Ärsyttää ne äidit (ja isätkin) jotka julistaa suureen ääneen että hedelmöityshoidot tulisi kieltää

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
ap
Sellaiset joilla on luomuna saatuja lapsia, eikä mitään kokemusta lapsettomuudesta. Miten ihmeessä silloin voisi tietää miten kova paikka lapsettomuus on!!

Halu perustaa perhe on luonnollinen piirre ihmisessä, ja mielestäni hedelmöityshoidot ovat aivan mahtava keino tulla vanhemmaksi, niille joille se ei luomuna ole mahdollista.

Sitäpaitsi adoptiokriteerit ovat nykyään niin tiukat, ettei monella ihan tavallisellakaan, nuhteettomalla työssäkäyvällä pariskunnalla ole siihen mahdollisuuksia.

Te ko. tavalla ajattelevat vanhemmat, koittakaa asettua lapsettoman asemaan, ja ajatelkaahan tarkemmin. Ette te voi olla niin varmoja ettettekö hoitohin olisi turvautuneet, ellei niitä lapsia olisi kuulunutkaan.

"Kahlemestari"
Komppaan...
Ja sana myös niille jotka sitten kahuistelevat että miksi nyt taas teette lapsen.
Meille kävi hyvä tuuri kun ensimmäinen vaati hoitoja ja toinen tuli sitten nopeasti. SItten ollaan arvostelemassa pientä ikäeroa ja tätä kamalaa kiirettä...
No kiitos vaan.
Älkää puuttuko ihmisten lastenhankintaan kun ette voi tietää toisten ihmisten lastenhankinnan ongelmista yhtikäs mitään.

H
Miksi ihmisen pitäisi lisääntyä jos ei siihen luonnostaan ole kykeneväinen?

Itselläni on niin paha endometrioosi, että raskaaksi tuleminen on hyvin pitkälti mahdotonta, mutta en aio mennä mihinkään hoitoihin. Eiköhän tällä liene joku tarkoitus miksi luonto on sen minun kohdallani näin päättänyt ettei minusta koskaan äitiä tule.

Lunatic
Vastustan ja tulen aina vastustamaan. Lapsia tulee jos tulee, ja ellei tule niin ei kuulukaan tulla, ainakaan sen kumppanin kanssa. Ei se sen monimutkasempaa ole. Tähän pitäs ihmisen tyytyä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"mhm"
Minua ei ärsytä muiden mielipiteet, kukin ajatelkoon mitä ajattelee... Mutta pidän sitä kyllä jonkinlaisena ajattelun köyhyytenä, jos joku kokonaan tuomitsee lapsettomuushoidot.

Meillä kaikki kolme on saatu aikaiseksi hoidoilla... Mitta mistäs ulkopuoliset sitä tietäisi, jos en sitä itse kerro...

Maailmassa on suurempiakin ongelmia kuin se, että ei juuri itse kykene jatkamaan solujansa - joo, en ole ikinä ymmärtänyt ihmisten pakottavaa halua saada biologinen lapsi. Jos en olisi itse ikinä saanut biologisia lapsia, olisin tyytynyt hyvin sijaislapsiin ja siihen adoptioon. Täälläkin palstalla meuhkaavat jotkut lapsettomat välillä "lapsellisten" kimpussa, että käy tosiaan mielessä että ehkä joittenkin kohdalla on parempi, etteivät aggressioitaan pääse kasvattamaan vielä jälkeläisissäänkin.

e
Luojan kiitos mun ei ole tarvinnut turvautua hedelmöityshoitoihin kun tietää, millaisia ääliöitä saattais olla kommentoimassa.. :eek: Mulle on siis ihan ok, jos joku ei hedelmöityshoitoja halua, mutta tiedän kyllä että mä olisin hoitoihin mennyt jos lasta ei olisikaan alkanut kuulua. Mun mielestä lapsen saaminen kuuluu ihan näihin elämän perusasioihin, ja olisin varmasti lievästi sanottuna todella pettynyt jos lasta ei tulisi. Ja mun mielestä on todella väärin syyttää hedelmöityshoidoissa käyviä, varsinkaan jos itse on sattunut onnistumaan raskautumisessa.

On myös aika kummallinen näkökanta, että lasta ei kuulu tulla ainakaan kyseisen miehen kanssa, jos raskaaksi tuleminen ei onnistu. Miestäkö siinä pitää sitten vaihtaa? Viis mistään parisuhteista/rakkaudesta/luottamuksesta..

Olen kyllä myös sitä mieltä, että adoptiokin on hyvä ratkaisu ja sitä varmasti harkitsisin ainakin.

Maailmaan mahtuu paljon ihmisiä, joiden mielestä vain heidän oma elämäntapansa ja -tarinansa on se ainoa oikea ja sallittu.
(Samalla lailla kuin paheksutaan hedelmällisyyshoitoja, paheksutaan myös eri-ikäistä vanhemuutta, joko liian nuoria tai vanhoja, erilaisia perhekokoja, joko liian pieniä tai nuoria, vapaaehtoista lapsettomuutta, kotona lasten kanssa oloa tai töissä käymistä jne. Jokaiselle valinnalle on omat sormenheristelijänsä.)

Siinä pääsääntöisesti taustalla lie epävarmuus nimenomaan niiden omien tapojen oikeutuksesta/oikeellisuudesta.

Ei kannata päästää ihonsa alle moisia, hymähtää vain - ja jos on suurisieluinen niin tuntea vähän myötätuntoakin.

Maailmaan mahtuu paljon ihmisiä, joiden mielestä vain heidän oma elämäntapansa ja -tarinansa on se ainoa oikea ja sallittu.
(Samalla lailla kuin paheksutaan hedelmällisyyshoitoja, paheksutaan myös eri-ikäistä vanhemuutta, joko liian nuoria tai vanhoja, erilaisia perhekokoja, joko liian pieniä tai nuoria, vapaaehtoista lapsettomuutta, kotona lasten kanssa oloa tai töissä käymistä jne. Jokaiselle valinnalle on omat sormenheristelijänsä.)

Siinä pääsääntöisesti taustalla lie epävarmuus nimenomaan niiden omien tapojen oikeutuksesta/oikeellisuudesta.

Ei kannata päästää ihonsa alle moisia, hymähtää vain - ja jos on suurisieluinen niin tuntea vähän myötätuntoakin.
Hedelmöityshoidot eivät ole mitenkään verrattavissa noihin muihin mainittuihin asioihin. Ihmisten erilaiset elämäntavat voivat olla ihan yhtä luonnollisia, mutta hoidoissa ja monissa muissakin lääketieteellisissä jutuissa mennään jo luonnottomuuksien rajojen yli, mihin ihmisen keho ei olisi tarkoitettu.

"mhm"
Hedelmöityshoidot eivät ole mitenkään verrattavissa noihin muihin mainittuihin asioihin. Ihmisten erilaiset elämäntavat voivat olla ihan yhtä luonnollisia, mutta hoidoissa ja monissa muissakin lääketieteellisissä jutuissa mennään jo luonnottomuuksien rajojen yli, mihin ihmisen keho ei olisi tarkoitettu.
Kieltäydytkö kaikesta muustakin lääkärin hoidosta? Etkö ottaisi sydänlääkettä sydänvaivaasi tms? Vai ajattelisitko vain, että luonto on tarkoittanut, että sinä kuolet sydänvikaan?

Jos taas hyväksyt lääketieteen, niin miksi pilleri, joka auttaa saamaan esim ovulaation aikaiseksi olisi eri asia?

[QUOTE="mhm";21932901]Kieltäydytkö kaikesta muustakin lääkärin hoidosta? Etkö ottaisi sydänlääkettä sydänvaivaasi tms? Vai ajattelisitko vain, että luonto on tarkoittanut, että sinä kuolet sydänvikaan?

Jos taas hyväksyt lääketieteen, niin miksi pilleri, joka auttaa saamaan esim ovulaation aikaiseksi olisi eri asia?[/QUOTE]

Jälleen kerran hyppäät aiheita vertaillen täysin eri tasoille - tiettävästi kukaan ei kuole siihen, että ei saa omia biologisia lapsia.

Jälleen kerran hyppäät aiheita vertaillen täysin eri tasoille - tiettävästi kukaan ei kuole siihen, että ei saa omia biologisia lapsia.
No ei välttämättä kuole, mutta aiheuttaa suuria tuskia.
Jos nainen kärsii esim. endometrioosista, ne kivut voivat olla niin suuret, että tekisi mieli kuolla. Raskaus lieventää/hidastaa endon leviämistä, mutta endo myöskin aiheuttaa hedelmättömyyttä.

Miten suhtaudut hormonaaliseen ja kemialliseen ehkäisyyn?

"Äiti minäkin"
Maailmassa on suurempiakin ongelmia kuin se, että ei juuri itse kykene jatkamaan solujansa - joo, en ole ikinä ymmärtänyt ihmisten pakottavaa halua saada biologinen lapsi. Jos en olisi itse ikinä saanut biologisia lapsia, olisin tyytynyt hyvin sijaislapsiin ja siihen adoptioon. Täälläkin palstalla meuhkaavat jotkut lapsettomat välillä "lapsellisten" kimpussa, että käy tosiaan mielessä että ehkä joittenkin kohdalla on parempi, etteivät aggressioitaan pääse kasvattamaan vielä jälkeläisissäänkin.
Sun on helppo sanoa koska olet luomusti lapsesi saanut. Sä et mitenkään silloin osaa sanoa mitä olisit todellisuudessa tehnyt.

Vielä siihen "ei ole tarkoitettu" asiaan kaipaan vastausta. Miksi narkkarit, alkkikset, lasten hakkaajat, pedofiilit jne ovat jotenkin kelvollisempia saamaan lapsia kuin kunnon ihmiset?

Peesi ap:n tekstille. Ihan samaa mieltä. Enkä mä ymmärrä mitä haittaa siitä on ja mitä menetettävää hoitoja vastustavilla on jos joku niitä käyttää. Miksi se pitää sanoa ääneen ja loukata toisten tunteita niin pahasti. Toiset meistä ei vaan tunne yhtä ruumiillista tarvetta lapsien saannille kun muut ja vaikka lapsia meille onkin luonnollisesti suotu niin pystyn vain osittain kuvittelemaan sen tuskan mitä lapsettomuushoitojen läpikäynti on. Mulla ei olisi elämää jos mulle ei olisi lapsia suotu ja olisin onneton enkä todellakaan tietäisi missä nyt olisin.

Saahan ihmisillä mielipiteitä olla, ja se ei ole sinulta pois jos joku ei hyväksy hedelmöityshoitoja. En minäkään niiden puolesta niin liputa, enkä Emilynin tavoin ole koskaan ymmärtänyt pakottavaa tarvetta saada biologisesti oma lapsi. Lapsettomuus on joo rankka asia, niin rankka että sen varjolla voi käyttäytyä ihan miten tahansa ja suurin osa ihmisistä vaan hyssyttelee ja on varpaillaan lapsettomien seurassa. Mutta luulen että kaikella on tarkoituksensa ja että kaikkia ei ole tarkoitettu vanhemmiksi.

Kenellekään hedelmöityshoidoissa käyvälle en sanoisi tätä ääneen, mutta jos kysytään niin sitten kyllä vastaan että en niin välitä niistä ja minusta ne pitäisi maksaa ihan täysin omasta pussista.

mietteitä
Saahan ihmisillä mielipiteitä olla, ja se ei ole sinulta pois jos joku ei hyväksy hedelmöityshoitoja. En minäkään niiden puolesta niin liputa, enkä Emilynin tavoin ole koskaan ymmärtänyt pakottavaa tarvetta saada biologisesti oma lapsi. Lapsettomuus on joo rankka asia, niin rankka että sen varjolla voi käyttäytyä ihan miten tahansa ja suurin osa ihmisistä vaan hyssyttelee ja on varpaillaan lapsettomien seurassa. Mutta luulen että kaikella on tarkoituksensa ja että kaikkia ei ole tarkoitettu vanhemmiksi.

Kenellekään hedelmöityshoidoissa käyvälle en sanoisi tätä ääneen, mutta jos kysytään niin sitten kyllä vastaan että en niin välitä niistä ja minusta ne pitäisi maksaa ihan täysin omasta pussista.
Olen samaa mieltä, ja olen itse jäänyt tahattomasti lapsettomaksi. En halunnut hoitoihin, sillä minä en niin ehdottomasti halunnut nimenomaan biologista lasta. Lapsia kyllä. Minulla onkin ollut enemmän lapsikuume kuin vauvakuume... tuntui siis hyvin luonnolliselta hakeutua adoptioon.

Jostain luonnollisuudesta kun jo tuli puhe, tai endosta... lapsettomuuden syyt kuten se endo tuppaavat periytymään. Monista tuntuu vaan kait liian rankalta miettiä omaa oikeutta lisääntymiseen; kun joku heittää, että ehkä sillä on tarkoituksensa ettei lisäänny, niin piikit nousevat pystyyn eikä mietitä että olisko tosiaan asia niin. Ei uskalleta edes kritisoida itseä, että onko juuri minulla oikeus lisääntyä. Onko minulla oikeus siirtää "se mahdollinen lapsettomuuden aiheuttaja" myös seuraavan sukupolven vaivaksi, laittaa omatkin lapset kärsimään kuten itse kärsin?

Alkuperäinen kirjoittaja mietteitä;21933342:
Olen samaa mieltä, ja olen itse jäänyt tahattomasti lapsettomaksi. En halunnut hoitoihin, sillä minä en niin ehdottomasti halunnut nimenomaan biologista lasta. Lapsia kyllä. Minulla onkin ollut enemmän lapsikuume kuin vauvakuume... tuntui siis hyvin luonnolliselta hakeutua adoptioon.

