Ärsyttää ne äidit (ja isätkin) jotka julistaa suureen ääneen että hedelmöityshoidot tulisi kieltää

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
[QUOTE="Sissi";21933496]Minä olen ehdottomasti hoitojaen kannalla, mutta tuossa menee munkin raja. Tieten tahtoen en halua geenivirhettä lapselle siirtää. Mutta entä jos tässä tapauksessa äiti haluaakin luovutetuilla sukusoluilla tulla raskaaksi? jos käytetään hedelmöityshoitoja siksi että omat geenit ovat vialliset ja halutaan antaa lapselle terve elämä luovutetuilla sukusoluilla?[/QUOTE]

No eikö silloin voi jo harkita adoptioita? Raskausko se äidin tekee?

Saahan ihmisillä mielipiteitä olla, ja se ei ole sinulta pois jos joku ei hyväksy hedelmöityshoitoja. En minäkään niiden puolesta niin liputa, enkä Emilynin tavoin ole koskaan ymmärtänyt pakottavaa tarvetta saada biologisesti oma lapsi. Lapsettomuus on joo rankka asia, niin rankka että sen varjolla voi käyttäytyä ihan miten tahansa ja suurin osa ihmisistä vaan hyssyttelee ja on varpaillaan lapsettomien seurassa. Mutta luulen että kaikella on tarkoituksensa ja että kaikkia ei ole tarkoitettu vanhemmiksi.

Kenellekään hedelmöityshoidoissa käyvälle en sanoisi tätä ääneen, mutta jos kysytään niin sitten kyllä vastaan että en niin välitä niistä ja minusta ne pitäisi maksaa ihan täysin omasta pussista.
Lapsettomuus on rankkaa, mutta ei sen varjolla saa käyttäytyä miten tahansa. Sama kuin ei minkään muunkaan syyn varjolla.

Mitäs sä sanot siihen että meillä eka lapsi tuli hoidoilla, mutta toinen luomusti, ihan ilman yrittämistä? Ollaanko me nyt epäkelpoja vai kelpoja vanhempia?

Mitä taas tulee raha-asioihin niin kyllä jotkut tupakoitsijatkin saisivat maksaa tupakkatautinsa ihan omasta pussistaan.

Lunatic
Pitääkö elämässä saada kaikki mitä haluaa, en oikein usko sellaseen. Kullekin annetaan jotain mutta kellekään ei kaikkea.
Uskon että lapsettomilla on oma tarkotuksensa tässä maailmassa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Best Regards
Eipä tässä maailmassa paljon mielipiteitä olisi, jos niitä saisi olla vain asioista, joista on omakohtaista kokemusta. Suurimmalla osalla on kantansa esimerkiksi oikeuslaitokseen, rangaistuksiin ja vankeinhoitoon, vaikka ei olisi kmitään kokemusta.

Lapsettomuus on rankkaa, mutta ei sen varjolla saa käyttäytyä miten tahansa. Sama kuin ei minkään muunkaan syyn varjolla.

Mitäs sä sanot siihen että meillä eka lapsi tuli hoidoilla, mutta toinen luomusti, ihan ilman yrittämistä? Ollaanko me nyt epäkelpoja vai kelpoja vanhempia?

Mitä taas tulee raha-asioihin niin kyllä jotkut tupakoitsijatkin saisivat maksaa tupakkatautinsa ihan omasta pussistaan.
Ettehän tekään varmaan voi tietää, olisiko ensimmäinen tullut ilman hoitoja myös?

Niin, olen samaa mieltä tupakoitsijoista ja alkoholisteista ja lihavuusleikkauksista. Omasta pussista. Toki on hankalaa osoittaa mikä sairaus johtuu mistäkin ja kuka on syyllinen, sinä, minä vai Tsernobyl mutta jos syy-seuraus voidaan osoittaa niin sitten niin. (Anteeksi sekavat ajatukset, teen samalla kahta-kolmea muutakin asiaa :D)

Jep,
kumma että nämä tietyt ihmiset alkaa varrata hedelmöityshoitoja aina lääketieteen hyödyllisiin saavutuksiin. Hedelmöityshoitoja kun ei voi mitenkään verrata esim syöpähoitoihin, täytyy etiikan taju puuttua täysin siltä joka noita vertaa.
Mun mielestä noi on kaikki lääketiedettä. Mun näkökulmasta ihan samoja asioita. Kuka saa päättää et syöpäpotilasta pitää lääkitä sen enempää kun sitäkään et kuka saa päättää istutetaanko alkio jonkun kohtuun. Mun mielestä noi on nykypäivää eikä mikään ole sen yliampuvaa kun muutkaan asiat. Jos joku keksintö on keksitty ja se toimii niin miksei sitä saisi hyödyntää? Onneksi Lunatic ei ole se kuka päättää näistä asioista :D

Pitääkö elämässä saada kaikki mitä haluaa, en oikein usko sellaseen. Kullekin annetaan jotain mutta kellekään ei kaikkea.
Uskon että lapsettomilla on oma tarkotuksensa tässä maailmassa.
Mutta jos on mahdollisuus saada mitä haluaa niin tyhmähän se on kuka ei sitä ota :) Sori nyt vaan mut löytyy meitä jotka tykkää ottaa sen mitä haluaa ja nauttii siitä :)

vastaa rehellisesti
Miksi ihmisen pitäisi lisääntyä jos ei siihen luonnostaan ole kykeneväinen?

Itselläni on niin paha endometrioosi, että raskaaksi tuleminen on hyvin pitkälti mahdotonta, mutta en aio mennä mihinkään hoitoihin. Eiköhän tällä liene joku tarkoitus miksi luonto on sen minun kohdallani näin päättänyt ettei minusta koskaan äitiä tule.
H>oidattaisitko itseäsi jos sinulla todettaisiin vaikka syöpä? Tai vaikka ihan vaan angiina?

"kahden äiti"
Vastustan hoitoja ja olen aina vastustanut. Ja ennen lasten hankintaa olin etukäteen päättänyt, että hoitoihin en ikinä ryhdy. Jos ei lapsia tule niin ei tule. Sitten eletään ilman lapsia. Tulihan niitä kaksi, mutta jos ei olisi kotikeinoin tulleet olisivat saaneet olla tulematta. Todennäköisesti olisin elämääni ihan yhtä tyytyväinen niinkin (vaikka tietenkään en nyt noista mistään hinnasta luopuisi, kun kerran olen saanut ;-).

Peesaan Lunaticia, Phoebsia ja Emilyniä - en kannata hedelmöityshoitoja. Perheenperustamisviettiä voi tyydyttää muutenkin kuin biologisia lapsia hankkimalla, vaikka nykykäytänteiden takia adoptointi onkin kohtuuttoman vaikeaa. Näiden muuttamiseen pitäisi mielestäni panostaa enemmän kuin kalliisiin hedelmöityshoitoihin. Mieluummin suojelen olemassaolevaa elämää kuin uuden keinotekoista luomista.

Silti tunnen myötätuntoa lapsettomuudesta kärsiviä kohtaan. Ihmiset kokevat erilaisia tragedioita, mutta kriiseistä selviää. Minusta ärsyttävää on se, että lapsettomuuteen jäädään makaamaan ja kieritään itsesäälissä. Perheen voi saada muutenkin kuin biologian kautta.

Viimeksi muokattu:
Heh tuli vaan mieleen et se onkin sitten kivaa aikanaan näiden hoitojen vastustajille jos omat lapset joutuu siihen tilanteeseen et hoitoja tarvittas. Äiti kun ei pysty vaikuttamaan lapsensa vauvakuumeeseen tai fyysiseen tarpeeseen saada lapsia. Taitaapi sit välit lapsiin viiletä kun äiti lapselleen ilmottaa ettei hyväksy hoitoja eikä voi lapsenlastansa hoitaa kun on saatu tavalla jota ei hyväksy :whistle:

Heh tuli vaan mieleen et se onkin sitten kivaa aikanaan näiden hoitojen vastustajille jos omat lapset joutuu siihen tilanteeseen et hoitoja tarvittas. Äiti kun ei pysty vaikuttamaan lapsensa vauvakuumeeseen tai fyysiseen tarpeeseen saada lapsia. Taitaapi sit välit lapsiin viiletä kun äiti lapselleen ilmottaa ettei hyväksy hoitoja eikä voi lapsenlastansa hoitaa kun on saatu tavalla jota ei hyväksy :whistle:
En ehkä ajattelisi ihan näin jyrkästi. Aika naurettava oletus oikeastaan.

kaikki omia lapsiani
Itselläni on kolme biologista lasta joista yksi saatu tablettihoidon avulla alkunsa ja yksi lapsi on luovutetulla munasolulla ja luovutetuilla siittiillä alkunsa saanut. Halusimme vielä yhden lapsen ja kun ei alkanut kuulumaan turvauduttiin hoitoihin. Hoitojen kautta monasti saa ns. terveemmän lapsen koska luovuttajat käy läpi tiukan syynin. Sinne ei ihan rupu munasoluja tai siittiöitä huolitakkaan. Jokainen valitsee oman tiensä joten tästä asiasta on ihan turha kinastella. Ja kyllä lapsettomuushoidot on läääketiedettä niin kuin sypähoidotkin.
Adoptio on tänä päivänä pitkä ja kallis tie lapsen saantiin vaikka hyvä vaihtoehto onkin,mutta silti suosittelen kaikille ketkä lapsettomuushoitojen tarpeessa on, että siihen ryhtyy. Joten marttyyrimaista tuo et jos en lapsia saa niin en hoitoihin ryhdy, jokin tarkoitus sillä on. Uskon ja luulen, että kuka näin ajattelee niin ei todellakaan ole valmis äidiksi tai isäksi ja siksi parempi olla ilman lapsia ja rypeä omassa itsesäälissään.

