Ystäväni on reilusti ylipainoinen. Haluaisin, että hän laihduttaisi, mutta en kehtaa sanoa mitään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ystävästään huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ystävästään huolestunut

Vieras
Ystäväni on reilusti, voisi sanoa jopa huomiota herättävän ylipainoinen, vaatekooltaan 52 tai 54. Olemme molemmat noin 30-vuotiaita ja itse olen normaalipainoinen.

Olen tosi huolissani ystävästäni. Hän suhtautuu mielestäni liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon korostetun halveksivasti: ei käy ikinä urheilemassa, syö tosi epäterveellistä ruokaa, tuhahtelee, jos kerron vaikka jumpista joissa olen käynyt (en siis itse pysy normaalipainossa kauhean helposti, sillä tykkään syödä ja laittaa ruokaa, mutta onnistuin laihduttamaan muutama vuosi sitten ja olen päättänyt nähdä sen vaivan, ettei paino enää pääse nousemaan)

Muutama päivä sitten olimme kävelemässä ja huomasin, että ystävälleni oli vaikea olo jo noin kilometrin jälkeen. Hän oli tuskaisen oloinen ja puuskutti ja hengästyi. Mieleni teki ravistella häntä: näetkö missä kunnossa olet, ei tämän ikäisenä pitäisi olla vaikeaa kävellä kilometriä! Ehkä joskus 60 vuoden päästä.

En vaan tiedä, miten sanoa hänelle asiasta. Jokaisen pitää tietenkin itse tajua ryhtyä laihduttamaan, ei siihen muiden sanomiset auta. Mutta mietin vain kaikkia sairauksia ja muuta ikävää, mitä hän joutuu kohtaamaan, esimerkiksi sitä, miten ihmiset häneen suhtautuvat ja millaiset uuden elämän hän voisi saada itselleen laihduttamalla.

Tota..minä olen reilusti ylipainoinen, on jo sairauksia ja muita ongelmia mutta luuletko tosiaan etten itse tai ettei ystäväsi tiedosta omaa painoaan ja riskejä? Aikamoista aliarviointia...

Tuo on vaikea tilanne kyllä. En usko, että olet oikea henkilö antaan hänelle vinkkejä terveellisempään ruokavalioon. Ehkä lääkäri tai joku muu voi hänelle riskeistä kertoa.
Ja voithan sinä kysyä häneltä, että eikö pelota sydän ja verisuonisairaudet, diabetes ym elintasosairaudet joita tuommoinen ruokavalio (ja ylipaino) aiheuttaa.

katsokaa yhdessä Amerikan Suurinta pudottajaa tai lukekaa netistä huikeita onnistumistarinoita!

minä olen saanut niistä puhtia, vaikka karistettavaa on vain viitisen kiloa.

kannattaa ihmiset herätä ajoissa. silloin kun kiloja on maksimissaan tullut 10 ylimääräistä, niin ei ole niin toivoton urakka laihduttaa.

mua ahdistaa katsella läskejä ihmisiä suoraan sanottuna ja on ihanaa, kun jaksaa juosta yli 10 km.

miks te ylipainoiset ette laihduta?

Älä sano, etenkin jos asenne on tuollainen korostuneen kielteinen (jos haluat siis säilyttää ystävyyden). Vaikuttaa, että on hänelle ehkä tiedostamattaankin arka asia, jos muiden liikunnat yms ärsyttävät. Käykää kävelyllä, kun tapaatte. Kahvilla istumisen sijaan menkää puistoon/metsään tarpomaan. Ei siis mihinkään pururadalle (ellette muutenkin käy). Jos tyyppi on tosiaan hyvä ystäväsi, tavatkaa usein. :D Älä puhu laihtumisesta, kuntoilusta tai muista aroista aiheista, ettei ystävälle tule pakotuksen/alemmuuden tunnetta. Ota myös huomioon, että tuossa koossa ihmisellä on kymmenien kilojen lisätaakka kuljetettavanaan, joten hengästyminen ei ole mitenkään poikkeuksellista liikuntaa harrastaessa. Kun kaveri hengästyy, hidasta vauhtia. Kolmen peen säännöllä: pitää pystyä puhumaan. Yhteiset kävelyt varmasti tukevat myös sinun painonhallintaasi.

[QUOTE="vieras";26466178]Tota..minä olen reilusti ylipainoinen, on jo sairauksia ja muita ongelmia mutta luuletko tosiaan etten itse tai ettei ystäväsi tiedosta omaa painoaan ja riskejä? Aikamoista aliarviointia...[/QUOTE]

Kaikki ei tiedosta! Jotkut todella isokokoiset ei voi aatellakkaan, että nuo riskit koskisivat heitä. Jos ei vaan välitä, niin sille ei voi sitten mitään. Kaikille se terveys ei vaan ole sitten tärkeää.. Tässä mistään esteettisyydestä olekaan kyse.
Mun kaveri 30v jolla oli paha diabetes kuoli juuri. Ei ollut kyllä varsinaisesti runsaasti ylipainoinen, ehkä bmi n. 27
mutta ei vain elänyt niin kuin sairaus ois vaatinut ja kerkes tuleen vaurioita.

[QUOTE="CIS";26466208]Kaikki ei tiedosta! Jotkut todella isokokoiset ei voi aatellakkaan, että nuo riskit koskisivat heitä. Jos ei vaan välitä, niin sille ei voi sitten mitään. Kaikille se terveys ei vaan ole sitten tärkeää.. Tässä mistään esteettisyydestä olekaan kyse.
Mun kaveri 30v jolla oli paha diabetes kuoli juuri. Ei ollut kyllä varsinaisesti runsaasti ylipainoinen, ehkä bmi n. 27
mutta ei vain elänyt niin kuin sairaus ois vaatinut ja kerkes tuleen vaurioita.[/QUOTE]

Minulla on myös diabetes, tiedostan kyllä riskit varsin hyvin mutten laihduta siltikään. Tai olen laihduttanut kyllä miljoonia kertoja ja aina lihonut uudelleen, hakenut apua teekoosta jne onnistumatta pitempi aikaisesti. Ja tämä kaikki vaikka mun terveys on jo retuperällä ja tiedostan riskit.

Aika huvittavaa ja ehkä surullistakin jos joku ahdistuu TOISEN läskeistä.

Oletko ihan vaarma ettei ylipaino johdu jostain sairaudesta???
Esim kilpirauhasen vajaa/liika toiminta, hormonien yli/alituotanti ym aiheuttaa joillakin ihmisillä ylipainoa. On monia muitnekin sairauksia jotka avoivat aiheuttaa ylipainoa/nesteen keräytymistä.
Samoin lääkitykset...
Se mikä toisilta tiputtaa painoa saattaakin joltain toiselta lisätä painoa jne.

Ei se aina ole niin mustavalkoista tuon painon kanssa.... Valitattavasti.

[QUOTE="vieras";26466229]Minulla on myös diabetes, tiedostan kyllä riskit varsin hyvin mutten laihduta siltikään. Tai olen laihduttanut kyllä miljoonia kertoja ja aina lihonut uudelleen, hakenut apua teekoosta jne onnistumatta pitempi aikaisesti. Ja tämä kaikki vaikka mun terveys on jo retuperällä ja tiedostan riskit.

Aika huvittavaa ja ehkä surullistakin jos joku ahdistuu TOISEN läskeistä.[/QUOTE]

mä ahdistun TOISEN läskeistä siksi, että mun tekee pahaa hänen puolestaan. Sehän on empatiaa. Mitä huvittavaa tai surullista siinä on.

ylipainoisena voin sanoa että vituttaa sikana teidän normaalipainosten tsemppaukset. Parin kilon ja 30 kilon pudotuksessa puhutaan ihan eri asioista. Ja joku jumpparyhmä on ihan viimenen mihin haluun mennä katsomaan säälin ja inhon sekaisia katseita. Kannattasko vaan oppia hyväksyä se sun ystävä sellasena kun on. Toi sun asenne tekee tosi pahaa ja ahdistaa ennenstään.

• Tykkää
Reactions: Wolt ja Marakatti
[QUOTE="vieras";26466229]
Aika huvittavaa ja ehkä surullistakin jos joku ahdistuu TOISEN läskeistä.[/QUOTE]

Mä käsitin niin, että ystävä on huolissaan ystävänsä hyvinvoinnista. Ja sen on mun mielestä ihan empaattista.

Miksi ihmeessä sun pitäisi sanoa asiasta mitään? Kaverisi ihan varmasti tiedostaa, että on ylipainoinén ja, että siihen liittyy riskejä. Älä todellakaan sano mitään. Menetät vielä teidän ystävyyden kun alat selittämään että sua huolestuttaa mitä ihmiset hänestä ajattelee.

[QUOTE="eeva";26466289]mä ahdistun TOISEN läskeistä siksi, että mun tekee pahaa hänen puolestaan. Sehän on empatiaa. Mitä huvittavaa tai surullista siinä on.[/QUOTE]

No se että vaikka haluaisin olla hoikka ja terve tai ainakin hoikempi niin elän ihan tavallista elämää enkä mieti läskejäni jatkuvasti. Tuntuu vähintäänkin oudolta että joku katsoo MINUN LÄSKEJÄNI ja hällä tekee pahaa. Sangen omituinen ajatus...

• Tykkää
Reactions: Marakatti
Mä käsitin niin, että ystävä on huolissaan ystävänsä hyvinvoinnista. Ja sen on mun mielestä ihan empaattista.

Totta. Mutta tuntui olevan huolissaan myös siitä mitä muut ihmiset lihavasta ystävästä ajattelee. Mä loukaantuisin tosi pahasti jos mun ystävä alkais mulle selittää, että hei etkö sä tajua että oot läski ja muut ei tykkää susta sen takia.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26466323]Totta. Mutta tuntui olevan huolissaan myös siitä mitä muut ihmiset lihavasta ystävästä ajattelee. Mä loukaantuisin tosi pahasti jos mun ystävä alkais mulle selittää, että hei etkö sä tajua että oot läski ja muut ei tykkää susta sen takia.[/QUOTE]

Totta tuokin. Silti mulla ainakin oli todella kivinen tie oppia hyväksymään ja rakastamaan itseäni lihavana, kun ulkopuolinen maailma tuomitsee, paheksuu ja pitää rumana. Lihavan ihmisen ystävänä olisin varmaankin huolissani hänen henkisestä hyvinvoinnistaan moisessa ylenkatseen paineessa. Laiha/laihduttanut ystävä ei voine uskottavasti alkaa paasaamaan fat pridesta, joten tällöin luonnollinen ratkaisumalli ympäröivän yhteisön aiheuttamaan mielipahaan on laihduttaminen.

Mä en tiedä mitä muuta voisit tehdä yrittää pyytää ystävääsi liikkumaan kanssasi.

Mun BMI oli vuosi sitten 61, nyt se on 38, painoa olen saanut vuodessa pois 58 kg tuohon sisältyy ennen ja jälkeen lihavuusleikkauksen saldo :)
Tänään mahduin kevyesti vuosi sitten ostettujen housujen toiseen lahkeeseen :D

Älä sano mitään mutta nauti omasta vartalostasi!
Itse pudotin 20kg pari vuotta sitten. Samalla hankin personal trainerin jonka luona olen käynyt säännöllisesti kolme kertaa viikossa ja harrastan muuten juoksua 2-3 krt/vko. Kroppani on upea:lihaksikas,timmissä kunnossa ja olen erittäin tyytyväinen ulkonäkööni. Korostan parhaita puoliani tiukoilla mutta tyylikkäillä vaatteilla ja tänä kesänä todellakin kehtaan mennä rannale bikineissä. Kun ystäväsi näkee sinut hän ymmärtää mitä voisi itse saavuttaa jos olet hyvässä kunnossa. Oikeasti kunnonkohotus,kiinteytyminen ja painonpudotus on aivan mahdollista jos tahtoa riittää.

Ole siis esimerkkinä- vähän kuin Ennen ja Jälkeen- kuvat.

[QUOTE="vieras";26466321]No se että vaikka haluaisin olla hoikka ja terve tai ainakin hoikempi niin elän ihan tavallista elämää enkä mieti läskejäni jatkuvasti. Tuntuu vähintäänkin oudolta että joku katsoo MINUN LÄSKEJÄNI ja hällä tekee pahaa. Sangen omituinen ajatus...[/QUOTE]

Onko susta oikeasti omituista olla huolissaan lähimmäisen terveydestä?

[QUOTE="sondersson";26466356]Onko susta oikeasti omituista olla huolissaan lähimmäisen terveydestä?[/QUOTE]

Ei. Mutta kuten sanoin jo, tuntuu sangen omituiselta että joku katsoo minua ja ahdistuu ja tekee oikein pahaa. En nimittäin todellakaan usko että kaikki nämä ahdistujat ovat aidosti huolissaan kadulla vastaan tulevista läskeistä ;)

[QUOTE="vieras";26466365]Ei. Mutta kuten sanoin jo, tuntuu sangen omituiselta että joku katsoo minua ja ahdistuu ja tekee oikein pahaa. En nimittäin todellakaan usko että kaikki nämä ahdistujat ovat aidosti huolissaan kadulla vastaan tulevista läskeistä ;)[/QUOTE]

Eikös tässä ollut kyse ystävyksistä, joista toinen huolestuu toisen hyvinvoinnista?

[QUOTE="vieras";26466365]Ei. Mutta kuten sanoin jo, tuntuu sangen omituiselta että joku katsoo minua ja ahdistuu ja tekee oikein pahaa. En nimittäin todellakaan usko että kaikki nämä ahdistujat ovat aidosti huolissaan kadulla vastaan tulevista läskeistä ;)[/QUOTE]

ei se oikeasti ole outo ajatus. haluat vain syyllistää niistä, joita läskien ihmisten katseleminen tekee pahaa. Onko outo ajatus, että jotain ihmistä tekee pahaa katsella kännisiä ihmisiä? Ei. Ei ole yhtään oudompi ajatus tehdä pahaa katsoa läskiä ihmistä. Mun vaan tekee pahaa, kun mietin, miten raskasta täytyy olla kantaa niitä kaikkiä kiloja ja miten vaikea on pukeutua, laittaa kengät jalkaan, yrittää mahtua lentokoneeseen ja muihin ahtaisiin tiloihin ja tuoleihin.

En mitenkään ylenkatso ystävääni, mutta olen todella huolestunut hänestä. Minusta on vaan luonnotonta, että ihminen päästää itsensä tuohon kuntoon tässä iässä (tai missä iässä vaan). Hän on myös itse kertonut, kuinka joutuu kohtaamaan, jos ei päivittäin niin viikoittain ihmisten kommentteja painostaan ja ulkonäöstään, sillä tuollainen liikalihavuus on todella silmiinpistävää. Minusta hän onkin rakentanut ympärilleen suojamuurin ja suhtautuu monesti uusiin ihmisiin jo valmiiksi jollain tavalla alentuvasti ja torjuvasti, en tiedä johtuuko tämä sitten ylipainosta, mutta luulen niin... Hänen elämänsä voisi olla jo vuoden päästä aivan erilaista, toivon niin että hän anatisi elämälle mahdollisuuden ja edes kokeilisi vaikka kuukauden ajan laihduttamista. Sellaisella ylipainolla, mitä hänellä on, paino tippuisi varmasti aluksi aika nopeasti melko maltillisilla muutoksilla ja se voisi olla niin inspiroivaa, että innostaisi jatkamaan.

voithan koittaa vaikka pyytää ystävääsi aloittamaan kanssasi kuntosalin tai jonkun jumpan tai tanssihomman ja sano ettet kehtais millään yksin mennä sinne ja ois mukava kun ois seuraa..

Itsehän nuorena aloin syömään suruuni ja sain ilmeisesti jonkun asteisen ahmimishäiriön, kun ystäväni toistuvasti leveilivät sillä mihin vaatekokoon mahtuivat ja kuinka olivat taas laihtuneet. Olin itse silloin normaalipainoinen, mutta siitähän se paino lähti sitten nousuun ja nyt olen oikeasti lihava tosin mieleltäni terve. Ja voin kertoa, että laihduttamaan toista et saa kertomalla kuinka itse taas urheilit ja olet taas laihtunut ja mahdut jo siihen ja siihen kokoon. Se jos joku saa oman fiiliksen vaan huonommaksi ja sellaiseksi en viitsi, kun en kuitenkaan pysty. Sen sijaan asiaa voisi auttaa juurikin kävelyillä käyminen ym. Pyydät ystävää mukaan vaikka kävelylle. Ei sitä tarvitse mainostaa kuntoa kohottavana läskin kadotus kuurina vaan ihan mukavana ulkoiluna vaan :D

[QUOTE="eeva";26466197]katsokaa yhdessä Amerikan Suurinta pudottajaa tai lukekaa netistä huikeita onnistumistarinoita!

minä olen saanut niistä puhtia, vaikka karistettavaa on vain viitisen kiloa.

kannattaa ihmiset herätä ajoissa. silloin kun kiloja on maksimissaan tullut 10 ylimääräistä, niin ei ole niin toivoton urakka laihduttaa.

mua ahdistaa katsella läskejä ihmisiä suoraan sanottuna ja on ihanaa, kun jaksaa juosta yli 10 km.

miks te ylipainoiset ette laihduta?[/QUOTE]

Yritän kyllä laihduttaa. Mutta kun on niin yksinäinen ja paha olo, ei vaan jaksa :ashamed:

• Tykkää

Yhteistyössä