kukaan kieltäytynyt sokerirasituskokeesta?

• Viestiketjun aloittaja "salla"
  • Ensimmäinen viesti
"hei"
Varmasti on. Tyhmiä mahtuu maailmaan. :D

Miks ihmeessä et menisi? sun ja vauvan parasta siinä katsotaan eikä muuta. =) Ei sen tuloksista ole hyötyä kellekään muulle kuin sulle. Eikä se, ettei edellisessäkään raskaudessa mitään ollut tarkoita, etteikö nyt voisi olla. Itsekin läpäisin edellisen raskauden rasituksen, tästä seuraavasta narahdin. Riski lisääntyy monisynnyttäjillä.

Juu kieltäydyin koska en nähnyt siihen tarvetta. Kaksi helppoa "tervettä" raskautta takana ja terveet elämäntavat niin en kokenut kuuluvani riskiluokkaan saada raskausajan diabetes. Kaikkihan on mahdollista mutta jos sellainen tulee niin murehditaan sitä sitten.

"Justiina"
Menin, ja silti, hoidoista huolimatta, raskauteni päättyi istukan irtoamiseen ja hätäsektioon siinä vaiheessa kun jo molemmat, minä ja lapsi, olimme tajut kankaalla. Istukka ei jaksanut loppuun saakka. En jättäisi mistään hinnasta menemättä rasitukseen.

Mikä siinä kammottaa? Hyvällä kysyn, en pahalla =)

Mä olen 3 krt ollut (arvot olleet hyvät) ja nyt odotan neljättä lasta ja olisi pitänyt käydä jo,mutta en ole päässyt : / Aion kyllä mennä ensi tai sitä seur.vkolla.

4 äiti
neljä lasta ja neljä sokerirasitusta,aina ollu hyvät arvot,mytta neuvolatätin mielestä ollu hyvä tarkistaa ku maha kasvanu aina niin isoksi.en kyllä jättäis menemättä,mutta tämä vain mun mielipide.

"vieras"
Ehkä joku sellanen kieltäytyy joka ei paskaakaan välitä vauvastaan.
Aika tekopyhää olisi tehdä muka kaikkensa vauvan eteen,ja silti jättää käymättä jossain noin tärkeässä.

Hyvä et on tullut ne uudet "säännöt" voimaan(ainakin täällä ),et rasitukses käy kaikki.Monia rdiabetes tapauksia kun on jäänyt ennen huomaamatta.

"Minä"
[QUOTE="vieras";22020993]Ehkä joku sellanen kieltäytyy joka ei paskaakaan välitä vauvastaan.
Aika tekopyhää olisi tehdä muka kaikkensa vauvan eteen,ja silti jättää käymättä jossain noin tärkeässä.

Hyvä et on tullut ne uudet "säännöt" voimaan(ainakin täällä ),et rasitukses käy kaikki.Monia rdiabetes tapauksia kun on jäänyt ennen huomaamatta.[/QUOTE]

Höpö höpö, tässä ei todellakaan ole kyse siitä etteikö vauvasta välittäisi! Jos normaali ihminen osaa ihan omin voimin syödä terveellisesti, ilman turhaa sokeria, niin miksi mennä rasittamaan elimistö äärirajoille?!

Ja niistä säännöistä, se ei ole edelleenkään mikään pakko. Että älä iloitse turhan aikaisin.

itse perjantaina menossa, pieni vaiva ja tarvittaessa siitä on iso apu jos kiinni jää, pääsee sitten hoitamaan sitä sokerihommaa jos on arvot päin prinkkalaa, itse kummastakin elossa olevasta käynyt ja arvot hyvät, silti menen nytkin

tn
Niin, voihan myös lääkärin määräämät lääkkeet, yleisen rokotusohjelman rokotteet ym. jättää ottamatta ja kieltäytyä esimerkiksi verikokeista. Toinen juttu on, että onko tälläinen käytös fiksua. Kyse on sinun ja vauvasi parhaasta.

En oikein ymmärrä, minkä takia nimenomaan sokerirasituskokeeseen suhtaudutaan niin negatiivisesti. Raskausajan diabetes on valitettavan yleinen sairaus ja voi tulla vaikka ei olisi sukurasitetta, elämäntavat kunnossa, edelliset raskaudet ok jne.

"hei"
[QUOTE="Minä";22021011]Höpö höpö, tässä ei todellakaan ole kyse siitä etteikö vauvasta välittäisi! Jos normaali ihminen osaa ihan omin voimin syödä terveellisesti, ilman turhaa sokeria, niin miksi mennä rasittamaan elimistö äärirajoille?!

Ja niistä säännöistä, se ei ole edelleenkään mikään pakko. Että älä iloitse turhan aikaisin.[/QUOTE]

Semmoinen juttu, et aina ei riitä ruokavalio hoidoksi. Eli ei kannata tuudittautua siihen, et no mä syön joka tapauksessa terveellisesti, se ei välttämättä riitä.

Ja kannattaisi oikeasti tutustua siihen, mitä kaikkea se rd voi aiheuttaa. Suurikokoinen vauva on pienin ongelmilsta.

