihanan lämpöisiä villasukan kanssa, vaikka pihalla olis kuinka kylmä. I :heart: Ainot
 
Mama the strange
Jos nuo ennustukset golf-virran heikkenemisestä pitävät paikkansa niin ennenpitkää Suomessa vallitsee samanlainen ilmasto kuin esim. Siperiassa. Eli ei tuo viileneminen vain ensi talvea siinä mielessä koske.

Tuota golf-virran heikkenemistä on asiantuntijat veikkailleet jo pidemmän aikaa, koska ilmastonmuutoksen aiheuttama Grönlannin sulaminen ja sulamisvedet oletettavasti vaikuttavat golf-virtaankin.
 
[QUOTE="ihmettelijä";22092517]kuka sitten tietää että miten kylmä talvi Suomessa on ollut 1000 vuotta sitten. Kukaan ei puhu siitä, yritin googlettaa mutta en löytänyt tietoa. Onko se 50 vai 40 vai jopa 60 asteen pakkaset?[/QUOTE]

Samaa tietoa olen yrittänyt etsiä, mistä joku voi tietää viimeisten tuhannen vuoden talvista? Onhan ne voinut olla lämpimiäkin, tuhannessa vuodessa tapahtuu paljon muutoksia.
Isäni kertoi että sotavuosina 1939-45, oli todella kovat pakkaset. Mittari meni itärajalla alle -50 astetta.
 
"vieras"
[QUOTE="janina";22092464]Niinpä!!

Nim: 700e sähkölaskut kuukaudessa talvella 110m2 omakotitalosta[/QUOTE]

Teillä on lämpövuoto jossain!! Meillä on myös ok talo ja suorasähkö mutta sen lisäksi ilmlämpöpumppu ja takka. Ja meillä oli viime talvena noin300 € max kk sähkölasku.
Neliötä noin 140. Yösähköllä pidettiin lattia lämmöt ja päivällä takka + ilmalämpöpumppu.
 
"mhm"
Mä luin jostain, että saattais tarkottaa 1,5 -2 astetta pitkäaikaista keskiarvoa kylmempää.
Mutta tietysti se ei ole tasasesti, joten kyllä se saattaisi muutamaa kunnon paukkupakkasta tietää tänne eteläänkin.
 
Leukistinen aksolotli
Kaikkein ja kylmin ja kurjin mulla on ollut yleensä, kun ilma on märkä, eikä ole pakkasta, vaan lämpötila on vähän nollan yläpuolella. sen sijaan kun on kunnon pakkaseen pukeutunut kunnolla, tarkenee hienosti, varsinkin kun se kosteus ei tunkeudu vaatteisiin ja vie niiden lämmönpitävyyttä.
 
Viime talvena ei täällä tainnu olla edes -30 astetta pakkasta, kuten joinain talvina. Viime talvi oli kyllä ihana kun lunta oli paljon ja rekikausi kesti tarpeeksi pitkään, lokakuun lopulta huhtikuun alkuun. Pari vuotta taaksepäin pääsi reellä tammikuun puolivälistä maaliskuun puoliväliin.

Ja vaikka ok-talossa asutaa, ni lumitöiden kans ei pahemmin ongelmia ole ku onneksi omaan autoon saa puskulevyn kiinni jos haluaa sillä kolata. Ja käyhän yks isäntä traktorillaan sit kun tarpeeks sataa lunta. Takan jos sais rakennettua ennen talvea, ni auttais vähäsen lämmityksessä... Mut onneks ei muutenkaans ähkölämmitystä ole vaan öljy ja sekin kattila toimis myös puulla.
 
Nyt minulla heräsi kysymys että millä se puilla lämmitetty vesi kiertää sinne patteriverkkoon tai miten se kiertää siellä kattilassa? Ettei vaan sähköisellä pumpullaa..:whistle:
No enhän mie sanonu siitä mittään. ja paljon vähemmän sitä sähköä jokatapauksessa kuluu kuin, et jos ois sähkölämmitys. Kun tuol joku sanoi, et talvella meni sähkölaskuun 700€ kuussa lämmityksen takia... meil menee sähkölaskuun 50€ kuussa... ja öljyä menee vuodessa ehkä 1500litraa...
 
Kyllä täällä päijät-hämeessä ainakin oli viime talvena -30 ja ylikin, keskimäärin kuitenkin reilusti yli -20. Öljyä sai tilata jatkuvasti, auto oli umpi jäässä töistä lähtiessä, kuopus ei suostunut ulos, ja se saakelin lumen määrä! Lopputalvesta ei ollut enää paikkaa mihin kolata sitä lunta, joten meillä meni pihalla vaan polku, ja autojen mentävät aukot. Ei kiitos samanlaista talvea enää!!!! Kyllä mä tykkään lumesta ja pakkasesta, mutta rajansa kaikella!
 
"mä"
Jos tuo pitää paikkaansa niin viime talvi oli leuto tulevaan verrattuna. Ottaen huomioon, että tässä 1000 vuoden aikana on ollut tietääkseni jopa -50 asteen pakkasia niin ei pahemmin naurata enää...
 
Kyllä täällä päijät-hämeessä ainakin oli viime talvena -30 ja ylikin, keskimäärin kuitenkin reilusti yli -20. Öljyä sai tilata jatkuvasti, auto oli umpi jäässä töistä lähtiessä, kuopus ei suostunut ulos, ja se saakelin lumen määrä! Lopputalvesta ei ollut enää paikkaa mihin kolata sitä lunta, joten meillä meni pihalla vaan polku, ja autojen mentävät aukot. Ei kiitos samanlaista talvea enää!!!! Kyllä mä tykkään lumesta ja pakkasesta, mutta rajansa kaikella!
Meillä traktori kasas suurensuuren lumikasan tontin perälle ja siinä laskettiin mäkeä vielä huhtikuussa :D Miusta oli ihanaa ku oli noin paljon lunta!
 
[QUOTE="jjjj";22095348]Kukaan ei sitten valita talvesta jos on kylmä. muistelen vaan helle jakson itkua täällä.[/QUOTE]

Mie en valittanu viime talvenakaan. Mutta valitan kyllä liiallisesta helteestä. Mut mie oonkin talvi-immeinen =)
 
"Hip"
Voi persus!

Mä olen elätellyt toivoa,että talvi olisi leuto, kuten 2008,kun meidän kolmonen syntyi. Tykkään kyllä kovista pakkaskeleistä ja lumesta,mutta meidän neljännen laskettu aika on 9.1.11 ja sen takia en kovin kovia pakkeskelejä toivo.
Olen empaattinen. Mun tyttö syntyi 10.1.2006, ja just ku sitä ois saanu alkaa ulkoiluttaan, tulikin sen verran kovat pakkaset, ettei päästy moneen viikkoon ulos. tyttö ei nukkunut todellakaan hvyin ja tuntu, että seinät kävi aika ahtaiksi.
 

Yhteistyössä