Toi karppaaminen ei kyllä mene mun tajuntaan.

Musta on kummallista että täysin sivuutetaan se miten paljon kaikkea epäterveellistä jää pois karppaajan ruokalistalta ja keskitytään vaan ihmettelemään sitä että karpit syö jonkin verran eläinrasvoja. Siis MYÖS eläinrasvoja. Joka karppaamisesta tietää, tietää myös sen että tavoitteellinen pääpaino on kasvi- ja kalaperäisillä rasvoilla. Siis oliiviöljyä, kookosöljyä, kalaa, pähkinöitä, siemeniä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
..kun mä syötin päivän ruokani kiloklubiin, se kyllä näytti, että syön ihan suositusten mukaan :xmas:

..mä karppaan siks, että olo on hyvä ja paino putoaa ja pysyy helpommin alhaalla. Eikä myöskään oo turvotusta tai ilmavaivoja.

Ja tähän mennessä kukaan ei oo pystyny todistaa, että ihminen ihan oikeesti tarttee valkosta viljaa, sokeria, perunaa, maissia, riisiä tms. ruokavalioonsa.

Kun taas esim. rasvojen ja proteiinien saantisuosituksia ollaan hilattu ylös päin.
tää on niin totta,,,,kokeilin kiloklubilla eka "normaalia" ruokavalio mulla oli kaikki pallerot punasena joka päivä.
sitten aloin karppaan johan on vihreenä energia,kasvikset,kuiitupallero on keltasena mutta se riittää mulle
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Musta on kummallista että täysin sivuutetaan se miten paljon kaikkea epäterveellistä jää pois karppaajan ruokalistalta ja keskitytään vaan ihmettelemään sitä että karpit syö jonkin verran eläinrasvoja. Siis MYÖS eläinrasvoja. Joka karppaamisesta tietää, tietää myös sen että tavoitteellinen pääpaino on kasvi- ja kalaperäisillä rasvoilla. Siis oliiviöljyä, kookosöljyä, kalaa, pähkinöitä, siemeniä...
Puhumattakaan siitä, että suuri osa ns normaali ruokavaliolla olevista syö ihan yhtä paljon eläinkunnan tuotteita kuin hyväkarppaajat, mutta siihen päälle lisäksi niitä huonoja hiilareita roima kasa. Hyväkarppaaja korvaa useimmiten nuo huonot hiilarit hyvillä hiilareilla eli (valkoisen viljan, perunan ja sokeroidoidut&teollisesti valmisteut einekset jne) kasviksilla ja täysjyväviljatuotteilla.

Tässä nyt ei moni karppaamisen vastustaja ymmärrä lainkaan käsitteitä tai sitä, miten hyväkarpin ruokavalio koostuu.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puhumattakaan siitä, että suuri osa ns normaali ruokavaliolla olevista syö ihan yhtä paljon eläinkunnan tuotteita kuin hyväkarppaajat, mutta siihen päälle lisäksi niitä huonoja hiilareita roima kasa. Hyväkarppaaja korvaa useimmiten nuo huonot hiilarit hyvillä hiilareilla eli (valkoisen viljan, perunan ja sokeroidoidut&teollisesti valmisteut einekset jne) kasviksilla ja täysjyväviljatuotteilla.

Tässä nyt ei moni karppaamisen vastustaja ymmärrä lainkaan käsitteitä tai sitä, miten hyväkarpin ruokavalio koostuu.
Näinpä juuri.
 
muakin kiinosti tämä kun kaveri alko laihduttaa noin. kovasti kehui kg karisseen mut rehellisesti sanottuna mie en nähny niitä tuloksia missään (kuitenkin 10kg puhui). valitteli vaan kun on koko ajan kylmä ja väsyny...tiedä sitten
 
Virallisen ravinto-opin esittelemä ruokapyramidi on kuin uskonnollinen mantra. Terveysjärjestöjen suosittelemassa pyramidissa on 60 prosenttia hiilihydraatteja, 25 prosenttia rasvoja ja loput 15 prosenttia proteiineja.

Samat luvut löytyvät muualtakin: se on karjankasvattajien tavanomainen rehukaava eläinten lihottamiseksi. Ei siis ihme, että lihavuus on nykyaikana ongelma.
 
urheilija
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Alkuperäinen kirjoittaja urheilija:
Mikä mielestäsi tekee ruokavaliosta mielipidekysymyksen?
En ole sanonut niin. Yritin vaan saada perusteita väittämällesi.
Peruste väittämälleni on juuri siinä.

