Ystävyys eri yhteiskuntaluokkien välillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoohohoohoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoohohoohoo

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta ystävyyssuhteista eri yhteiskuntaluokkien välillä? Kuulostaa ehkä vähän hölmöltä mutta itselläni on tilanne että meitä on kolme kaverusta joista yksi on ns. paremmista piireistä, itseäni ja häntä ei tuo haittaa mutta kolmas kaveri kokee tuon jotenkin hankalaksi ja välttelee tuon henkilön tapaamista.
Tuon vuoksi olen alkanut miettimään asiaa enemmän ja pakko sanoa että suurin osa ystävistäni on samaa yhteiskuntaluokkaa kuin itsekin olen, lähiössä kasvaneita keskiluokkaisesta perheestä olevia ihmisiä. Osalla on alkoholismia perheessä, vanhemmat tavallisia duunareita, kaikki kuitenkin ihan jaloillaan ja normielämää eläviä. Suurin osa asuu vuokralla kuten itsekin.
Sitten minulla on muutama kaveri (ja jopa pari ystävää) jotka ovat kasvaneet ihan erilaisissa ympyröissä, omistusasunnoissa vähän ns. paremmissa piireissä.
Olen ihan varma että seurustelusuhteessa tuollainen eri piireistä tuleminen tuottaa ongelmia. Mutta miten ystävyyssuhteissa?
Onko kellään kokemuksia tällaisesta ystävyydestä, tai seurustelusuhteesta?
Joko niin että on itse alempaa keskiluokkaa tai sitten ylempää. Tai että luokaero olisi vieläkin suurempi?

Minä en ole elämäni aikana tavannut sellaisia ihmisiä jotka olisivat kanssani niin eri "yhteiskuntaluokasta" että en olisi heidän kanssaan voinut ystävystyä. Itse menisin jopa niin pitkälle että väittäisin että Suomessa ei ole luokkia, ainakaan kovin selkeitä.

Ystävyys suhteissa, ainakin itselläni, suurempi merkitys on muilla asioilla kuin yhteiskuntaluokalla tai varallisuudella. Seurustelusta ei kokemusta itsellä ole, mutta toki tiedän pariskuntia joissa taustat erilaiset yhteiskunnalliset tausta ja yleensä he vaikuttavat onnellisilta.

Mulla on kyllä oikeestaan aina ollut ystäviä ihan eri yhteiskuntaluokista.

Kolmesta parhaasta ystävästäni yksi on työtön/kouluttautumaton sosiaalitapaus, yksi on keskiluokkainen perheenäiti ja yksi hyvin toimeentuleva sinkkuneiti. Ja tähän väliin mahtuu kaikenlaista sosiaaliluokkien kirjoa. Ihan miljonäärikerholaisia ei taida ystäväpiiriini kuulua, mutta kavereina on perhe, jossa molemmat vanhemmat ovat yksityissektorin kovapalkkaisia lääkäreitä.

En ole koskaan nähnyt mitään ongelmaa tässä asiassa. Jos ihmisten ajatusmaailma natsaa omaani niin en edes ajattele, enkä aina edes tiedä mitään ihmisten sosiaaliluokista.

Uskon, että onnistuu, mutta taitaa itselläkin ystävät olla yhtä "varakkaita" kuin itsekin.

Opiskeluaikana oli yksi kaveri, jolla oli hippasen enemmän rahaa kuin muilla.. asui vanhempien ostamassa omistusasunnossa, pystyi ostamaan mitä vaan kun vanhemmat maksoi laskut, uusi sisustustaan koko ajan jne. eli ei ihan sitä perusopiskeluelämää mitä meillä muilla :D Meidän kaveruus ei sitten kestänyt opiskeluaikoja pidemmälle, johtuen siitä että oltiin aika erilaisia. Kaveri toi aika selkeästi esiin sitä että on rikkaampi, halveksi ihan avoimesti halpoja juttuja mitä minulta löytyi, mutta ei se ollut ainoa syy.. Ei meillä vaan oikein ollut mitään yhteistä.

Uusimmat

Yhteistyössä