"vieras"
[QUOTE="Minä";22021011]Höpö höpö, tässä ei todellakaan ole kyse siitä etteikö vauvasta välittäisi! Jos normaali ihminen osaa ihan omin voimin syödä terveellisesti, ilman turhaa sokeria, niin miksi mennä rasittamaan elimistö äärirajoille?!

Ja niistä säännöistä, se ei ole edelleenkään mikään pakko. Että älä iloitse turhan aikaisin.[/QUOTE]

No ei ole pakko,tietenkään.
Mutta sinne nykyään kutsutaan muutkin kuin ne ylipainoiset tai muut entiseen testiryhmään kuuluvat.

Ja siitähän tässä just on kyse,siit et ajatteleeko vauvan parasta.
Joillakin ei ruokavalio auta,saavat alkaa pistään.
Ja etkö itse ole huomannut kuinka epäterveellisesti useimmat odottajat syö?
Herkkupäivä n.7kertaa viikossa,välillä syödään jos muistetaan/keretään,toisinaan taas vedetään kotiruokaa niin et naapurinki napa paukkaa.

"vieras"
Tuota tyhmä tässä kyselee että miksi siihen rasitukseen on pakko mennä? Eikö voi syödä sen raskausdiabetes ruokavalion mukaisesti ja noudattaa ohjeita vaikka ei rasituksessa kävisi? Aika harva kuitenkaan joutuu raskausdiabeteksen takia pistämään insuliinia.

Jos ruokavalio ei riitä hoidoksi niin varmaan se nähdään muutenkin verikokeista ilman tuota sokerirasituskoetta?

"vieras"
Kaveri on jättänyt menemättä, vedoten ettei hänelle tollaiseen turhuuteen ole aikaa ja kyllä sen kuulemma huomaa jos jotain on vialla. On itse hoitoalan ihminen.

Minä kävin esikoista odottaessa ja olen nyt menossa, vaikkakin vähän myöhässä, on ollut hieman ongelmallista löytää sopiva aika milloin mennä, mutta nyt olisi tarkoitus torstaina sinne raahata itsensä.

nikitön
En todellakaan kieltäytynyt.

En ymmärrä miksi kukaan kieltäytyisi? Mikä muu siihen on syynä kuin se, että äiti kokee sen hankalaksi tai ikäväksi? Kuinkahan hankalaksi ja ikäväksi vauva tuntee olonsa jos sitten jotain sellaista sattuukin jonka olis voinut sokerirasitustestillä ehkäistä tai edes ennakoida???

Aikuiset ihmiset, älkää viittikö. Se on sokerirasitus, ei mestaus tai amputaatio.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22021099]Tuota tyhmä tässä kyselee että miksi siihen rasitukseen on pakko mennä? Eikö voi syödä sen raskausdiabetes ruokavalion mukaisesti ja noudattaa ohjeita vaikka ei rasituksessa kävisi? Aika harva kuitenkaan joutuu raskausdiabeteksen takia pistämään insuliinia.

Jos ruokavalio ei riitä hoidoksi niin varmaan se nähdään muutenkin verikokeista ilman tuota sokerirasituskoetta?[/QUOTE]

Useille se "kiinni jääminen " on se juttu minkä vuoksi muutetaan sitä ruokavalioo,ihan ku luultais et muuten niin ei oo hyvä tehdä.

"helmi"
Itse kieltädyin kolmannessa raskaudessa, kun kahdessa edellisessä raskaudessa olin käynyt ja kummallakin arvot ihanteelliset, joten neuvolatätikään ei pitänyt sitä aiheellisena ja sovittiin, että jos aihetta siihen ilmaantuu niin sitten mennään vasta rasitukseen. Ja ilman rasitusta selvisin.

"tyty"
Miksi tällä sokerirasituksella jotenkin pelotellaan? Olin itse lähes kauhuissani sinne mennessäni, että kuinka huono olo tulee ja kaikkea... Nehän oli ihan tavallisia verikokeita. Vähän tylsää tietty kököttää kaks tuntia siellä labrassa.

Mä olin 2 viikkoa ruokavaliolla ja ORJALLISESTI noudatin, mutta insuliinille jouduin ja ruokavaliosta huolimatta insuliinin määrää nostettiin viikko viikolta. Loppujen lopuksi jätin KAIKKI hedelmät ja maitotuotteet pois, koska ne nosti arvot huippuihin... Kiva lukea näitä negatiivisia kommentteja asiasta josta ei ole omakohtasta kokemusta.. VAI ONKO täällä ketään jolla RD ja vastustaa koetta ???

Huom harmaana
[QUOTE="tyty";22021198]Miksi tällä sokerirasituksella jotenkin pelotellaan? Olin itse lähes kauhuissani sinne mennessäni, että kuinka huono olo tulee ja kaikkea... Nehän oli ihan tavallisia verikokeita. Vähän tylsää tietty kököttää kaks tuntia siellä labrassa.[/QUOTE]

Tavallisia verikokeita? Sinulle ei siis annettu juotavaksi sitä litkua eikä tarvinnut paastota 12 tuntia ja ylikin? Minusta sokerirasitus ei menee kategoriaan "tavallinen verikoe".

En kieltäytynyt, vaikka jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt. Itse en ymmärrä tätä hysteriaa, että kaikilla odottavilla äideillä on raskausajan diabetes, kunnes toisin todistetaan.

Yhteistyössä