En ehkä ajattelisi ihan näin jyrkästi. Aika naurettava oletus oikeastaan.
Niin et oman lapsen kohdalla se olisi kuitenkin hyväksyttävää mutta ei muiden? Haluan vaan et kannattaa ottaa huomioon et se et on helppo olla jotain mieltä ja sanoa jyrkästi ettei hyväksy jotain asiaa kun tilanne voi olla edessä omien lasten ja ystävien kanssa. Tuskin kukaan ystävä tai lapsesi arvostaa sitä mielipidettä ettei joku hoitoja hyväksy. Kannattaa miettiä mielipiteitään tarkkaan että pysyykö niiden takana ihan kaikissa tilanteissa.

En kyllä usko, että kukaan asiaa tuolla tavalla ilmaisee koskaan eikä missään. Jos vaikka tuollainen tilanne eteen tulisikin, ei olisi minun asiani yrittää vaikuttaa lapseni päätökseen. Hänen elämänsä, hänen valintansa. Mikäli asiaa minulta kysyttäisiin, kertoisin kantani, mutta en taatusti painostaisi enkä manipuloisi. Ja lapsenlapsi - saipa hän alkunsa millä tavalla tahansa - olisi tietenkin rakas.

En kyllä usko, että kukaan asiaa tuolla tavalla ilmaisee koskaan eikä missään. Jos vaikka tuollainen tilanne eteen tulisikin, ei olisi minun asiani yrittää vaikuttaa lapseni päätökseen. Hänen elämänsä, hänen valintansa. Mikäli asiaa minulta kysyttäisiin, kertoisin kantani, mutta en taatusti painostaisi enkä manipuloisi. Ja lapsenlapsi - saipa hän alkunsa millä tavalla tahansa - olisi tietenkin rakas.
MUTTA sä kirjotitkin ettet kannata, ei että et hyväksy. Toi teksti oli kärjistetysti tarkoitettu niille jotka huutelee sitä ettei missään nimessä sitä hyväksy. ENkä mä oikeasti uskokkaan siihen et joku lapsenlapsensa jättäisi huomiotta mutta siinä tilanteessa on vähän niinkun hyväksynyt lapsettomuushoidon mitä on vastustanut :)

Ksantippa S.
Vai onko niin pieni äo, ettei se riitä keskusteluun, saati lisääntymiseen..
Lunatic tulee kaikessa sukkeluudessaan sanoneeksi jotakin metatasolla hyvin olennaista - epäilemättä tahtomattaan.

Jostakin kumman syystä ne, joille lisääntyminen on biologisesti helppoa, usein katsovat lisääntymiskykynsä automaattisesti merkitsevän sitä, että heillä on myös automaattinen oikeutus vanhemmuuteen.

Tästä vedetään sitten se käänteinen johtopäätös, että jos jonkun värkit eivät toimi, häneltä puuttuu myös oikeutus. Kyseinen ihminen joutuu aivan naurettavien kysymyksien eteen. Miksi kummilapsi tai koira ei riitä? Miksi adoptiolapsi, vieläpä vieraasta kulttuurista? Mikset voisi työskennellä lasten parissa? Tai vain istua tuolissa ja nyplätä pitsiä? Kun elämässä on niin paljon muutakin...

Fiksuuden alku on tajuta, että toimivat munasarjat ja toimiva kohtu eivät tarkoita mitään muuta kuin toimivia munasarjoja ja toimivaa kohtua. Jos kenenkään biologisia lapsia hankkimaan kykenevän ei tarvitse perustella haluaan muuten kuin "mutkun mä haluun!" -toteamuksella, ei sen kummempaa perustelua pidä vaatia muiltakaan.

Tai entäpä jos joka ainoa biologisia lapsia toivova joutuisi käymään läpi samanlaisen syynin kuin adoptiovanhemmiksi toivovat. Olisi kohtuullisen mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa, kun muutama tämänkin ketjun keskustelija istuisi viranomaisten pakeilla kertomassa, miksi juuri heidän pitäisi ansaita olla vanhempia.

