Esikoiselle lahja kun kuopus syntyy

• Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti
---
Oletteko ostaneet lahjoja esikoiselle kun hän on saanut sisaruksen? ja minkälaisen lahjan olette ostaneet? Miten ovat reagoineet sisarukseen? Meillä tulee ikäeroa 2vuotta

meillä
sama ikäero, eikä olla ostettu mitään lahjaa. Eiköhän se pikkuveli ja se, että isi oli 3vkoa kotona ollut se paras lahja. Hyvin on mennyt. Toki pientä herkkyyttä oli ekoina viikkoina, mutta on sit käyty kerta viikkoon kerhoilemassa kahdelleen ja uimahallissa myös, joten on saanut sellaista kahdenkeskistä aikaa ja se on ollu musta tosi tärkeetä.

"jepsu"
Meillä lapsilla ikäeroa 2 v. Kun kuopus syntyi ja olin vauvan kanssa sairaalassa, esikoinen pääsi isän kanssa ostamaan vauvalle lahjaa ja toi ylpeänä pikkuauton vauvalle kun tapasi ensi kertaa :) Sitten kun tultiin sairaalasta kotiin, oltiin hankittu vauvalta isosiskolle jotain pientä, oliskohan ollut tarroja. Muistaakseni asettelin sen vauvan viereen kaukaloon ja sanoin, ettei vauva vielä osaa itse antaa mutta tälläisen on halunnut ihanalle siskolle hankkia.

Ihan jees meni kaikki, reagointi varmaan vaihtelee kausittain ja vaikeahan sitä on etukäteen lapsesta arvata miten sujuu. Meillä mustasukkaisuus ja vihamielisyys oli yllättävän vähäistä ja kohdistui meihin vanhempiin, ei niinkään vauvaan.

"minä"
Meillä syntyy toinen lapsi minä hetkenä hyvänsä. Esikoinen vajaa 4v ja hänelle on pehmo odottamassa kun rakastaa pehmokavereita. Se on sitten vauvalta. Hän on myös saanut itse olla mukana valitsemassa vauvalle pehmounikaveria joka odottaa paketointia.

Meillä ikäeroa 1v5kk ja meiltä ei saanut mitään pakettia, kyllä se vauva oli tarpeeksi ihana juttu pikkuselle jossa riitti ihmettelemistä ja riittää vieläkin :)

Sen sijaan oli tosi kiva kun vauvaa katsomaan tulijat toivat lahjan myös isommalle eikä vain vauvalle!

"vieras"
Mua ärsyttää noi vastaukset, että "eikös se pikkusisko tai pikkuveli ole se paras lahja". Ihan kuin pieni esikoinen näkisi asian niin.

Meillä esikoinen oli 2v, kun pikkusisko syntyi ja sai pikkusiskoltaan mieluisan auton lahjaksi sairaalassa. Oli siis sellainen ralliauto mistä poika tykkäsi ja ei mikään kallis lahja. Poika leikki sillä sairaalassa ja edelleen (nyt 7v) muistaa, että on saanut sen silloin.

Kun kuopus syntyi niin isompi sai keräilemänsä Salama-sarjan auton ja sisko sai jonkun pikkunuken. Sellaisen Steffi-nuken siis eli ihan muutaman euron juttuja vain nuo, mutta lapsille tärkeitä.

Samalla tavalla myös isosisarukset ovat tuoneet jonkun itse valitsemansa pehmon tai helistimen vauvalle lahjaksi sairaalaan. Kyse on siis ihanasta eleestä ja siitä, että lapsi saa ilahduttaa toista.

Pieni 2vuotias ei todellakaan näe sitä pikkusisarusta minään "parhaana lahjanaan".

"nanna84"
Pojilla ikäeroa 1v10kk, ja esikoinen sai käydä ostamassa iskän kanssa (leikki-)Volvon kun olivat kahdestaan kotona. Ei se niinkään mikään lahja ollut, mutta kuitenkin vähän jotain erikoista kun äiti oli sairaalassa vauvan kanssa. :)

nn
Meillä tyttö oli 2,5v kun pikkuveli syntyi. Tyttö toi veljelle lelun kun tulivat katsomaan sairaalaan ensimmäisen kerran. Myös pikkuveli "antoi" isosiskolleen lahjan. Esikoinen nyt 5-vuotias ja edelleen muistaa mitä sai pikkuveljeltä ja mitä hän itse antoi. Lapsilla aina ollut älyttömän hyvät välit ja tykkäävät toisistaan. Kertovat sen myös toisilleen usein :)

Meille syntyy tammikuussa neljäs lapsi ja emme ole ikinä ostaneet isommille sisaruksille lahjaa, kun uusi vauva on syntynyt taloon.

