Mökkinaapuri aiheutti ihan kivan sähkölaskun...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meritähti

Aktiivinen jäsen
09.05.2007
3 722
0
36
Tampere
Mun isovanhemmille. Ovat kesät mökillään pohjoisessa ja muun vuoden täällä eteläs. Naapuri käy välillä siistimässä pihaa kun ovat poissa ym. jotta näyttäisi siltä että tuolla asutaan (ei houkuttelisi varkaita). Oli käynyt vara-avaimella sisälläkin, en tiedä miksi, ehkä vessassa. Siinä ei sinänsä mitään, mutta...

Oli jättänyt oven raolleen. Koko talven oli lämpö karannut siis mökistä ja nyt sitten pamahti tasauslasku 850 euroa...ihan kiva pienestä eläkkeestä ja kuukausittainen ennakko nostettiin noin 20 eurosta noin 80 euroon...
Mitenkähän tuossakin toimisi, musta tuon naapurin pitäisi maksaa lasku tai suuri osa siitä, tasauslasku ollut ennen 0-100 euron välillä. Mutta jollei suostu niin minkäs teet, maksettava on.
 
Soita sille naapurille ja ehdota ainakin osan maksamista.
JA soita sähköyhtiöön ja sovi sopivankokoisista osamaksuista. Ja eiköhän tuota kuukausimaksuakin saa alaspäin kun selittää tilanteen..
 
Kannattaa olla yhteyksissä sähkölaitokseen ja pyytää maksuaikaa jos lasku tuntuu isolta kerralla maksettavaksi.

Ja naapurin olisi syytä kyllä tuntea vastuunsa ja korvata ainakin osa aiheuttamastaan vahingosta.
 
Ja ihan varma on se että mökkinaapuri on sen oven jättänyt raolleen eikä isovanhemmat itse? Varmasti tollaiseen naapuriapuun kukaan suostuu jos sitten syytetään tuollaisesta.
 
Joo nyt on syksy. Tasauslasku tuli nyt, ei tuolla korvessa käydä jatkuvasti mittareita lukemassa. Laskussa on tasausta juurikin viime talvelta ja keväältä.

Sähköyhtiöön aiotaan soittaa heti ekana kun on laitettu kerralla erääntymään tuo summa, että saadaan se osiin. Aiomme myös pyytää ettei ennakkomaksua nosteta tämän takia, kun on tällainen poikkeustilanne.

Naapurikin on yksin elävä eläkeläinen, että on kyllä kurja tilanne.
 
Siis... mistä tiesitte että ovi on jäänyt auki? Nyt vasta huomasitte tasauslaskusta ja oletatte että syynä on ollut auki jäänyt ovi, vai ettekö ole tässä välissä ottaneet yhteyttä sähkölaitokseen?
 
Olen töissä sähkölaitoksessa ja me ainakin joustettais tämmösessä tilanteessa kaikesta muusta paitsi itse laskun suuruudesta. Se sähköhän kuitenkin on kulunut ja voimalaitoksella on pitänyt lapioida kalliilla rahalla ostettua kivihiiltä kattilaan.
 
No mitä se naapuri on asiaan sanonut?

Ja miten se ovi on niin pitkään ollut raollaan, miksei se naapuri ole pukannut sitä kiinni kun on käynyt taas "tekemässä eletyn näköiseksi"?
 
Musta sinänsä kurja tilanne, että eiköhän naapuri ole käynyt siellä teidän hyväksi eikä pahaa tehdäkseen. Eli siksi en tiiä, kehtaisinko pyytää yhtään mitään.

Ehkä asiasta mainitsisin ja kattoisin, kuinka asiaan suhtautuu, mutta en tiiä, lähtisinkö kyllä ees yrittämään mitään, et on pakko maksaa.

Vahinkoja sattuu, mutta tosiaan, kun ei tota varmasti ole tahalleen tehty.
 
Siis miten se oven auki jääminen vaikuttaa sähkölaskuun? Saman verranhan sitä sähköä kuluu, jäi se sitten mökkiin tai karkasi ovesta ulos. Vai onko tässä nyt joku systeemi mitä en tajua?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;21979764:
Musta sinänsä kurja tilanne, että eiköhän naapuri ole käynyt siellä teidän hyväksi eikä pahaa tehdäkseen. Eli siksi en tiiä, kehtaisinko pyytää yhtään mitään.

Ehkä asiasta mainitsisin ja kattoisin, kuinka asiaan suhtautuu, mutta en tiiä, lähtisinkö kyllä ees yrittämään mitään, et on pakko maksaa.

Vahinkoja sattuu, mutta tosiaan, kun ei tota varmasti ole tahalleen tehty.

Tätä itsekin mietin... kurja jos toinen ihan ystävällisyyttään käy naapuria auttamaan ja sattuu vahinko, niin sitten jysähtää 800 euron lasku niskaan. On kyllä ikävä tilanne kerrassaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;21979764:
Musta sinänsä kurja tilanne, että eiköhän naapuri ole käynyt siellä teidän hyväksi eikä pahaa tehdäkseen. Eli siksi en tiiä, kehtaisinko pyytää yhtään mitään.

