Raju mopokolari Hyvinkäällä

• Viestiketjun aloittaja Kuurmootuus
  • Ensimmäinen viesti
Mä tein eilen alootuksen teineistä jotka tarvittis enemmän opetusta sitä mopokorttia varten. Joillakin stanan pelleillä meni pointti täysin ohi ja ruvettiin vain aukomaan päätänsä mulle. Ei mitään merkitystä ollut sillä, että kerroin toisten toimineen lainvastaasesti. Piti vain taas saada kaataa paskaa mun niskaan eikä osata lukia sitä tekstiä kun ne näkevät silmät vissiin siellä silmän kanssa mihin aurinko ei paista.

Joo joku menetti tyttärensä, mutta eiköhän nyt olisi jo aika puuttua tähän. Nämä onnettomuudet on lisääntynyt paljon ja moni valittaa noista teineistä jotka ajelee ympäri kyliä kuin Euroopanomistajat ajatuksella, että kyllä muut väistää.
ihmiset odottavat kaikkien 15 vuotiaiden käyttäytyvän kuten aikuiset, mikä taas on harvalta mahdollista. tuossa iässä kuvittelee olevansa kuolematon. joo jotain tarttis tehdä, mutta se ei ole sitä, että haukutaan lapsi ja nostetaan omat täydelliset pennut jalustalle. ei minun lapsi ikinä... joo, niinpä niin perkele!

[QUOTE="vieras";21992051]Oikeasti. Osaatko lukea? Nuoret on päättömiä kanoja ihan luonnostaan, eikä taju ole vielä aikuisen tasolla - tämähän on fakta ja jokainen vanhempi sen tietää. Miksi siis ostaa heille mopo huolehtimatta, että sillä osataan ajaa ja tajutaan vaarat? Vanhempia minä ainakin syytän ja Suomen valtiota kun ei vaadi, että mopokorttia varten pitää vähän ajaakin sitä mopoa eikä vain täyttää pari kyselylomaketta.[/QUOTE]

ja kerros viisas, että miten itse ajattelit vahtia teiniäsi kun hän lähtee mopollaan kaupungille? ajatko vittu perässä vai kuvitteletko että lapsesi tottelee äitiään? :headwall: joo ei äiti, en aja ylinopeutta. joo en äiti näyttele kavereilleni taitojani uuden moponi kanssa. juu en äiti mene moottoritielle.

"vieras"
ihmiset odottavat kaikkien 15 vuotiaiden käyttäytyvän kuten aikuiset, mikä taas on harvalta mahdollista. tuossa iässä kuvittelee olevansa kuolematon. joo jotain tarttis tehdä, mutta se ei ole sitä, että haukutaan lapsi ja nostetaan omat täydelliset pennut jalustalle. ei minun lapsi ikinä... joo, niinpä niin perkele!
Mä en nähnyt kenenkään puhuvan omista lapsistaan mitään, paitsi sun. Lainaapa yksikin lause missä joku nostaa omansa muiden nuorten yläpuolelle??

"hei"
Joo joku menetti tyttärensä, mutta eiköhän nyt olisi jo aika puuttua tähän. Nämä onnettomuudet on lisääntynyt paljon ja moni valittaa noista teineistä jotka ajelee ympäri kyliä kuin Euroopanomistajat ajatuksella, että kyllä muut väistää.
Ei se ole sitä, varsinkaan tytöillä. Vaan kun ei ole käsitystä liikennesäännöistä ja niiden lukuisista poikkeuksista vaan ajatellaan, että nyt on mun vuoro mennä kuten oli tuossa melkein samannäköisessä risteyksessä äskenkin. Ei kukaan tahalleen auton alle aja ja aika harva silkkaa uhmaakaan, pahastihan siinä käy.

Kuurmootuus
Tuo on ihan totta, minäkin kuvittelin olevani teininä aina oikeassa ja kuolematon. Teinit ovat aina hakeneet rajojaan se kun kuuluu siihen itsenäistymisprosessiin, se miten me voisimme estää tulevaisuudessa näitä ongelmia ja onnettomuuksia vaatisi todellista asennekasvatusta joka lähtee jo sieltä kodista.

