Listataan mitä terveelliseen kotiruokaan EI kuulu

• Viestiketjun aloittaja Beep
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja Hoeg:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja filo:
ranskanperunat
Oolannin ranskanperunat sisältävät perunaa ja rypsiöljyä, joten en niitä suoralta kädeltä epäterveellisiksi lukisi. Riippuu tietysti siitä kuinka usein niitä syödään.
Transrasva niistä haitallisia tekee.
Mistä tiedä että niissä on transrasvoja? Ei ole mainintaa kovetetusta kasvirasvasta.
Koska ranskanperunan valmistusprosessi tuottaa joka tapauksessa transrasvaa. Ei siihen tarvitse LISÄTÄ kovetettua kasvirasvaa. Esim. Finelin mukaan valmistajien resepteistä laskettuna ranskanperunoissa on keskimäärin 0.3 grammaa transrasvaa per 100 grammaa tuotetta. Pistotestauksissa todelliset pitoisuudet ovat usein kymmenkertaiset. Suositusten mukaan transrasvan määrän pitäisi jäädä alle 1 gramman päivässä (aikuisilla).

Ei valmistajan tarvitse ilmoittaa transrasvaa tuotteessaan.

kimpsunkampsun
Joo, suurin osa jugurteista on kyllä jäätäviä sokeripommeja. Sitten ihmisille myydään vielä kaiken maailman activiaa jne. kun TURVOTTAA. Kai sitä vittu turvottaa kun sokeria vedetään ku mitkäki narkit. Ja sitten kaupan päälle ihmetellään mikä lapsilla on kun on kaiken maailman ad/hd: tä add:tä..ylivilkkautta, keskittymishäiriötä jne. :S

Koska ranskanperunan valmistusprosessi tuottaa joka tapauksessa transrasvaa. Ei siihen tarvitse LISÄTÄ kovetettua kasvirasvaa. Esim. Finelin mukaan valmistajien resepteistä laskettuna ranskanperunoissa on keskimäärin 0.3 grammaa transrasvaa per 100 grammaa tuotetta. Pistotestauksissa todelliset pitoisuudet ovat usein kymmenkertaiset. Suositusten mukaan transrasvan määrän pitäisi jäädä alle 1 gramman päivässä (aikuisilla).

Uskokoon ken haluaa =) Kyllähän niitä on kaikenmaailman teorioita siitä kuinka jogurttikin on jo tappavaa. Paras on kun ei syö mitään niin ei vahingossakaan syö mitään epäterveellistä.

Beep
Alkuperäinen kirjoittaja kimpsunkampsun:
Joo, suurin osa jugurteista on kyllä jäätäviä sokeripommeja. Sitten ihmisille myydään vielä kaiken maailman activiaa jne. kun TURVOTTAA. Kai sitä vittu turvottaa kun sokeria vedetään ku mitkäki narkit. Ja sitten kaupan päälle ihmetellään mikä lapsilla on kun on kaiken maailman ad/hd: tä add:tä..ylivilkkautta, keskittymishäiriötä jne. :S

Eiköhän se ennemmin karkeista, jäätelöstä ja muusta tule se valtava sokerimäärä kun jugurtista? Jos esim. yhden päivässä syö.

TilkkuTyttö

Uskokoon ken haluaa =) Kyllähän niitä on kaikenmaailman teorioita siitä kuinka jogurttikin on jo tappavaa. Paras on kun ei syö mitään niin ei vahingossakaan syö mitään epäterveellistä.
:LOL:

Meilläkään ei syödä kaupan rankiksia, ihan sama onko niissä transrasvaa vai ei, ei uppoa. Mutta jos ne jättää ruokavaliosta, niin voisin väittää että maailmassa on paljon makuja, ja jopa paljon parempia kuin kaupan valmis ranskikset ;)

uups
Jossain ulkomailla perussämpylä jossa on vaikkapa kalkkunaa ja salaattia sisällä + mehu on käsitetty "terveelliseksi" lounaaksi. :D Suomessa on syntiä syödä tuollaista, kaiken pitää olla täysjyvää/rasvatonta/kolesterolitonta...ja silti olemme yksi maailman sairaimmista kansoista.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
jogurtti...omenat, päärynät(varsinkin, jos poltat tupakkaa), sisältävät syöpää aiheuttavia aineita. ja muutenkin jogurtti on sokerista..
Meidän jogurtissa ei ole ainakaan lainkaan sokeria...elämä kun on täynnä valintoja :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:

Meilläkään ei syödä kaupan rankiksia, ihan sama onko niissä transrasvaa vai ei, ei uppoa. Mutta jos ne jättää ruokavaliosta, niin voisin väittää että maailmassa on paljon makuja, ja jopa paljon parempia kuin kaupan valmis ranskikset ;)
Varmasti on, mutta jos ei halua ryhtyä terveysfanaatikoksi ja viettää koko elämäänsä keittiössä tekemällä viilia tilamaidosta ja teurastamalla itsepyydystettyä jäniksenpaistia, kaupan ranskalaiset ovat ihan kätevä ja riittävän terveellinen vaihtoehto ruokavalioon silloin tällöin. Kaikenlainen äärimmäisyyksiin menevä intoilu on vain pahasta.

ohhoh
En käsitä kun jotkut (no toivottavasti tämä tuntemani perhe on vain tosiaan poikkeustapaus) ostaa lapsille kaikenmaailman suklaavanukkaita harva se päivä?!?!? Hieman kuin "jugurtin korvikkeeksi lapsille"???!?! No joo, toisaalta, jos ja kun tavallisisten jugurttienkaan ravintosisällössä ei ole kehumista mutta....

TilkkuTyttö
Alkuperäinen kirjoittaja uups:
Jossain ulkomailla perussämpylä jossa on vaikkapa kalkkunaa ja salaattia sisällä + mehu on käsitetty "terveelliseksi" lounaaksi. :D Suomessa on syntiä syödä tuollaista, kaiken pitää olla täysjyvää/rasvatonta/kolesterolitonta...ja silti olemme yksi maailman sairaimmista kansoista.
Mun nähdäkseni suomalaiset eivät edelleenkään syö mitenkään erityisen terveellisesti. Terveysvalistusta on kyllä ruuan suhteen lehdet pullollaan, mutta jos Pekka on syönyt 40v läskisoossia, niin syö se sitä edelleenkin. Tuntemistani kiinalaisista ja korealaisista ei ole yksikään ylipainoinen ja perheiden ruokailutottumukset ovat hyvin perinteikkäitä, vanhanaikaisia ja terveellisiä. Suomalaisille perinteikäs ruoka ei ole kovinkaan terveellistä, ja siitä pois tottuminen vie varmaan pari sukupolvea.

Gurmee
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jogurtti...omenat, päärynät(varsinkin, jos poltat tupakkaa), sisältävät syöpää aiheuttavia aineita. ja muutenkin jogurtti on sokerista..
Meidän jogurtissa ei ole ainakaan lainkaan sokeria...elämä kun on täynnä valintoja :whistle:
lisäaineita? keinomakeutus aineita?

Alkuperäinen kirjoittaja uups:
Tuo suomalaisten sairastelu vois johtua melkeenpä siitä, että täällä syödään nyt kevyemmin (rasvattomammin ) kuin koskaan ennen. 40 vuotta sitten aloteittu sota rasvoja vastaan oli Yhdysvalloissa nimenomaan valtakysymys, ei niinkään terveyteen perustuva. Ja oppia on otettu hyvin.

