Jos viime talvi koetteli hermoja, tulee ensi talvi olemaan silkkaa piinaa:kylmin talvi 1000 vuoteen

"vieras"
Ihmettelen nyt täälläkin... Oliko viime talvi tosiaan kauhean kyulmä. Siis etelässä. En muista mitään kauheita paukkupakkasia. Milloin ne oli. Joku kirjoitti toisessa ketjussa ettei lapsia voinut päästää ulos kun oli niin kylmä (alle -30) Kyllä meillä ulkoiltiin joka päivä, en muista että olisi ollut alle -30 yhtenäkään päivänä. Mun muistoissa viime talvi oli ihanteellinen. Pakkasta ja PALJON lunta.
Meillä päin ainakin oli paljon sellaista -20 - 25 astetta ja kova tuuli. Mua ei pakkanen niinkään haittaa, mutta toi viima on petollinen. Oli toisinaan pakko jäädä kotiin ihan sen vuoksi, kun ei pystynyt suojaamaan omia eikä lasten kasvoja paleltumilta.
 
"vieras"
mulla tässä paperilehdessä lukee että tuon väitteen todisteeksi ei ole olemassa mitään tieteellistä tutkimusta ja että sään ennustaminen yli kahden viikon päähän on hyvin hankalaa. ja meteorologi sanoo että hänen tiedossaan ei ole mitään tieteellistä läpimurtoa jonka perusteella voisi ennustaa ensi talven säätä.
joten taitaa olla taas vaan kohuotsikointia...
 
[QUOTE="vieras";22092597]Meillä päin ainakin oli paljon sellaista -20 - 25 astetta ja kova tuuli. Mua ei pakkanen niinkään haittaa, mutta toi viima on petollinen. Oli toisinaan pakko jäädä kotiin ihan sen vuoksi, kun ei pystynyt suojaamaan omia eikä lasten kasvoja paleltumilta.[/QUOTE]

No tuollaisia -20 asteen pakkasia mäkin muistan. Ei ollut mun makuun vielä lainkaan liian kylmiä. Me tosin asutaan etelässä ja meren äärellä, joten josko täällä olis ollut leudompaa... ? Mutta viime talvi voi tulla mun puolestaan uudestaan. :D Oli ihanaa kun oli kerrankin lunta ja kunnolla!!!
 
"Viuhti"
[QUOTE="minä vaan";22092495]kannattaa harkita sisälämpötilan laskemista vaikka yhdellä tai kahdella asteella, äkkiä sitä tottuu 18 asteen sisälämpötilaan ja se näkyy jo huomattavasti sähkölaskussa. siis jos ei ole jo tehnyt tuota...[/QUOTE]

Ja lisäeristystä! :O Kyllä saa olla ohkaset seinät jos tuollaisia laskuja on tullut! Meillä oli koko viime talven sisällä n. +21 lämmintä (talo 150m2) ja silti suurin lasku oli vain 230€
 
"Lissu"
[QUOTE="vieras";22092603]mulla tässä paperilehdessä lukee että tuon väitteen todisteeksi ei ole olemassa mitään tieteellistä tutkimusta ja että sään ennustaminen yli kahden viikon päähän on hyvin hankalaa. ja meteorologi sanoo että hänen tiedossaan ei ole mitään tieteellistä läpimurtoa jonka perusteella voisi ennustaa ensi talven säätä.
joten taitaa olla taas vaan kohuotsikointia...[/QUOTE]

Niin mäkin vähän luulen... jos Golf-virta oikeasti olisi hiipumassa niin aiheesta olisi kyllä uutisoitu laajasti, ja seuraukset olisi paljon kauaskantoisemmat kuin yksi kylmä pakkastalvi. :D
 
[QUOTE="vieras";22092603]mulla tässä paperilehdessä lukee että tuon väitteen todisteeksi ei ole olemassa mitään tieteellistä tutkimusta ja että sään ennustaminen yli kahden viikon päähän on hyvin hankalaa. ja meteorologi sanoo että hänen tiedossaan ei ole mitään tieteellistä läpimurtoa jonka perusteella voisi ennustaa ensi talven säätä.
joten taitaa olla taas vaan kohuotsikointia...[/QUOTE]

Näinhän se on että eipä sitä tiedä ennenkun näkee.Pitihän kesänkin olla kylmä ja sateinen. Ja mitä se sitte kuitenkin oli...
 
"Noh"
voi ei :(

ja minä valitan kyllä liian kovista pakkasista, kuten valitin niistä järkyistä helteistä, kumpikaan ei hyvä, astmaatikko olen. ois vaan aina silleen sopivasti lämmin ja viilee :)
 
"vieras"
[QUOTE="Noh";22092644]voi ei :(

ja minä valitan kyllä liian kovista pakkasista, kuten valitin niistä järkyistä helteistä, kumpikaan ei hyvä, astmaatikko olen. ois vaan aina silleen sopivasti lämmin ja viilee :)[/QUOTE]

Muuta Tanskaan :)
 
Ei käy, en suostu!
Nenähän jäätyy jo pelkästä ulos katsomisesta :D Vihaan kovia pakkasia, suuria lumikasoja ja viimaa. Taas on sitten sisälläkin vilpoista ja jos lunta tulee samassa mittakaavassa kuin viime talvena, niin riittää jälleen pohtimista mihin lumen kolaa, kun piha on täynnä suuria kasoja jo valmiiksi.
Ihanne keli olisi semmoset 5-10 astetta pakkasta, lunta sopivasti ja aurinko paistaa :xmas:
 
Jassoo, pitäis varmaan rueta miettiin kunnon lämpimän lakin tekoa. Kaupassa myytävät on niin kökköjä...ei tuulensuojaa, ei korville suojaa, ei niskalle suojaa... Tai jos on, ni sit se on ruma ja maksaa hirveästi.

