Siis mitä hittoa?! Tytön koulusta tuli ilmoitus kotiin. Mitä tästä teidän koulussa seuraa?

Eli kotiin tuli lappu jossa luki:

Ilmoitus kotiin.

Tyttö on viivytellyt ohjeiden noudattamisessa tai tehtävien teossa ja rikkonut koulun sääntöjä viettämällä välitunnin sisällä ilman opettajan lupaa.

Tästä syystä lapsi sai rangaistuksena kotimuistutuksen, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että oppilaan kanssa keskustellaan asiasta vielä kotonakin.

Siis hetkinen...jos lapsi viettää yhden välitunnin sisällä, niin se koetaan NIIN suureksi jutuksi, että asiasta informoidaan erikseen kotiin saakka kaavakkeen muodossa. Siis ei voi olla totta...eihän?!

Keksustelin tytön kanssa ja hän sanoi jääneensä juttelemaan kaverin kanssa, pukeneensa ja siinä kohtaa kun hän oli ollut menossa ulos, soikin kellot jo sisälle. Eli kyseessä ei ollut edes niskurointi opettajan kehoitusta tms. vastaan.

Jo alun alkaen tuli koulusta kotiin vihkonen, jossa luki sen 100 sääntöä ja mitä minkäkin säännön noudattamatta jättämisestä seuraisi. Mulle tuli heti jotenkin negatiiviset fibat ko. koulusta. Tyttö siis vaihtoi nyt koulua mennessään tokalle. Ekan koulun kohdalla olin äärettömän tyytyväinen sekä kouluun, että opettajaan. Nyt en voi olla samaa mieltä ainakaan koulusta.

Mä en oikein nyt edes tiedä mitä mieltä mä olen. Siis mä olen sitä mieltä, että hienoa kun koulussa pidetään kuria, mutta eikö ne siellä sitten toisaalta sitten näin pientä asiaa saa hoidettu ilman että huoltajaan otetaan erikseen yhteys? Mun mielestä tällaisessa kohtaa asiasta keskustellaan oppilaan kanssa ja jos homma uusiutuu, niin viestiä kotiin. Kyse kuitenkin vasta tokaluokkalaisesta.

Minkälaiset säänöt teidän koulussa on...miten rangaistaan ja mistä? Miten teidän koulussa toimitaan jos lapsi on ollut välitunnilla sisällä?

Mulla yläasteella vaikutti käyttäytymisnumeroon (ja valitukset sain myös), kun en talvella mennyt parilla välitunnilla ulos. Syynä oli, etten löytänyt kenkiäni, kun kiusaajat olivat ne piilottaneet. Opettajat eivät uskoneet syytä.

Ncm
Eikö tuo ole just hyvä? Että sinä tiedät, missä mennään? Minusta liian pieniä asioita ei olekaan. Parempi, että puututaan ajoissa. Kuopukseni on kertonut jonkun kaverinsa ekalla luokalla saaneen kotimuikkarin, aihetta en tiedä. Hyvähän se on kotona kerrata säännöt, jos ovat päässeet unohtumaan. Tavallaan se sisälle jääminen luvatta aukaisee mahdollisuuden muuhunkin kiellettyyn, joten parempi puuttua.

No,
en tiedä tuosta,mutta mun poika joutui kaverinsa kanssa rehtorin puhutteluun ja jälkiistuntoon kiroiltuaan koulussa,juu ihan ok mun mielestä,mut poika ihmetteli kovasti miksi heitä rankaistiin niin kovasti kun samana päivänä joku haistatteli opettajalle,ilman mitään seuraamuksia.

"eräs äiti"
Luin tekstisi ja luulin, että tyttö on yläasteella. Mutta tokaluokalla! Hänhän on ihan pieni vielä. Minusta hitusen outoa koululta. Jos olisi jotain vakavampaa ongelmaa, heidän olisi pitänyt soittaa. Eihän tuollaisia lappuja voi lähetellä ilman sen kummempia selityksiä. Ja pienistä ongelmista ei tarvitsisi raportoida lainkaan.

Olin itse ekaluokalla tahallani yhden välitunnin sisällä ja jäin siitä kiinni. Opettaja piti koulun jälkeen saarnan, miksi niin ei saa tehdä ja aina pitää noudattaa sääntöjä, kotiin ei mennyt tietoa ja siitä asti noudatin sääntöjä.

Rollolainen
aina ei kannata ihan suoraan uskoa vaan lasten sanomisia. Voi ola kuitenkin ihan tosita mitä lapsi sanoo. Tuleehan meilläkin huomautuksia mistä milloinkin, mutta joskus ne on aiheetomia. Ei niistä kannata ottaa stressiä, jos niitä ei tule joka päivä.
mekin aian vitsaillaan tuon kovapäiven kolmosluokkalaisen kanssa että nyt tuli ilmoitus reissuvihkoon että on erotettu koulusta. Se kun ei OLE OIkeasti PITKÄÄN AIKAN saanut mitään huomautettavaa, kun loppui pojan kiusaaminen. Kiusaajat saatiin kuriin niin poikaiin rauhoittui!

