YTK_maksut ja kodinhoidontuki!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta työtön:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta työtön:)

Vieras
Äitiyslomani loppuu ihan kohta. Jään työttömäksi työnhakijaksi ja näin ollen nostan liiton rahaa. Te joilla on sama tilanne ja kuulutte samaan liittoon,niin haetteko myös kodinhoidontulea alle 3vee lapsesta,vai nostatteko pelkkää liiton rahaa? Kelalla kovasti kummastelevat ytk:ta,kun sieltä käskivät hakea kodinhoidontukea (joka vähennetään liiton rahasta), eivät ole ikinä kuulleet moista ennen!

Noin se on. Voit hakea kotihoidon tukea ja ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Tuo kotihoidontuki vähennetään kyllä ansiosidonnaisesta. Oikeastaan hain siksi, koska tytön ei ollut tarkoitus mennä kunnalliseen hoitoon, eli tiesin että saan kotihoidontukea vaikka työllistyisin.

Mutta jos lapsen on tarkoitus mennä hoitoon, tilanne on niin ja näin. Sitä en muista oliko niin, että kuntalisää ei vähennetä työttömyyskorvauksesta, eli silloin toki kannattaa hakea.

Luulen että Kelalla oli uusi ihminen töissä, onhan tuo ollut iät ja ajat, että monetkin hakevat työttömyyskorvausta ja ansiosidonnaista samaan aikaan.

Kelan täti vain tuumasi,että eihän mun kannata kodinhoidontukea hakea,koska siitä menee enemmän veroa (koska se katsotaan sivutuloksi liiton rahan ohella) Ja näin menetän rahaa..Ja kuulemma meidän kunnassa kuntalisää ei myönnä kela,vaan se haetaan kunnalta ja eivät anna sitä työttömille:/ Onkohan siis tosi,että kodinhoidontuesta menisi 42%veroa ja liiton rahasta noem.22,5%?? Kiitos jos vielä viitsit vastata..Niin ja onko mun PAKKO hakea kodinhoidontukea? Kun mieluummin nostaisin pelkkää liiton rahaa.

Höpsis... Kelan puheille. Saan itse liiton p.rahaa, sekä kotihoidontukea. Liitto vähentää saamastani p.rahasta kotihoidontuen hoitorahan ja lisäosan, muttei saamaani kuntalisää.
Veroprosentti on sama kummallekkin (16.5%), soitin alkuvuodesta verotoimistoon ja hain muutosverokortin molempiin etuuksiin.
Pakko ei ole kotihoidontukea tietenkään hakea, itse saan bruttona Kelalta kotihoidontukea 580€/kk:ssa ja liitolta 530€/kk:ssa (summasta on siis vähennetty saamani kotihoidontuki).

Yhteistyössä