Mulle tärkeintä on ollut se, että olen edelleen antanut isommille sisaruksille rakkautta, hellyyttä ja huomiota, kuten annoin ennen uutta vauvaakin. Heille se on ollut yhtä tärkeää huomata, ettei arki ole muuttunut, vaikka uusi vauva onkin heidän elämäänsä tullut.

Innolla odottavat uutta vauvaa ja sitä, että saavat olla hoitoapuna.

"vieras"
Joo, isoveli sai lahjaksi traktori-peräkärry jutun kun pikkusisko syntyi. Oli mielissään. Ei se lapsi osaa ajatella sitä että sisarus on se paras lahja, vaikka siitä tosi mielissään olikin. Kaikki keinot mikä mustasukkaisuutta vähentää kannattaa ottaa käyttöön.

Foortti harmaana
Mulle tärkeintä on ollut se, että olen edelleen antanut isommille sisaruksille rakkautta, hellyyttä ja huomiota, kuten annoin ennen uutta vauvaakin. Heille se on ollut yhtä tärkeää huomata, ettei arki ole muuttunut, vaikka uusi vauva onkin heidän elämäänsä tullut.
No ainakin mulle tää on itsestäänselvyys, varmaan aika monelle muullekin...

No ainakin mulle tää on itsestäänselvyys, varmaan aika monelle muullekin...
Varmaan monelle onkin, mutta on myös niitä, jotka näkevät vain sen uuden vauvan ja esikoinen/lapset menevät vähän siinä sivussa. Meillä ainakin lapset ovat tarvinneet enemmän huomiota uuden vauvan tullessa taloon, kuin ennen sitä ja halunneet/saaneet myös osallistua vauvan hoitoon. Ei ole mustasukkaisuutta ikinä esiintynyt.

Ihan mielenkiintoisia ajatuksia. meille on kolmas lapsi tulossa ja tähänastinen kuopus on vauvan syntyessä 4,5v ikäinen. Autistisena hän ei näe ja koe ympäristönsä asioita ja muutoksia ihan ikäänsä vastaavalla tavalla ja siksi olenkin miettinyt jo valmiiksi noita mustasukkaisuus-juttuja. Tyttö kyllä rakastaa nukkeleikkejä, näkee jokapuolella vauvoja ja puhuu kuinka mammalla on hieno masu ja masussa on pieni vauva. kuitenkin se arki voi loppupelissä osoittautuakin huomattavasti haastavammaksi.

"vieras"
Tuosta oli muuten taannon juttua vauvassa tai kaksplussassa ja siinä asiantuntija totesi, että mustasukkaisin on sellainen lapsi, josta se ei mitenkään näy ulospäin. Eli vaikka monet sanoo, että isompi sisarus ei ole ollut yhtään mustasukkainen niin todellisuudessa se ei todellakaan ole se totuus.

nn
[QUOTE="vieras";22063810]Tuosta oli muuten taannon juttua vauvassa tai kaksplussassa ja siinä asiantuntija totesi, että mustasukkaisin on sellainen lapsi, josta se ei mitenkään näy ulospäin. Eli vaikka monet sanoo, että isompi sisarus ei ole ollut yhtään mustasukkainen niin todellisuudessa se ei todellakaan ole se totuus.[/QUOTE]

Hmm, mielenkiintoista... meillä on siis itse asiassa ollut tosi mustasukkainen esikoinen. Ehkä se vain on näyttänyt mustasukkaisuutensa hellimällä ja halimalla pikkuveljeä ja meitä vanhempia. Pirun ovelia nuo lapset.

Hmm, mielenkiintoista... meillä on siis itse asiassa ollut tosi mustasukkainen esikoinen. Ehkä se vain on näyttänyt mustasukkaisuutensa hellimällä ja halimalla pikkuveljeä ja meitä vanhempia. Pirun ovelia nuo lapset.
:D

Juu, toki jotkut lapset osaavat kätkeä sitä mustasukkaisuutta, mutta uskoisin silti että sitä sen jotenkin huomaa jos vanhempi osaa ja kerkeää lapsen käytöstä huomioida tarkemmin.