Ehkä asiasta mainitsisin ja kattoisin, kuinka asiaan suhtautuu, mutta en tiiä, lähtisinkö kyllä ees yrittämään mitään, et on pakko maksaa.

Vahinkoja sattuu, mutta tosiaan, kun ei tota varmasti ole tahalleen tehty.

Tahallaan tai ei niin en kehtais olla osallistumatta maksuun jos itse olen mokannu. Saati maksattaa toisella tollasta laskua.
 
[QUOTE="vieras";21979765]Siis miten se oven auki jääminen vaikuttaa sähkölaskuun? Saman verranhan sitä sähköä kuluu, jäi se sitten mökkiin tai karkasi ovesta ulos. Vai onko tässä nyt joku systeemi mitä en tajua?[/QUOTE]

Oisko sähkölämmitys. ;) Kun ovi on auki, lämpö karkaa pihalle ja patterit huutaa täysillä koko ajan.

Mutta sitä mäkään en tajua, miten se on koko talven ehtinyt auki olla, jos kerran naapuri käy siellä vähän väliä? Onko lasku siis varmasti tuosta johtuvaa?
 
[QUOTE="vieras";21979765]Siis miten se oven auki jääminen vaikuttaa sähkölaskuun? Saman verranhan sitä sähköä kuluu, jäi se sitten mökkiin tai karkasi ovesta ulos. Vai onko tässä nyt joku systeemi mitä en tajua?[/QUOTE]

Mökkiä on ilmeisesti lämmitetty ainakin peruslämmön verran ettei putket jäädy, jolloin tietysti auki jäänyt ovi saa patterit hehkumaan täysillä läpi talven.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;21979764:
Musta sinänsä kurja tilanne, että eiköhän naapuri ole käynyt siellä teidän hyväksi eikä pahaa tehdäkseen. Eli siksi en tiiä, kehtaisinko pyytää yhtään mitään.

Ehkä asiasta mainitsisin ja kattoisin, kuinka asiaan suhtautuu, mutta en tiiä, lähtisinkö kyllä ees yrittämään mitään, et on pakko maksaa.

Vahinkoja sattuu, mutta tosiaan, kun ei tota varmasti ole tahalleen tehty.
Samoilla linjoilla. Kun eihän se naapuri tuota ilkeyttään ole tehnyt. Ja toisekseen, jos naapuri joutuu pakolla maksumieheksi, niin naapuripua ei varmaan sitten jatkossa ole tarjolla.
 
[QUOTE="vieras";21979765]Siis miten se oven auki jääminen vaikuttaa sähkölaskuun? Saman verranhan sitä sähköä kuluu, jäi se sitten mökkiin tai karkasi ovesta ulos. Vai onko tässä nyt joku systeemi mitä en tajua?[/QUOTE]

Patterit huutaa täysillä kun lämpö karkaa ovenraosta. Minkä takia kuvittelisit talojen olevan lämpöeristettyjä?
 
[QUOTE="vieras";21979765]Siis miten se oven auki jääminen vaikuttaa sähkölaskuun? Saman verranhan sitä sähköä kuluu, jäi se sitten mökkiin tai karkasi ovesta ulos. Vai onko tässä nyt joku systeemi mitä en tajua?[/QUOTE]

Juu, saman verranhan sitä kuluu jos patterit lämmittää täydellä teholla, kun sisälle puskee pakkasta kuin että siellä sisällä olisi tasaisesti se +20 astetta :D
 
Tahallaan tai ei niin en kehtais olla osallistumatta maksuun jos itse olen mokannu. Saati maksattaa toisella tollasta laskua.

No joo, kyllä mäkin siitä ainakin jotain korvaisin, jos mä oisin tehnyt (riippuen tulotasosta. Jos kerran on hänkin pienituloinen eläkeläinen, en kyllä kehtais koko laskun summaa ees vastaanottaa. Just koska ei tota ole tehty pahanteossa vaan toista auttaessa). Mutta sitä sanoin, että en lähtis silti toiselle mitään uhkavaatimusta esittämään, että on pakko maksaa (jos siis ap:n tilanteessa oisin).
 
[QUOTE="Lissu";21979782]Mökkiä on ilmeisesti lämmitetty ainakin peruslämmön verran ettei putket jäädy, jolloin tietysti auki jäänyt ovi saa patterit hehkumaan täysillä läpi talven.[/QUOTE]

Siis onko mökeillä joku lämmityssysteemi, että se tietää, että nyt on kylmempi kuin eilen ja säätelee itsekseen niitä lämmitystehoja?
 
[QUOTE="vieras";21979800]Siis onko mökeillä joku lämmityssysteemi, että se tietää, että nyt on kylmempi kuin eilen ja säätelee itsekseen niitä lämmitystehoja?[/QUOTE]

Sitä kutsutaan termostaatiksi. :D
 
[QUOTE="vieras";21979800]Siis onko mökeillä joku lämmityssysteemi, että se tietää, että nyt on kylmempi kuin eilen ja säätelee itsekseen niitä lämmitystehoja?[/QUOTE]

et kai ihan tosissasi ole? :o
 

Yhteistyössä