Kumma homma kun kaverin vaari eli melkein 100-vuotiaaksi punasella maidolla ja voilla (kärjistetysti ), mutta kaveri ei voi sietää kumpaakaan ja sanoo että niistä lihoaa yms. Sydärin kun syö liikaa rasvasta kalaa. Yök hyi.

vieras
Nuo suklaa ja muut vanukkaat rinnastaisin melkeimpä karkiksi. Harvemmin tulee ajateltua saati tutkittua, mitä ne sisältävät, kun ovat kaupassa viattomasti jugurttien vieressä. Jacky makupala vanukkaassa on esimerkiksi kinuskia. Hillitön määrä sokeria on maustetussa jugurtissakin (ellei tosiaan onnistu löytämään sokeritonta). Tonnikalaa ei tee mieli enää pahemmin käyttää, sen jälkeen kun katsoin Totuus pikaruuasta sarjan ensimmäisen jakson.

TilkkuTyttö
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:

Varmasti on, mutta jos ei halua ryhtyä terveysfanaatikoksi ja viettää koko elämäänsä keittiössä tekemällä viilia tilamaidosta ja teurastamalla itsepyydystettyä jäniksenpaistia, kaupan ranskalaiset ovat ihan kätevä ja riittävän terveellinen vaihtoehto ruokavalioon silloin tällöin. Kaikenlainen äärimmäisyyksiin menevä intoilu on vain pahasta.
Joo, olen samaa mieltä, fanaattisuus missään asiassa ei ole hyväksi. Itse en vain laske ranskiksia terveelliseksi vaihtoehdoksi, vaikka en asukkaan keittiössä. Käytämme muutenkin perunaa (ja makaronia) todella harvoin.

Paljon on varmasti myös kiinni siitä mihin on lapsuudessa tottunut. Meillä äiti asui keittiössä ja saimme aina sitä parasta ja terveellisintä ruokaa, johon olen tottunut ja joka on minulle maistuvinta. Olen kuitenkin hiukan rennompi vanhempiani ruuan suhteen, usko tai älä :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gurmee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lisäaineita? keinomakeutus aineita?
Löytyy kuule ihan vaan maitoa, hapatetta ja d-vitamiinia ja sekaan kotimaisia marjoja pakkasesta. Miks ostaa niitä sokerimössöjä, kun parempaakin löytyy kaupoista?

poipoipoi
- Sipsit ym. snäksit ja raksut
- Karkit
- Limsat, energiajuomat
- Mikroruuat
- Pitkälle prosessoidut elintarvikkeet
- Valkoinen vilja, leipä ja riisi
- Transrasvaa sisältävät tuotteet
Yhdyn tähän ja mm että ei sitä oranssia limaa, mihin lihat on upotettu. Lisäksi meidän ;) perheen terveelliseen ruokavalioon eivät kuulu light-tuotteet. Lisäaineita vältetään ja suositaan aitoa (ja yhä enenevissä määrin luomua).

Rötväles
Mä miellän meidän ruokavalion taviksen perusterveelliseksi, eli syödään perunaa, riisiä, tummaa/tavis makaronia, pakastekasviksia, enemmän tummaa kuin vaaleaa leipää, normi jogurtteja, ei vanukkaita tms, kevytmaitoa, rypsiöljyä, marinoituja broiskuja, pakaste kalaa ja nugetteja.
Salaattia pitäisi syödä päivittäin :ashamed: .

Ei syödä valmispizzoja, -aterioita tai hamppareita. (No muutaman kerran vuodessa)
+ vaihtelevasti noutoruokaa 0-1x/vk.
Ai niin ja se kaikkein pahin: pilttiä 2v:lle satunaisesti.

Tiedän, voitais syödä vielä paljon terveellisemminkin, mutta tämän tason pitäs riittää vallan hyvin perusterveyttä hajavalle kansalaiselle.

