Vyöihrakuoriainen!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Löysin sellaisen lastenhuoneen lattialta ja se oli siis elävä. Lähellä oli kuollut toukka. Kolme, neljä viikkoa sitten törmäsin sellaiseen kuolleeseen toukkaan olohuoneessa.

Tekstiileissä ei ole mitään ja vaatehuoneessa ja lasten vaatekaapeissa on sellaiset seetripuuta sisältävät tuoksuttimet kyllä.

Mutta onko meillä nyt millainen ongelme?

Ja siis olen 110% varma, että se on vyöihrakuoriainen - ei esim turkiskuoriainen tms.

Nopealla vilkaisulla näyttäisi siltä, että ilmeisesti tuo ei ole pahimmasta päästä ja kaiketi möngertänyt ulkoa sisälle kärpästen perässä tai jotain.... Huh. Isoin paniikki hellittää. :/

Huomenna haen kyllä lisää noita seetripuutuoksuttimia.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Mä oon nyt ihan ulkona, mutta mikä helevetti on VYÖIHRAKUORIAINEN? :D

Semmonen ällö pikku koppis.

Onko sulla jotain kokemuksia niistä? Eihän se koppis itseasiassa edes ole kummoinen, mutta toi toukka... en halua nähdä sellaista elävänä. Yök.

Oikeesti tää on kuin painajainen... Olen vuoden kytännyt ja kytännyt joka hemmetin itikkaa ja ötökkää, kun olen täällä palstalla näistä lukenut. Eli olen ollut varma, että meiltä sellainen vielä löytyy. Ja minä olen tarkka - yksikään kirppis tai huutisvaate ei tule käyttöön ennen pesua. Ja nyt sitten löysin.

Toivoa sopii, että ei ole mikään erityisen paha ongelma, koska niitä ei näy enempää, vaikka kahdesta huoneesta vaihdettiin juuri tapetitkin. Eli siis listat oli irti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Löysin sellaisen lastenhuoneen lattialta ja se oli siis elävä. Lähellä oli kuollut toukka. Kolme, neljä viikkoa sitten törmäsin sellaiseen kuolleeseen toukkaan olohuoneessa.

Tekstiileissä ei ole mitään ja vaatehuoneessa ja lasten vaatekaapeissa on sellaiset seetripuuta sisältävät tuoksuttimet kyllä.

Mutta onko meillä nyt millainen ongelme?

Ja siis olen 110% varma, että se on vyöihrakuoriainen - ei esim turkiskuoriainen tms.

Meillä oli entisessä asunnossa vyöihrakuoriaisia ja niiden toukkia. Koko ajan tuli enemmän. Myrkyttäjä kävi 2-3 kertaa myrkyttämässä, sitten ne häipyi. Asuttiin vuokra-asunnossa ja otettiin yhteys isännöitsijään. Hänen hommansa hoitaa myrkytysfirmasta apua.

Noniin... Nyt on tilattuna luontokaupasta punaseetriöljyä, punaseetripalikoita sekä sellainen punaseetrilauta. Lauta saa mennä vaatehuoneen tangolle roikkumaan ja palikoita sijoittelen sitten vaatehuoneeseen ja lastenvaatekaappeihin ja öljyä sitten sivelen sinne sun tänne kämpässä.

ja huomenna haen lisää niitä tuoksuttimia. Aion pöllyttää ekolokisesti hengiltä ne saamarin paskiaiset, jotka aikoo muuttaa meille. Nyt erehtyivät - väärän ihmisen kotiin tulivat.

Grrrr.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Meillä niitä löytyy joskus ja ne on kyllä ihan ulko-oven vieressä, et luulen niiden tulevan ulkoa.

No minä olen nyt nettiä hieman selaillut ja käsitin myös, että on tosi yleistä, että noita tulee sisätiloihin ihan vahingossa ulkoa. Ja meilläkin siis nuo löydöt lastenhuoneessa joka on lähin huone heti ulko-oven jälkeen.

Mutta siis ällöttää ja kyllä nyt tulee kämpästä erittäin punaseetrinhajuinen tämän löydön jälkeen.

Miehelle ilmoitin, että jos näen sellaisen toukan elävänä niin se ei tule olemaan mikään hiljainen hetki. Niin jäätävän näköinen se oli kuolleena, että puoli suomea kuulee kyllä, jos törmään sellaiseen elävään.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Oletko varma että toukka oli kuollut? Ne voivat tekeytyäkin kuolleen näköiseksi..

Olen erittäin varma, koska se oli semmoinen kova käppyrä. Ja pytyssä se ainakin kuoli, vaikka ois vielä henki hieman pihissytkin. Ei sillä kyllä ollut mitään syytä tekeytyä kuolleeksikaan.

Sitä minä vain ihmettelin, kun se on semmoinen ihan lattana se toukka. Siis aivan littanan littana. Luulin sitä ekaa löydöstäni muutamia viikkoja sitten tuhatjalkaiseksi/juosijaksi. Näytti ihan samalta ja kun tarkistin niin noilla toukilla ei kuvien mukaan edes ollut mitään pitkiä tuntosarvia, kun taas näillä toukilla mitä olen löytänyt niin on sellaiset - kuten tuhatjalkaisilla/juoksijoilla.

Tuo kuoriainen sen sijaan oli selvääkin selvempi tapaus - kuollut sekin nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Oletko varma että toukka oli kuollut? Ne voivat tekeytyäkin kuolleen näköiseksi..

Olen erittäin varma, koska se oli semmoinen kova käppyrä. Ja pytyssä se ainakin kuoli, vaikka ois vielä henki hieman pihissytkin. Ei sillä kyllä ollut mitään syytä tekeytyä kuolleeksikaan.

Sitä minä vain ihmettelin, kun se on semmoinen ihan lattana se toukka. Siis aivan littanan littana. Luulin sitä ekaa löydöstäni muutamia viikkoja sitten tuhatjalkaiseksi/juosijaksi. Näytti ihan samalta ja kun tarkistin niin noilla toukilla ei kuvien mukaan edes ollut mitään pitkiä tuntosarvia, kun taas näillä toukilla mitä olen löytänyt niin on sellaiset - kuten tuhatjalkaisilla/juoksijoilla.

Tuo kuoriainen sen sijaan oli selvääkin selvempi tapaus - kuollut sekin nyt.

Siis ne kuolleet toukat on olleet ihan tälläisiä, mutta siis aivan littanan lättänöitä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kivijuoksiainen

Mutta se näkemäni kuoriainen sensijaan oli ihan selvääkin selvempi vyöihrakuoriainen.

Minä kanssa niitä olen löytänyt 5 ovien läheisyydestä parinviikon sisällä.
Biokill sumute pitäisi niihin tehota. Sitä suihkuttelin oville ja koloihin...
Mistä noita punaseetri-palikoita saa tilattua??

Vyöihrakuoriaisen runsas esiintyminen on usein merkkinä huonosti hoidetusta kiinteistöjätteiden käsittelystä. Rakennusten ja ullakoiden yleinen siisteys ja puhtaus vähentävät tuhoja. Torjuntakäsittelyt kohdistetaan hyönteisten suosimiin piilopaikkoihin, kuten ullakoille, kellareihin, ikkunoiden väleihin tai kaapeli- ja ilmastointikanaviin. Asunnoissa voidaan käsittely tehdä Cooper-aerosolilla tai Bio-Kill-sumutteella.

http://kotiinjapuutarhaan.fi/index.php?page=vyoihrakuoriainen

Ei ole toukka tuon näköinen...
Vaan oikeasti toukan näköinen, äh vaikea selittää... joskus olen löytänyt toukan vanhoja kuoria ja on ihan kuin jonkun mittarimadon kuori...

Jep. Näytin miehellekin niin hänkin allekirjoitti kyllä sen, että näytti tuolta kivijuoksijaiselta, mutta kuolleena ja lättänänä eikä tuolta vyöihrakuoriaisen toukalta. Se tosiaan näyttää toukalta. Verrattiin siis kuvia ja ei todellakaan ole se, vaan siis tuo kivijuoksijainen.

Mutta se vyöihrakuoriainen.... se oli kyllä ihan selkeesti se... pisteetkin siinä "vyössä" eikä missään nimessä siis turkiskuoriainen tai pilkkuturkkari. Selkee homma. Tosi pieni tyyppi kyllä.

Ei se seetri mikään ihmeiden tekijä ole. Ei se riitä niitä hävittämään. Siivous ja kunnon imurointi säännöllisin väliajoin etenkin listojen viereltä on merkityksellisempää kuin vain viskoa seetrin tuoksua asuntoon. Ja jos teillä toukkia on, niin silloin on myös vyöihrakuoriaisongelmia. Sillä toukka on pitkäikäinen ja niiden näkeminen yhdessä aikuisen kanssa on yleensä merkki siitä, että niitä on jo pieni populaatio asunnossa.

Yhteistyössä