Näytä mulle kohta missä mä puhun sanallakaan mun lapsesta.

Kun meno on tuota eikä tajuta miten liikenteessä pitää käyttäytyä niin todellakin tarvitaan ajo-opetusta noille teineille. Nouskoot sitten mopo-kortin hinta eikä ole kaikilla siihen varaa, mutta sittenpä karsiutuu mopoilijat!

"vieras"
ja kerros viisas, että miten itse ajattelit vahtia teiniäsi kun hän lähtee mopollaan kaupungille? ajatko vittu perässä vai kuvitteletko että lapsesi tottelee äitiään? :headwall: joo ei äiti, en aja ylinopeutta. joo en äiti näyttele kavereilleni taitojani uuden moponi kanssa. juu en äiti mene moottoritielle.
Tiedätkö mitä mopokorttia varten pitää tehdä? Niin, ei tartte ajaa, ei tartte näyttää kenellekään että homma sujuu. Täytyy vain suorittaa suppea kirjallinen koe, joka koskee liikennesääntöjä ja ja -merkkejä. Verrattuna autokouluun, mahtaako tuo kirjallisen kokeen suorittaminen tuoda paljon järkeä sinne päähän? Kertooko se kuinka mopo käyttäytyy liukkaalla, kertooko se liikenteen vaaroista ym. ym.? Pelottaako se pätkän vertaa sitä 15-vuotiasta gollia ja gimmaa joka saa moottoria jalkojensa väliin. No ei. No olisko sellainen pieni juttu kuitenkin paikallaan, niin että EDES puolet niistä golleista ja gimmoista ymmärtäis että liikenteessä on vaaransa ja että mopo ei ole lelu. Olisko mitään jos me vanhemmat yhteistuumin tällaista lähdettäisin ajamaan? Häh? Mitäs luulet? Vai olisko paree, että nakellaan niskoja ja puhutaan naapurin kakaroista ja omista lapsosista ja pannaan pää perseeseen piiloon? Mä en pane, älä säkään.

.....
harvalla täällä on 15-vuotiasta lasta, niin on helppo olla kylmä ja empatiakyvytön.
ja jos onkin, niin eihän tällainen muka voisi koskaan omalle kohdalle osua.millään tavalla tai tasolla.
mulla on ja nämä uutiset järkyttää aina,pojalle en ole suostunut mopokorttia viälä hankkimaan ehkä ensi kesän kun odotan uutta mopokortti uudistusta mielummin maksan itseni kipeäksi siitä kortista poika oppii kunnolla ajamaan mopoa..

nämä äidit joilta ei heru sympatiaa teineille täytyisi muistaa joskus ne omat pienet lapset on teinejä

harvalla täällä on 15-vuotiasta lasta, niin on helppo olla kylmä ja empatiakyvytön.
ja jos onkin, niin eihän tällainen muka voisi koskaan omalle kohdalle osua.millään tavalla tai tasolla.
No se nyt vain on kylmä tosiasia, että nuo mopokolarit on lisääntyneet ja se meno on holtitonta. Siksi mä ainakin haluaasin opetusta sitä korttia varten, mutta joidenkin mielestä se tuntuu olevan väärin.

[QUOTE="vieras";21992126]Tiedätkö mitä mopokorttia varten pitää tehdä? Niin, ei tartte ajaa, ei tartte näyttää kenellekään että homma sujuu. Täytyy vain suorittaa suppea kirjallinen koe, joka koskee liikennesääntöjä ja ja -merkkejä. Verrattuna autokouluun, mahtaako tuo kirjallisen kokeen suorittaminen tuoda paljon järkeä sinne päähän? Kertooko se kuinka mopo käyttäytyy liukkaalla, kertooko se liikenteen vaaroista ym. ym.? Pelottaako se pätkän vertaa sitä 15-vuotiasta gollia ja gimmaa joka saa moottoria jalkojensa väliin. No ei. No olisko sellainen pieni juttu kuitenkin paikallaan, niin että EDES puolet niistä golleista ja gimmoista ymmärtäis että liikenteessä on vaaransa ja että mopo ei ole lelu. Olisko mitään jos me vanhemmat yhteistuumin tällaista lähdettäisin ajamaan? Häh? Mitäs luulet? Vai olisko paree, että nakellaan niskoja ja puhutaan naapurin kakaroista ja omista lapsosista ja pannaan pää perseeseen piiloon? Mä en pane, älä säkään.[/QUOTE]

