Yt-neuvottelut hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen vaan

Vieras
Meillä on töissä alkamassa yt-neuvottelut ja olen hoitovapaalla. Mulle tästä asiasta infottiin ja menin sitten sanomaan yhdelle esimiehelleni että eihän tää mua koske kun olen hoitovapaalla. Niin hän sanoi että olet oikeassa että perhevapaalla olevaa ei saa irtisanoa mutta se ei tarkoita sitä etteikö muut järjestelyt häntä koskisi.
Meni sitten tuo tilanne niin etten päässyt enää kysymään mitä sillä tarkoitti. Mitähän arvelette että tuo voisi tarkoittaa? Meillä ollaan siis jollakin tavalla viikkotyötunteja vähentämässä, eli tarkoittaako tuo sitä että multakin niitä sopimustunteja voidaan vähentää vaikken tällä hetkellä töissä olekaan? Vai meneekö se niin että jos mun sijaiselta tunnit vähenee niin vähenee myös multa sitten kun menen takasin töihin?

Siis käytännössä tarkoittaa että sua ei voida hoitovapaan aikana irtisanoa, mutta se irtisanomislappu voi odottaa työpaikalla sitten kun palaat töihin.

Eli ei ole samanlaista suojaa kuin vaikka raskaana olevalla, jossa irtisanomisen syyksi voidaan katsoa se raskaus.

Tottakai yt-ssä tehtävät järjestelyt koskevat myös sinua, kun palaat töihin. Hoitovapa ei muutenkaan takaa, että pääsisit takaisin töihin täsmälleen samoihin tehtäviin, samankaltaisiin todennäköisesti kylläkin.

Ja kyllä yt:ssä voitaan hoitovapaallakin oleva irtisanoa, tosin se vaatisi sitten sen tietyn toiminnan kokonaan lopettamista. Itse kävin keväällä läpi yt-neuvottelut, olin silloin hoitovapaalla. Minun työtehtävät siirrettiin kokonaan toiseen toimipisteseen, 200km päähän. Sinnekin olisin toki halutessaan päässyt, mutta sain mahdollisuuden hakea myös parempaa paikkaa nykyisessä toimipisteessä. Onneksi sen sain ja 2viikkoa nyt työntekoakin takana :)

[QUOTE="vieras";27046483]Raskaana ollessa sua ei voida irtisanoa mutta hoitovapaalla periaatteessa voidaan, jos kyseessä siis YT neuvottelut.[/QUOTE]

väärin. Laissa nämä kyllä on rinnastettu samaan kohtaan.

Ja työnantaja voi irtisanoa ihan milloin tahansa jos työntekijästä eroon haluaa. Tietyissä tilanteissa voi toki hakea vahingonkorvauksia oikeusteitse. Jännä miten ihmiset kuvittelevat että työntekijää ei voisi irtisanoa, jossain tilanteessa. Toki harva yritys ryhtyy ihan törkeisiin tekoihin. Vapaalla voidaan irtisanoa, mutta työnantajalla on se näyttövelvollisuus.

väärin. Laissa nämä kyllä on rinnastettu samaan kohtaan.

Ja työnantaja voi irtisanoa ihan milloin tahansa jos työntekijästä eroon haluaa. Tietyissä tilanteissa voi toki hakea vahingonkorvauksia oikeusteitse. Jännä miten ihmiset kuvittelevat että työntekijää ei voisi irtisanoa, jossain tilanteessa. Toki harva yritys ryhtyy ihan törkeisiin tekoihin. Vapaalla voidaan irtisanoa, mutta työnantajalla on se näyttövelvollisuus.

ei kai kukaan oletakaan ettei VOI irtisanoa, mutta harva yritys lähtee irtisanomaan esimerkiksi raskaana olevaa kun tietää saavansa siitä korvaukset maksettavaksi jokatapauksessa. Onhan se kuitenkin laitonta, ja ehkä on olemassa sellainen pieni oletus ettei yritys ihan ehdoin tahdoin riko lakia, josta jää oikeastaan aina kiinni.

Miten muuten nuo irtisanomisjutut menee, onko mitään ohjeistusta siitä että missä järjestyksessä voidaan noita potkuja jaella? Esim. että jos on viimisenä firmaan tullut niin sille ekana fudut vai miten? Ajattelin vaan että jos ketään muuta tuolta ei irtisanota ja mua odottaa irtisanomislappu kun palaan töihin niin eikö se ole aika selvää että lastenteon takia on irtisanottu? Koska en ole vikana tuohon paikkaan palkattu ja kukaan muu ei ole siellä vuosikausiin lapsia tehnyt, minä taas peräti 3 kpl....

Miten muuten nuo irtisanomisjutut menee, onko mitään ohjeistusta siitä että missä järjestyksessä voidaan noita potkuja jaella? Esim. että jos on viimisenä firmaan tullut niin sille ekana fudut vai miten? Ajattelin vaan että jos ketään muuta tuolta ei irtisanota ja mua odottaa irtisanomislappu kun palaan töihin niin eikö se ole aika selvää että lastenteon takia on irtisanottu? Koska en ole vikana tuohon paikkaan palkattu ja kukaan muu ei ole siellä vuosikausiin lapsia tehnyt, minä taas peräti 3 kpl....

Järjestyksellä ei ole mitään väliä. Ei todellakaan ole mitään velvollisuutta pitää niitä, jotka on pisimpään talossa olleet. Käytännössä nuo jutut menee ihan pärstäkertoimen mukaan.

[QUOTE="vieras";27046572]ei kai kukaan oletakaan ettei VOI irtisanoa, mutta harva yritys lähtee irtisanomaan esimerkiksi raskaana olevaa kun tietää saavansa siitä korvaukset maksettavaksi jokatapauksessa. Onhan se kuitenkin laitonta, ja ehkä on olemassa sellainen pieni oletus ettei yritys ihan ehdoin tahdoin riko lakia, josta jää oikeastaan aina kiinni.[/QUOTE]
No ei se nyt niin kallista ole, korvaukset ovat jokusen kuun palkka riippuen työuran pituudesta. Vaatii kuitenkin että työntekijä nostaa oikeusjutun (esim ne jotka eivät ole liiton jäseniä eivät tähän mielellään ryhdy). Usein tehdään sitten sovintoesitys, jossa työnantaja tarjoaa hieman heikompaa korvausta ja moni sen ottaa kun vastassa on pitkä oikeusprosessi. Oikeudessa vissiin 9kk palkka on keskiarvo, vaikka laki antaa mahdollisuuden isompiinkin korvauksiin.

Mutta yleensä ihmiset todellakin kuvittelevat, että tietty ryhmä on automaattisesti turvassa. Ei se näin ole.

No siellä yt-neuvotteluissa nimenomaan sovitaan, miten irtisanomiset tehdään. Meillä työnantajapuoli kertoi ensin mitä töitä jää ja mitä pitää osata. Työntekijäpuolelta haluttiin lisäksi huomioida virkavuodet ja perheelliset.

Mut irtisanottiin juuri alkuvuonna yt-neuvotteluiden yhteydessä vaikka olin raskaana :(
Raskaana tai hoitovapaalla olevan voi irtisanoa yt-neuvotteluissa, mutta äitiyslomalaista ei. Meidänkin firmasta joutui lähtemään monia hoitovapaalla olleita.

Kyllä yt -neuvottelut voivat koskea ketä tahansa eli myös heitä, jotka raskaana tai perhevapailla. Jos juuri se tietty työ on loppumassa, niin kyllä potkut voi tulla esim. jos jossain tehtaassa juuri tietty työvaihe siirtyy toisen kaupungin tehtaaseen.

Yhteistyössä