Joko se minijääkausi alkaa..?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton;22092670:
Taas on sitten sisälläkin vilpoista ja jos lunta tulee samassa mittakaavassa kuin viime talvena, niin riittää jälleen pohtimista mihin lumen kolaa, kun piha on täynnä suuria kasoja jo valmiiksi.
Kolaat niitä sinne kivijalan viereen eristeeksi.
 
Khimaira
Ei haittaa pätkääkään- tervetuloa vaan kunnon pakkaset ja reippaasti lunta :xmas:
ja kesä oli loistokas - kuumuuttaa pitkään :p

Mä niiiin rakastan Suomen kaikkia vuodenaikoja :cool:
 
700 lasku
Joo ihan oikeesti tuli, meidän talo on -20 luvulla rakennettu hirsitalo jota on jo lisäeristetty ja peruskorjattu ja lisäksi kaksi varaavaa pönttömuuria huutaa talvella yötä päivää ja pattereita on päällä alakerrassa 2 (eteinen,keittiö) ja yläkerrassa 3 (lasten huoneet) ja sisälämpö meillä on sellanen 20...
 
häh
mitä te oikein valitatte?
meilläpäin ollaan totuttu -40 asteen pakkasiinkin, vaikka eihän niitä nyt montaa viikkoa talven aikana ole.
kouluun ja töihin silti pitänyt aina mennä KÄVELLEN monen kilometrin matka.
hengissä ollaan selvitty ja ilman traumojakin!

nykyään asun keski-suomessa, joten joku -20 asteen "paukkupakkanen" ei paljoa ulkoilemista estä.

niille jotka saavat vauvan talvella ja haluaisivat siitä huolimatta ulkoilla:
ostakaa kunnon kantoväline (liina tai manduca ihan vastasyntyneelle) ja kantotakki!
pysyy vauvan keho ja hänen hengitysilmakin lämpimänä plus helpottaa äidin elämää muutoinkin!
 
Mimoosa harmaana
Prrkele! Meinaan asutaan yksiössä, lämmityskustannuksia ei ole tavallaan, mutta en saa jumaliste parvekkeen ovea enää kiinni! Tai eilen sain kun rynkytin n. 50 kertaa sitä kiinni, mutta en enää. Kiva juttu talvella, jos tuo tyhmä ovi ei tuosta kutistu :D
 
"vieras"
Jesh! :) Kyllä se tänne etelään kelpaa. Lounais-Suomessa asutaan ja minä taas en voi ymmärtää, kuka muka mieluummin ottais ne täkäläisittäin normaalit talvet: loskaa ja mustaa jäätä, kumpparikelit suurimman osan talvea.

Mut jos meille tulee muutto pohjoseen ni sit saattaa olla etelän tytöllä vähän totuttelemista :LOL:
 
Kunnon talvi kiitos. Kamalin talvi, jonka äkkiseltä muistan oli jokunen vuosi sitten, kun tammikuussa satoi vettä Rovaniemellä. Mukava liukastella, kun vesi oli jään päällä ja loskaa. En nyt ihan hirveitä pakkasia toivo, ainakaan sellaisia jotka jatkuvat päivästä toiseen, mutta jokunen pakkaspäivä pitäisi olla. Ja lunta tietysti, mustaa ja loskaista talvea ei jaksa katsella.
 
tältä kannalta
Ihmettelen nyt täälläkin... Oliko viime talvi tosiaan kauhean kyulmä. Siis etelässä. En muista mitään kauheita paukkupakkasia. Milloin ne oli. Joku kirjoitti toisessa ketjussa ettei lapsia voinut päästää ulos kun oli niin kylmä (alle -30) Kyllä meillä ulkoiltiin joka päivä, en muista että olisi ollut alle -30 yhtenäkään päivänä. Mun muistoissa viime talvi oli ihanteellinen. Pakkasta ja PALJON lunta.
Meillä oli kyllä Kouvolan seudulla lukuisia päiviä kun elohopea lasku -30 alapuolelle, -35 parhaimmillaan.

En mä nyt niin olis henkilökohtaisella tasolla tuosta pakkasesta ja lumesta huolissani, vaan ajattelisin asiaa siltä kannalta, että kuinka saadaan energia riittämään ja paljonko hinnat nousee jos on toinen paukkupakkastalvi putkeen. Paljonko ihmisiä on pulassa maailmanlaajuisesti? Se huolettaa.
 

Yhteistyössä