Auttakaa, millä saa kitkettyä ruman kielenkäytön pois 3.5-vuotiaalta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen

Vieras
On kokeiltu jäähyttää, on kokeiltu jättää täysin huomiotta, on kokeiltu käyttää vessassa jokaisen tuhman sanan jälkeen, on kokeiltu palkita jos lapsi pystyy olemaan pari tuntia sanomatta tuhmia sanoja jne. jne. Lapsi hokee jatkuvalla syötöllä kakkajuttuja ja tyhmä se ja tää ja tuo, tyhmä äiti, tyhmä isä, tyhmä sisko, kakka isi. Suusta pääsee näitä sanoja niin tiuhaan, että tuntuu ettei lapsi hallitse niiden käyttöä ollenkaan. Saattaa alkaa ihan yks kaks hokemaan kakka kakka kakka tyhmä äiti kakka äiti.

Pitääkö minun alentua oikeasti väkivaltaan ja pestä lapsen suu saippualla? Jos vaan jollain on jotain vinkkiä ettei tarttis tuota kokeilla niin otan ilolla vastaan. Ja ei haittaisi, jos lapsi puhuisi näitä kotona, mutta aina jännittäessään jotain tilannetta ja uusien ihmisten edessä pääsee yhtä lailla näitä juttuja. On vähän noloa, kun kielenkäyttö on niin kauheeta kun mennään jonnekin kylään. Tätä vaihetta on kestänyt jo yli puoli vuotta, koska se loppuu? Lapsi ei ole yhtään pahoillaan jos kieltää tai rankaisee, hetken päästä alkaa taas laukoa suustaan näitä kamaluuksia. En kohta enää kehtaa kulkea lapsen kanssa julkisilla paikoilla, kun saattaa alkaa hokea hiekkalaatikolla tai kirjastossa kakka tyhmä äitiä.
 
Meillä on noita ongelmia myös. Kaikki keinot kokeiltu, mutta nyt jatketaan sitkeästi sitä tekniikkaa, että kun kerran sanoo ruman sanan (meillä yleensä vessasanastoa, kakka, pissa ym.), niin saa varoituksen, ja toisesta jäähylle. Välillä ollaan jäähyllä vähän väliä, mutta pakko olla johdonmukainen.

Poika (3v.) on huomannut, että varsinkin mulla menee aika äkkiä hermot, kun hän oikein rallattaa ja hokee jotain rumaa sanaa, ihan selvästi oikein odottaa ja katsoo, että paljonko tarvitaan, että äidillä kilahtaa.

Päiväkodissa mennään kuulemma vessaan sylkemään pönttöön rumat sanat ja sitten niitä ei saa enää sanoa. Siellä taitaa olla sellainen käytäntö, että kaksi varoitusta saa ja kolmannesta mennään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun ei kiinnitä huomiota ko. sanoihin, niin ne jäävät pian pois ihan turhina, kun kukaan ei edes reagoi niihin mitenkään. Temppu toimii vielä noin pienellä.

Meillä ei toiminut, sitäkin yritettiin pitkään... :/
 
Tosin silloin menetelmän toteutus katkeaa, kun lapsi alkaa esim. kylässä ruokapöydässä puhua kovaan ääneen kakka pissa kakka äiti, silloin on vähän niin kuin pakko puuttua ja poistaa lapsi pöydästä, ettei vieraat aattele että onpas huonosti kasvatettu lapsi jos äiti ei puutu puheisiin mitenkään...vai pitäisikö olla pari kuukautta neljän seinän sisällä?


Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun ei kiinnitä huomiota ko. sanoihin, niin ne jäävät pian pois ihan turhina, kun kukaan ei edes reagoi niihin mitenkään. Temppu toimii vielä noin pienellä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinen:
Tosin silloin menetelmän toteutus katkeaa, kun lapsi alkaa esim. kylässä ruokapöydässä puhua kovaan ääneen kakka pissa kakka äiti, silloin on vähän niin kuin pakko puuttua ja poistaa lapsi pöydästä, ettei vieraat aattele että onpas huonosti kasvatettu lapsi jos äiti ei puutu puheisiin mitenkään...vai pitäisikö olla pari kuukautta neljän seinän sisällä?


Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun ei kiinnitä huomiota ko. sanoihin, niin ne jäävät pian pois ihan turhina, kun kukaan ei edes reagoi niihin mitenkään. Temppu toimii vielä noin pienellä.

Pari kuukautta kotona tai vierailuja sellaisissa tuttavaperheissä, joita voi etukäteen varoittaa asiasta.

Kakka ja pissa äiti jutut ovat kyllä herttaisen kepeitä verrattuna v*ttu mummi yhdistelmään... eräs herttainen 3 v. oli päiväkodissa hieman kartuttanut sanavarastoaan ja puhutteli mummia näin nätisti. Mummilla pokka piti eli ei ollut kuulevinaan ja sana on poistunut käytöstä... näin eräs työkaverini (pappa) kertoi =)
 
Mä sain yhdeltä vinkin valkopippuria ihan hitusen siis todella hitusen kieleen ja sitten hetken päästä voi antaa vettä meillä tepsi ei tarttenu kun laittaa pippuri purkki pöydälle niin sanat loppui.
Ekasta sanasta varoitus seuraavasta pippuria.
HUOM! todella hitunen!
 
kokeile;sano hànelle ettà sinua hàvettàà kun oma lapsi sanoo rumia sanoja ja sitten kun hàn sanoo esm. kakka tyhmà àiti mene kyykkyyn hànen eteen ja sano ilkeàllà àànellà kakka tyhmà ja hànen nimi sinulla tàytyy vain olla vihaiset kasvot ja yrità sanoa kovalla àànellà(àlà ikinà korota ààntà eikà saa ikinà huutaa lapselle!),sitten kysyt jos hàn pitàà sinusta kun sanot noin rumasti hànelle..luultavasti ei pidà ja sitten selitàt uudestaan ettà sinustakin on kurjaa kun hàn sanoo noin sinulle.kysy jos sinà lupaat ettet ikinà tee sità enààn jos hànkin voi luvata saman...hyvin toimii yleensà monessa mutkassa.salaisuus lasten kanssa on saada heidàt pienenà jo ymmàrtàmààn ettà kàyttàydy niin kuin haluaisit ettà toiset kàyttàytyvàt sinua kohtaan.sama sààntò on hyvà muistaa vanhempana;jos et halua huutavia lapsia àlà huuda heille vaan kàytà àànen kovuutta ,jos et halua lyòvià lapsia àlà ikinà làpsàytà (se ei toimi ikinà!!)
 
Kannattaiskö äidin vähän esittää tyhmää? Eli kakkajuttujen alkaessa viedä lapsi pytylle/potalle ja istuttaa aikansa siellä. Kummastella vaan että miksi lapsi hokee vessajuttuja kun kerran ei ole hätä. Luulisi lapsesta olevan aika tylsää joutua kesken kyläreissun passitetuksi vessan.
 
Nuo kuuluvat ikään. Meillä myös kaikki vessaan liittyvä kiinnostaa, meillä tosin ei puhuta nimellä kakka vaan p.llä alkavalla sanalla. Myös kirosanoja viljelee. Ei noihin auta hermostuminen, vessanpönttöön sylkeminen, en tiedä sitten miten se saippua. Meillä poika myös läpsii, vaika häntä ei ole läpsitty. Uhmaa on ollut kauna ja ajattelin jo, että 3½v pian alkais loppumaan, mutta näyttää vain pahentuvan. Hermot mulla päivittäin:( Kohta olis hoitoon lähtö, mutta viittiikö tuota edes sinne viedä.
 
siis yli neljänkymmenen, en enää jaksa ottaa pulttia jokaisesta kakka-pissi-pieru -jutusta. Onko tuo nyt niin vaarallista, jos niitä suusta putkahtelee? Kirosanat ovat asia erikseen, mutta tuonikäinenhän on justiinsa parhaassa pissi-kakka-pieru -iässä. Meillä 3-vuotias neiti joskus noita latelee, mutta enpä ole juuri korvaani lotkauttanut. Siksiköhän niitä tuleekin niin harvoin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja toimiskohan?:
Kannattaiskö äidin vähän esittää tyhmää? Eli kakkajuttujen alkaessa viedä lapsi pytylle/potalle ja istuttaa aikansa siellä. Kummastella vaan että miksi lapsi hokee vessajuttuja kun kerran ei ole hätä. Luulisi lapsesta olevan aika tylsää joutua kesken kyläreissun passitetuksi vessan.

Mites tää, kuulostaa ainakin hyvältä.
 
Meillä saa mennä vessaan ja höpöttää ihan niin paljon kakka ja pissa juttuja kuin haluaa. Mutta vain vessassa ja ovi kiinni. ei jaksa kokopäivää istua itsekseen höpöttämässä. ja näin siitä ei tule kielletty asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Barbuto:
yhellä tutulla oli samanlainen tapaus ja jotenkin ne sai sovittua (tai kierosti valehdeltua mukulalle) että sana KURPITSA on kaikista kirosanoista pahin ja alhaisin. Oli aika koomista kun neiti sitten supisi ja jupisi suupielistään kurpitsa, kurpitsa.

:laugh: :laugh: :laugh: Ihana! Tää pitää pitää mielessä, jos joskus tulee ongelmaa asian kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja toimiskohan?:
Kannattaiskö äidin vähän esittää tyhmää? Eli kakkajuttujen alkaessa viedä lapsi pytylle/potalle ja istuttaa aikansa siellä. Kummastella vaan että miksi lapsi hokee vessajuttuja kun kerran ei ole hätä. Luulisi lapsesta olevan aika tylsää joutua kesken kyläreissun passitetuksi vessan.

Tää oli mun mielestä loistava ajatus! :D

Meillä 3,5-vuotiaalla on myös ollut noita kakka, pissa -juttuja sekä aiemmin tyhmä-äiti, typerä-iskä -juttuja. Kakka ja pissa juttuja oon ollu noteeraamatta paitsi jos ei niihin oo meinannu loppua tulla niin sitten olen sanonu, ettei kakka ja pissa -juttuja ole sopivaa kertoa ja olen selittäny että sen takia, kun kakka ja pissa on elimistön kuona-ainetta ja vielä jatkanu selostusta oikein pitemmän kaavan mukaan miten ruoka menee ekaksi suun kautta vatsalaukkuun, missä se sitten alkaa sulamisprosessin ja ravintoaineet alkaa imeytymään jnejnejne... Ei oo muksu montaa kertaa jaksanu mun monotonista selostusta kuunnella, joten pikkuhiljaa on kakka ja pissa -jutut jääneet pois.

Tyhmäksi ja typeräksi haukkumiset kiellettiin heti alkuun tiukasti. Tehtiin selväksi ettei syyttä aleta ketään haukkumaan ja ei muksu sitten kovin pitkään niitä jatkanukaa.

Tänään muksu sanoi aamupesulla ihan yhtäkkiä "vituttaa" ja hoki sitä monta kertaa!!! :O
Menin ihan vaikeeksi enkä osannu oikein tehdä tai sanoa mitään. Kysyin vaan, että mitäs se tarkoittaa, mihin muksu ei osannu sanoa mitään. Toivottavasti unohtaa koko sanan.
 

Yhteistyössä