Miten vauvan ja vilkkaan 2-vuotiaan kans kauppaan ilman tuplia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liikkuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liikkuja

Vieras
Hei,
Meille on tulossa pian toinen lapsi. Esikoinen on vauvan syntyessä 2-vuotias. Aika monet sanomat että seisomalaudan kans pärjää kun ikäeroa on tuo 2 vuotta. Ja onhan se totta että 2-vuotias ei enää istu niin mielellään rattaissa. Käytännön asiat mietityttää kuitenkin kovasti. Miten tuommoisen vilkkaan 2-vuotiaan ja vauvan kans käydään päivällä esim ruokakaupassa tai kirjastossa? Jos vauva on rattaissa tai kaupan kärryissä niin miten saan sen 2-vuotiaan pysymään aisoissa?
Miten teillä muilla on tämmöiset tilanteet onnistuneet? Ruokakauppaan ja kirjastoon ym palveluihin meillä on matkaa 2km ja haluaisin kyllä kovasti päästä kulkemaan päivisin kävellen (tai edes autolla mutta sama ongelma on silloinkin). Tarvitsenko siis tuplarattaat jotta saan 2-vuotiaan pysymään aloillaan vai miten te muut ootte tilanteen ratkaisseet?

Mulla tulee olemaan sama tilanne ja aion hankkia tuplat. Mun vastaus, kun oon asiaa pohtinut: ei mitenkään. :D

Sitä paitsi meidän tyttö tykkää istua rattaissa. Enpä ihan heti usko, että tuohon ikään mennessä se viehätys johonkin kovasti laantuisi..

ostin tuplat ja totesin jälkikäteenkin etten olis mitenkään pärjännyt ilman. Meillä 2v saattoi yhtäkkiä päättää ettei enää jaksakaan kävellä. Ei kiva, kun kotin on 3km matkaa:D

Ei sujunut ainakaan meidän esikoisen kanssa lautailu ennen kolmea ikävuotta. Marketeissa on kahden istuttavia ostoskärryjä, paitsi että niissä lapset sitten ovat toistensa kimpussa, kun ovat vierekkäin. Meillä oli käytössä Phil&Ted'sit.

Kun sinä kerran kuljet kauemmas kuin 100 metrin päähän puistoon, niin tarvitset ehdottomasti tuplat. 2v vielä nukkuu päikkäritkin, seisomalaudalla se on aika hankalaa, ellei suorastaan mahdotonta.

Meillä istuu 2v7kk vielä päivittäin tuplien kyydissä. Ei jaksakaan kävellä takaisin kotiin kaupungista (3km) tai meinaa olla eriävät mielipiteet matkan suunnasta :D
Ei pärjättäisi kyllä ilman.

Meidän lapsilla ikäeroa 2v 2kk. Liikkeellä ollaan oltu pääasiassa joko vauva kantorepussa ja isompi rattaissa tai isompi seisomalaudalla ja vauva vaunuissa.

Kaupassa käyn yleensä vain jomman kumman kanssa tai kokonaan yksin. Suunnilleen aina menen autolla eli vauva kulkee kaukalossa. Esikoinen saa joko autokärryn tai oman pikkukärryn. Vauva kulkee kaukalossaan ostoskärryissä ihan helposti mukana. Tai voihan vauvan laittaa kaupassakin liinaan tai reppuun. Tai isomman tavallisten kärryjen istuinosaan, kaukalo ostososan päälle poikittain. Myös niitä sisaruskärryjä on isoissa kaupoissa. Onhan noita vaihtoehtoja. =) Kirjastossa en kahlitse esikoista mitenkään, saa lueskella rauhassa lastenosastolla kirjoja ym. Tietty jos olisi joku täystuho niin asia olisi toinen.

Kyllä ne tuplarattaat on aika mainiot! Tai sitten vauva kantoliinaan ja 2v rattaisiin. Tai vauva rattaisiin ja 2v perinteisiin valjaisiin kiinni. Mutta älä edes kuvittele että pärjäisit hermojasi menettämättä pelkästään lasta kädestä taluttaen -tai sitten menette vain sinne minne lapsi haluaa :)

Kaupassa isompi istui kärryjen istuinosassa ja pienempi oli kaukalossa kärryn pohjalla, ellei ollut tuplakärryjä saatavilla. Joskus isompi työnsi pikkukärryjä tai käveli ostoskärrystä kiinni pitäen. Joskus isompi oli autokärryssä ja pienempi kaukalossaan autokärryn istuimessa (siinä ostoskärryosassa siis). Joskus pienempi oli kantorepussa tai kantoliinassa ja isompi kärryssä. Jne.

Ostin tuplat raskausaikana kun esikoinen oli 1 v 10 kk ja lapsille oli tulossa tasan 2 v ikäero. Kuvittelin tuplarattaiden olevan elintärkeät. Olin väärässä. Olihan ne tosi kivat ja kätevät ensialkuun, kun elettiin kylmintä keskitalvea; niihin sai esikoisenkin topattua lämpimästi. Kun lumi suli, menivät tuplat varastoon lopullisesti - oltuaan 3-4 kk käytössä ja siitäkin osan vain siksi, että niitä oli pakko käyttää kun ne kerran oli ostettu. Emme kulkeneet autolla kaikkialle, vaan kävelimme ja käytimme julkisia.
Eli ne oli ihan alussa tarpeen, mutta tosi lyhyen ajan. En siltikään tiedä olisinko pärjännyt tyystin ilman niitä (olisin varmaan, mutta olisi pitänyt keksiä joku Suunnitelma B esim. kantoliina+rattaat, tai pulkka+rattaat), joten en kadu että ne tuli ostettua, saihan niistä hyvän hinnan kun myi ne pois hyvin vähän käytettyinä :)

[QUOTE="vieras";22079004]Kun sinä kerran kuljet kauemmas kuin 100 metrin päähän puistoon, niin tarvitset ehdottomasti tuplat. 2v vielä nukkuu päikkäritkin, seisomalaudalla se on aika hankalaa, ellei suorastaan mahdotonta.[/QUOTE]

Mikä ongelma sitten on olla esikoisen päiväunien aikaan kotona?
Eihän sitä koko päivää tarvitse liikenteessä olla.

[QUOTE="vieras";22079168]Mikä ongelma siinä on hankkia tuplarattaita, vaikka olisivat käytössä vain muutamia kuukausia?[/QUOTE]

Niinpä. Saahan ne myytyä eteenpäin kun ei enää tarvitse.

[QUOTE="vieras";22079168]Mikä ongelma siinä on hankkia tuplarattaita, vaikka olisivat käytössä vain muutamia kuukausia?[/QUOTE]

joo, samaa mietin. Musta ne ekat kuukaudet vauvan ja taaperon kanssa on just niitä hankalimpia. Tuplat helpotti ainakin meidän arkea huomattavasti ja niistä saa tosiaan myydessään hyvän hinnan.

Suosittelen tuplien hankintaa. Meillä ikäeroa 2v 5kk enkä olisi pärjännyt ilman tuplia. Seisomalauta toimi lyhyillä matkoilla satunnaisesti muutaman kerran kuussa, mutta ei isompi siinä viihtynyt, halusi istua, nukkua ja olla "vauva".

meillä on pärjätty ilman tuplia. Ikäeroa vuosi ja 3 kuukautta. Vaunuihin isompi perälle istumaan ja pienempi jalkojen väliin nukkumaan, tai isompana jo istumaan. Kauppaan autolla, isompi ostoskärryihin istumaan ja pienempi kaukalossaan kärryjen päälle poikittain. Ongelmat on alkaneet vasta nyt, kun pienempi ei enää mahdu kaukaloon, eikä paikallisissa kaupoissa ole näitä tuplakärryjä. Pakko laittaa isompi kaupassa sinne kärryihin, mutta sehän heittelee sieltä yhtämittaa ostoksia lattialle. Kävelemään ei voi päästää, koska on aivan liian vilkas ja rikkoisi kauppareissulla ihan liikaa tavaroita hyllyistä. Niin ja yksin en pääse kauppaan, mies on aina töissä sunnuntai-illasta pe-la väliseen yöhön.

Mä ehdotan kans tuplia.Meidän lapsilla on 3v ikäeroa ja mä hommasin tuplat jotta pääsin päivisin niiden kans kävelylle ja sillon oli talvi mutta ei pakkasilla kovin kauan pulkassa tarkene istua ja kyllä meidän 3v otti joka päivä päikkärit kävelyllä käydessämme.Ja mulle ne oli tarpeelliset :)

Tuplat. Minä ainakin liikun niin kaukana kotoa, että johan siinä tuo ensimmäinen väsyy ja kotimatka onkin ihan tuskaa. Tai näin olen ajatellut. Voi sitten isompikin nukkua jos nukuttaa tai levätä jos väsyttää kävely. Tai on muuten vaan kahlittuna paikoilleen ettei aiheuta ongelmia vaikkapa kaupassa tai sairaalassa ym.

Mä käyn kaupassa niin että vauvan (3kk) turvaistuin on kärryissä ja 1v10 kk istuu kärryissä ja 4 v työntää pikkukärryjä. Hyvin ollaan näin menty ja tavarat mahtuneet.

meillä on pärjätty ilman tuplia. Ikäeroa vuosi ja 3 kuukautta. Vaunuihin isompi perälle istumaan ja pienempi jalkojen väliin nukkumaan, tai isompana jo istumaan. Kauppaan autolla, isompi ostoskärryihin istumaan ja pienempi kaukalossaan kärryjen päälle poikittain. Ongelmat on alkaneet vasta nyt, kun pienempi ei enää mahdu kaukaloon, eikä paikallisissa kaupoissa ole näitä tuplakärryjä. Pakko laittaa isompi kaupassa sinne kärryihin, mutta sehän heittelee sieltä yhtämittaa ostoksia lattialle. Kävelemään ei voi päästää, koska on aivan liian vilkas ja rikkoisi kauppareissulla ihan liikaa tavaroita hyllyistä. Niin ja yksin en pääse kauppaan, mies on aina töissä sunnuntai-illasta pe-la väliseen yöhön.

Mikä estää sua käymästä sielä kaupassa lasten kanssa?Mitä jos vaikka hommaisit vanhemmalle lapselle valjaat? Miksi pitää tehdä helposta asiasta niin vaikea?

Mun on kyllä vaikea kuvitella että laittaisen isomman lapsen vaunujen perälle kurasine kenkineen ym.

Yhteistyössä