Asiaa. :flower:

No se nyt vain on kylmä tosiasia, että nuo mopokolarit on lisääntyneet ja se meno on holtitonta. Siksi mä ainakin haluaasin opetusta sitä korttia varten, mutta joidenkin mielestä se tuntuu olevan väärin.
No mun kommenttini ei varmaan sitten sinua koskenutkaan, ymmärtänet itsekin.
enempi nämä, jotka kirjottaa, että "ei empatiaa kuskille", "ei säälitä" jne tyyppistä tekstiä.niitä mä enempi mietin.

No mun kommenttini ei varmaan sitten sinua koskenutkaan, ymmärtänet itsekin.
enempi nämä, jotka kirjottaa, että "ei empatiaa kuskille", "ei säälitä" jne tyyppistä tekstiä.niitä mä enempi mietin.
No en mäkään ymmärrä noita jotka ei sääli sitä kuskia. Nuoren tytön elämä päättyi liian aikaasin.

Just näitten kolarien takia pitääs saada muutos siihen mopokortin saamiseen, että ei tulisi niin paljon näitä kuolonuhreja ja luokkaantuneita.

ihan tavallinen äiti
En minä ole kylmä enkä empatiakyvytön. Minä olen realisti. Näen, että teinit eivät osaa liikennesääntöjä, ja ovat liikenteessä sen takia vaaraksi itselleen että osittain myös muille (jalankulkijoille ja mopa väistävä auto voi sekin saada aikaan mitä tahansa jälkeä).

Siksi meidän lapsillemme ei missään tapauksessa tule mopoja. Meillä kuljetaan muutenkin fillarilla mikä tosin on aika riskialtis ajoneuvo. Sen takia, että suurin osa autoilijoista ei hallitse väistämissääntöjä!

Ei tässä ketjussa enää noista tytöistä puhuta, vaan yleisesti mopoilusta. Harmillista tietysti, että keskustelu virisi tämän otsikon alla ja empaattiset osanotot jäävät keskustelun jalkoihin. Toisaalta, tyttöjen perheet tuskin tulevat lukemaan näitä ketjuja. En minä ainakaan pystyisi. Minulla valitettavasti on kokemusta lapsen joutumisesta liikenneonnettomuuteen. Se onneksi oli lievä eikä ollut lapsen itsensä syytä.

.
Siinä vaiheessa kun mopoilija tahalleen meinaa posauttaa oman autoni kylkeen ihan silkkaa tyhmyyttään, niin mulle on aivan sama vaikka se mopoilija jäiskin jonkun alle.

oikeasti, siinä vaiheessa kun kersan alle annetaan noin vaarallinen lelu, niin siinä vaiheessa tasan lakkaan kohtelemasta kuin lasta. Se joka ajelee tuolla liikenteen seassa, sitä pätee ihan samat säännöt ku muillakin, oli lapsi tai ei.

Sit jotkut älykääpiöt suunnittelee että ajokortti annettaisiin yhä nuoremmille.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan tavallinen äiti;21992196:
En minä ole kylmä enkä empatiakyvytön. Minä olen realisti. Näen, että teinit eivät osaa liikennesääntöjä, ja ovat liikenteessä sen takia vaaraksi itselleen että osittain myös muille (jalankulkijoille ja mopa väistävä auto voi sekin saada aikaan mitä tahansa jälkeä).

Siksi meidän lapsillemme ei missään tapauksessa tule mopoja. Meillä kuljetaan muutenkin fillarilla mikä tosin on aika riskialtis ajoneuvo. Sen takia, että suurin osa autoilijoista ei hallitse väistämissääntöjä!

Ei tässä ketjussa enää noista tytöistä puhuta, vaan yleisesti mopoilusta. Harmillista tietysti, että keskustelu virisi tämän otsikon alla ja empaattiset osanotot jäävät keskustelun jalkoihin. Toisaalta, tyttöjen perheet tuskin tulevat lukemaan näitä ketjuja. En minä ainakaan pystyisi. Minulla valitettavasti on kokemusta lapsen joutumisesta liikenneonnettomuuteen. Se onneksi oli lievä eikä ollut lapsen itsensä syytä.
joo,meillekään ei varmaan tule ikinä pojille mopoa.luulisin.en osaa varmasti sanoa, kun ovat muksut vielä pieniä. mutta eihän se mopottomuus poista sitä,jos nuori haluaa koittaa niitä rajojaan.ja MONI nuorihan niin tekee.onneksi harvalle mitään todella pahaa käy.vai etkö itse ole ikinä tehnyt nuorena kenties jotain hullua ja typerää jota vanhempiesi olisi ollut vaikea hyväksyä tai ymmärtää ?
ja kyllähän tässä ketjussa on muutama ihan paskamainen viesti,joissa suoraan viitataan nimenomaan tämän onnettomuuden tyttöön joka nyt kuolikin vielä.ei lainkaan järkevää. yleinen keskusteluhan on ihan ok - siinä olen samaa mieltä..

ja vielä sen verran, että vaikka me lopetettas tää lässytys tässä ketjussa nyt heti tähän, niin tää jää pyörimään tänne nettiavaruuteen ikuisiksi ajoiksi ja sitä kautta saattaa oikeinkin hyvin päätyä ihan lähiomaisten luettavaksi. joten ihan jo senkin takia musta vois joskus ajatella vähän mitä näppäilee.eiköstäs juu ?! oman lapsen kuolema kun nyt kumminkin on yksi kamalimpia asioita joita ihminen voi joutua kokemaan. oli se syy sitten kenen oli. : /

"vieras"
Eräs jääkiekkovalmentaja sen sanoi niin, että ennen oli jäähallin pihassa kymmeniä fillareita. Nyt on kymmeniä mopoja, muutama mopoauto ja lopuilla vanhemmat odottamassa.

MIKSI lapsille ostetaan mopoja? Ettei tarvi kuskata? Ettei lasten tarvis liikkua? Että lapset pääsis vähällä ja oppis vaatimaan lisää.

Oikeasti ihmettelen suuresti aikuisia, jotka mopon hankkii.

Harmi, että tän ketjun alle muodostui keskustelua tästä aiheesta, harmi, että tämä kolari tapahtui, hirveää, että nuori ihminen kuoli.

Silti tästä pitää puhua. Ongelma on valtava ainakin näin kaupunkilaisen silmin.

"minä"
Itsekki mopolla ajaneena jo ennen koko mopokortin keksimistä, voin kertoa että ihan samanlaista hurjastelua, kaahailua, typeriä ohituksia ja laittomia kyytiläisiä oli silloinki. Ja siitä on 15vuotta aikaa! Tottakai kolarit lisääntyy koska mopot ja skootteritki lisääntyy. Sehän on selvä! Ajotapa on nuorilla silti sama!
Samaa mieltä oon muitten kans siitä että mopokortin saantiin pitäis kuulua muutama oppitunti niin kuin on autokoulussa.

"isi"
OSANOTTO MENEHTYNEEN TYTÖN PERHEELLE JA LÄHEISILLE

Ajtelkaa nyt järjellä näitä asioita: Jos jalankulkija tai pyöräilijä törmää autoon, pitääkö jalankulku tai pyöräily kieltää ? Kyllä pyöräilijätkin ajavat päättömästi. Aina tapahtuu vahinkoja, ja niistä pitää ottaa oppia, jotta voitaisiin välttää vastaavat tapahtumat. Mopot ovat vain joidenkin mielestä kaiken pahan alku ja juuri. Edelleen on todella epäkorrektia puhua tapahtumasta sävyyn jota edellisissä visteissä käytetään. Kunnioittakaa uhria, ja käyttäytykää sen mukaisesti myös tällä saitilla !

"vieras"
[QUOTE="isi";21992280]OSANOTTO MENEHTYNEEN TYTÖN PERHEELLE JA LÄHEISILLE

Ajtelkaa nyt järjellä näitä asioita: Jos jalankulkija tai pyöräilijä törmää autoon, pitääkö jalankulku tai pyöräily kieltää ? Kyllä pyöräilijätkin ajavat päättömästi. Aina tapahtuu vahinkoja, ja niistä pitää ottaa oppia, jotta voitaisiin välttää vastaavat tapahtumat. Mopot ovat vain joidenkin mielestä kaiken pahan alku ja juuri. Edelleen on todella epäkorrektia puhua tapahtumasta sävyyn jota edellisissä visteissä käytetään. Kunnioittakaa uhria, ja käyttäytykää sen mukaisesti myös tällä saitilla ![/QUOTE]

Päläpälä. Eiköhän tässä ole yleistä pohdintaa mopoilukulttuurista. Kunnioitamme uhria. Se ei estä meitä puhumasta erittäin tärkeästä asiasta, joka on räjähtämässä/räjähtänyt käsille.

:(
Juu, täällä äidit "eivät ole yhtään pahoillaan", ja muuta samantyylistä kommenttia.. Kyseessä oli jonkun rakas lapsi, joka teki virheitä niin kuin me kaikki. Kovin surullinen olin luettuani uutisen, itselläni samanikäinen tytär, jolla ei - luojan kiitos - ole mopoa. Mikä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö muuten voisi hölmöillä, vaikka parhaani olen kasvatuksessa tehnyt.

Jos voisin, muuttaisin koko maailman, ettei kenenkään tarvitsisi tuollaista surua kokea, poistaisin mopot, autot, kaiken vaarallisen.. mutta en ole Jumala, enkä kohota itseäni siihen asemaan arvottamaan ihmisten elämää eri tasolle sen mukaan mitä mieltä heistä ja heidän teoistaan itse satun olemaan.

Tuskin tytön omaiset nätä lukevat, mutta silti osanotto heille ja rukous puolestaan - ja myös sen toisen tytön.

jp
[QUOTE="vieras";21992288]Päläpälä. Eiköhän tässä ole yleistä pohdintaa mopoilukulttuurista. Kunnioitamme uhria. Se ei estä meitä puhumasta erittäin tärkeästä asiasta, joka on räjähtämässä/räjähtänyt käsille.[/QUOTE]

Todellakaan täällä ei ole kunnioitettu uhria eikä hänen omaisiaan. Ihan käsittämättömiä viestejä ja yleistyksiä, sietäisitte hävetä!

En ole mistään lukenut, onko surmansa saanut tyttö mopon kuljettaja vai kyydissä ollut tyttö. Jos oli kyytiläinen, niin vielä vähemmän kohdalleen osuivat nuo ilkeilyt tytölle ja perheelleen.

Kukaan täällä kirjoittaneista ei myöskään voi tietää, miten kyseisen mopon kuljettaja muuten liikenteessä käyttäytyi, eli senkin puolesta väärä paikka lähteä täällä häntä mollaamaan.

Samanlaisia onnettomuustilanteita tapahtuu jatkuvasti autoilla (vasemmalle kääntyvä arvioi väärin vastaantulevan vauhdin - usein on kyse isosta ylinopeudesta - ja tulee törmäys). Mopolla liikkuva vain valitettavasti on paljon autoilijaa heikommassa asemassa tuossa tilanteessa, siksi kaikista autoilla ajetuista vastaavista onnettomuuksista emme lue näin ikäviä uutisia. Kukaan ei kuitenkaan käsittääkseni ole koko autoilijakuntaa tällaisten onnettomuuksien perusteella kiroamassa ja autoilua kieltämässä.

Syvä osanottoni onnettomuudessa menehtyneen sekä siinä loukkaantuneen tytön perheille ja läheisille.

Yhteistyössä