Ihan hyvin tehty opelta
Mielestäni tuo on päinvastoin hyvä vain, jos kertovat heti, kun lapsen ongelmakäyttäytyminen alkaa. Muuten tulee ikäviä yllätyksiä, jos vanhemmille kerrotaan vasta, kun on kokeiltu koulussa jo kaikki muu ja on siirryttävä järempiin toimenpiteisiin.

Siksi toisekseen, kannattaisi yrittää nähdä asiaa muuten kuin niiden ruusunpunaisten äiti-silmälasien takaa. Lapset selittävät tekemisensä vanhemmilleen parhain päin, joten et voi tietää, miten voimallisesti/kuinka usein hän on tehtävissä viivytellyt/jättänyt tekemättä ja viettänyt välkkäreitä sisällä yms.

"hmm"
Kieltämättä mullekin tuli aluksi mieleen, että yläkoululainen olisi kyseessä. Aika ripeää asiohin puuttumista alakoulusta. Mutta ihan aiheestahan se on. Yläkoulusta tuosta olisi voinut saada jälki-istunnon.

Nimittäin, EI, yksi lapsi ei todellakaan voi jäädä välitunniksi maleksimaan sisätiloihin, kun muut ovat ulkona. Millä oikeudella hän siellä olisi ja muut eivät? Jos kellot jo soivat sisään, kun lapsi on päässyt ulos, on hän tosiaan vitkutellut. Sinuna kehottaisin lastasi pukeutumaan ripeästi ja tottelemaan koulussa annettuja ohjeita heti eikä vasta 5 min. päästä tai sitten kun huvittaa! Anteeksi, jos kuulostaa tylyltä, mutta niin se vaan menee.

Jos on vasta vaihtanut koulua, niin selvitäs varmuuden vuoksi onko koulussa kaikki hyvin. Onko kavereita? Eihän kiusata ja siksi olisi tahallaan vältellyt välitunnille menoa? Vai onko nyt lyöttäytynyt jonkun sellaisen matkaan, joka ei niin säännöistä välitä? Jos kaikki tuntuu olevan kunnossa ja kyseessä tosiaan vain vahinko, lapsi ottaa tämän opetuksen ja on huolellisempi jatkossa. Silloin voitte molemmat unohtaa muistutuksen.

Kyse ei nyt ole siitä, että lapsi olisi kaunistellut tilannetta enkä minä näe nyt kokototuutta niiden lasieni takaata...mikäli asia olisi ollut toistuva, olisi tuossa varmasti mainittu asiasta. Mutta tuossa nimenomaan puhuttiin yksikössä. Jos asia olisi ollut toistuva, niin kuten jo sanoinkin, olisin ymmärtänyt yhteydenoton.

Aiemmassa koulussa ei pikkujutuista kanneltu kotiin. Se mikä pystyttiin koulussa sopimaan ja hoitamaan, niin se siellä sovittiin. Tytöltä välillä kuulin siitä, miten hänenkin asioitaan oltiin koulussa käsitelty (häntä kiusattiin muutaman tytön toimesta), mutta aina koulussa oltiin hienosti asioita hoidettu. Tytön mukaan kiusaajat oli olleet puhuttelussa ja kiusaaminen loppui aina tuon jälkeen pitkäksi aikaa.

on olemassa välimuoto sille, että kerrotaan joka ikinen inahdus ja sille, ettei kerrota mitään. Mun mielestä se välimuoto on ihan hyvä. Mutta pitänee nyt sitten totutella siihen, että jokaisesta pienestäkin asiasta saa erillisen ilmoituksen.

"vieraana"
Meillä opettaja soitti kotiin, kun lapsi oli kieltäytynyt menemästä ulos. Ei hän kyllä saanut asiasta mitään rangaistusta, kun opettajan mielestä lapsella oli joku todella iso hätätilanne, miksi ei mennyt. Muutenkin meillä aika paljon hoidetaan keskustelemalla lapseen liittyvät jutut, jos on ollut ongelmaa koulussa tai jotain.

Ooo
Toisten mielestä kotiin tuleva tieto on kantelua, toisten mielestä infoamista. Ehkä tämä nyt on aika pieni asia, siksi oletan, että siihen liittyy vähän muutakin kuin tuo tytön kertoma. Aika pitkä asia kaverin kanssa keskustella ja pukeutua koululaiselle (vartti). Open silmissä varmaan aikuttaa ajan pelaamiselta. Onhan tätä tehty aina, itse olen piileskellyt vessassa kaveriporukalla, jos on ollut kurja keli ulkona.

"oona"
Mielestäni tuo on päinvastoin hyvä vain, jos kertovat heti, kun lapsen ongelmakäyttäytyminen alkaa. Muuten tulee ikäviä yllätyksiä, jos vanhemmille kerrotaan vasta, kun on kokeiltu koulussa jo kaikki muu ja on siirryttävä järempiin toimenpiteisiin.

Siksi toisekseen, kannattaisi yrittää nähdä asiaa muuten kuin niiden ruusunpunaisten äiti-silmälasien takaa. Lapset selittävät tekemisensä vanhemmilleen parhain päin, joten et voi tietää, miten voimallisesti/kuinka usein hän on tehtävissä viivytellyt/jättänyt tekemättä ja viettänyt välkkäreitä sisällä yms.
Just joo - mistä tämä "aina ei kannata niitä omia lapsia uskoa" -kortti aina löytyykin keskusteluun mukaan? :rolleyes:

Enemmän kuin tuo yksi kotiin tullut lappu minua mietityttää tuo koulun tapa toimia ylipäätään. Jos on noin selvästi sääntöihin ja niiden pilkuntarkkaan noudattamiseen sekä rangaistuskulttuuriin rakennettu koko järjestelmä, ei luontaista arvostukseen perustuvaa auktoriteettia ole edes mahdollista rakentaa. Onko se sitten hyvä asia? Mielestäni ei ole.

[QUOTE="hmm";22071116]Kieltämättä mullekin tuli aluksi mieleen, että yläkoululainen olisi kyseessä. Aika ripeää asiohin puuttumista alakoulusta. Mutta ihan aiheestahan se on. Yläkoulusta tuosta olisi voinut saada jälki-istunnon.

Nimittäin, EI, yksi lapsi ei todellakaan voi jäädä välitunniksi maleksimaan sisätiloihin, kun muut ovat ulkona. Millä oikeudella hän siellä olisi ja muut eivät? Jos kellot jo soivat sisään, kun lapsi on päässyt ulos, on hän tosiaan vitkutellut. Sinuna kehottaisin lastasi pukeutumaan ripeästi ja tottelemaan koulussa annettuja ohjeita heti eikä vasta 5 min. päästä tai sitten kun huvittaa! Anteeksi, jos kuulostaa tylyltä, mutta niin se vaan menee.

Jos on vasta vaihtanut koulua, niin selvitäs varmuuden vuoksi onko koulussa kaikki hyvin. Onko kavereita? Eihän kiusata ja siksi olisi tahallaan vältellyt välitunnille menoa? Vai onko nyt lyöttäytynyt jonkun sellaisen matkaan, joka ei niin säännöistä välitä? Jos kaikki tuntuu olevan kunnossa ja kyseessä tosiaan vain vahinko, lapsi ottaa tämän opetuksen ja on huolellisempi jatkossa. Silloin voitte molemmat unohtaa muistutuksen.[/QUOTE]

Siis puuttuminen on ehdottoman ok. Pitääkin puuttua, jos ei sääntöjä noudateta. En minä siksi täällä nyt ole suu auki vaan siksi, että onko tämä todella niin iso asia, että siitä pitää erillinen rangaistus panna täytäntöön? Rangaistuksesta tuli merkintä WILMA:ankin, eli koulu pitää tätä selvästi nyt isona asiana josta pitää tiedottaa jopa kotiin saakka. Ja se on se mikä tosiaan nyt kummastuttaa.

Mikäli tästä olisi saanut jälki-istunnon, olisin ymmärtänyt ilmoituksen kotiin. Mutta kun siitä tuli nyt vain joku ihme rangaistus...en oikein edes tajua. Pitänee soittaa opettajalle ja pyytää tarkempia selvityksiä koulun tavoista.

sh-äiti
No kyllä minä koen pelkästään postiivisena asiana että minulle kerrotaan ja viestitetään miten lapseni koulussa käyttäytyy, ja kyllä, mellä asiasta keskustellaan aina kotona.

---
Takerrut tuohon välituntiasiaan. Minusta tässä on kaksi asiaa

Viivytellyt ohjeiden noudattamisessa tai tehtävien teossa

JA

rikkonut koulun sääntöjä viettämällä välitunnin sisällä.

"Tyttö on viivytellyt ohjeiden noudattamisessa tai tehtävien teossa ja rikkonut koulun sääntöjä viettämällä välitunnin sisällä ilman opettajan lupaa."

Toisten mielestä kotiin tuleva tieto on kantelua, toisten mielestä infoamista. Ehkä tämä nyt on aika pieni asia, siksi oletan, että siihen liittyy vähän muutakin kuin tuo tytön kertoma. Aika pitkä asia kaverin kanssa keskustella ja pukeutua koululaiselle (vartti). Open silmissä varmaan aikuttaa ajan pelaamiselta. Onhan tätä tehty aina, itse olen piileskellyt vessassa kaveriporukalla, jos on ollut kurja keli ulkona.
Jos siihen liittyy enemmänkin, miksi koulu ei sitten siitä infoa?

Yhteistyössä