Ystäväni puolisonsa kanssa hukuttavat velkaan itsensä.. voinko tehdä mitäään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joooo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joooo"

Vieras
Ovat siis 23-vuotias juuri korkeakoulusta valmistunut nainen ja hän on tällä hetkellä pienen vauvan kanssa kotona. Muita lapsia ei ole, kuin tuo muutaman kuukauden ikäinen vauva. Mies on 25-vuotias, jolla on vakituinen työpaikka ihan keskivertopalkalla, noin 2400e/kk. Eli ainoat tulot heillä on miehen palkka, lapsilisä ja äippäraha. Säästöjä ei ole mitenkään erityisesti sen enemään.
Heidän asiathan eivät mulle kuulu millään tapaa. Mä silti välitän ystävästäni ja olen tosi huolissani, että joutuvat vielä ongelmiin..
Kesällä pitävät häät ja isot sellaiset. Häitä varten on lainaa otettu ensin 3000e ja sitten haettu 2000e lisää ja nyt ehkä ottavat vielä vähän lisää. Ostivat juuri kaksikerroksisen rivitaloasunnon, josta on lainaa 200t euroa. Aikovat ostaa joka ikisen huonekalun uusiksi ja tapetoida yms. Ottivat ensin lainaa huonekaluihin 2000e ja sitten hakivat lisää 2000e ja nyt kaveri sanoi, että pitää vieläkin hankkia lisää lainaa huonekaluihin. Vanhatkin huonekalut ovat uusia ja mielestäni ihan kivoja, mutta haluavat sisustaa uudesta kodistaan valkoisen.
Autosta on lainaa ja heillä on ihan ok auto kolmihenkiselle perheelle. Nyt haaveissa ostaa uusi auto ja miettivät 35t autolainaa!! Häämatkalle aikovat lähteä ja sitä varten aikovat ottaa myös lainaa..

Kummallakaan ei ole mitään rikasta sukua turvaamassa tms. Mä olen tosi huolissani. Tämä ystäväni ostelee myös koko ajan vauvalleen vaatteita. Vauva on 4kk ja myi vanhat vaunut pois, koska halusi uudet tyttömäisemmät vaunut tilalle.. Uudet vaunut maksoivat maltaita. Vihkisormukseksi kelpaa vain joku 2000e timanttirinkula ja äippärahat menee kuulemma omiin ja vauvan vaatteisiin ja joskus nauroi "kun ei tuo mieskään suostu pitämään kuin merkkivaatteita"..

Taas ovat hakemassa lainaa vaikka mihin. Yhdessä tämä pari on ollut vasta 1,5- vuotta. JOskus vihjailin, että aika nopeasti etenette yms. "Mä tiedän, että ollaan oikeita toisillemme" No toivottavasti ovat.

Vihjailin myös joskus noista veloista, mutta tuntu ettei hän oikeen edes tajunnut mistä on kyse.

Mä olen niin läheltä seurannut lähes samanlaista tilannetta, joka johti sitten kauheaan velkavankeuteen, ulosottoon ja avioeroon..

Voinko mä tehdä mielestänne mitään ja mitä voisin sanoa?

hurjalta kuulostaa, tosin ovat niin nuoria ja jos molemmilla on ammatit,hyvät, nin ehtiihän sitä tienatakin. jos noin nuorena on jo ammatti, tutkinto, lapsi. olin paljon vanhempi kun itse sain korkeakoulututkintoni. ja ekan lapsen. ja työn.

Kaikenlaisia valopäitä siitä näköjään maa päällään kantaa. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan, ettei lainalla voi ikuisesti elää ja se on maksettava myös poiskin.

Mä luuleen, että AP ymmärsi, ettei asia hänelle kuulu. Haluaisi silti jotenkin auttaa ystäväänsä ihan vilpittömästi? Nykyajan ihmiset eivät oikeasti ymmärrä, että velkaa ei kannata ottaa kuin jos on aivan pakko. Mä itse pitäisin vaikka ihan pienet "perhehäät" jos ei olisi varaa maksaa isoja häitä. Kuulostaa siltä, että heillä on lähtenyt lapasesta..
Voit kertoa, että olet huolissasi ja kysyä ovatko ynnänneet paljonko velkaa on yhteensä ja missä ajassa mikin maksettava. Onko varasuunnitelmia, jos jotakin sattuu yms.

Kuulostaa ihan multa ja mun exältä :) Tästä on tosin aikaa jo yli 15-vuotta.. Jouduimme todellakin ongelmiin velkojemme kanssa, vaikka tienasimme. Se oikeasti masensi, kun palkka tuli niin piti maksaa vaikka kunta monta eri lainaa. Sitten kun erosimme, mua kadutti kalliit häät ihan älyttömästi.

EIpä tuohon voi oikein mitään :(. Raha-asiat on aika vaikeita, eikä niihin oikein voi ulkopuolinen puuttua. Korkeintaan voi varoittaa liiallisesta velanotosta.

Ottaako ihmiset oikeesti velkaa häihin? Mä en ikinä tekisi niin. Naimisiin pääsee liki ilmaiseksikin, jos se pääasia ei ole isot pirskeet vaan avioliitto :)

[QUOTE="jooo";25205246]Suurin osa taitaa ottaa velkaa häihin. Keskimääräine häälaina oli häälehden mukaan suomessa 5000e[/QUOTE]

:O No huh! Kiva alkaa yhteiselämä velkarahalla. Mutta onhan se niinkin, että kun on pakko kutsua koko suku ja tilata pitopalvelu (kun naapurillakin oli) ja vuokrata upea limo, sormus timantteja täynnä, hääpuku shoppaillaan viikonloppureissulla Pariisissa ja hääpaikaksi ei kelpaa kuin joku keskiaikainen linna. Välillä tuntuu, että häiden sisältö on kadonnut samaa rataa kuin ulkoiset puitteet komistuneet. Että se liitto ei ole tärkeä, mutta ne häät...

Meillä on iso asuntolaina, mutta mitään muuta ei ole, just tuon hallittavuuden takia. Noin monta erillistä velkaa kuulostaa aika hurjalta. Mutta tuntuu, että eiköhän pankissa olisivat jo painaneet jarrua, jos on otettu samasta paikasta. Toki sekin on mahdollista, että ovat keräilleet lainoja vähän joka suunnasta...

Velan määrä ei välttämättä herätä, koska se ei ole konkreettista vaan pelkkiä numeroita. Tilanteen saa paremmin konkreettiseksi, jos pyydät kaveriasi laskemaan kuukaudessa maksettujen lainojen korot ja kulut yhteen. Nykysillä asuntolainan koroilla se ei ole kovin kauhistuttavaa, mutta jos kulutusluottoja ja luottokorttivelkoja on runsaasti, niin kuukausittan hukkaan menevä summa voi olla melkoinen.

Kun minä ja mieheni muutimme aikoinaan omaan rivitaloasuntoon 20 vuotta sitten, rahan meno oli kauhistuttavaa, sillä hankittavaa oli runsaasti lumilapiosta ja rappurallista alkaen. Me ratkaisimme asian niin, että päätimme, että mitään ei osteta ellei ole välttämätön pakko. Kaverisi on tarkaissut saman velkaa ottamalla. Helppoa siihen saakka, kunnes raja tulee vastaan tai korot nousevat (mikä ei nyt onneksi näytä uhkaavan) .

Toi häälaina ei varmaan tässä nyt se suurin ole. Ja eihän lainan ottamisessa ole mitää pahaa, jos varmasti sen pystyy poiskin maksamaan järkevästi ja kohtuullisella korolla. Mutta tollanen holtiton "eka 2t, sitten vielä 3t" kuulostaa kyllä pahalta...

Itsekin mentiin osin velalla naimisiin, koska oli työt ja ammatit ja tiesimme, että vuodessa maksamme sen 5tonnia kevyesti pois. Ja oli kyllä niin hyvät bileet, ettei kaduta :).

Mutta et kai sä ap voi muut kuin keskustella....

Hurjalta kuulostaa velkamäärä jos vain toinen on tällä hetkellä töissä. Entä jos jostain syystä jäisi työttömäksi?

Meillä kahdella aikuisella molemmilla bruttotulot yli 3000e eikä silti uskallettu ottaa lainaa kuin 125t euroa. Tämä osoittautui viisaaksi, sillä miehen vakituinen työsuhde päättyi ja sen jälkeen on ollut kaksi vuoden mittaista työsuhdetta.

Ei tarvitse murehtia sitä jos työt loppuvat että miten lainoista selvitään. Tässä taloustilanteessa tuo tuntuu suorastaan uhkarohkealta toiminnalta. On ihan tottta että nuorilla on työuraa edessä millä maksaa asuntolainaa mutta tuskin niitä huonekaluja ja häitä on kiva maksaa joskus 10vuoden kuluttua kun kaikki alkavat olla jo uusimisen tarpeessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan älytöntä;25205339:
maksaa itsensä kipeäksi häiden takia! naimisiin pääsee halvallakin ja se kai siinä on kuitenkin pääasia, että saa miehekseen sen oikean ihmisen?!

No mä taas näen asian niin että jos kerran aikoo mennä naimisiin kerran elämässään niin miksi ei saisi tehdä juhlista ikimuistoisia? tottakai se on pääasia että saa oikean ihmisen, mutta en nää mitään pahaa asian juhlistamisessa.

Meillä esim. hääpaikan vuokra oli jo 2500€, mutta se olikin upea paikka, kaikki vieraat mahtui paikalle, oli tilaa tanssia, oli äänentoistolaitteet, kaikille pöydät ja penkit ja pöytäliinat kuului hintaan... + yöpymismahdollisuus. Tarkoitettu häihin, eli ei ollut mikään sählysali. Ei minusta mitään pröystäilyä vaan ihan perusjuttuja mitä hääjuhlissa toivoisi olevan. Kun siihen lisää sitten ruoat, puvut, sormukset, kuvauksen, bändin/ dj:n, kukat ym pientä niin 5000€ taitaa olla ihan sellainen perussumma. Ja paljon me tehtiin myös itse. Me kyllä ei otettu lainaa, mutta ei myöskään koettu että maksetaan itsemme kipeäksi.

Kuulostaa kaveriltani. 150 000 ja rapiat päälle velkaa ja ei ole omistusasuntoa, vaan tuo on kertynyt velaksi/osamaksulla ostetuista autoista, matkanjärjestäjien lomaluotoilla rahoitetuista lomamaksuista, osamaksulla hankituista kodin elektroniikkalaitteista ja huonekaluista...jopa lasten lelut ja vaatteet ostetaan osarilla. On kaikki mahdolliset korkeakorkoiset käyttöluotot, bensa-aseman luottokortti, tilit jokaisessa mahdollisessa postimyyntifirmassa. Ja tulot sellaiset, että ikinä eivät kaikkea kykene maksamaan, ja nyt jo ovat todella kusessa lyhentäessään kuukausittain suurilla summilla velkojaan.

Itsepä ovat hautansa kaivaneet...ei kuulu mulle, paitsi silloin kun saan halveksuvaa kommenttia siitä että "miksi ette menneet hääpäivänä minnekään kun mekin käytiin Thaimaassa, miksette hanki kunnon taulutelkkaria kun Hobbarista sais osamaksulla", jne. Silloin totean, että jos te haluatte olla perskarvojanne myöten veloissa niin fine, mutta minä en halua.

[QUOTE="vieras";25205435]No mä taas näen asian niin että jos kerran aikoo mennä naimisiin kerran elämässään niin miksi ei saisi tehdä juhlista ikimuistoisia? tottakai se on pääasia että saa oikean ihmisen, mutta en nää mitään pahaa asian juhlistamisessa.

Meillä esim. hääpaikan vuokra oli jo 2500€, mutta se olikin upea paikka, kaikki vieraat mahtui paikalle, oli tilaa tanssia, oli äänentoistolaitteet, kaikille pöydät ja penkit ja pöytäliinat kuului hintaan... + yöpymismahdollisuus. Tarkoitettu häihin, eli ei ollut mikään sählysali. Ei minusta mitään pröystäilyä vaan ihan perusjuttuja mitä hääjuhlissa toivoisi olevan. Kun siihen lisää sitten ruoat, puvut, sormukset, kuvauksen, bändin/ dj:n, kukat ym pientä niin 5000€ taitaa olla ihan sellainen perussumma. Ja paljon me tehtiin myös itse. Me kyllä ei otettu lainaa, mutta ei myöskään koettu että maksetaan itsemme kipeäksi.[/QUOTE]
Aika harvat häät on "kerran elämässä" -tapaus nykyisin. Tuntuu, että mitä isommat häät, sitä pikemmin erotaan :(

ihmettelen miten pankki antaa heille lainaa. kyllä pankissa täytyy olla tulos ja menot selvitettynä. itselläni oli tiukkaa saada yli 100 000 e asuntolainaa vaikka meillä oli kummatkin töissä. miehellä oli velkajärjestely loppusuoralla joten siitä ei ollut maksettavaa kuin ehkä 1000e. kaksi pankkia ois antanut lainan, yksi ei.
mutta ei mitään laina saatiin ja normisti ollaan pärjätty.

Yhteistyössä