Kohta sinulta varastetaan sisäelimetkin :-O

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
lol
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Ihan yhtä hyvin voisi väestörekisteriin lisätä kunkin kohdalle tiedon luovuttaako vai ei. Älytöntä lähteä tällaiseen lakimuutokseen. Eikö vainajalla ole oikeutta omaan ruumiiseensa?
Luulisin, että ihmisoikeudet koskevat eläviä ihmisiä.
Ja toisille voi olla tärkeätä esim. saada hautaan siunaus avoarkussa. Ilman elimiähän se on oikein helppo toteuttaa...
Haluatko tietää, mitä normaalissa oikeustieteellisessä ruumiinavauksessa ihmiselle tehdään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
KYLLÄ!
Minä en haluaisi itse elää letkujen nokassa enkä halua läheisilleni sellaista elämää, että pidetään hengissä vaan siksi, että minä itsekkäästi en ole valmis luopumaan läheisestäni. Sitäpaitsi kyllä se kärsivän ihmisen katsominen on kamalampaa kuin kuoleman -joka on luonnollinen asia ennen pitkää jokaisen kohdalla- hyväksyminen.
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä oon ahdasmielinen mutta mä en halua mun elimiä otettavan ilman lupaa... en tiiä jotenkin tuntuis käsittämättömän pahalat jos meis tai laspi kuolis ja sitte vielä silvottasi.. kyl mä haluan hyvästellä kuoleman jälkeen, ilman että on ihan leikelty.. anteeks vaan... mut mä en suostuis luovuttaan... siis ainakin näin maanantaiaamun tunnelmissa.... en tiiä, ehkä sitte oikeasti tilanteen kohdalle tullessa miettisin erilailla...
Tietäisitpä miten ihmistä silvotaan ruumiinavauksessa :eek:
niin, ja jos ei ole välttämätön niin en siihenkään suostuis... esim äitini on ortodoksi, joten siin on teitty aika jolloin pitää saada kuopattua... joetn jos ei oel mitään pätevää syytä ruveta silpomaan niin sitten sitä ei tehdä...
 
Hyvä juttu. Itse en ole saanut aikaiseksi rustata lupaa elimien uudelleensijoitukselle ja uskon että näin on monen kohdalla.
Jonot on pitkät siirtoihin ja siellä tälläkin hetkellä viruu monta ihmistä.
Kuoleman jälkeen se taitaa olla ihan sama vaikka minkin rehuksi menisi elimet.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Ihan yhtä hyvin voisi väestörekisteriin lisätä kunkin kohdalle tiedon luovuttaako vai ei. Älytöntä lähteä tällaiseen lakimuutokseen. Eikö vainajalla ole oikeutta omaan ruumiiseensa?
Luulisin, että ihmisoikeudet koskevat eläviä ihmisiä.
Ja toisille voi olla tärkeätä esim. saada hautaan siunaus avoarkussa. Ilman elimiähän se on oikein helppo toteuttaa...
Kyllähän ne ruumiit kursitaan umpeen ja peitellään sinne arkkuun, niin että vaan pää ja hartiat näkyy.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
Uskotko tuohon itsekään?
Uskon, että tilaisuus tekee rikollisen...
Mistä nää rikolliset hoitohenkilökunnan jäsenet saattaisivat etukäteen tietää ovatko elvytettävän elimet sopivia kenellekään? Ihan hakuammuntaa ja hoitotyötä tekevien ammattietiikan aliarvioimista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Oikein kannatettava uudistus. Ellei ap sitten tarvitse manalassa omia elimiään.
Lilii, Sinä kedon kaunein kukka, emmehän me tiedä etukäteen mitä me siellä manalassa tarvitsemme =)
Kannattaa siis selvittää asia etukäteen, kultaseni. Katainen varmaan kertoo sulle senkin.
:D

