Kerrotaanko kamalia opettajakokemuksia omilta kouluajoilta?

• Viestiketjun aloittaja Kamalia muistoja
  • Ensimmäinen viesti
Kamalia muistoja
Meillä oli lapsen vanhempainilta ja kertakaikkiaan ihastuin uuteen opettajaan; oli ihana, valloittava persoona, täynnä intoa ja uusia ideoita oppilaiden motivointiin ja tuli mieleen katkeriakin muistoja omilta kouluajoilta...

Kaikista pahin oli yläasteen liikunnan ope, joka yllätys yllätys, oli urheiluhullu, mutta ei omannut minkäänlaista pedagogista tai edes urheiluohjaajan koulutusta (Silloin villillä 80-luvulla opettajien koulutuksella ei pienellä pohjois-pohjanmaan kunnassa ollut niin väliä ;) ). Tämä nainen onnistui tappamaan vuosiksi minusta (ja monesta muusta) kaiken liikunnallisuuden. Hän rakasti nöyryyttää liikunnallisesti vähempilahjaisia oppilaita. Joukkuepeleissä laittoi hyvät oppilaat yhteen ja huonot toiseen joukkueeseen, sitten naama punaisena haukkui ja nimitteli, kun tämä huonojen joukkue ei pärjännyt. Minulla oli vaaleanpunaiset gollegehousut kerran liikuntatunnilla ja ope repi siitä sen tunnin ilottelut pilkkaamalla niitä. Ei ollut toista kertaa ne housut jalassa. Suunnistuksessa juoksi perässä ja huitoi risulla hitaampia (ei kuitenkaan osunut). Hiihäessä hiihti huonompien perässä ja huuteli kaikkea kivaa koko ajan. Kyttäsi jokaisen liikuntatunnin jälkeen suihkuhuoneen ovella, että kaikki oppilaat pesi kaikki paikat ja sen jälkeen piti näyttää, että on puhtaat alkkarit mukana. Tämähän oli teini-ikäiselle tytölle tosi leppoisaa. Pisti juoksemaan Cooperin testin kumpparit jalassa, koska oli ensin ilmoittanut, että on suunnistusta metsässä, mutta vaihtoikin sitten Cooperin testiin. Cooper tehtiin kävellen, juosten, luistellen ja hiihtäen. Yleensäkin aina kuin mahdollista, suorituksia mitattiin jollain tapaa.

Huh, siinä oli vasta osa jutuista, mutta nyt kun näin yli 20 vuoden jälkeen muistelen asiaa, tuli meileen, että se eukkohan taisi olla ihan hullu.

Kävin yläastelaisena katsomassa (kaverin kanssa) ala-asteen opettajaani. Hän kyseli tulevaisuudensuunnitelmia ja kerroin hakevani lukioon. Ope katsoi asiakseen todeta, että voi olla että pärjäät, mutta älä ihmettele, jos menee huonosti. Kun olin kuulemma sellainen pänttääjä enkä mikään älykäs. Lukio meni hyvin ja yliopistokin, mutta yhä huonoina hetkinä harmittaa tämä asennoituinen "kiltteihin tyttöihin". Ei ne mitään fiksuja ole, ne vaan pänttää...

"Titti"
Mieleeni on jäänyt ala-asteen miespuolinen liikunnanopettaja. Uhkaili aina meitä tyttöjä, että jos emme mene suihkuun, niin tulee itse pesemään meidät. Näin jälkikäteen ajateltuna tuntuu aika hurjalta uhkailulta.

Yläasteella oli naispuolinen köksänmaikka, joka jostain syystä vihasi koko sydämestään minua ja parasta kaveriani. Jouduimme joskus jäädä tunnin jälkeen siivoamaan muiden jälkiä jne. ja kaikki oli meidän syytä. Pahinta tässä oli, että kyseinen nainen oli kaikkien muiden koulun oppilaiden lempiopettaja. Meitä tämä nainen vaan jostain syystä ei voinut sietää ja osasi sen myös näyttää.