Itse olen vanhin kuudesta sisaruksesta ja äitini sanojen mukaan se lapsi joka ei osoittanut koskaan mitään mustasukkaisuutta nuoremistaan. Ja vaikka itselläni on arsin selkeät musitikuvat jo ihan pienestä asti niin en kyllä vieläkään muista tunteneeni mustasukkaisuutta noista. Sen musitan että uuden vauvan syntymä oli aina ihanaa, sairaalaan oli jännää mennä uutta siskoa/veikkaa katsomaan ja onnessani odotin koska äiti ja vauva tulevat kotiin. Oli ihanaa saada osallistua vauvan hoitamiseen, mutta ehkä tuo mustasukkaisuus on sitten vain jäänyt huomaamatta itseltänikin. :D

Meille syntyy vauva muutaman viikon sisälle. Tuonne kaappiin on ostettu tulevalle isoveljelle 1v 9kk autokirja odottamaan, jotta vauva saa antaa sen lahjaksi hälle. Lahjanannon toteutustapa on kyllä vielä avoin.

Silloin aikanaan meillä kotona vauva toi mukanaan pienet lahjat isoille siskoilleen. Muistan sen kivana juttuna. Sitä oli varmaan aika hämmentynyt olo, ku äiti ei yhtäkkiä ollutkaan kotona ja kaikki puhu jostain mystisestä vauvasta. Lelusta riitti iloa useammalle päivälle. Muistan saaneeni vauvoilta lahjaksi ainakin pienen nuken, pienen ponin, jonku leikkikorujutun...

juuh
[QUOTE="vieras";22063617]Mua ärsyttää noi vastaukset, että "eikös se pikkusisko tai pikkuveli ole se paras lahja". Ihan kuin pieni esikoinen näkisi asian niin.

Pieni 2vuotias ei todellakaan näe sitä pikkusisarusta minään "parhaana lahjanaan".[/QUOTE]

Jos vanhemmat opettavat lapsensa siihen, että ainut mikä mieltä ilahduttaa on tavarat, niin niin se varmasti on. Meillä lapsi on perustanut tavaralahjoista vasta n. 3,5-vuotiaana, sitä ennen esim. synttäreillä, lahjat eivät ole olleet mitenkään tärkeä juttu.

"kahden äiti"
Meillä ikäero 1v5kk ja pikkuveli toi tullessaan isosiskolle paketin, jossa oli kuvasanakirja sekä t-paita isosisko-tekstillä. Mieluinen lahja oli. Ja mieluisa on pikkuvelikin tuolle nyt jo 4-vuotiaalle esikoiselle.

sama vieras
Jos vanhemmat opettavat lapsensa siihen, että ainut mikä mieltä ilahduttaa on tavarat, niin niin se varmasti on. Meillä lapsi on perustanut tavaralahjoista vasta n. 3,5-vuotiaana, sitä ennen esim. synttäreillä, lahjat eivät ole olleet mitenkään tärkeä juttu.
Ei meilläkään ole perustettu lahjoista, mutta jos lapsi tykkää ylikaiken leikkiä pienillä ralliautoilla niin toki uusi sellainen on hänen mielestään hieno juttu. Ei ajattele, että jee sain lahjan vaan iloitsee siitä uudesta autosta. Ja lapsi, joka ei ole tottunut jatkuvaan lahjomiseen niin osaa sitä arvostaakin.

Meidän lapsia siis todellakin on ilahduttanut muukin kuin vain lahja. Esikoinen oli tosi haltioissaan vauvasta, mutta toisaalta oli kiva kuluttaa aikaa sairaala lattialla leikkien uudella autolla, kun isä ja äiti ihasteli vauvaa.

"Tekla"
Meilä esikoinen sai laitokselle tullessaan pienen pehmeävartaloisen babyborn nuken ja sille laatikon jossa oli huppupyyhe ja vaatteita. (Naapuri neuloi ja ompeli). Tyttö oli onnellinen ja hoiti omaa vauvaansa aina kun äiti omaansa. Joskus "vaihdettiin, mutta hyvin nopeasti tyttö halus "omansa" takaisin kun ei jaksanut oikeaa oikeasti nostaa. :) Ikäeroa 2,5v.

Eihän tuollainen pakollista ollut, mutta oli mielestäni hirmu hyvä konsti. Koskaan en havainnut mustasukkaisuutta, aina hoidettiin vauvoja yhdessä ja meillä oli oikein mukavaa!

Yhteistyössä