täh? mikromme lämmittää astian, mutta ruoka on aina kylmää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja akki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lämmität ruokaa vääränlaisessa astiassa. Yleensä halvat astiat ovat sellaisia, että ottavat herkästi lämpöä mikrossa. Laita ruoka mikronkestävään astiaan, niin johan ruokakin alkaa lämmetä.

Meillä oli ennen sellaiset vanhat posliinilautaset joiden pinnan lasite oli alkanut "poreilla", eli oli pintä halkeamaa lasite täynnä. Ne alkoi tehdä sitä, et jos vaikka lautasella sulatti pakkasesta jotain, lautanen kuumeni niin et oli pakko ottaa pannulappu ja ruoka oli umpijäässä edelleen. Heitin lautaset pois ja ostin uudet, nyt toimii kuten pitääkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä oli ennen sellaiset vanhat posliinilautaset joiden pinnan lasite oli alkanut "poreilla", eli oli pintä halkeamaa lasite täynnä. Ne alkoi tehdä sitä, et jos vaikka lautasella sulatti pakkasesta jotain, lautanen kuumeni niin et oli pakko ottaa pannulappu ja ruoka oli umpijäässä edelleen. Heitin lautaset pois ja ostin uudet, nyt toimii kuten pitääkin.

Ja siis sillon kun lautaset oli ehjiä, tätä ongelmaa ei ollut.

Ihania vastauksia... tumma astia?? Jes, niinhän se menee

Ei se mistään astiasta ole kiinni, mulla arkikäytössä Arabian Teemat ja lautaset kyllä lämpiää nopeemmin mitä itse ruoka.
Mä joskus (vuosia sitten) kun etsin uutta mikroa, yritin kysellä että mistä se johtuu niin joku myyjä selitti niistä säteistä sitä, että miten ne suunnataan niin vaikuttaa siihen miten lämpiää. Sai sitten myytyä mulle kuulemma mikron jossa astiat ei lämpene. mutta ei se oikeeasti mennyt noin, siinäkin mikrossa lautanen lämpes...

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Ihania vastauksia... tumma astia?? Jes, niinhän se menee

Ei se mistään astiasta ole kiinni, mulla arkikäytössä Arabian Teemat ja lautaset kyllä lämpiää nopeemmin mitä itse ruoka.
Mä joskus (vuosia sitten) kun etsin uutta mikroa, yritin kysellä että mistä se johtuu niin joku myyjä selitti niistä säteistä sitä, että miten ne suunnataan niin vaikuttaa siihen miten lämpiää. Sai sitten myytyä mulle kuulemma mikron jossa astiat ei lämpene. mutta ei se oikeeasti mennyt noin, siinäkin mikrossa lautanen lämpes...

Kyllä se on nimenomaan kiinni niistä astioista. meillä myös Teemaa ja se kuumenee todella voimakkaasti. sen sijaan esim. Ikean keraamiset kulhot eivtä kuumene läheskään niin paljon ja esim. Tupperwaren mikrokannun voi nostaa kyljistä pois mikrosta kun ei kuumene juuri ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ni:
Ruoasta kuolee kaikki ravintoaineet kun sitä lämmittää mikrossa!!!

Miehen pomo luki jostain aivan päinvastaisen tutkimuksen jossa selitettiin että päinvastoin, ravintoaineet pysyvät paremmin ruuassa mikrokäytössä kuin esim paisto/keittäminen jne. En muista miten se selitettiin. Mutta näitähän on joka asiasta monta eri tutkimusta.

Justiinsa taas kuumensin päivällisen loput itselle iltapalaksi mikrossa ja ruoka on haaleata mutta lautanen tulikuuma. Arabian Teemaa on tämäkin lautanen, täytyy varmaan hommata uudet lautaset kun nämä on tässä suhteessa ainakin ihan perseestä.

Syy lienee ilman kosteudesta. Tällä hetkellä ilma on kosteaa ja niin ovat astioiden pinnatkin ja ne sitten nopeammin lämpenee kun laittaa mikroon. Laitappa märkä lautanen mikroon niin ei mene kauaa ku se on tulikuuma.

Ruoasta kuolee kaikki ravintoaineet kun sitä lämmittää mikrossa!!!

No ei pidä paikkaansa. Osa vitamiineista tuhoutuu - kuten kaikessa kuumennuksessa. Muttei niinkään pahasti kuin vaikka pannulla kärtsätessä. Mihin mikrossa muka häviäisivät vaikka kivennäisaineet?

Mutta se on totta, että maidon valkuaisen rakenne muuttuu mikrossa epäedullisemmaksi, ainakin neuvolassa niin kerrottiin. Siksi vauvan maitoa ei pitäisi lämmittää mikrossa, ainakaan säännöllisesti.

Syy lienee ilman kosteudesta. Tällä hetkellä ilma on kosteaa ja niin ovat astioiden pinnatkin ja ne sitten nopeammin lämpenee kun laittaa mikroon. Laitappa märkä lautanen mikroon niin ei mene kauaa ku se on tulikuuma.

Tuskin, kyse ei ole vaan tästä kerrasta vaan tätä on tapahtunut aina, ainakin näillä lautasilla, niin kesällä kuin talvellakin. Meillä on siis Teema-lautasia useampaa kokoa.

Nyt sitten googlailin että voiko tämä johtua lautasista ja ilmeisesti todellakin voi. Duunipaikan lautaset eivät kuumene samalla tavoin mikrossa kun eväitä lämmittelen, ja ruokakin siellä lämpenee nopeammin. Ja meillä on siis 1000W AEG mikro kotona, duunissa on joku halpis 800 Wattinen.

Meillä on sisällä +22C ja ILP poistaa kyllä kosteuttakin varmaan ihan mukavasti.

Yhteistyössä