YT-neuvottelut, jäiskö hoitovapaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Whattodo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Whattodo

Vieras
Meillä on töissä menossa yt-neuvottelut ja uskoisin pääni olevan pölkyllä. Toki pieni toivon kipinäkin oman työn jatkumisesta on mutta se on aika pieni. Meillä on seuraava "yt-palaveri" ensi viikolla jossa kerrotaan ketä vähennetään ja mistä. Mietin, jäisinkö hoitovapaalle, jolloin minua ei ainakaan nyt voitaisi irtisanoa...Onhan näin? Minulla on lakisääteinen oikeus vielä toiseen hoitovapaajaksoon mutta auttaakohan se tässä tilanteessa jos en vielä siis olisi jäänyt hoitovapaalle vaan vasta ilmoittanut jääväni?

Ilmoittaisinko hoitovapaastani nyt vai otanko riskin ja odotan mitä ensi viikolla sanotaan ja ilmoitan jääväni sitten jos tulos ei miellytä?

Olen myös anonut osittaista hoitovapaata 1.4 alkaen, siitä ei ole vielä tehty papereita mutta on periaatteessa ok. Silloin kun hain osittaista, ei näistä neuvotteluista ollut vielä tietoa. Osittaisen hoitovapaanhan pystyy keskeyttämään perustellusta syystä, eikö tarpeeksi perustelty syy olisi se, että työni neuvottelujen jälkeen tulee olemaan jotain aivan muuta mitä nyt teen ja työajat muuttuvat päivätyöstä epäsäännölliseksi vuorotyöksi?

Hoitovapaa ei suojaa YT neuvotteluilta. Pelkästään raskaus/ äitiysloma on sellainen missä voidaan todeta että on ollut sukupuoleen kohdistuvaa. Mutta esim. jos teillä kokonainen osasto lakkautetaan, niin myös raskaana tai äitiyslomalla olevan voi irtisanoa.

[QUOTE="vieras";25764013]Hoitovapaa ei suojaa YT neuvotteluilta. Pelkästään raskaus/ äitiysloma on sellainen missä voidaan todeta että on ollut sukupuoleen kohdistuvaa. Mutta esim. jos teillä kokonainen osasto lakkautetaan, niin myös raskaana tai äitiyslomalla olevan voi irtisanoa.[/QUOTE]

Meinasin kanssa just tulla kirjoittamaan, että riippunee hiukan myös siitä, että mistä syystä noi yt-neuvottelut käydään.
Itse olen hoitovapaalla, palamassa syksyllä ja juuri viime viikolla loppuivat yt-neuvottelut :D Koko minun tiimini lopetettiin ja työt siirrettiin toiselle paikkakunnalle, 200km päähän.... Onneksi tulin valituksi toiseen työhön nykyisessä toimipistessä. Muuten olisi irtisanottu.

Meillä päättyi just yt-neuvottelut. Hoitovapaa ei suojaa irtisanomiselta. Ainostaan siltä, että irtisanominen ei voi tulla voimaan hoitovapaan aikana. Eli irtisanomisaika alkaa juosta siitä päivästä kun on ilmoittanut palaavansa töihin.

Sinun kohdalla uusi hoitovapaa on kyllä liian myöhäistä ja oikeastaan ihan turhaa, jos sillä keinon yrität välttää irtisanomisen.