Kaunein virsi jonka tiedät

• Viestiketjun aloittaja veisaaja
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
Alkuperäinen kirjoittaja R A N E keravan kolli:
VANHAN VIRSIKIRJAN VIRSI 440, jo vääryys vallan saapi.
Tämähän se tästä vielä puuttui... :D

Niin virsi vai minä? Tuo on mun lemppari virsi ja olen tehnyt lähipiirille selväksi, että se on veisattava haudallani jos kuolen
Sekä että.. :D
Pistän sun kiusaksi sanat vielä tähän

Virsikirjojen vanhemmassa painoksessa oli Psalmiin 58 perustuva Haqvin Spegelin (1645-1714) virsi numero 440, »Jo vääryys vallan saapi«. Uudesta virsikirjasta virsi on poistettu.
Tämä sopii tähän päivään kuin nenä naamaan:

1. Jo vääryys vallan saapi, Se huutaa taivaaseen. Se turmaa ennustaapi, Vie kansat kurjuuteen. Ken Herran oikeutta Nyt täällä julistaa, Ja ken vanhurskautta Nyt tahtois puolustaa?

2. Nyt viekas vilppi täällä On noussut kunniaan, On valhe vallan päällä Ja vääryys voimassaan. Ei kuulla kurjan ääntä, Ja köyhää sorretaan, Ja lainkin rikkaat vääntää Vääryyttä puoltamaan.

3. Kas köyhän leivän syövät Nuo jumalattomat. He viatonta lyövät Ja häntä vainoovat. He kurjaa ahdistaapi Kuin käärme kiukussa, Korvansa tukkeaapi Tuon raukan huudoilta.

4. He armotonna vievät Osuudet orpojen. He söivät lesken leivät, On Herra nähnyt sen. Hän vanhurskaasti kostaa Vääryydentekijät, Rankaisee ansiosta Nuo viekkaat ryöstäjät.

5. Vaan voitonpäivän kerran Vaivaiset näkevät, Vanhurskaus kun Herran Lyö väärät, väkevät. Oi Herra, voimas näytä, Kansaasi armahda Ja hurskaan pyynnöt täytä Ja päästä vaivasta

Anna

Niin virsi vai minä? Tuo on mun lemppari virsi ja olen tehnyt lähipiirille selväksi, että se on veisattava haudallani jos kuolen

Virsikirjojen vanhemmassa painoksessa oli Psalmiin 58 perustuva Haqvin Spegelin (1645-1714) virsi numero 440, »Jo vääryys vallan saapi«. Uudesta virsikirjasta virsi on poistettu.

Hemmetti, sun kanssa.. :D Ja voi jestas mitkä sanat :LOL: ... Anteeksi, ei siis sais nauraa, sillä toden totta aikalailla hyvin nuo sanat kuvaavat tätä päivää..

1. Jo vääryys vallan saapi, Se huutaa taivaaseen. Se turmaa ennustaapi, Vie kansat kurjuuteen. Ken Herran oikeutta Nyt täällä julistaa, Ja ken vanhurskautta Nyt tahtois puolustaa?

2. Nyt viekas vilppi täällä On noussut kunniaan, On valhe vallan päällä Ja vääryys voimassaan. Ei kuulla kurjan ääntä, Ja köyhää sorretaan, Ja lainkin rikkaat vääntää Vääryyttä puoltamaan.

3. Kas köyhän leivän syövät Nuo jumalattomat. He viatonta lyövät Ja häntä vainoovat. He kurjaa ahdistaapi Kuin käärme kiukussa, Korvansa tukkeaapi Tuon raukan huudoilta.

4. He armotonna vievät Osuudet orpojen. He söivät lesken leivät, On Herra nähnyt sen. Hän vanhurskaasti kostaa Vääryydentekijät, Rankaisee ansiosta Nuo viekkaat ryöstäjät.

5. Vaan voitonpäivän kerran Vaivaiset näkevät, Vanhurskaus kun Herran Lyö väärät, väkevät. Oi Herra, voimas näytä, Kansaasi armahda Ja hurskaan pyynnöt täytä Ja päästä vaivasta

Tuo on aika mielenkiintoista miksi tuo virsi on poistettu. Oli kai liian rankkaa tekstiä rikkaiden kristittyjen mielestä ja piti vähän sensuroida? Tuo virsi tosiaan olisi aika kova juttu palauttaa virsikirjaan tänä päivänä. :)

Tuosta puheenollen, minulla on jossain vanha 40-50-luvulta peräisin oleva kirja jossa on lueteltu kaikki Raamatusta poistetut kohdat ja selityksiä miksi ne on haluttu poistaa. Se on aika helmi teos johon olisi kiva joskus perehtyä.

:)
Alkuperäinen kirjoittaja noo:
ja onko virsikirjassa se laulu, mikä alkaa " onpa taivaassa tarjolla lapsillekin, jotka Jeesusta rakastavat"... Ukin kanssa lauloin lapsena, vai onko tuo siionin virsiä?
en ole varma onko virsi, mutta hengellisestä laulukirjasta löytyy ainakin. tuo on siis vapaiden suuntien laulukirja, he kun eivät virsiä veisaa

kiitollinen
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja mummu:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja veisaaja:
Minun suosikkini on Levolle lasken Luojani

Vai onko se virsi vai laulu? :ashamed:
Se on laulu mun tietääkseni.
Jos tuo on laulu, niin enpä ole koskaan laulanut.. :eek: rukoillut olen.. levolle laske luojani, armias ole suojani jne..
On siihen sävelkin olemassa. Itse en ole laulanut, mutta tiedän että on. =)
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/0/c38757a46d8dfec6c2256db0002f599f?OpenDocument

Juu on virsi mut se alkaa vaan vähän eri sanoilla.
eri laulu
voiko joku sanoa mistä tämän kappaleen ''oikeat'' sanat löytää [siis kun tähän on laitettu että eri lulu niin sen ''eri laulun'' sanat]

Yhteistyössä