G: Jos olisit tullut 16-vuotiaana vahingossa raskaaksi, uskoisitko, että olisit pitänyt lapsen vai päätynyt aborttiin tai adoptioon?

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja Hattara-Auroora:
ei helvetti te olette TYHMIÄ jotka ETTE olisi tehnyt aborttia :headwall: Ja kaikki jotka tekee alle 18 veenä lapsia ovat tyhmiä..
Perustelut tälle "tyhmä" väitteelle olis mukavat? Jos 16 kesänen on lain mukaan kypsä harrastamaan seksiä, eikö hänellä silloin ole velvollisuutta kantaa vastuuta asian tuomista mahdollisista jälkiseuraamuksista?
No jos on itsekin holhouksen alainen saa lapsilisää niin.... Ja ehkäisy on mahdollista. Jos sitä ei hallitse parempi pitää polvet yhdessä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hattara-Auroora:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja Hattara-Auroora:
ei helvetti te olette TYHMIÄ jotka ETTE olisi tehnyt aborttia :headwall: Ja kaikki jotka tekee alle 18 veenä lapsia ovat tyhmiä..
Perustelut tälle "tyhmä" väitteelle olis mukavat? Jos 16 kesänen on lain mukaan kypsä harrastamaan seksiä, eikö hänellä silloin ole velvollisuutta kantaa vastuuta asian tuomista mahdollisista jälkiseuraamuksista?
No jos on itsekin holhouksen alainen saa lapsilisää niin.... Ja ehkäisy on mahdollista. Jos sitä ei hallitse parempi pitää polvet yhdessä
Mulle toi on vaan hypoteettinen tilanne. :) En tosiaan harrastanut seksiä 16-vuotiaana (enkä vieläkään) ja jos olisin niin tuplaehkäisy olis luultavasti ollut käytössä. Mut ikä ei olisi ollut mulle syy aborttiin 4 vuotta sitten.

 
noh
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Täysin teoreettinen kysymys, olin ekan kerran miehen kans silleen kun olin 20v :D
Joten paha mennä sanomaan yhtään mitään.
No neitsyt minäkin olen yhä. :D Hypoteettinen kysymys. :whistle:
Musta on aika paha mennä vastaamaan noin hypoteettisesti. Kun mistä ihmeestä sä voisit tietää, mitä olisit tehnyt? Jos kerran sun historialla se ei olisi ollut alkuunkaan mahdollista, jotain olisi pitänyt olla toisin. Mikä kaikki muu olisi ollut toisin? Miten erilainen ihminen kaikenkaikkiaan olisit ollut? Millainen tilanne, kuka se isäkandidaatti olisi ollut jne. kaikki varmasti olisivat vaikuttaneet asiaan. Ja sitten kaikki sellaisetkin tekijät, joista ei nyt voi tietää mitään.

Mut joo, en usko, että ihan helpolla olisin abortin suuntaan kallistunut. Mutta mistäs mä tiedän.
 
Tietty
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Tuon toisen ketjun innoittamana. :saint:

Mä olisin pitänyt lapsen, mietin sitä jo neljä vuotta sitten palstaillessani täällä. :D
Jos joku on valmis paneskelemaan lapsena, täytyy olla valmis pitämäänkin lapsensa. Itseäni ei paneskelu hommat lapsena kiinnostaneet.
 
vieras
Enpä tiedä. En edes harrastanut seksiä noin nuorena. Ja sitten kun hieman vanhempana kävi vahinko niin kävin ostamassa katumuspillerit. Tulin sitten kyllä aika nuorena raskaaksi ja pidin lapsen. Vaikea sanoa mitä olisin tehnyt, varmaan ainakin harkinnut aborttia, mutta en tiedä olisinko pystynyt tekemään. En kyllä missään nimessä olisi ollut valmis äidiksi, kun en ollut valmis harrastamaan seksiäkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Täysin teoreettinen kysymys, olin ekan kerran miehen kans silleen kun olin 20v :D
Joten paha mennä sanomaan yhtään mitään.
No neitsyt minäkin olen yhä. :D Hypoteettinen kysymys. :whistle:
Musta on aika paha mennä vastaamaan noin hypoteettisesti. Kun mistä ihmeestä sä voisit tietää, mitä olisit tehnyt? Jos kerran sun historialla se ei olisi ollut alkuunkaan mahdollista, jotain olisi pitänyt olla toisin. Mikä kaikki muu olisi ollut toisin? Miten erilainen ihminen kaikenkaikkiaan olisit ollut? Millainen tilanne, kuka se isäkandidaatti olisi ollut jne. kaikki varmasti olisivat vaikuttaneet asiaan. Ja sitten kaikki sellaisetkin tekijät, joista ei nyt voi tietää mitään.

Mut joo, en usko, että ihan helpolla olisin abortin suuntaan kallistunut. Mutta mistäs mä tiedän.
Mä tekisin abortin vain todella painavista syistä (esim. jos henkeni olisi vaarassa). Näin ajattelin siinä iässäkin, vaikka en seurustellut. Eli esim. lapsen isän puuttuminen kuvioista ei olisi ollut minulle syy aborttiin. Mutta ei kannata ottaa niin vakavasti näitä galluppeja. =) Tarkoitus oli vastata sen mukaan, mitä kuvittelisi siinä tilanteessa tekevänsä.

Eipä se oikeastaan paljoakaan eroaisi nykytilanteestani siis siinä mielessä, että en nytkään seurustele. Jos seurustelisin ja tulisin vahingossa raskaaksi, pitäisin lapsen.

 
Kyllä vaan
Olisin tehnyt ehdottomasti abortin. En todellakaan olisi ollut siinä iässä valmis kantamaan vastuuta toisesta ihmisestä. En todellakaan. Etenkin kun olisin ollut joko ainoastaan lapsen isän kanssa, tai todennäkösesti vain yksin lapsen kanssa.
 
ystäväsi kolea
En olisi pitänyt, vaikka olisin pärjännyt rahallisesti ja tukiverkko alla. Kammoan äiteyttä(mutta vain omalla kohdalla - muut tehkööt lapsia jos haluavat) ja lapsi olisi murtanut psyykkeni, varsinkin noin nuorena. Olisin vihannut lasta, ja kuka lapsi haluaa kasvaa siinä tietämyksessä, ettei ole toivottu? Nyt olen 20-vuotias, ja vieläkin tekisin abortin, samoista syistä. Haluan tehdä niin paljon muuta elämälläni - synnyttäminen ei tule kuuloonkaan.

Adoptio ei tulisi kysymykseenkään, koska olen tavannut niin monta "laitoslasta" että pakostakin selkäpiitä karmii. Tiedättekö ne varhaisteinit, jotka norkoilevat kaupungin puistoissa arkenakin, klo 2 yöllä? Ootteko koskaan kulkeneet jouluna ulkona ja nähneet nuoria hytisemässä ja kittaamassa kaljaa ihan hiljaisina?
Tunnen usean adoptioon jätetyn lapsen, ja voin vakuuttaa, että sellaista elämää en toivo kenellekkään.

Elämä saattaa olla arvokasta, mutta omasta mielestäni elämänlaatu ratkaisee. Abortit eivät ole epäinhimillisiä.
 
Äiti84
Alkuperäinen kirjoittaja Hattara-Auroora:
ei helvetti te olette TYHMIÄ jotka ETTE olisi tehnyt aborttia :headwall: Ja kaikki jotka tekee alle 18 veenä lapsia ovat tyhmiä..
Niin tai mun tilanteessa oisin abortoinut puolet vauvasta ja puolet pitänyt kun isä oli 20? Oletpa todella yksinkertainen ihminen. :eek:

Tulin raskaaksi 16vuotiaana ja pidin lapsen, en vois kuvitellakaan elämääni ilman häntä.
 
Olisin pitänyt. Olin silloin vielä vakaumuksellisempi ja kiihkeämpi abortin vastustaja kuin nyt, ja olen potenut kroonista vauvakuumetta viisitoistiaasta asti. Siitä en tiedä, kuinka kypsä olisin äidiksi ollut, mutta tukiverkko olisi ollut mahtavin. :)

Todennäköisesti olen jo silloin kärsinyt pcosta, joten kysymys lienee minunkin kohdallani täysin teoreettinen.
 
"vieras"
Minulle kanssa hypoteettinen kysymys, en seurustellut vielä silloin.

Vanhemmilleni se olisi ollut niin hirveä häpeä, että kotiin ei olisi saanut vauvan kanssa jäädä. Meillä ehkäisyvalistuskin oli "jo tulet maha pystyssä kotiin, niin lennät ulos kuin leppäkeihäs". Olin muutenkin sen verran arka, että aborttihan olisi ollut seurauksena.
 
äiti 44 v
Kuka näitä vanhoja nostelee, mutta sama kai sille tiedolle. Minä olen elämäni aikana vetänyt naamariin eräätkin "katumuspillerit" :D Todennäköisesti ihan turhaan, olenhan pitkän linjan endometriootikko. Mutta sitähän en tiennyt kuin vasta kolmikymppisenä. Tauti oli kyllä ollut jo vuosia ennen sitä.
 
"vieras"
Olisin tehnyt abortin, ehdottomasti. En olisi ollut silloin valmis äidiksi, kypsä kantamaan vastuuta ihmisenalusta. Halusin opiskella, asua ulkomailla, elää ja kokea ennen perheen perustamista. Sain ensimmäiset ja ainoat lapsemme (kaksoset) 29-vuotiaana ja vasta silloin oli sen aika. Tosin jos nyt tulisin yllättäen raskaaksi, mikä ei siis ole suunnitelmissa, en pystyisi tekemään aborttia.
 

Yhteistyössä