Jos lasta kotona hoitava vanhempi sairastuu, saako työssäkäyvä jäädä kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Miten asia menee lain mukaan? Täytyykö sairaanakin hoitaa lasta, mitä jos on niin sairas ettei pysty? Saako työssä käyvä olla pois töistä kunnes toinen paranee?

Ei saa ilman lääkärin kirjoittamaa sairas todistusta, ja silloinkin voi vielä käydä niin että työnantaja ei hyväksy. Palkattomana voi saada olla, mut palkallisen kanssa ovat usein tarkkoja.

Yleensä syyksi siihen että toinen vanhempi saa jäädä kotiin sairaslomalle ei riitä että toinen on kuumeessa tai vatsataudissa, vaan yleensä syyksi pitää olla jotain vakavampaa.

Se riippuu niin paljon siitä että mikä se sairaus on, jos esim. toinen on sairaalahoidossa tai loukannut itsensä (esim. selkänsä) niin ettei kykene hoitamaan lasta lääkäri voi kirjoittaa sairaslomaa, mutta tosiaan työnantaja voi muuttaa sen palkattomaksi.

Sitä en tiedä tarkkaan et mitä laki asiasta sanoo

Se riippuu niin paljon siitä että mikä se sairaus on, jos esim. toinen on sairaalahoidossa tai loukannut itsensä (esim. selkänsä) niin ettei kykene hoitamaan lasta lääkäri voi kirjoittaa sairaslomaa, mutta tosiaan työnantaja voi muuttaa sen palkattomaksi.

Sitä en tiedä tarkkaan et mitä laki asiasta sanoo

Meillä nimenomaan selän loukkaamisesta kysymys.

[QUOTE="piip";21950997]Pitää olla myös lapsen sairaana et lääkäri kirjoittaa poissaolon täällä ainakin.[/QUOTE]

Ihanko totta? Mitä sitten jos kotona oleva vanhempi sairastuu niin että joutuu sairaalaan, esim,. umpisuolen tulehdus yms.?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;21951258:
Niin se tuntuu menevän, että jos vanhempi on kotona('lomalla', tekee töitään tai on peräti sairaana) HÄN on kykenevä tilanteessa kuin tilanteessa hoitamaan lasta....

Ihan järkkyä minusta, eihän se niin mene todellakaan!!

valitettavasti meillä on sanu ukko palkallista vain kun oitse olin sairaalassa, viimeiks eilen isommat oli hunningolla kun mulla oli yli 39 kuumetta joka ei ottanu laskeakseen edes lääkkeillä, sikäli ku pienin nukahti ni painuin itekki sänkyyn.
ite noi on joutunu hoitaa taudissa ku taudissa..

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;21951318:
Sitä vois joku koettaa :D

No meillä nimenomaan on näin, että minä töissä ja mies lapsen kanssa kotona. On juuri lääkärissä selän takia, katsotaan pärjääkö lapsen kanssa, vaippaikäinen taapero. Ainakin vaipanvaihdot ja sänkyyn nostot tosi vaikeita, ja kipeyttää selkää entisestään. Myös lapsen pepun pesu kuulemma aika tuskallista.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;21951367:
valitettavasti meillä on sanu ukko palkallista vain kun oitse olin sairaalassa, viimeiks eilen isommat oli hunningolla kun mulla oli yli 39 kuumetta joka ei ottanu laskeakseen edes lääkkeillä, sikäli ku pienin nukahti ni painuin itekki sänkyyn.
ite noi on joutunu hoitaa taudissa ku taudissa..

Ok, tähän sitten taitaa olla tyytyminen. Mies saattaa tosin joutua selkäleikkaukseen, sen jälkeen hän ei kyllä kertakaikkiaan VOI nostella lasta yhtään, eli viimeistään siinä vaiheessa meillä on ongelma.

Tilanne: Äiti ja kolme alle kouluikäistä lasta sairaana,influenssassa, äidillä 40 asteen kuume. Isä töissä. Töistä ilmoitetaan isälle että saa palkan, kun toimittaa lääkärintodistuksen kaikista sairaana olijoista.
Tulos: Lääkärintodistukset toimitetaan. Äidin ammattina lukee "kotiäiti": mies EI saa palkkaa työehtosopimuksessa olevan pykälän mukaisesti. Palkattomasti sai olla työnantajan luvalla ja jopa kehotuksella.

siis lakihan tuntee vaan sellaisen palkallisen työstä poissaolon joka koskee sitä, että lapsi on sairaana. Lapsen hoitajan oli se sitten äiti tai isä sairastuminen ei oikeuta palkalliseen poissaoloon työstä, eikä sen perusteella tarvitse edes antaa palkatonta vapaata työstä. Minun sukulaisella oli kotona hoidettavana taapero ja hän odotti kaksosia. Kaksoset olivat lähtemässä syntymään etuajassa ja hänet määrättiin sairaalalepoon kuukausiksi eli taaperon hoidosta tuli ongelma. Miehen työnantaja ei myöskään suostunut siihen, että isä olisi edes palkattomana ollut kotona, vaan heidän täytyi pikaiseksi etsiä ja palkata ulkopuolinen hoitaja lapselleen.

itsekkin olen kotiäiti ja meillä mies joutui ottamaan palkatonta vapaata (onneksi sai) kun minä jouduin sairaalaan muutamaksi päiväksi. Sen sairaalajakson jälkeen olen sitten hoitanut itse taaperoani sohvalla maaten, eikä puhettakaan että olisin sairauden takia pystynyt ulkoilemaan esim lapsen kanssa, vaan pystyn tekemään ne pakolliset lastenhoidon jutut ja viihdyttämään ja leikkimään lapsen kanssa lähinnä itse makoillen.
eli pointti on se, että kotivanhempi ei saa sairastaa...siinä menee koko perheen talous kuralle.

Yhteistyössä