Jostain luonnollisuudesta kun jo tuli puhe, tai endosta... lapsettomuuden syyt kuten se endo tuppaavat periytymään. Monista tuntuu vaan kait liian rankalta miettiä omaa oikeutta lisääntymiseen; kun joku heittää, että ehkä sillä on tarkoituksensa ettei lisäänny, niin piikit nousevat pystyyn eikä mietitä että olisko tosiaan asia niin. Ei uskalleta edes kritisoida itseä, että onko juuri minulla oikeus lisääntyä. Onko minulla oikeus siirtää "se mahdollinen lapsettomuuden aiheuttaja" myös seuraavan sukupolven vaivaksi, laittaa omatkin lapset kärsimään kuten itse kärsin?
Tuo on toinen asia mitä en ymmärrä. Naisella on vaikea sairaus joka periytyy hyvin todennäköisesti. Silti tämä nainen haluaa lapsen ja kun vauvalla on sama sairaus, sanotaan että selviän tästä minäkin niin kyllä lapsikin. Eikä mitään kriittisyyttä sitä kohtaan että onko se oikein, siirtää tauti eteenpäin. Ja kyllä, kellä vain voi olla joku piilevä geeni jossain ja joo eihän sitä tiedä vaikka lapsi sairastuu myöhemmin elämässään... mutta se ei ole sama asia kuin tietoisesti siirtää vakava ja vammauttava sairaus omalle lapselle.

Se jos joku on itsekkyyttä.

"sissi"
Alkuperäinen kirjoittaja mietteitä;21933342:

Osa taas joutuu käyttämäään luovutettuja sukusoluja lisääntyäkseen. Mitä mieltä olette sitten siitä että tullaan hoidoilla raskaaksi, mutta täysin terveen ihmisen sukusoluille. Näin ongelma ei tule periytymään lapselle. Äiti saa kuitenkin kokea raskausajan ja perheeseen saadaan toivottu lapsi. Miten perustelette että tämä sitten olisi väärin?

Lunatic
Jep,
kumma että nämä tietyt ihmiset alkaa varrata hedelmöityshoitoja aina lääketieteen hyödyllisiin saavutuksiin. Hedelmöityshoitoja kun ei voi mitenkään verrata esim syöpähoitoihin, täytyy etiikan taju puuttua täysin siltä joka noita vertaa.

"Sissi"
Tuo on toinen asia mitä en ymmärrä. Naisella on vaikea sairaus joka periytyy hyvin todennäköisesti. Silti tämä nainen haluaa lapsen ja kun vauvalla on sama sairaus, sanotaan että selviän tästä minäkin niin kyllä lapsikin. Eikä mitään kriittisyyttä sitä kohtaan että onko se oikein, siirtää tauti eteenpäin. Ja kyllä, kellä vain voi olla joku piilevä geeni jossain ja joo eihän sitä tiedä vaikka lapsi sairastuu myöhemmin elämässään... mutta se ei ole sama asia kuin tietoisesti siirtää vakava ja vammauttava sairaus omalle lapselle.

Se jos joku on itsekkyyttä.
Minä olen ehdottomasti hoitojaen kannalla, mutta tuossa menee munkin raja. Tieten tahtoen en halua geenivirhettä lapselle siirtää. Mutta entä jos tässä tapauksessa äiti haluaakin luovutetuilla sukusoluilla tulla raskaaksi? jos käytetään hedelmöityshoitoja siksi että omat geenit ovat vialliset ja halutaan antaa lapselle terve elämä luovutetuilla sukusoluilla?

Lunatic
[QUOTE="mmm";21933440]Ja abortti ei ole keneltäkään pois? Lapsen tappaminen? Minä en hyväksy aborttia täysi-ikäisillä naisilla, en vaikka olisi raiskauksen seurausta. Antakoon adoptioon. Mutta hedelmöityshoidot hyväksyn. Ja sitä lapsettomuuden tuskaa ei voi ymmärtää, jos ei ole ollut sitä suurta tarvetta jatkaa sukua. Miksi Emilyn ylipäätään olet hankkinut lapsia jos et ole niitä halunnut? Tai miksi Lunatic on hankkinut lapsia?[/QUOTE]

On sulla arvot kohdallaan.

Siksi hankin, kun tulin raskaaksi 30-vuotiaana, luomusti. Jos en olis saanut niin sitten en olis saanut. Ei se sen kummempaa ole.
Elin kymmenen vuotta sitä ennenkin ilman lapsia, ihan luonnollinen olotila se oli meitsille.
En tarvitse miestäkään, enkä koiraa.. enkä pupujussia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä