Siis mitä hittoa?! Tytön koulusta tuli ilmoitus kotiin. Mitä tästä teidän koulussa seuraa?

"oona"
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärsit väärin;22071422:
Ymmärsit nyt väärin. Totta kai saa ja pitää soittaa koululle ja selvittää asia, mutta puhuin nimen omaan tuosta vanhenpien asenteesta, joka heillä jo soittaessa on valmiina iskostunut päähän, eli "syy ei ole ainakaan meidän lapsessa vaan koulussa". Ja mielestäni tämä asenne on vääristynyt. Kun normaali vanhempi saa kotiin muistutuslapun lapsen huonosta käytöksestä, on vanhempi luonnollisesti hämmentynyt ja huolissaan lapsestaan, ja haluaa selvittää, mikä lapsella on, kun on käyttäytynyt huonosti.

Nämä asennevamma-vanhemmat taas soittelevat saman tien kiukuspäissään ja selitystä tivaten koululle, että "miksi ja millä oikeudella meidän lapselle on tällaisa menty antamaan". He eivät missään vaiheessa pysähdy pohtimaan sitä, mikä lapsella pohjimmiltaan on ongelmana, kun käyttäytyy huonosti, vaan nämä vanhemmat keskittyvät vain syyttämään koulua ja opettajia ja jos sieltä ei löydy syytä niin toisia oppilaita.
Ok, kiitos tarkennuksesta. Tuttuja ovat minullekin nuo linjoja pitkin opettajan päälle hyökkäävät asennevamma-vanhemmat, niistä kuulin poikieni ala-asteen opettajilta.

Liitin kirjoituksesi vain tässä ketjussa olleisiin kommentteihin, joista mielestäni ei tuollaista asennetta ole tullut esiin. Chefkin lähinnä ihmettelee, mikä tällaisen lapun rooli kokonaisuudessa on, eihän hänkään käsittääkseni tyttöään tai tämän tekemistä ole puolustellut.

"Vierailija"
Kun en ole tottunut siihen, että jokaisesta pienestäkin asiasta ilmoitetaan erikseen. En siis nyt oikein tiedä miten tähän pitäisi suhtautua. Olen ymmälläni.

Kokeeko koulu tämän asian tosiaankin niin suurena kuin minä nyt koen koulun kokevan?

Via onko tämä nyt vain koulun mielestä pikkujuttu, josta silleen ohimennen infotaan. Sinänsä kun tämä kuitenkaan ei tunnu ohimenneninfolta, vaan isolta asialta.

Mikäli reissuvihossa olisi lukenut "tyttö jäi tänään välitunnella sisälle ja rikkoi sitä kautta koulun sääntöjä, kertaattehan säännöt", en olisi lainkaan näin ymmälläni. Tuolloin ymmärtäisin homman nimen. Mutta nyt en ymmärrä.

Siksi kysyinkin teiltä multa kokemuksia...mitä tuo paperi merkkaa. Onko se jokin isompi juttu, vai vastaako tämä nyt reissari-ilmoa?!
Olettaisin että lapsesi käyttäytyminen on antanut aihetta antaa "isompi" muistutus, kuin pelkkä reissuvihko-merkintä, muutoinhan sitä ei olisi annettu. Eli jos lapsesi olisi vain "unohtanut" mennä ulos, olisi varmaan merkitty reissariin, mutta todennäköisesi on jotain tietoisesti tehnyt väärin, kun on erillinen muistutus annettu. Mutta soita opettajalle, ja pyydä häneltä selvitys siitä, mitä lapsesi on tehnyt. Sillähän tuo selviää.

no jo on herranterttu
Ehkäpä ne siellä koulussa koki, että SUN lapsellesi kannattaa laittaa kotiin viestiä jo tästäkin asiasta. Ehkä on siis ollut hänen kanssaan muutakin ongelmaa eikä välttämättä ole muitakaan käskyjä totellut. Ehkäpä myös lapsesi käytös on tällä kerralla ollut sietämätöntä, esim. eleillä osoittanut että vitut opettajan käskyistä.

Mene itseesi, siis. Tuntuu siltä, että ope on ihan oikeassa, kun sun lasta ojentaa. Varmaan on lapsi tullut äitiinsä, sori vaan. Etkö ymmärrä, että opettajat ja muu henkilökunta ovat aina oppilaan puolella, aina oppilaan parasta ajatellen (ehkä muutama poikkeustapaus löytyy toki). On hyvä asia, kun puututaan varhaisessa vaiheessa!!
Ja sitä paitsi, millaisen kuvan annat lapsellesi, kun vähättelet koulun huomautusta?!?! Mietipä sitä.

"Tiina"
Eikö tuo ole just hyvä? Että sinä tiedät, missä mennään? Minusta liian pieniä asioita ei olekaan. Parempi, että puututaan ajoissa. Kuopukseni on kertonut jonkun kaverinsa ekalla luokalla saaneen kotimuikkarin, aihetta en tiedä. Hyvähän se on kotona kerrata säännöt, jos ovat päässeet unohtumaan. Tavallaan se sisälle jääminen luvatta aukaisee mahdollisuuden muuhunkin kiellettyyn, joten parempi puuttua.
Olen samaa mieltä! Asiasta on ilmoitettu ja sinä olet keskustellut lapsesi kanssa. Kaikki ok. Jatkossa jutellaan ulkona.

"oona"
Okei, eli paperinpala lapsen koulusta on sama kuin piiskaus? Oisko nyt vähän joillakuilla keskustelijoilla kärpäset ja härkäset sekaisin?
Hah - johan sanoin, että se tuli mieleeni tuosta lauseen muotoilusta, ja ettei liity tähän asiaan ollenkaan. Taisin anteeksikin pyytää, kun tällaista esiin toin. (En muuten usko, että tämän kirjoittaja on oikeasti NCM - ei olisi voinut noin yksinkertaistettua johtopäätöstä kirjoituksestani tehdä).

Mutta kyllä se perinteinen malli on ollut, että rangaistukset (olivatpa ne nyt mitä tahansa) ovat lapsen parhaaksi, eikä sitä sen kummemmin ole mietitty, mikä oikeutus millekin rangaistukselle on. Ihan varmuuden vuoksikin on lapsia piiskattu (ja tämä ei siis tarkoita samaa kuin lapun antaminen, toim.huom.), jotta tulisivat "paremmiksi ihmisiksi".

"oona"
Ehkäpä ne siellä koulussa koki, että SUN lapsellesi kannattaa laittaa kotiin viestiä jo tästäkin asiasta. Ehkä on siis ollut hänen kanssaan muutakin ongelmaa eikä välttämättä ole muitakaan käskyjä totellut. Ehkäpä myös lapsesi käytös on tällä kerralla ollut sietämätöntä, esim. eleillä osoittanut että vitut opettajan käskyistä.

Mene itseesi, siis. Tuntuu siltä, että ope on ihan oikeassa, kun sun lasta ojentaa. Varmaan on lapsi tullut äitiinsä, sori vaan. Etkö ymmärrä, että opettajat ja muu henkilökunta ovat aina oppilaan puolella, aina oppilaan parasta ajatellen (ehkä muutama poikkeustapaus löytyy toki). On hyvä asia, kun puututaan varhaisessa vaiheessa!!
Ja sitä paitsi, millaisen kuvan annat lapsellesi, kun vähättelet koulun huomautusta?!?! Mietipä sitä.
:headwall:

Varsinainen ASIANTUNTIIA!

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";22071142]Hyvä kun tieto kulkee jo pienistäkin jutuista.[/QUOTE]
Näin. Kyllä meillekin tuli nuuskalappu ihan jokaisesta kerrasta. Jälki-istuntoa kolmesta tai viidestä - en muista enää kummasta - nuuskalapusta.

"vieraana"
En lukenut koko ketjua (paha minä), mutta yleensä koulu ilmoittaa just normaalista poikkeavasta käytöksestä. Eli jonkun toisen kohdalla ehkä tuollaiseen ei puututtaisi, mutta jos oma lapsesi on ennen käyttäytynyt eri tavoin ja tämä on yhtäkkiä ilmennyt niin minun mielestäni on hyvä huomauttaa siitä asiasta kotiin (on sitten miten pieni asia vaan), koska sitten kotona tiedetään esim mahdollisesti jonkin asian painavan lapsen mieltä, josta johtuen käytös on muuttunut.

"Henrietta"
Eli kotiin tuli lappu jossa luki:

Ilmoitus kotiin.

Tyttö on viivytellyt ohjeiden noudattamisessa tai tehtävien teossa ja rikkonut koulun sääntöjä viettämällä välitunnin sisällä ilman opettajan lupaa.

Tästä syystä lapsi sai rangaistuksena kotimuistutuksen, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että oppilaan kanssa keskustellaan asiasta vielä kotonakin.

Siis hetkinen...jos lapsi viettää yhden välitunnin sisällä, niin se koetaan NIIN suureksi jutuksi, että asiasta informoidaan erikseen kotiin saakka kaavakkeen muodossa. Siis ei voi olla totta...eihän?!

Keksustelin tytön kanssa ja hän sanoi jääneensä juttelemaan kaverin kanssa, pukeneensa ja siinä kohtaa kun hän oli ollut menossa ulos, soikin kellot jo sisälle. Eli kyseessä ei ollut edes niskurointi opettajan kehoitusta tms. vastaan.

Jo alun alkaen tuli koulusta kotiin vihkonen, jossa luki sen 100 sääntöä ja mitä minkäkin säännön noudattamatta jättämisestä seuraisi. Mulle tuli heti jotenkin negatiiviset fibat ko. koulusta. Tyttö siis vaihtoi nyt koulua mennessään tokalle. Ekan koulun kohdalla olin äärettömän tyytyväinen sekä kouluun, että opettajaan. Nyt en voi olla samaa mieltä ainakaan koulusta.

Mä en oikein nyt edes tiedä mitä mieltä mä olen. Siis mä olen sitä mieltä, että hienoa kun koulussa pidetään kuria, mutta eikö ne siellä sitten toisaalta sitten näin pientä asiaa saa hoidettu ilman että huoltajaan otetaan erikseen yhteys? Mun mielestä tällaisessa kohtaa asiasta keskustellaan oppilaan kanssa ja jos homma uusiutuu, niin viestiä kotiin. Kyse kuitenkin vasta tokaluokkalaisesta.

Minkälaiset säänöt teidän koulussa on...miten rangaistaan ja mistä? Miten teidän koulussa toimitaan jos lapsi on ollut välitunnilla sisällä?
Kyllähän sun pentu saa olla vaikka kaikki välitunnit sisällä, sitähän ei säännöt koske!
Muiden lapsista kyllä pitää laittaa ilmoitus kotiin jos lapsi ei tottele sääntöjä.

"yks"
Eli kotiin tuli lappu jossa luki:

Ilmoitus kotiin.

Tyttö on viivytellyt ohjeiden noudattamisessa tai tehtävien teossa ja rikkonut koulun sääntöjä viettämällä välitunnin sisällä ilman opettajan lupaa.

Tästä syystä lapsi sai rangaistuksena kotimuistutuksen, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että oppilaan kanssa keskustellaan asiasta vielä kotonakin.

Siis hetkinen...jos lapsi viettää yhden välitunnin sisällä, niin se koetaan NIIN suureksi jutuksi, että asiasta informoidaan erikseen kotiin saakka kaavakkeen muodossa. Siis ei voi olla totta...eihän?!

Keksustelin tytön kanssa ja hän sanoi jääneensä juttelemaan kaverin kanssa, pukeneensa ja siinä kohtaa kun hän oli ollut menossa ulos, soikin kellot jo sisälle. Eli kyseessä ei ollut edes niskurointi opettajan kehoitusta tms. vastaan.

Jo alun alkaen tuli koulusta kotiin vihkonen, jossa luki sen 100 sääntöä ja mitä minkäkin säännön noudattamatta jättämisestä seuraisi. Mulle tuli heti jotenkin negatiiviset fibat ko. koulusta. Tyttö siis vaihtoi nyt koulua mennessään tokalle. Ekan koulun kohdalla olin äärettömän tyytyväinen sekä kouluun, että opettajaan. Nyt en voi olla samaa mieltä ainakaan koulusta.