Ammattikoulussa oli ihan pimeä miespuolinen matikanmaikka, joka muun muassa heitti yhtä luokkalaistani tuolilla päähän ja toisen tönäsi lattialle pöydältä, kun tämä oli mennyt välitunnilla pöydänpäälle löhöämään. Saikin potkut sitten.

Kaikenlaisia pipipäitä on tullut nähtyä...

"vieras"
Kotitalousopettajamme ilmoitti ensimäisellä tunnillaan: "tämä on kotitaloutta, eikä teillä tule olemaan täällä hauskaa". Että näin - tällä mentiin sitten yläaste :S

"1975"
ekalla ja tokalla oli vanha nainen opettajana ja jos jotain ei tunnilla osannut nii piti mennä opettajan pöydän alle miettimään asiaa josko se siellä tulis mieleen,ei ollu kivaa ei opettajan jalkojen vieressä kököttää pöydän alla.

ap
[QUOTE="vieras";21979514]Kotitalousopettajamme ilmoitti ensimäisellä tunnillaan: "tämä on kotitaloutta, eikä teillä tule olemaan täällä hauskaa". Että näin - tällä mentiin sitten yläaste :S[/QUOTE]

Tuli vaan mieleen, että joku toinen ope vois olla iloinen, että saa opettaaa oppiainetta, josta lähes kaikki oppilaat tykkäävät ja että tunneilla on hauska tunnelma sen vuoksi...

Olikohan 5.lk historianope joka tunnilla nosti mun vihkon kaikkien nähtäville ja pilkkas mun piirustusta :ashamed: en tosiaan oo mikää taitava piirtäjä ja tein kyl parhaani. Mut tuon nöyryytyksen muistan aina. Jos en väärin muista niin yläasteen aikana tää "ope" sai monoa. Kyllähän peruskoulun opettajakunta oli kirjavaa ja seassa aikamoisia persoonia, mut ei ne muut sillee ollu kilttejä oppilaita kohtaan ilkeitä tms.
Yläasteen liikkaope oli urheiluhullu, tosin vaan siinä mitä meiltä vaadittiin, itse tää kulki autolla jokapaikkaan ja seiso kentänlaidalla. Numerot tuli naamataulun mukaan ja sen kuka nuoli persettä miten hyvin.

Tuli vaan mieleen, että joku toinen ope vois olla iloinen, että saa opettaaa oppiainetta, josta lähes kaikki oppilaat tykkäävät ja että tunneilla on hauska tunnelma sen vuoksi...
Niimpä, meillä oli ihan kivaa kotsantunneilla eikä maikka koskaan näyttäny tunteitaan. Viilipyttynä totesi joskus että hän on hyvin vihainen nyt. Ikinä se ei huutanu vallattomillekaan ja silti sai porukan tekemään hommansa. Olikin niitä perusopettajia joissa ei mitään suurempaa ongelmaa ollu.

oksettaa
4.-6. luokalla meillä oli miesopettaja, joka hiplaili meitä tyttöjä. Pelotti viedä koulutehtäviä tarkastettavaksi, kun se otti syliin ja hyväili rintojen alkuja ja takapuolta. Kerran olin pukuhuoneessa vaihtamassa vaatteita yksin. Tämä opettaja tuli varmistamaan, että kaikki on hyvin. Lopetin riisuuntumisen ja odottelin, että se lähtee pois. Ei lähtenyt, vaan kehoitti riisuuntumaan siinä sen ällön katsellessa. Vaikka tuosta kaikesta on aikaa tuhottoman kauan, niin en vieläkää voi sietää, että mieheni koskettelee rintojani tai katselee riinsuuntumistani.

ap
4.-6. luokalla meillä oli miesopettaja, joka hiplaili meitä tyttöjä. Pelotti viedä koulutehtäviä tarkastettavaksi, kun se otti syliin ja hyväili rintojen alkuja ja takapuolta. Kerran olin pukuhuoneessa vaihtamassa vaatteita yksin. Tämä opettaja tuli varmistamaan, että kaikki on hyvin. Lopetin riisuuntumisen ja odottelin, että se lähtee pois. Ei lähtenyt, vaan kehoitti riisuuntumaan siinä sen ällön katsellessa. Vaikka tuosta kaikesta on aikaa tuhottoman kauan, niin en vieläkää voi sietää, että mieheni koskettelee rintojani tai katselee riinsuuntumistani.
:O herranjestas, tuohan on lapsen seksuualista hyväksikäyttöä. Tekikö kukaan tyypistä koskaan ilmoitusta? Vieläkö opettaa?

oksettaa
:O herranjestas, tuohan on lapsen seksuualista hyväksikäyttöä. Tekikö kukaan tyypistä koskaan ilmoitusta? Vieläkö opettaa?
sitähän se oli. Ei opeta enää, kun on eläkkeellä, mut oli jopa ala-asteen rehtorina eläkkeelle jämiseen asti. Oli harrastellu puuhiaan vuosien ajan, mut koskaan ikinä ei kukaan puhunut asiasta julkisesti. En tiedä, tiesikö kukaan aikuinen, mutta lapset eivät uskaltaneet puhua aikuisille siitä. En minäkään. En vieläkään ole kertonut vanhemmilleni.

piipa
opettaja löi karttakepillä sormille monen monta kertaa,
seisotti nurkassa,halveksi minua,nöyryytti kun olin vasenkätinen......mitä viellä
traumat jäi ja surulla muistelen nitä aikoja

"vieras"
Heh.. Meiän ruotsin opettaja hyppi lukiossa tasajalkaa luokan edessä ja huusi "te olette niin tyhmiä, että teidän paikka ei ole lukiossa". Siinä sitte tuijotettiin suut ammollaan hermorauniota opettajaa.

ap
Meillä oli muuten tuon liikunnan open lisäksi ihan psykopaatti rehtori yläasteella. Nautti siitä, kun sai oppilaat (tai jopa opettajat) itkemään puhutteluissaan. Keksi aina syitä ottaa joku puhutteluunsa ja huusi naama kiinni naamassa niinkauan, että puhuteltava itki. Muistan, kuinka kerran enkun ope tuli silmät punaisena luokkaan vähän myöhässä, pyysi anteeksi, koska oli jutellut reksin kanssa. Oli tosiaan hullun maineessa ja kylillä puhuttiin, että hakkasi vaimoaan ja lastaan, mikä ei tuon työpaikkakäytöksen perusteella olis ollenkaan ollut ihme.

silminäkijä
Meillä oli opettta jota kaikki sanoivat saalaa hulluksi. Hän, mies, pieksi joskus valitsemiaan poikaoppilaita hyppynarulla, kerran löyi hampaat suusta yhdeltä ekaluokkalaiselta... oli hyvin väkivaltainen. Johtajaopettaja joutui usemamman kerran menemään väliin. Osa pahoinpidellyistä lapsita vaihtoi koulua. Opettaja sai jatkaa tuossa 3 opettajan ala-asteella. Siirtyi seuraavaksi sitten vielä syrjäisemälle ala-asteelle, jossa toimi ainoana opettajana.
Ajattelen kauhulla niitä lapsiraukkoja, joilla ei ollut edes tervejärkistä johtajaopettajaa estämässä pahoinpitelyjä. siis 80 luku ja pohjoispohjanmaata laajasti ajateltuna tämäkin.

"Hella"
Meijän köksänmaikka vihas mua yli kaiken. En edes tiedä miksi,olin sellainen hiljainen ja ujohko oppilas enkä koskaan uskaltanut edes tehdän mitään "kiellettyä". Millon sääti hellan täysille ja ruokani paloi pohjaan.Vaikka kokeissa vastasin oikein,hän hakemalla haki jonkun syyn antaa huonon numeron. Haukkui minua läskiksi kaikkien oppilaiden edessä enkä edes ollut läski,en edes hieman pyöreä vaan kävin jatkuvaa taistelua että saisin painoni nostettua sinne normaaliin. Monesti jouduin jäämään siivoomaan toisten jälkiä tuntien päätyttyä ja uunien pesu oli myös minun tehtäväni.

Itelle ei pahemmin sattunut kohdalle, mutta oon kuullut sen verran törkeitä juttuja, että ihmetyttää millaisia ihmisiä saattoi olla opettajina joskus tuolloin 70-80 luvuilla ja vieläkö se ammatti saattaa (ja minkä verran) kätkeä harjoittajiensa joukkoon sellaisia "psykopaatteja", joilla voi olla pitkällekin ulottuva vaikutus epäonnisen oppilaan elämään...