Urheilija on maailman tutkituin eläin. Ruokavaliosta on olemassa oikeaa tietoakin, eikä se todellakaan ole mikään mielipidekysymys.
 
vippis
Alkuperäinen kirjoittaja urheilija:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Alkuperäinen kirjoittaja urheilija:
Mikä mielestäsi tekee ruokavaliosta mielipidekysymyksen?
En ole sanonut niin. Yritin vaan saada perusteita väittämällesi.
Peruste väittämälleni on juuri siinä.

Urheilija on maailman tutkituin eläin. Ruokavaliosta on olemassa oikeaa tietoakin, eikä se todellakaan ole mikään mielipidekysymys.
Ja miksi tosiaan sitten uusiakin tutkimustuloksia, jotka tukevat osaltaan karpimpaa ruokavaliota, tulee koko ajan? ..esim. juuri tuo maitorasvajuttu?
 
Mä en ole karppaaja, mutta en myöskään näe siinä mitään väärää, miksi ihmisen pitäisi täyttää vatsansa esim. perunalla josta ei saa mitään muuta elimistöönsä kuin sokeria, kun voisi sen tilalla syödä kasviksia, joista saa vitamiineja ja kuituakin enemmän kuin perunasta? Pastasta nyt puhumattakaan. Ja riisiä on taas niin epäekologista syödä että siitä ei kannata edes puhua..
 
Helekutti
Huh huh, ei kiinnostanut lukea kahta sivua pidemmällä. Eikö teitä fanaattisia vhh:n vastustajia oikeasti kiinnostaisi perehtyä aiheeseen ennenkuin heittelette mitä ihmeellisimpiä kommentteja? Ensinnäkin, selvittäkää itsellenne mitä se vhh on. On atkinsia, zonea, Heikkilää ym. eikä missään, yhtään missään syödä 0 hiilaria päivässä. Ja toisekseen, kaikki karppaajat tuntevat aika hyvin biokemiaa ja ymmärtävät eri ravintoaineiden merkityksen, toisin kuin te. Ottakaa selvää mitä on glukoneogeneesi, ketogeneesi, ketoosi, ketoasidoosi, insuliini, glukagoni ja lukekaa himpun ravintoarvoista www.fineli.fi

Sitten olisi ihan pikkasen paikallaa perehtyä vaikka suomalaiseen ravitsemushistoriaan ja verrata sitä eurooppalaiseen. Voisitte yllättyä, varsinkin suomalaisten sairastavuuden valossa on lähinnä kummallisia nämä nykyiset "ravitsemussuositukset". Kuulostavat lähinnä kansan hävittämissuosituksilta. Miksi ihmeessä kukaan alkaisi napata ravinteita purkista kun niitä saa karppiruokavaliolla paljon paremmin kuin tavikset? Ruisleivässä ei ole yhtään mitään ravinteita, ei vehnäpullassa ja perunassakin vain vähän kaliumia. Mä olen monesti kuullut niistä mystisistä vitamiineista mitä on perunassa ja tyrmistynyt. Näinkö vähän ihmiset tietävät ja näinkö vähän ihmisiä kiinnostaa?

Varsinkin Ford Prefect menee täysin mututuntumalla vailla mitään faktapohjaa joten suosittelisin perehtymään asioihin ennen niiden tuomitsemista. Ja ennenkaikkea: Ajatelkaa itse. Älkää ottako mitään "viisauksia" itsestäänselvänä ja alkako toistamaan niitä kuin papukaija mitä tässäkin ketjussa on nähty. Tulee semmonen valtava myötähäpeän tunne kun näkee että olette ihan kuutamolla kaikesta....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Huh huh, ei kiinnostanut lukea kahta sivua pidemmällä. Eikö teitä fanaattisia vhh:n vastustajia oikeasti kiinnostaisi perehtyä aiheeseen ennenkuin heittelette mitä ihmeellisimpiä kommentteja? Ensinnäkin, selvittäkää itsellenne mitä se vhh on. On atkinsia, zonea, Heikkilää ym. eikä missään, yhtään missään syödä 0 hiilaria päivässä. Ja toisekseen, kaikki karppaajat tuntevat aika hyvin biokemiaa ja ymmärtävät eri ravintoaineiden merkityksen, toisin kuin te. Ottakaa selvää mitä on glukoneogeneesi, ketogeneesi, ketoosi, ketoasidoosi, insuliini, glukagoni ja lukekaa himpun ravintoarvoista www.fineli.fi

Sitten olisi ihan pikkasen paikallaa perehtyä vaikka suomalaiseen ravitsemushistoriaan ja verrata sitä eurooppalaiseen. Voisitte yllättyä, varsinkin suomalaisten sairastavuuden valossa on lähinnä kummallisia nämä nykyiset "ravitsemussuositukset". Kuulostavat lähinnä kansan hävittämissuosituksilta. Miksi ihmeessä kukaan alkaisi napata ravinteita purkista kun niitä saa karppiruokavaliolla paljon paremmin kuin tavikset? Ruisleivässä ei ole yhtään mitään ravinteita, ei vehnäpullassa ja perunassakin vain vähän kaliumia. Mä olen monesti kuullut niistä mystisistä vitamiineista mitä on perunassa ja tyrmistynyt. Näinkö vähän ihmiset tietävät ja näinkö vähän ihmisiä kiinnostaa?

Varsinkin Ford Prefect menee täysin mututuntumalla vailla mitään faktapohjaa joten suosittelisin perehtymään asioihin ennen niiden tuomitsemista. Ja ennenkaikkea: Ajatelkaa itse. Älkää ottako mitään "viisauksia" itsestäänselvänä ja alkako toistamaan niitä kuin papukaija mitä tässäkin ketjussa on nähty. Tulee semmonen valtava myötähäpeän tunne kun näkee että olette ihan kuutamolla kaikesta....
Kiitos vaan, meillä on DM-lapsi, joten en asiosta varmaan mitään tiedä ja se lapsiparka varmaan kuoleen hoidonpuutteeseen ihan just :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Huh huh, ei kiinnostanut lukea kahta sivua pidemmällä. Eikö teitä fanaattisia vhh:n vastustajia oikeasti kiinnostaisi perehtyä aiheeseen ennenkuin heittelette mitä ihmeellisimpiä kommentteja? Ensinnäkin, selvittäkää itsellenne mitä se vhh on. On atkinsia, zonea, Heikkilää ym. eikä missään, yhtään missään syödä 0 hiilaria päivässä. Ja toisekseen, kaikki karppaajat tuntevat aika hyvin biokemiaa ja ymmärtävät eri ravintoaineiden merkityksen, toisin kuin te. Ottakaa selvää mitä on glukoneogeneesi, ketogeneesi, ketoosi, ketoasidoosi, insuliini, glukagoni ja lukekaa himpun ravintoarvoista www.fineli.fi

Sitten olisi ihan pikkasen paikallaa perehtyä vaikka suomalaiseen ravitsemushistoriaan ja verrata sitä eurooppalaiseen. Voisitte yllättyä, varsinkin suomalaisten sairastavuuden valossa on lähinnä kummallisia nämä nykyiset "ravitsemussuositukset". Kuulostavat lähinnä kansan hävittämissuosituksilta. Miksi ihmeessä kukaan alkaisi napata ravinteita purkista kun niitä saa karppiruokavaliolla paljon paremmin kuin tavikset? Ruisleivässä ei ole yhtään mitään ravinteita, ei vehnäpullassa ja perunassakin vain vähän kaliumia. Mä olen monesti kuullut niistä mystisistä vitamiineista mitä on perunassa ja tyrmistynyt. Näinkö vähän ihmiset tietävät ja näinkö vähän ihmisiä kiinnostaa?

Varsinkin Ford Prefect menee täysin mututuntumalla vailla mitään faktapohjaa joten suosittelisin perehtymään asioihin ennen niiden tuomitsemista. Ja ennenkaikkea: Ajatelkaa itse. Älkää ottako mitään "viisauksia" itsestäänselvänä ja alkako toistamaan niitä kuin papukaija mitä tässäkin ketjussa on nähty. Tulee semmonen valtava myötähäpeän tunne kun näkee että olette ihan kuutamolla kaikesta....
TOISEKSEEN.

MÄ oon puhunut vain hiilareista, ja täyskarppaamisesta, en ravintoainesta.

Ja kovien rasvojen haitallisuudesta jne jne, että kivasti meikän jutut yleistät ja niputat. :whistle:
 
laa
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Alkuperäinen kirjoittaja koko:
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
Selvästikään et ole ollut vhh-ruokavaliolla koskaan. Vhh-diettejä nimenomaan suositaan sairaaloissa, diabeetikoilla, kilpirauhasen vajaatoiminnassa jne. Kouluissa? Hmm...johonkinhan ne suomalaisten kovalla rahalla tuettujen maanviljelijöiden viljat ja perunat on saatava tungettua, joten annetaan koululaisille!
Sairaaloissa ei kyllä normaaliruoat ole karppaajien päiväkirjasta. Tottakai ihmisille, jotka on sairaita (esim.diabetes) suositellaan hiilareiden vähentämistä. Mä tarkoitankin ihan terveitä ihmisiä. Kumma juttu, kun kaikki lääkärit puhuu nimenomaan aina ruokaympyrästä.
ei kaikki lääkärit.
lueppa tuolta ni josko ymmärtäisit paremmin..

http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=5
 
Helekutti
Miten ihmeessä et voi ymmärtää mitään hoitamastasi sairaudesta? "Ensinnäkin tyypin II Diabeetikko VOI karpata jonkun verran, mutta kuolee jos ei saa hiilareita jonkin verran ja tyypin I Diabeetikko kuolee VARMASTI jos ei saa yhtään hiilareita. "

Tää on ihan uskomatonta potaskaa. Ensinnäkin II-tyypin diabeetikolle ihanteellisin ruokavalio on vähähiilihydraattinen ja toisekseen, ykkösen hiilaritarve on melkein suoraan verrannollinen siihen insuliinimäärään mitä pistetään. Et ole edes tietoinen insuliinivalmisteiden haitoista? Juuri pari päivää sitten uutisoitiin taas Lantuksen syöpäriskeistä, tosin sehän ei ole mikään uutinen kenellekään. Tämähän on tiedetty aina. Mitä enemmän insuliinia, sitä enemmän haittoja. Mitä enemmän hiilareita --> enemmän insuliinia --> enemmän haittoja.

"Toisekseen täyskarppaukssa mua mietittää ihmisten aivot. Elimistö ei pysty muodostaa lihaksista sitä sokeria maksan avulla aivoille, muualle kyllä. Miten aivotoiminta pelaa?"
Lue mitä on glukoneogeneesi ja ketogeneesi. Ihmisen ihan NORMAALI tila.

"Ja rasva, kova rasva on todella vaarallista verisuonille."
Tässä nyt on taas sellainen yksi ylhäältä annettu totuus jota kaikki toitottaa. Uskoisitko että kaikki rasva mitä sun kropassa on, on tätä kovaa ja tyydyttynyttä? Milläs estät kroppaas käyttämästä sitä? Ja usko pois, ylijäämähiilareista valmistetaan tätä kovaa, epäterveellistä rasvaa. Ai niin, sydän muuten käyttää pelkkää rasvaa energiakseen. Sokeri on niin epävakaa energialähde ettei siihen voi luottaa, siksi rasva.
 
Mä olen karppauksesta selvää ottaessani ja sen aloittaessani alkanut ajattelemaan, että ruokavalioasiat ovat puhtaasti uskonasioita. Jokainen syö ja toki saa syödä kuten haluaa, ja mä noudatan vhh-ruokavaliota varmasti loppuelämäni, koska se tekee mulle niin hyvän olon. Se on yksi syy, ja toinen on se, että haluan nähdä onko sillä vaikutuksia mun pco-oireisiini. Painonpudotus on sitten vielä plussaa :)

Kannattaa tutustua karppaukseen, koska se on hyvä vaihtoehto. http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=99&arkisto=1 Tuolla on paljon hyvää asiaa mm. diabeteksen hoidosta karppaajien näkökulmasta. Miettikää, että jospa asiat ovatkin noin, kuten Heikkilä väittää. Mä uskon siihen.

Lisäksi, karppaajille suositellaan hyvin luonnonmukaisia raaka-aineita, ja sen vuoksi mm. margariinia vältellään, koska se on jalostettu elintarvike. Voi on luonnollisempi valinta. Voita voi valmistaa vaikka kotonakin, mutta margariiniin ympätään kaikenlaisia lisäaineita ja sen koostumusta muutellaan. Samoin on nykyisten jauhojen laita, niihin lisätään leivontaa helpottavia lisäaineita ym. parannusaineita. Ajatelkaapa, jos esim. keliakia ja laktoosi-intoleranssi ovatkin juuri noiden jalostettujen elintarvikkeiden syitä.

 
vieraana
mä kokeilin viikon karppausta, jätin siis melkein kaiken hiilarin (turhan) ja mun vatsaongelmat hävis kokonaan, siis ihan heti kun maha oli ilman leipää ja pastaa päivänkin. Nyt taas turvottaa, sattuu ja pierettää...
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:
Miksi te karppaatte? Miksi ette syö normaalin ruokaympyrän mukaan, fiksusti ja järkevästi? Jos se karppaus olisi niin paras mahdollinen vaihtoehto, niin eikö sitä suosittais myös hoitolaitoksissa, sairaaloissa, kouluissa jne.?
Onhan siinä hyviäkin elementtejä. Valkoisen viljan ja sokerin voisi varmaan surutta jättää pois ja syödä muuten tasapainoisesti. Mutta vähän turhan tiukat rajat tuossa muuten minulle olisi. En usko mihinkään noin tiukasti rajattuun juttuun. Asiat harvoin on noin yksiselitteisiä.

 

Yhteistyössä