Mitä mä teen väärin kun lihakeiton liha jää aina sitkeäksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokki peukalokeskellä kämmentä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lihakeittoa täytyy oikein keittää n 1 h - 1,5 h.
Mä teen niin että ekaks mä laitan lihan luineen kiehumaan. Annan kiehua rauhassa tunnin. Sitten mä maustan sen liemen, maustepippurit, laakerinlehdet, lihaliemikuutiot. Perunat ja kasvikset mukaan. Keitän n puol tuntia. Sitten lihan leikkaus ja kiehautus ja avot, valmis. Eikä ole sitkeää lihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja siis pieni keitto kyseessä, kattila 3L

Ei sillä ole väliä, onko vähän vai paljon. Lihaa täytyy keittää rauhassa. Liha ei mene pilalle liiasta keittämisestä, mureutuu vaan paremmin mitä kauemmin jaksat keittää.

ja keitä kokonaisena. Paloittele lopuksi.

Nautaa täytyy keitellä miedolla lämmöllä kyllä se kolmisen tuntia, silloin tulee mureaa ja liha hajoaa ihan kun esim. hieman haarukalla painaa-näkyy selkeästi ne lihasäikeet kun irtoavat toisistaan. =)

Hidas kypsennyt nimen omaan ja keitto on herkkua-Onnistuneita ruoanlaitto hetkiä sinne!!!:wave:

Ps..ja tosiaan..perunat&vihanneksiet vasta sitten ihan lopuksi n. 10-15 min ennen 3h:n täyttymistä..pippurit&laakerinlehden voipi laitella jo lihoja keitettäessä..oikeaoppisesti vielä se lihasta tullut vaahto siittä pinnalta kuoritaan(nostetaan esim reikäkauhalla) poijjes-jos siis haluaa..näin se äiti minnuu opetti aikoinaan ;)

[QUOTE="jaa";24945945]Itse en viitsi käyttää keittolihaa. Rypsipossun suikaleista saa hyvän keiton suht nopeasti.[/QUOTE]

Mä en viitsi enää ostaa noita..Kamalia jänteisiä löllöpaloja.. :x

Mutta vaikka ketju on vanha, niin vastaan siltikin et joo, keitosta tulee hyvä vasta kun se on ollut levyllä pitkään miedolla lämmöllä..Mielellään se kolmisen tuntia..Meillä lihasoppaa tehdään vain lähinnä hirvenlihasta ja mä keitän aina ensin sitä kokonaista lihakönttiä sen pari tuntia ja palastelen sen jonka jälkeen laitan sinne siivilöityyn liemeen kasvikset ja muut eväät kypsymään hiljalleen.. :) Ja hyvää tulee!

[QUOTE="jaa";24945945]Itse en viitsi käyttää keittolihaa. Rypsipossun suikaleista saa hyvän keiton suht nopeasti.[/QUOTE]

Oikea lihakeitto keitetään kyllä luullisista hirven- tai naudanlihoista. Voihan ruuan possunsuikaleistakin tehdä mutta sille kötöstykselle pitäis antaa joku muu nimi kuin lihakeitto.

Lihakeiton salaisuus on juurikin siinä, että keitetään riittävän kauan kuten ylempänä on todettu.

Oikea lihakeitto keitetään kyllä luullisista hirven- tai naudanlihoista. Voihan ruuan possunsuikaleistakin tehdä mutta sille kötöstykselle pitäis antaa joku muu nimi kuin lihakeitto.

Lihakeiton salaisuus on juurikin siinä, että keitetään riittävän kauan kuten ylempänä on todettu.

Possun suikale keitto on possun suikale keitto. Ei nähnytkään lihakeittoa. Yksi lihakeiton perusjuttuhan on tuo luun keittäminen. Sieltä se paras maku lähtee.

Mulla on vielä yks vinkki lihan keittoon, ajan lisäks. Muistakaa otta liha lämpiämään noin 1/2-1h ennen keittämistä. Ja laittaa kylmään veteen liha ja sitten hellalle lämpiämään. EI kylmää lihaa kiehuvaan nesteeseen. Takuuvarman kikka saada nesteet ulos.

Yhteistyössä