Nykyajan keskiluokka = rikkaita, 80-luvun yläluokka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tussaud
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tussaud

Vieras
Kun puhutaan keskiluokasta/taviksista, mä ymmärrän sen näin: Voidaan asua vuokralla. Jos on omistusasunto, siitä on esim. 15-vuoden laina. Auto ei ole todellakaan mikään uusi, mutta ei nyt vanhakaan. Uutta autoa varten pitää ottaa vähän lainaa. Talous on kuitenkin kunnossa ja lainat pystytään lyhentään.
Loppukuusta ei voi ruokakaupassa enää lätkiä kärryyn mitä haluaa ja silloin pitää vähän katsoa hintoja. Yleensä aina on kuitenkin varaa syödä hyvin ja monipuolisesti.
Ulkomaille ei ole varaa lähteä joka vuosi. Esim. joka toinen vuosi tai kolmas vuosi on säästetty rahat koko perheen ulkomaanreissuun. Kesälomilla on kuitenkin varaa tehdä joku reissu, kunhan ei nyt ihan sikailla.
Lapset voivat pyytää synttärilahjaa ja yleensä saavat sen. Kavereille voivat pitää kohtuulliset synttärit. Jouluna ei kaikkia toiveita ole varaa toteuttaa, mutta lapset saavat osan toiveistaan ja joulupöytä notkuu herkkuja.
Shoppailla ei pysty ihan älyttömästi, mutta kaiken tarpeellisen pystyy hankkia. Lapset kierrättävät jonkun verran keskenään urheiluväleintä, mutta jokainen saa joskus jotakin uuttakin. Perheellä on yhteinen tietokone. Lapsilla on kännykät, mutta ei ne ihan kalleimmat.

Noin äkkiä. Tuo on mun käsitys mitä on keskiluokka/"ne tavikset". Mistä lähtien kuvailemani mukaan elävästä perheestä onkin tullut kuvaus perinteisestä köyhästä perheestä?

Nykyajan keskiluokkahan on (ei yksin kaksplussalaisten,vaan ihan kaikkien) mukaan velattomia ja uusien autojen ostajia. Joilla on joka vuosi varaa reissata Euroopassa ja sisustaa kalliilla. Shoppailua harrastetaan viikottain ja jo lapsilla on tyyliin osakesalkut jo ala-asteella. Kaikilla kalliit älypuhelimet, merkkivaatteet, uudet urheiluvälineet yms. Ennenhän rikkaat eli näin?

Pointtini: Missä vaiheessa vaatimustaso on noussut tähän? Täälläkin monissa keskusteluissa hyvin leveästi ja velattomasti elävätä ovat taviksia. Siis missä menee sitten sen varakkaan raja? Kun nykyään tuohon entisajan keskiluokkaan pitäisi yltään köyhimmänkin spurgun?

Samaa ihmettelen. Mäkin ymmärrän keskiluokan niin, että varaa ei ole läheskään kaikkeen ja joskus tekee tiukkaakin. Pääasiassa kaikki tarpeellinen saadaan aina, laskut maksettua ja joskus on varaa ylimääräiseenkin.

Nykyajan köyhät = 80-luvun keskiluokka.

Jos köyhyys määritellään että on käytettävissä 60% keskimääräisestä nettotulosta niin silläkin ostovoima on huomattavasti parempi kuin 80-luvun Suomessa keskituloisella perheellä oli.

Uusi auto velattomana on rikkaiden juttu, ellei kyse oli iäkkäämmästä ihmisestä jolla on ollut vuosia aikaa säästää. Taviksella nyt vaan ei voi olla tilillä yhtäkkiä edes 15t ylimääräistä laittaa autoon tosta noin vaan ja sen jälkeen elää ihan kuiten ennenkin. Saati tuon 15t jälkeen lähteä viikoksi Lontooseen ja ostaa 400euron laukku ja uusia sohvakalusto koska vanhojen sohvien väri meni pois muodista.

Keskiluokka tarkoittaa varmaan samaa kuin keskituloiset. Monella keskituloisella jää rahaa yli kulutuksen, ja osa säästää sitä osakkeisiin, matkustamiseen tms.

Keskiluokkaan kuuluu melko erilaisessa elämäntilanteessa olevia.

Esim on aika paljon eroa onko nettotulosi 2000 vai 3000 euroa kuussa. Molemmat taitaa mennä tuohon keskiluokkaiset -kategoriaan.

Rikkaana pidän sellaista jolla on asunnon lisäksi varallisuutta yli 100 000 euroa ja säännölliset kuukausitulot joilla pystyy elämään. Mikä on oma tulkintasi, minkä verran rahaa on rikkaalla?

Ei sitä nyt kaikkeen ole haluakaan oli sitten rikas tai ei. Mulla ei ole mitään kiinnostusta ostaa kalliita huonekaluja jatkuvasti, vaikka rahaa olisikin tai tehdä ulkomaan reissuja, lapset pieniä niin kotimaa tarjoaa ihan riittävästi. Tosin me mennään kotimaassakin viikoksi, kun toiset käyvät päiväseltään jossakin.

[QUOTE="joooo";25222996]Uusi auto velattomana on rikkaiden juttu, ellei kyse oli iäkkäämmästä ihmisestä jolla on ollut vuosia aikaa säästää. Taviksella nyt vaan ei voi olla tilillä yhtäkkiä edes 15t ylimääräistä laittaa autoon tosta noin vaan ja sen jälkeen elää ihan kuiten ennenkin. Saati tuon 15t jälkeen lähteä viikoksi Lontooseen ja ostaa 400euron laukku ja uusia sohvakalusto koska vanhojen sohvien väri meni pois muodista.[/QUOTE]

Kyllä taviksella jolla on normaalit kuukausitulot esim 2500e/kk brutto, on mahdollisuus laittaa 15t autoon velattomana. Jos nimittäin kykenee sen summan säästämään. Ehkä ei ole omistusasuntoa, tai sen laina on jo maksettu.

[QUOTE="vieras";25223031]Ei sitä nyt kaikkeen ole haluakaan oli sitten rikas tai ei. Mulla ei ole mitään kiinnostusta ostaa kalliita huonekaluja jatkuvasti, vaikka rahaa olisikin tai tehdä ulkomaan reissuja, lapset pieniä niin kotimaa tarjoaa ihan riittävästi. Tosin me mennään kotimaassakin viikoksi, kun toiset käyvät päiväseltään jossakin.[/QUOTE]

Viikko kotimaassa maksaa sen saman kuin ulkomaanreissu, tai voi tulla kalliimaksikin. Oltiin perhe viikko Kreikassa syyskuussa hintaan 1500e/4hlö.

Kun puhutaan keskiluokasta/taviksista, mä ymmärrän sen näin: Voidaan asua vuokralla. Jos on omistusasunto, siitä on esim. 15-vuoden laina. Auto ei ole todellakaan mikään uusi, mutta ei nyt vanhakaan. Uutta autoa varten pitää ottaa vähän lainaa. Talous on kuitenkin kunnossa ja lainat pystytään lyhentään.
Loppukuusta ei voi ruokakaupassa enää lätkiä kärryyn mitä haluaa ja silloin pitää vähän katsoa hintoja. Yleensä aina on kuitenkin varaa syödä hyvin ja monipuolisesti.
Ulkomaille ei ole varaa lähteä joka vuosi. Esim. joka toinen vuosi tai kolmas vuosi on säästetty rahat koko perheen ulkomaanreissuun. Kesälomilla on kuitenkin varaa tehdä joku reissu, kunhan ei nyt ihan sikailla.
Lapset voivat pyytää synttärilahjaa ja yleensä saavat sen. Kavereille voivat pitää kohtuulliset synttärit. Jouluna ei kaikkia toiveita ole varaa toteuttaa, mutta lapset saavat osan toiveistaan ja joulupöytä notkuu herkkuja.
Shoppailla ei pysty ihan älyttömästi, mutta kaiken tarpeellisen pystyy hankkia. Lapset kierrättävät jonkun verran keskenään urheiluväleintä, mutta jokainen saa joskus jotakin uuttakin. Perheellä on yhteinen tietokone. Lapsilla on kännykät, mutta ei ne ihan kalleimmat.

Noin äkkiä. Tuo on mun käsitys mitä on keskiluokka/"ne tavikset". Mistä lähtien kuvailemani mukaan elävästä perheestä onkin tullut kuvaus perinteisestä köyhästä perheestä?

Kuulostaa kovin köyhältä keskiluokkaiselta perheeltä.

[QUOTE="vieras";25223027]
Rikkaana pidän sellaista jolla on asunnon lisäksi varallisuutta yli 100 000 euroa ja säännölliset kuukausitulot joilla pystyy elämään. Mikä on oma tulkintasi, minkä verran rahaa on rikkaalla?[/QUOTE]

Minä olen tulkintasi mukaan rikas, vaikka en itseäni sellaiseksi tunne.