Lisään nyt kumminkin, että lapsella vaikuttaisi olevan kaikki ihan mahtavasti koulussa ja oon siitä tosi onnellinen. Mulla ei siis ole mitään kaikenkattavaa kaunaa kouluinstituutiota kohtaan. :D

Viimeksi muokattu:
Abina 90
Meillä oli matematiikan miesopettaja sellainen että se meni nättien työttöjen pulpetille ja työnsi kieltä suuhun ja kuiskutteli oikeat vastatauksen korvaan. Muille ei niitä sitten kertonutkaan.
Antoi kokeesta 0 (nollan) monelle oppilallle vaikka laskut oli oikeen, jos miinun viiva ei ollut viivotteimella vedetty ja siis aivan suorassa. Ympyröi koepaperista punaisella joka on merkin ja miinus tai plusmerkin joka ei ollut tasa viivottimella vedetty ja laittoi väärin merkin.
Sanoi että jättää puolet luokalle ja että puolet tulee tästä luokasta tippumaan pois.
Ei vastannut kun jotkut oppillaat kysyivät oikeaa vastausta.
Seisoi taulun vieressä katelemassa kun järjestäsä joutui menenmään taululle pyyhkimään taulua tunnin jälkeen. Kuola valui suusta kun hän katseli häpeämättömästi järjestäjän takapuolta.
Monella työtöllä roikkui tosi pitkä paita farkkuejen päällä matikka päivinä. Jne.

"vieras"
Mun kaksi vuotta nuorempi siskoni oli todellinen ongelmatapaus, niin kotona kuin koulussakin. Musta oli kamalaa, kun ala- ja yläasteella opettajat tulevat MULLE, mun kavereiden läsnäollessa, raportoimaan mitä mun siskoni taas on tehnyt, miten he eivät voi uskoa meidän olevan samasta perheestä yms. Siinä vaiheessa, kun mulle alettiin antamaan mun siskon asioita käsitteleviä lippusia ja lappusia jotta toimittaisin ne meidän porukoille, ottivat mun vanhemmat aika tiukasti yhteen opettajien kanssa. Ei meinannut mennä opettajakunnalle, kuraattorille ja terkkarille millään jakeluun, että ei ole mun asiani murehtia siitä että mun siskoni käyttäytyy kuin tollo.

Meidän porukat olivat aktiivisesti yhteydessä kouluun, jotta siskon elämään oltais saatu jokin tolkku, reksi ja kuraattori eivät tehneet asialle oikein yhtään mitään koska koululla ei ollut varaa laittaa mun siskoa tarkkikselle yms. Porukat ottivat sitten yhteyttä lastensuojeluun ja pyysivät että sisko huostaanotettaisiin kunnes hän olisi käynyt peruskoulun loppuun (sisko oli tuolloin 14-vuotias). Sisko meni toiselle paikkakunnalle koulukotiin, kävi 2 vuodessa yläasteen oppimäärän ja alkaa nykyään käyttäytyä kuin normaalit ihmiset.

exexexexex
Matikanopettaja oli myös tarkkailuluokan gangstereiden opettaja. En tajunnut laskutehtäviä ja sain koe arvosanat oli jossain 5-7 tietämillä. Opettaja sanoi, että jos en ala tajuamaan laskemista niin joudun tarkkailuluokalle. Samainen kusipää lehtori käveli myös erään todella pienikokoisen (hiiri, lempinimeltään) jalkojen päältä, kun oppilaat istuivat ennen tunnin alkua käytävällä. Siis lähes 2m satakiloinen urpo astuu alle 40kg tytön reisien päälle. Sairasta.

Samaisen koulun rehtori myös käytti väkivaltaa poistaessaan oppilaita luokassa, nyrkistä tuli selkään ja muuta hassua. Pakolliset rehtorin jeesus aamunavaukset ovat jääneet mieleen.

Terveisiä vaan Porolahden yläasteelle.

Yhteistyössä