Mjuu...luulen että ainakin minun kohdallani se, mitkä kokee terveelliseksi kotiruuaksi ovat aika lailla samoja ruokia, joita itse tottui lapsena ja nuorena oman perheen kanssa syömään. Meillä esim. jos oli perunaa, ne oli yleensä aina keitetyt perunat (ja kun muutin kotoa pois, ajattelin etten kyllä IKINÄ enää halua syödä keitettyjä perunoita..niin kyllikseni olin niistä saanut, MUTTA nykyään minäkin syön perunani mieluiten kuitenkin juuri -tadaa- keitettyinä). Ranskanperunoita...jaaa-a..oli mieilä todella, todella harvoin, kaipa vanhempani pitivät niitä "epäterveellisenä" ja samalla lailla "herkkuna" kuin esim. pitsaa ja hampparia.
Hmmm..kyllä se taitaa olla niin että ne ruokailutottumukset tosiaan sieltä kotoa opitaan.
Itse kummaksun ikäisiäni (reilu parikymppisiä) jotka ovat kasvaneet "ranskikset ja nakit ja ketsuppi"-ruualla, helppoa ja nopeaahan se on...

Alkuperäinen kirjoittaja ouel:
Mjuu...luulen että ainakin minun kohdallani se, mitkä kokee terveelliseksi kotiruuaksi ovat aika lailla samoja ruokia, joita itse tottui lapsena ja nuorena oman perheen kanssa syömään. Meillä esim. jos oli perunaa, ne oli yleensä aina keitetyt perunat (ja kun muutin kotoa pois, ajattelin etten kyllä IKINÄ enää halua syödä keitettyjä perunoita..niin kyllikseni olin niistä saanut, MUTTA nykyään minäkin syön perunani mieluiten kuitenkin juuri -tadaa- keitettyinä). Ranskanperunoita...jaaa-a..oli mieilä todella, todella harvoin, kaipa vanhempani pitivät niitä "epäterveellisenä" ja samalla lailla "herkkuna" kuin esim. pitsaa ja hampparia.
Hmmm..kyllä se taitaa olla niin että ne ruokailutottumukset tosiaan sieltä kotoa opitaan.
Itse kummaksun ikäisiäni (reilu parikymppisiä) jotka ovat kasvaneet "ranskikset ja nakit ja ketsuppi"-ruualla, helppoa ja nopeaahan se on...

Ainiin, ja yksi tapa jonka olen omaksunut kotoani (ja josta tuskin pääsen eroon, mutta en kyllä haluaisikaan) on se että limsa EI ole ruokajuomaa :D Ravintolassakin ruokajuomana on vesi, ei limsa!
Kotona meilä oli tapana suhtautua limsaan niinkuin lasten "kahvinkorvikkeena" eli silloin kuin aikuiset joivat kahvia (vieraisilla, tai jos kotona oli vieraita) niin silloin meille lapsille oli sitten cokista. Muuten limukkaa lipiteltiin todella harvoin. Ja niin se on itseni kohdalla vieläkin :)

**
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Mä miellän meidän ruokavalion taviksen perusterveelliseksi, eli syödään perunaa, riisiä, tummaa/tavis makaronia, pakastekasviksia, enemmän tummaa kuin vaaleaa leipää, normi jogurtteja, ei vanukkaita tms, kevytmaitoa, rypsiöljyä, marinoituja broiskuja, pakaste kalaa ja nugetteja.
Salaattia pitäisi syödä päivittäin :ashamed: .

Ei syödä valmispizzoja, -aterioita tai hamppareita. (No muutaman kerran vuodessa)
+ vaihtelevasti noutoruokaa 0-1x/vk.
Ai niin ja se kaikkein pahin: pilttiä 2v:lle satunaisesti.

Tiedän, voitais syödä vielä paljon terveellisemminkin, mutta tämän tason pitäs riittää vallan hyvin perusterveyttä hajavalle kansalaiselle.
tuohon on helppo saada terveellisemmäks. Riisi ja pasta tummaks, samoin leipä, marinadi pois, nugetit pois, rypsin tilalle vaikka oliiviöljy, sokeroidun jogurtin tilalle maustamaton ja sekaan banskua, marjoja tms.

Yhteistyössä