Mun mielestä rikkaalla on velattomat pelit ja pensselit, sijoitusvarallisuutta sen verran et töissä käydään, jos käydään, muiden syiden kuin rahan takia.

Mä olen sitten rikas. Velaton asunto, joka on "viimeisen päälle sisustettu". Meillä kaksi uutta autoa velattomana, tosin ei mitään ferrareita (toyota ja skoda). Käydään joka vuosi ulkomailla 1-2krt ja tehdään kunnon reissuja kotimaassakin. On varaa ostaa ruokakaupasta mitä halutaan ja shoppaillaan paljon. En ole yhtäkään vaatetta/tavaraa ostanut pojalle käytettynä, vaan kaikki suksista ja paidoista lähtien ostanut kaupasta. Ostan paljon vaatteita lapselle ja itselleni. Mieskin on tarkka vaatteistaan. Merkkilaukkujakin löytyy ja silloin tällöin käyn kauneushoitolassa yms. Ainiin, läppäreitäkin on kaksi ja iPhone taskussa! ;)
Omaisuutta on mulla ja miehelläni yhteensä noin 200t euron edestä. Miehellä on rahaa tileillä ehkä noin 25t ja mulla noin 8t euroa. Ollaan opiskelijoita ja tehdään koulun ohella töitä. Mä tienaan nettona noin 800-1500e kuussa ja mies noin 900-1000e kuussa.

En pidä meitä rikkaana ja välillä jopa alemana keskiluokkana. Oman ikäisiin verrattuna olemme varmasti "superrikaita". Olemme siis 25-vuotiaita opiskelijoita. Tällainen tilanne ei varmaan taas ole mitenkään poikkeuva 55-vuotiailla.

Harvoin edes ajattelen taloudellista tilannettamme. Toisinaan huomaan miten onnekas olen.
Meille on vielä napsahtamassa monta perintöä elämämme aikana yms.

Hih, me ollaan sitten vissiin nykyajan mittapuun mukaan köyhiä, kun elämäntilanne on just tollanen kun yllä kuvailtiin, ehkä aavistuksen vähemmänkin on nyt rahaa. En kyllä tunne itteeni köyhäksi. :)

Ap on varsin oikeassa. Sain esikoiseni 80-luvulla ja kyllä hyvin monet asiat, mitkä silloin olivat vain varakkaiden huvia - ovat nykyisin myös keskituloisten huvia. Matkustaminen on tullut edullisemmaksi - paitsi kotimaanmatkailu - samoin moni elektroniikka. Kun 90-luvun alussa meille tuli ensimmäinen PC, sen hinta oli sairaanhoitajan kolmen kuukauden bruttopalkka. Nykyisin tietokoneita saa muutamalla sadalla eurolla.

Keskituloisten kulutusmahdollisuuksien paraneminen on mielestäni yksi merkittävä syy siihen, miksi pienituloiset kokevat taloudellisen tilanteensa joskus ahdistavaksi. Olen ennenkin palstalla sanonut, että lapsen on eri asia kuulua 20:n oppilaan luokassa niiden 18 joukkoon, joilla ei ole hilavitkutinta, kuin niiden 2:n joukkoon, joilla sitä ei ole.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";25223060]Viikko kotimaassa maksaa sen saman kuin ulkomaanreissu, tai voi tulla kalliimaksikin. Oltiin perhe viikko Kreikassa syyskuussa hintaan 1500e/4hlö.[/QUOTE]

Kyllä teillä on kallsita asua kotimaassa jos oikeasti sitä tarkotit:) Meillä ei ikinä 5 henkinen perhe saa viikossa nuin paljoa meneen(?) Huh huh..

Tää hommahan lähtee koko ajan käsistä. Köyhilläkin on oltava kaikki mitä rikkailla. Sossu maksaa ja jos ei maksa niin sitten saadaan itkupotkuraivarit. Kyllä meidän Pirjolla ja Jorilla on oltava älypuhelin, mopo, tietokone, merkkivaatteet, uudet sukset ja 40tuuman taulutelkkari kun **ttu soikoon naapurin jorilla ja sirpallakin on! Ai mitä ette kustanna meille vai?!? **tun pask* yhteiskunta suksitaa ttuuun kaikki YHYYY YHYYY NYYH NYYNYYH NYYYH TÄÄ ON NIIN ERIARVOISTA JA VÄÄÄÄÄRIIIIIN! SUOMI ON SYVÄLTÄ KUN NE EI OSTA MEIDÄN PIRJOLLE MOPOAUTOA!!!