Mikä sairaus voi olla jos rauta ei imeydy ja hb laskee jokaisen rautakuurin jälkeen heti anemian tasolle?

  • Viestiketjun aloittaja Pii
  • Ensimmäinen viesti
Mun äidillä on sama vaiva. Tutkivat meikussa ja totesivat et perna vuotaa sisäänsä ja siinä on havaittu kuolio. Hemo ei pysy korkealla kauaakaan vaan hän käy tankkaukses useamman kerran kuukaudessa.
 
tääl
en tiiä onko mikään sairaus sulla sen kummempaa. mulla laskee hb ja alotan rautakuurin ja hb nousee tosi tosi hitaasti (parin kuukauden aikana ehkä 8 astetta)
nosit kun lopetat rautakuurin niin sieltähän se laskee taas
kuukautiset laskee varmasti hb:tä voit kumminkin oman mielenrauhan vuoksi kysymässä lääkäriltä asiaa
 
Pii
Alkuperäinen kirjoittaja tääl:
en tiiä onko mikään sairaus sulla sen kummempaa. mulla laskee hb ja alotan rautakuurin ja hb nousee tosi tosi hitaasti (parin kuukauden aikana ehkä 8 astetta)
nosit kun lopetat rautakuurin niin sieltähän se laskee taas
kuukautiset laskee varmasti hb:tä voit kumminkin oman mielenrauhan vuoksi kysymässä lääkäriltä asiaa
olen jo jatkotutkimuksien jatkotutkimuksissa asiasta, kuulemma aiotaan selvittää mistä johtuu ettei rauta imeydy ollenkaan :(
 
vieras
Mul on tutkittu kaikenmaailman sairaudet mut syyksi lopulta tuli sukurasite eli suvussa kaikilla on huono hb, lisäksi verihiutaleet on pieniä mikä viittaa siihen ettei ole ollenkaan rautavarastoja. Tämä taas johtuu siitä et hb on ollut koko iän alle 120. Rautaa pitää syödä sit 6 kk satseina koska sen verran kestää et rautavarastot karttuu. 1-3kk kuurit ei nosta hb:ta kuin väliaikaisesti.
 
Mie
Ystäväni kärsi vastaavanlaisesta tilanteesta vuosia, lisäksi hiuksia alkoi irtoilla ja väsymys oli jatkuvaa. Anemiahan kai aiheuttaa niitäkin. Lopulta hän alkoi laihtua ja viimein eräs lääkäri pisti kilpirauhaskokeisiin ja sieltä löytyi häikkä hänellä. Liikatoimintaa. Jodihoito ja nyt on seurantaa, miten vaikuttaa.
 
kookosmaidon karrageeni syy
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Mulle sanottiin että riittää ihan tosi runsaat kuukautisetkin jos hb on lähtiä päälle huono ja rautavarastot naftit.
Ja rautavarastot ei nouse ilman B12-vitamiinia, sitä mitä saa lihasta. Muualt saatu ei imeydy tarpeeksi hyvin ja viljan fytaatit estävät sen imeytymistä. Toisaalta Floravitalia vois ottaa ihan ekana sen anemian korjaamiseksi kun ne rautatabletit ärsyttää limakalvoja, varsinkin ne missä on natriumlauruyylisulfaattia (apuaineena). Karrageenia siihen ruoan mukana ja siitä tuleekin tulehdus:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1215005773/78#78

 

Yhteistyössä