mitä tykkäisit jos kysymättä naapuri tois sun ekaluokkalaisen autokyydillä koulusta kotiin ?

• Viestiketjun aloittaja vierrass
  • Ensimmäinen viesti
no
Hirveet herneet on jotkut ottaneet ja väitätte, että haukun ja lyttään naapuriani suoraan tässä. vaikka mielestäni en ole missään niin tehnyt.
En ole myöskään kukkahattutäti, mutta minusta olisi ihan kohteliasta kysyä ennakkoon että sopisko jos kyytsään teidän lasta vaikka silloin tällöin. Valitettavasti mä haluan tietää missä ja kenen kanssa mun ekaluokkalainen kulkee,ehkä olen sitten outo.
Jokainen on vaan tuonut omaa mielipidettään esiin, vastannut sun kysymykseen. Ei pidä ottaa liian henk.koht. Oot myös saanut neuvoja eli sano sille jälkikasvulle miten haluat toimittavan. Muistathan päivittäin tentata myös kenen kanssa hän on koulumatkansa kulkenut?

ap
Jokainen on vaan tuonut omaa mielipidettään esiin, vastannut sun kysymykseen. Ei pidä ottaa liian henk.koht. Oot myös saanut neuvoja eli sano sille jälkikasvulle miten haluat toimittavan. Muistathan päivittäin tentata myös kenen kanssa hän on koulumatkansa kulkenut?
No kyllä olenkin ihan ilman teidän neuvojanne jutellut lapseni kanssa. ja todellakin, kyllä mä päivittäin kysyn että tuliko yksin kotiin vai kaverin kanssa kävellen. en pidä sitä tenttaamisena sen ihmeemmin. Ja yleensä lapsi kertoo jo muutenkin tollaset jutut.

täh
No kyllä olenkin ihan ilman teidän neuvojanne jutellut lapseni kanssa. ja todellakin, kyllä mä päivittäin kysyn että tuliko yksin kotiin vai kaverin kanssa kävellen. en pidä sitä tenttaamisena sen ihmeemmin. Ja yleensä lapsi kertoo jo muutenkin tollaset jutut.
Miks sitte aluperin aloitit tän ketjun? Ilmeisesti kukaan ei ois saanu olla erimieltä sun kanssa? Olis pitäny tulla pitkä ketju aiheesta: "Ihan kamala naapuri kun tolla tavalla sun lapsen kaappas autoon. Että soita ihmeessä poliisille sekä kouluun, vankilaan tuo kuuluu". VAI MITÄ??? :LOL:

ap
Alkuperäinen kirjoittaja täh;21949221:
Miks sitte aluperin aloitit tän ketjun? Ilmeisesti kukaan ei ois saanu olla erimieltä sun kanssa? Olis pitäny tulla pitkä ketju aiheesta: "Ihan kamala naapuri kun tolla tavalla sun lapsen kaappas autoon. Että soita ihmeessä poliisille sekä kouluun, vankilaan tuo kuuluu". VAI MITÄ??? :LOL:
Ei vaan kyselin, että mitä kukakin itse ajattelisi. en ole missään vaiheessa pyytänyt että pitäisi olla samaa mieltä, mutta osa vastaajista on alentunut haukkumaan mua ja pilkkaamaan.

"Hopping"
No en kyllä osaisi olla pahoillani tai ihmeissäni. Meilläpäin lasten vanhemmat heittelevät lapsia autolla miten sattuu - jos ollaan menossa samaan suuntaan ja naapurinpoika nähdään tiellä kävelemässä, pysähdytään tottakai ja poimitaan kyytiin. Saman pojan vanhemmat ja isovanhemmat pysähtyvät vastavuoroisesti meidän kohdalla... Muutaman kerran ollaan viety myös muita luokkakavereita kotiin, vaikka eivät asuisi samalla suunnalla - esim. kovalla pakkasella tai sateella. Ja ei olla keneltäkään lupaa kysytty puolin tai toisen.

"vieras"
[QUOTE="Hopping";21949242]No en kyllä osaisi olla pahoillani tai ihmeissäni. Meilläpäin lasten vanhemmat heittelevät lapsia autolla miten sattuu - jos ollaan menossa samaan suuntaan ja naapurinpoika nähdään tiellä kävelemässä, pysähdytään tottakai ja poimitaan kyytiin. Saman pojan vanhemmat ja isovanhemmat pysähtyvät vastavuoroisesti meidän kohdalla... Muutaman kerran ollaan viety myös muita luokkakavereita kotiin, vaikka eivät asuisi samalla suunnalla - esim. kovalla pakkasella tai sateella. Ja ei olla keneltäkään lupaa kysytty puolin tai toisen.[/QUOTE]

Ja sinä olet valmis ottamaan vastuun jos jotain tapahtuu kun sinulla on vieraita lapsia kyydissä, joiden vanhemmilla ei ole aavistustakaan että lapsi hypännyt jonkin auton kyyttiin?

"vieras"
[QUOTE="vieras";21949288]Ja sinä olet valmis ottamaan vastuun jos jotain tapahtuu kun sinulla on vieraita lapsia kyydissä, joiden vanhemmilla ei ole aavistustakaan että lapsi hypännyt jonkin auton kyyttiin?[/QUOTE]

Entäs jos tämän lapsen äiti on vaikka tulossa lasta vastaan, jospa hän hiukan hätääntyy kun lasta ei tulekaan kaupan kohdalla pahki niinkuin yleensä?

Häiritsisi jos naapurilla ei olisi lasta, mutta jos hänellä on niin en näe asiassa mitään ongelmaa :)
Vähän aikaa katsottu elokuva Oma Taivas ja kyseinen kirja kuitenkin herättivät epäilyksiä. Kirjassa siis mies raiskaa ja tappaa naapuriensa tytön.

"Hopping"
[QUOTE="vieras";21949288]Ja sinä olet valmis ottamaan vastuun jos jotain tapahtuu kun sinulla on vieraita lapsia kyydissä, joiden vanhemmilla ei ole aavistustakaan että lapsi hypännyt jonkin auton kyyttiin?[/QUOTE]

No sanotaanko, etten ole hysteerinen eivätkä ole tuttujen lasten vanhemmatkaan. En ensinnäkään poimi umpimähkään lapsia kaduilta kyytiini, vaan kyseessä ovat tutut lapset, joiden vanhemmat tunnen ja jotka on vuosien varrella mm. luotettu huostaani uimahalliin, rannalle, yökylään ym. ym. Eiköhän yksi parin kilometrin automatka turvavöissä takapenkillä ole ok myös... Toisekseen, en tietenkään ota lasta kyytiini, jos on mahdollista että häntä ollaan tulossa koulusta hakemaan. Tuntemani lapset osaavat puhua, vastaavat kysymyksiin ja heillä on myös kännykät. On myös hiton epätodennäköistä, että heitä oltaisiin tulossa hakemaan, jos ovat kävellen menossa kotiinpäin... Kolmannekseen, vaikka naapurinlapsi hyppäisi meidän kyytiin ja istuisi meidän autossa viisi minuuttia, hän olisi siltikin juuri sillä "matkalla koulusta kotiin", jolla vanhempansa tietävät hänen olevan sillä kellonlyömällä.

"vieras"
No et ole outo! Yleensä tuollaisesta tavataan sopia, olisithan voinut olla tyttöä vastassa ja sit viedäänkin autolla tyhjään kotiin.
JOS olet lasta vastassa, kerrot sen varmaan lapselle, että TÄNÄÄN ÄITI TULEE VASTAAN ja sinun tyttösi näinollen tietää, ettei tämmöisenä päivänä kyydillä tule.
Minusta pelkmästään ystävällinen ele naapurin rouvalta.
Meilläkin lapsi tuotu joskus koulukaverin äidin toimesta kotiin ja minusta huomaavainen ele.

Mutta ei jokapäivä, normisti lapsi kävelee/pyöräilee koulumatkan, mutta esim huonolla ilmalla on pelkästään hyvä juttu, että on noin huomaavaisia naapureita kuin apllä :).

möökkis
Miten tämä olisi pitänyt etukäteen sopia?
Naapuri hakee lapsensa autolla, hei sinähän asut meidän vieressä, haluatko kyydin?
Oisko tästä pitänyt soittaa itse tilanteessa vai siis täh?

Itse kiittäisin kauniisti.

"vieras"
[QUOTE="vieras";21949376]JOS olet lasta vastassa, kerrot sen varmaan lapselle, että TÄNÄÄN ÄITI TULEE VASTAAN ja sinun tyttösi näinollen tietää, ettei tämmöisenä päivänä kyydillä tule.
Minusta pelkmästään ystävällinen ele naapurin rouvalta.
Meilläkin lapsi tuotu joskus koulukaverin äidin toimesta kotiin ja minusta huomaavainen ele.

Mutta ei jokapäivä, normisti lapsi kävelee/pyöräilee koulumatkan, mutta esim huonolla ilmalla on pelkästään hyvä juttu, että on noin huomaavaisia naapureita kuin apllä :).[/QUOTE]

no en todellakaan kerro lapselle että olen vastassa, mistäs tiedän vaikka tulisi jokin yllättävä meno? Mistäs tiedän vaikka pienempi nukkuisikin päikkärit sellaiseen aikaan ettemme lähde vaunuttelemaan koulun suuntaan vaikka olisin aamulla niin ajatellut. Ja voin poiketa vaikka kauppareissulla koulun kautta, jos sattuu sopivaan aikaan. En, en todellakaan ilmota lapselle etukäteen että olen tänään sinua vastassa koululla/puolessa välissä matkaa.

"vieras"
[QUOTE="niin";21948937]Niin se maailma menee, että kaikki hyvä pilataan aina jollakin huonolla.

Voihan tuttuja ottaa kyytiin, mutta varmaan teillä irlantilaisillakin hiukset nousisivat pystyyn jos joku vieras setä kadunkulmassa karkkia tarjoaisi...[/QUOTE]

No tottakai, mutta vento vieras on ihan eriasia kuin naapuri joka ystavallisesti auttaa.

"Hopping"
[QUOTE="vieras";21949310]Entäs jos tämän lapsen äiti on vaikka tulossa lasta vastaan, jospa hän hiukan hätääntyy kun lasta ei tulekaan kaupan kohdalla pahki niinkuin yleensä?[/QUOTE]

Tämänkin naapurinlapsi luultavasti tietäisi etukäteen, että äidillä on joskus tapana tulla häntä vastaan kaupalle. Ja kertoisi asian minulle. Toisekseen, jos olemme menossa kotiinpäin, eiköhän sen kaupan ohi mennä autolla ja nähdä se äiti... Oikeasti, näitä skenaarioitahan voi kuvitella loputtomiin - jopa taivas voi tippua niskaamme juuri sillä hetkellä kun olen huijannut naapurinlapsen pakkasesta autooni. Todellisuudessa olen kuitenkin varsin vastuuntuntoinen ihminen, joka kyllä "tuplatsekkaa" lapselta, että hän todellakin on menossa yksin kävellen kotiin, eikä hänellä ole syytä uskoa, että joku olisi tulossa vastaan tms. Ja korostan vielä sitä, että kaikilla tuntemillani lapsilla on kännykät koulussa mukana. :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja möökkis;21949391:
Miten tämä olisi pitänyt etukäteen sopia?
Naapuri hakee lapsensa autolla, hei sinähän asut meidän vieressä, haluatko kyydin?
Oisko tästä pitänyt soittaa itse tilanteessa vai siis täh?

Itse kiittäisin kauniisti.
Joko soittaa tai sitten jättää kuljetus seuraavaan kertaan ja sopia vanhempien kanssa että haluavatko he että lapsi tulee kyydissä kun hakee omaa lastaan.

"vieras"
[QUOTE="Hopping";21949427]Tämänkin naapurinlapsi luultavasti tietäisi etukäteen, että äidillä on joskus tapana tulla häntä vastaan kaupalle. Ja kertoisi asian minulle. Toisekseen, jos olemme menossa kotiinpäin, eiköhän sen kaupan ohi mennä autolla ja nähdä se äiti... Oikeasti, näitä skenaarioitahan voi kuvitella loputtomiin - jopa taivas voi tippua niskaamme juuri sillä hetkellä kun olen huijannut naapurinlapsen pakkasesta autooni. Todellisuudessa olen kuitenkin varsin vastuuntuntoinen ihminen, joka kyllä "tuplatsekkaa" lapselta, että hän todellakin on menossa yksin kävellen kotiin, eikä hänellä ole syytä uskoa, että joku olisi tulossa vastaan tms. Ja korostan vielä sitä, että kaikilla tuntemillani lapsilla on kännykät koulussa mukana. :)[/QUOTE]

Täällä ainakin mennään aika paljon eri reittiä kävellen kuin autolla, ei täällä näe pyöräteille joka pätkästä autotieltä.

"vieras"
[QUOTE="Hopping";21949427]Tämänkin naapurinlapsi luultavasti tietäisi etukäteen, että äidillä on joskus tapana tulla häntä vastaan kaupalle. Ja kertoisi asian minulle. Toisekseen, jos olemme menossa kotiinpäin, eiköhän sen kaupan ohi mennä autolla ja nähdä se äiti... Oikeasti, näitä skenaarioitahan voi kuvitella loputtomiin - jopa taivas voi tippua niskaamme juuri sillä hetkellä kun olen huijannut naapurinlapsen pakkasesta autooni. Todellisuudessa olen kuitenkin varsin vastuuntuntoinen ihminen, joka kyllä "tuplatsekkaa" lapselta, että hän todellakin on menossa yksin kävellen kotiin, eikä hänellä ole syytä uskoa, että joku olisi tulossa vastaan tms. Ja korostan vielä sitä, että kaikilla tuntemillani lapsilla on kännykät koulussa mukana. :)[/QUOTE]

Ei ne pakkaset nyt vielä niiiiin kovia ole missään!

v
En tykkäisi. Jos lapsi tarvitsee kyytiä, niin haen itse tai sovin jonkun kanssa kyydistä. En itsekään ota kyytiin viertaita lapsia jos ei ole sovittu. Syynä se etten luota muiden ajotaitoon (joo voihan jalankulkijakin jäädä auton alle :( ) sekä se että kerran-pari viikossa haen lapsen koska menemme suoraan kylään/harrastukseen/ostoksille ja aika tylsää olis jos lapseni köröttelisi jossain tuntemattomassa autossa! Sitäpaitsi koululla välkkävalvojat katsovat mihin suuntaan ja kyytiin kukakin 1-2 -luokkalainen lähtee.

voi voi
[QUOTE="vieras";21949456]Täällä ainakin mennään aika paljon eri reittiä kävellen kuin autolla, ei täällä näe pyöräteille joka pätkästä autotieltä.[/QUOTE]

Sama täällä... JOTEN kyllä se taitaa olla kohteliasta, että lapsi itse soittaa, jos on känny, huoltajalleen ja kertoo kyytimahdollisuudesta. Tai sit kyyditsijä soittaa...
JA jos kerta naapureja ollaan, niin olisi minusta aika loogista tutustua heihin ja puhua asiasta....

"Hopping"
[QUOTE="vieras";21949456]Täällä ainakin mennään aika paljon eri reittiä kävellen kuin autolla, ei täällä näe pyöräteille joka pätkästä autotieltä.[/QUOTE]

Täällä taas näkee...ja edelleen se puhelin, se puhelin. Meillä lapset saattaa esim. mennä kirjastoon ennen kotiin menemistä tai jäädä hetkeksi koulun pihaan leikkimään. Soittavat vaan ja ilmoittavat asiasta. Ei asuta isolla paikkakunnalla.

möökkis
[QUOTE="vieras";21949440]Joko soittaa tai sitten jättää kuljetus seuraavaan kertaan ja sopia vanhempien kanssa että haluavatko he että lapsi tulee kyydissä kun hakee omaa lastaan.[/QUOTE]

Miten maailmassa selvittiin ennen kännyköitä?
Jos minulta tultaisiin kyselemään, että haluanko, että lapsi tulee kyydissä, luulisin, että aikovat kuskata enemmänkin.
Jos joku soittaisi kertakyydin takia, sanoisin varmaan ei ihan vaan siksi, että alkaisi epäilyttää ajotaitojenkin olevan yhtä neuroottisen varovaista luokkaa.

Ei millään pahalla.

Yhteistyössä