Täytyypä kysäistä seuraavalla kerralla kun tapaamme, kultsi =)
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
niin, ja jos ei ole välttämätön niin en siihenkään suostuis... esim äitini on ortodoksi, joten siin on teitty aika jolloin pitää saada kuopattua... joetn jos ei oel mitään pätevää syytä ruveta silpomaan niin sitten sitä ei tehdä...
Jos ei ole pätevää syytä avata, niin tuskin on mitään elimiä siirrettäväksi.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä oon ahdasmielinen mutta mä en halua mun elimiä otettavan ilman lupaa... en tiiä jotenkin tuntuis käsittämättömän pahalat jos meis tai laspi kuolis ja sitte vielä silvottasi.. kyl mä haluan hyvästellä kuoleman jälkeen, ilman että on ihan leikelty.. anteeks vaan... mut mä en suostuis luovuttaan... siis ainakin näin maanantaiaamun tunnelmissa.... en tiiä, ehkä sitte oikeasti tilanteen kohdalle tullessa miettisin erilailla...
Tietäisitpä miten ihmistä silvotaan ruumiinavauksessa :eek:
niin, ja jos ei ole välttämätön niin en siihenkään suostuis... esim äitini on ortodoksi, joten siin on teitty aika jolloin pitää saada kuopattua... joetn jos ei oel mitään pätevää syytä ruveta silpomaan niin sitten sitä ei tehdä...
Kallo sahataan auki rautasahalla:eek:

Aivot kaavitaan ulos päästä :eek:

ja sullotaan lopuksi mahaan :eek:
 
paskaa
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
Uskotko tuohon itsekään?
Uskon, että tilaisuus tekee rikollisen...
Mistä nää rikolliset hoitohenkilökunnan jäsenet saattaisivat etukäteen tietää ovatko elvytettävän elimet sopivia kenellekään? Ihan hakuammuntaa ja hoitotyötä tekevien ammattietiikan aliarvioimista.
Niin, tällä lakimuutoksella elinten luovutus muuttuu oletusarvoksi... Ja minun mielestäni suostumus luovutukseen pitää kerätä väestörekisterin tietoihin, jolloin nimenomaan potilas hoidetaan ensin ja sitten vasta selvitetään elinten luovutusasia.
 
hrrrrr
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Elimilläsi joku tekee pisnestä eikä perikunta saa siiitä latiakaan :eek:
Se on ihan tosi mut sukulaiset ovat olleet siinä usein esteenä.

Ajatelkaas, kuinka helpolla esim munuaiset voi mennä pilalle - lukee tuolla nenäsumutteen tiedosissa, jos jollakin on aikaa tavata niitä. Itselleni ei sopinut aine ollenkaan, vaikka en kuulu edes siihen kortisonia saavien ryhmään.
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/6/422626.shtml

Katsokaa vanha elokuva KOOMA - kirjana löytyy ainakin.
 
Sahuri
Joo taitaa tulevaisuudessa moni yksinäinen, tai ehkä syrjäytynyt, mutta fyysisesti terve yllättäen sairastua vakavasti ja heittää veivinsä. Rikkaita valmiina vastaanottamaan tarvitsemansa elimen.
Tätähän jo tapahtuu tuolla muilla mailla vierahilla. Oli kerran dokkari aiheesta telkkarissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sahuri:
Joo taitaa tulevaisuudessa moni yksinäinen, tai ehkä syrjäytynyt, mutta fyysisesti terve yllättäen sairastua vakavasti ja heittää veivinsä. Rikkaita valmiina vastaanottamaan tarvitsemansa elimen.
Tätähän jo tapahtuu tuolla muilla mailla vierahilla. Oli kerran dokkari aiheesta telkkarissa.
Niinpä. Sisäelimillä on suuret ja rahakkaat markkinat :attn:
 
hirveä ajatus.. mutta kuitenkin..
kun te kaikki mietitte että omat elimet saa kuoleman jälkeen viedä mihin vaan, kun ette niitä enään tarvitse, niin mites sitten oman lapsen? itsestäni ainakin ajatus tuntuu nini karmealle, etten voisi millään tavalla hyväksyä sitä että joku veisi minun lapseltani jotakin pois.
 
vieras
Onko valtiolla oikeus minun elimiini vaikkapa siinä tilanteessa, et olen ne myynyt jo etukäteen kolmanne osapuolelle hyvästä hinnasta?

Tai voinko luopua toisesta munuaisesta jo elinaikanani, vai onko sekin valtion omaisuutta?
 
joo
Sitä paitsi mä näen sen asian siten että elintoimintoja pyritään entistä vahvemmin pitämään käynnissä tämän myötä, koska ei niitä elimiä pystytä kauan kuolleena olleelta edes saamaan hyvinä luovutukseen.

Minun on vaikea kuvitella millaisia haittoja kuolleelle, tai hänen omaisilleen luovuttamisesta olisi?
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja hirveä ajatus.. mutta kuitenkin..:
kun te kaikki mietitte että omat elimet saa kuoleman jälkeen viedä mihin vaan, kun ette niitä enään tarvitse, niin mites sitten oman lapsen? itsestäni ainakin ajatus tuntuu nini karmealle, etten voisi millään tavalla hyväksyä sitä että joku veisi minun lapseltani jotakin pois.
Mä taas mietin asiaa muidenkin kannalta, jos mä menetän jotain tahtomattani se saattaa olla jollekin pelastus. Mun omatuntoni ei antaisi tilaa sille tunteelle että jonkun muunkin lapsi kuolee siksi että mä olen niin helvetin itsekeskeinen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja paskaa:
Oisko teistä kiva myös, että vaikka äitinne elvytys lopettettaisiin, vaikka toivoa saattaisi ollakin vielä. Sopivan elimen löytyminen sitä tarvitsevalle saattaa nousta motiiviksi hoidon keskeytykseen...
Jos on aivokuollut niin sitä toivoa ei enää ole.
Ja vastaus on totta kai. Olen itse ollut päättämässä aivokuolleen äitini elämän lopetuksesta. Harmi, ettei äidilläni ollut elintestamenttia.
 
hirveää...
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja hirveä ajatus.. mutta kuitenkin..:
kun te kaikki mietitte että omat elimet saa kuoleman jälkeen viedä mihin vaan, kun ette niitä enään tarvitse, niin mites sitten oman lapsen? itsestäni ainakin ajatus tuntuu nini karmealle, etten voisi millään tavalla hyväksyä sitä että joku veisi minun lapseltani jotakin pois.
Mä taas mietin asiaa muidenkin kannalta, jos mä menetän jotain tahtomattani se saattaa olla jollekin pelastus. Mun omatuntoni ei antaisi tilaa sille tunteelle että jonkun muunkin lapsi kuolee siksi että mä olen niin helvetin itsekeskeinen.
tiedän, totta tämäkin puoli, mutta silti ajatus tuntuu niin hirveälle, tuskin pystyisin antamaan elimiä muiden käyttöön, vaikka tietäisinkin sillä peklastavani toisen lapsen, valitettavasti olen sitten varmaan aivan hirveä ihminen.
 
hrrrrr
Eihän nyt olekaan kysymys siitä, vaan siitä, että ihmisiä ei enää kiinnosta sisäelinten kunnossapitäminen (ruoan laatu ja myrkkyjen käyttö lisääntyy kaiken aikaa), kun on tiedossa, et voi saada siirrännäisen. Sieltä tätä asiaa täytyy purkaa - mut business lobbaa ensin päättäjät valmiiksi... Niin on tehty kaikkien asioiden kans, mm kelakorvattavat "hoidot", vaikka ne ovatkin "kokeellisia". Nimittäin kuolleet eivät niistä valita, eikä omaiset pystykään:-(
 
joo
^ Toki nää on juttuja joiden äärellä todellisuudessa ollessaan ihminen voi tehdä totaalisen mielen muutoksen, myös minä. Toivomme vaan ettei jouduta tähän tilanteeseen koskaan.
 

Yhteistyössä