Mä en oikein nyt edes tiedä mitä mieltä mä olen. Siis mä olen sitä mieltä, että hienoa kun koulussa pidetään kuria, mutta eikö ne siellä sitten toisaalta sitten näin pientä asiaa saa hoidettu ilman että huoltajaan otetaan erikseen yhteys? Mun mielestä tällaisessa kohtaa asiasta keskustellaan oppilaan kanssa ja jos homma uusiutuu, niin viestiä kotiin. Kyse kuitenkin vasta tokaluokkalaisesta.

Minkälaiset säänöt teidän koulussa on...miten rangaistaan ja mistä? Miten teidän koulussa toimitaan jos lapsi on ollut välitunnilla sisällä?
no toi on ihan normaali käytäntö ainakin meidän koulussa. Ohjeita pitää totella ja opettajaa kuunnella! Kolmannesta kerrasta menee jo rehtorin puheille!

Minusta on itsestään selvää, että välitunnilla mennään ulos, eikä jäädä sisälle.

Joten ihan oikein, että ovat puhutelleet tyttöä & informoineet kotia. Jostain se niskurointi ja sääntöjen noudattamatta jättäminen aina alkaa, ja kun lapsi on vielä pieni, on sellainen helppo kitkeä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22072855:
Olet ärsyttävä vanhempi, kun uskot naiivisti lastasi. Kehotan lukemaan:
Opettajan selviytymisoppi : vinkkejä vanhemmille / Aino Kontula
Olet ärsyttävä palstapersoona sillä joko et ymmärrä lukemaasi, tai sitten kommentoit ilman että luet koko ketjua. Mä olen kyllä tässä ketjussa osoittanut epäilyni lapsen tarinan suhteen.
Kehoitan lukemaan ketjua tarkemmin.

"vieras"
Jos tuo on koulussa sellainen rassaava ja jatkuva ongelma, siihen puututaan heti ja kunnolla. Ja ihan hyvä niin. Lasten pitää oppia, että kamppeet niskaan ja kartanolle. Ei opettajilla ole aikaa hoputtaa ja päivystää käytävillä lasten vitkutteluja.

"oona"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22072855:
Olet ärsyttävä vanhempi, kun uskot naiivisti lastasi. Kehotan lukemaan:
Opettajan selviytymisoppi : vinkkejä vanhemmille / Aino Kontula
Ja sinä se sitten olet ärsyttävääkin ärsyttävämpi palstailija. Miten voi nyt noin huonosti tulkita tuota Chefin aloitusta - hänhän haluaa tietää, mitä tällainen rangaistus merkitsee (kun ei ole aiemmin sellaiseen törmännyt) ja miten muissa kouluissa menetellään.

Itse rikkomus tosiaan oli sellainen, että pätevä opettaja olisi ihan itse hoitanut asian tytön kanssa loppuun asti - mihin ihmeeseen tuossa tilanteessa vanhempien puuttumista ylipäätään tarvitaan. Enkä minäkään mitään pahaa siinä näe, että asiasta ilmoitetaan kotiin, mutta nythän rangaistus käytännössä oli se, että "kotona keskustellaan".

On auktoriteetti pahasti hakusessa, kun tuossa tilanteessa pitää kotimuistutukseen turvautua.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";22072915]Jos tuo on koulussa sellainen rassaava ja jatkuva ongelma, siihen puututaan heti ja kunnolla. Ja ihan hyvä niin. Lasten pitää oppia, että kamppeet niskaan ja kartanolle. Ei opettajilla ole aikaa hoputtaa ja päivystää käytävillä lasten vitkutteluja.[/QUOTE]
Näin. Ja jos koulussa tietyn muuistutusmäärän jälkeen tulee jälki-istunto, niin ei tarvitse vanhempien ihmetellä, minkä vuoksi oma kullannuppu jälki-istuntoon joutui. Muikkari kotiin joka kerta on ihan järkevää eikä opettajankaan tarvitse vastailla kysymyksiin, miksi lapsi on jälki-istunnossa.

Jos oppilas on KERRAN jäänyt välitunniksi sisälle, oli se vahinko tai ei, niin jotenkin tuntuu hassulta, että siitä laitetaan heti erillinen lappu kotiin. Ymmärtäisin, jos sitä tapahtuisi toistuvasti.

Esikoiseni on vasta esikoulussa, mutta sieltä tulee reissuvihkoon nootti esim. kolmen myöhästymisen jälkeen, kolmen niskuroinnin jälkeen tms. Ensin opettaja huomauttaa asiasta lapselle, sitten vanhemmille. En sitten tiedä, muuttuuko tuo tapa, kun "oikea" koulu alkaa.

Jos oppilas on KERRAN jäänyt välitunniksi sisälle, oli se vahinko tai ei, niin jotenkin tuntuu hassulta, että siitä laitetaan heti erillinen lappu kotiin. Ymmärtäisin, jos sitä tapahtuisi toistuvasti.

Esikoiseni on vasta esikoulussa, mutta sieltä tulee reissuvihkoon nootti esim. kolmen myöhästymisen jälkeen, kolmen niskuroinnin jälkeen tms. Ensin opettaja huomauttaa asiasta lapselle, sitten vanhemmille. En sitten tiedä, muuttuuko tuo tapa, kun "oikea" koulu alkaa.
Vähän tällä linjalla mäkin olen.

Tilannehan on se, että mä en tiedä mitä on tapahtunut ja montako kertaa. Onko kyse kerrasta, kahdesta vai useammasta. Tytön kanssa juttelin ja kysyin mitä se eka rastikohta tarkoitti (koitin selvittää liittyikö se nimenomaan siihen että hän olisi niskuroinut, eikä suostunut menemään ulos kehoituksesta huolimatta), mutta hän sanoi ettei tiedä mitä sillä tarkoitetaan. Omien sanojensa mukaan hän ei ollut opettajaa nähnyt sen välitunnin aikana, jonka hän oli viettänyt sisällä kaverinsa kanssa. Eli opettaja ei olisi häntä hänen puheidensa mukaan ulos kehoittanut.

Jutteluista kävi ilmi, että myös kaveri oli saanut kotiinsa moisen lapun. Mutta huomenna tosiaan selviää enempi ja saan varmasti selvityksen sillekin minkäsuuruinen asia tuo lappu on.

Ja edelleenkin (kun se nyt näyttää osalta menevän ohi) mun mielestä välitunnilla sisälle lorvimiseen PITÄÄ puuttua ihan ehdottomasti. Kyse ei siis ole nyt siitä, vaan siitä etten tiedä miten herkästi siihen ollaan (näin mittavasti?) puututtu ja mitä jatkossa.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Tuossahan oli jo muutama asia, joita tyttö ei ollut noudattanut, joten ihan aiheellinen kotimuistutus. Parempi kotimuistutus kuin jälki-istunto. :) Hyvä vain, että kotiin ilmoitetaan.

äiti kanssa
Siis kun meillä on ihan perinteinen reissuvihkokin...mutta nyt tuli tuollainen kaavake. Siten se eroaa. Mä näkisin (tietoa mulla ei ole) ettö tuolla lapulla ilmoitetaan asiasta siinä kohtaa jos koetaan sen olevan joku suurempi juttu.

Toki saattaa olla, että koulu ilmoittaa kaikki asiat (oli se sitten pieni tai suuri) tuolla lapulla. Koulu on tosiaan meille vielä vieras, en tiedä kaikkia juttuja.
Jos koko koulussa on käytössä ko lappu, silloin se pitää sama toimintatapa isoille ja pienille ja säännöistä on pidettävä kaikkien osalta kiinni, jotta homma ei kokonaan karkaa käsistä.

Jos rangaistuksena on kotimuistutus niin eikö juuri tuo, että lapsi joutuu nolona antamaan erillisen paperin vanhemmilleen, ole sitä rankaisemista ja siinä mielessä ymmärrettävä juttu miksi opettaja toimi noin (tosin eri asia onko tuo jo vanhanaikainen metodi tai onko ollut aiheettomasti annettu), verrattuna siihen jos asia olisi reppuvihkossa tai wilmassa kuin mikä tahansa muukin asia. Ainakin itseäni nolottaisi enemmän joutua suoraan selittelemään jotain omaa mokaa vaikka pomolle, kuin jos tieto menisi hänelle jotain toista kautta.

Yhteistyössä