Niin et oman lapsen kohdalla se olisi kuitenkin hyväksyttävää mutta ei muiden? Haluan vaan et kannattaa ottaa huomioon et se et on helppo olla jotain mieltä ja sanoa jyrkästi ettei hyväksy jotain asiaa kun tilanne voi olla edessä omien lasten ja ystävien kanssa. Tuskin kukaan ystävä tai lapsesi arvostaa sitä mielipidettä ettei joku hoitoja hyväksy. Kannattaa miettiä mielipiteitään tarkkaan että pysyykö niiden takana ihan kaikissa tilanteissa.
Jos mun lapseni olisi aikanaan lapseton, miksi mä menisin sanomaan hänelle sen, mitä ajattelen? Jos hän kysyy, vastaan mutta ehkä kuitenkin pehmeämmin kuin vaikkapa täällä vastaan. Jos hän (poika) turvautuu vaimonsa kanssa luovutettuihin siittiöihin tai kokonaan muiden sukusoluihin niin sitten niin on. En mä lastani hylkää sen takia, enkä lapsenlastanikaan. Olen muutenkin päättänyt olla sitten aikanaan puuttumatta aikusen lapseni elämään ja ihmissuhteisiin ja valintoihin. Tuen ja kannustan, miten osaan ja pystyn. Mutta en arvostele.

Mulla on kaksi kaveria jotka molemmat on lesboja. He tietävät kantani adoptioon ja hedelmöityshoitoihin. Olemme puhuneet asiasta paljon, riitelemättä. Ei se ole niin vaikeaa, jos molemmat puolet osaa keskustella järkevästi.

tietopläjäys
Lunaticille yms muille kumppaneille, jotka hoidot kieltää:
Endometrioosi on sairaus, joka voi pahentua jopa niin pahaksi, että siinä on hengenlähtö lähellä. On se hassua, että syöpäsairauteen huolittaisiin lääkkeet ja hoidot, mutta endometrioosin hoitaminen on ehdoton nou nou. Nainen saa kärsiä kivuista, ehkä jopa ajan kanssa kiinnikkeiden yhtäkkiä aukaistua vatsakalvot kuolla kotiin verenvuotoon. Mutta endometrioosiin ei saa hoitoja ottaa!!!

Fiksuuden alku on tajuta, että toimivat munasarjat ja toimiva kohtu eivät tarkoita mitään muuta kuin toimivia munasarjoja ja toimivaa kohtua. Jos kenenkään biologisia lapsia hankkimaan kykenevän ei tarvitse perustella haluaan muuten kuin "mutkun mä haluun!" -toteamuksella, ei sen kummempaa perustelua pidä vaatia muiltakaan.
Lapsettomuus on kuitenkin aika traumojakin aiheuttava kokemus, ja se jättää jäljen. Se on myös riskitekijä lapsen kiintymyssuhteen luomisen kanssa. Lapseton on ei aina ole automaattisesti hyvä vanhempi ja olisi kiinnostavaa tietää että käykö hedelmöityshoitoja saava pariskunta kenenkään juttusilla koskaan?

Totta on että pelkät toimivat munasarjatkaan ja kyky kantaa lapsi kohdussa vaadittu aika ei tee hyvää vanhempaa. Mutta miten alkaisit tätä kontrolloida kun nytkään ei päihdeäideille näytetä voivan yhtään mitään?

Kyllä luomuna lapsensa saaneellakin voi hyvinkin olla kokemusta lapsettomuudesta. Joillakin voi vaan olla sellaisia kauniita periaatteita, joista pidetään kiinni. Ja sitten voi olla, että myöhemmin natsaakin. Mutta sen annetaan tapahtua silloin, kun on sen aika. Väkisin tekemällä ei tule hyvää jälkeä.

No pyh
Eivät tiedä tippaakaan mistä puhuvat, siksi lähes jokaisen heistä mielipide on toisesta sisään ja toisesta ulos. Ei niillä ole mitään arvoa, kun kokemusta harvalta löytyy :)
Mä en ainakaan ota varteen kenenkään tietämättömän läpinöitä. Sama kun en kysy lääkkeistäkään kampaajalta tai lääkäriltä hiustelaitto-ohjeita hehe ;)
Joten älä edes vaivaudu kuulemaan. pah :)

Muusio harmaana
En sano juuta enkä jaata, jokainen tehkööt kuten parhaaksi näkee.

Mutta kun puhetta oli ketjussa aiemmin esim. miten väärin olisi siirtää periytyvä sairaus lapselle hankkiutumalla hdelmöityshoitojen avulla raskaaksi, niin mites sitten esim. muut sairaudet? Onko oikein tehdä lapsia luomusti, jos on todennäköistä, että lapselle tulee jokin vakava kehitysvamma tai sairaus perimän tähden..?

Mielestäni kunnollisilla ja hyvillä vanhemmilla/pariskunnilla on oikeus käydä hoidoissa, kun taas ikuiset alkoholistit, narkkarit ja muuten vaan omien tekojensa kautta elämänsä pilanneet voisivat pitäytyä ihan itsekseen hankkimatta lapsia.

Rahaa syydetään Suomenmaassa paljon "turhempiinkin" asioihin..

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä