Föönaus ei kuivata/karhenna hiusta kun sen tekee oikein. Moni föönaa ihan liian kuumalla ilmalla ja liian läheltä (kuten kampaajalla tehdään), ja se kyllä voi vaurioittaa hiusta.
Luulin vuosia että tein hiuksilleni palveluksen kun annoin niiden kuivua aina luonnostaan, mutta nykyään kuivatan ne pyyhkeen sisällä 15-20 min, annan 15-20 min ilmakuivua ja föönaan lopuksi kuivaksi. Ihan paljon parempi tyyli ja hiukset tykkää. Olen ymmärtänyt että pitkä altistuminen vedelle voi aiheuttaa hiusten katkeilua, minkä ainakin itse huomasin omissa hiuksissa kun annoin niiden kuivua itsekseen.
Föönaaminenkin voi tietysti tehdä hallaa, mutta senkin voi tehdä hellävaraisesti. Omat vinkit, jotka olen havainnut hyväksi: Hiukset pitää kuivata miedolla lämmöllä ja tarpeeksi kaukaa, yhtä kohtaa ei myöskään kannata käsitellä liian kauaa, vaan föönattavaa aluetta pitää vaihtaa. Moni imitoi kampaajan tapaa kuivata hiukset: nopea ja tehokas hiusten pörrötys froteepyyhkeellä ja mahdollisimman nopea kuivatus kuumillalla mahdollisella lämmöllä, fööni kiinni tukassa. Kampaajalla sen ymmärtää koska silloin ei ole aikaa kuivatella hiuksia hartaudella, mutta kotioloissa pidemmän päälle se ei tee hyvää.
Tässä eräs artikkeli aiheesta: