Ystäväni on reilusti ylipainoinen. Haluaisin, että hän laihduttaisi, mutta en kehtaa sanoa mitään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ystävästään huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";26467341]En mitenkään ylenkatso ystävääni, mutta olen todella huolestunut hänestä. Minusta on vaan luonnotonta, että ihminen päästää itsensä tuohon kuntoon tässä iässä (tai missä iässä vaan). Hän on myös itse kertonut, kuinka joutuu kohtaamaan, jos ei päivittäin niin viikoittain ihmisten kommentteja painostaan ja ulkonäöstään, sillä tuollainen liikalihavuus on todella silmiinpistävää. Minusta hän onkin rakentanut ympärilleen suojamuurin ja suhtautuu monesti uusiin ihmisiin jo valmiiksi jollain tavalla alentuvasti ja torjuvasti, en tiedä johtuuko tämä sitten ylipainosta, mutta luulen niin... Hänen elämänsä voisi olla jo vuoden päästä aivan erilaista, toivon niin että hän anatisi elämälle mahdollisuuden ja edes kokeilisi vaikka kuukauden ajan laihduttamista. Sellaisella ylipainolla, mitä hänellä on, paino tippuisi varmasti aluksi aika nopeasti melko maltillisilla muutoksilla ja se voisi olla niin inspiroivaa, että innostaisi jatkamaan.[/QUOTE]

Eiköhän anneta jokaisen olla sellainen kun on ja pidetään huoli omista asioista. Ei ole sinun asiasi huomauttaa ystävällesi ylipainosta ja laihduttamisesta. Lihava laihduttaa jos haluaa laihduttaa. Hävettääkö sua kulkea jukisesti lihavan ystäväsi kanssa, koska se että olet huolissaan hänen terveydestä on vaan piilotettua häpeää lihavuudesta jolla koitetaan hakea hyväksyntää ajatukselleen toisella tavalla.

[QUOTE="eeva";26466392]ei se oikeasti ole outo ajatus. haluat vain syyllistää niistä, joita läskien ihmisten katseleminen tekee pahaa. Onko outo ajatus, että jotain ihmistä tekee pahaa katsella kännisiä ihmisiä? Ei. Ei ole yhtään oudompi ajatus tehdä pahaa katsoa läskiä ihmistä. Mun vaan tekee pahaa, kun mietin, miten raskasta täytyy olla kantaa niitä kaikkiä kiloja ja miten vaikea on pukeutua, laittaa kengät jalkaan, yrittää mahtua lentokoneeseen ja muihin ahtaisiin tiloihin ja tuoleihin.[/QUOTE]

Jaahas. Kyökkipsykokologit taas kerran vauhdissa :) Ei, en halua syyllistää. En kyllä nyt edes tiedä kuinka lihavista puhutte. Minä olen sairaalloisen lihava, mutta ei mulla ole vaikeuksia laittaa kenkiä jalkoihin tai mahtua tuoleihin tai lentokoneeseen, hyvänen aika näitä kaikkia ennakkoluuloja :D On, minulle se on outo ajatus. Olen nähnyt elämässäni lihavia, juoppoja jne enkä kertaakaan ole ahdistunut tai tehnyt pahaa katsoessaan heidän ulkomuotoaan tai humalaa. Sen sijaan saatan kyllä miettiä mitä syitä kyseisen käyttäytymisen takaa. Sen sijaan että muka hyvällä ahdistuisin kännistä tai reilusti ylipainoista katsoessa.

[QUOTE="aloittaja";26467341]En mitenkään ylenkatso ystävääni, mutta olen todella huolestunut hänestä. Minusta on vaan luonnotonta, että ihminen päästää itsensä tuohon kuntoon tässä iässä (tai missä iässä vaan). Hän on myös itse kertonut, kuinka joutuu kohtaamaan, jos ei päivittäin niin viikoittain ihmisten kommentteja painostaan ja ulkonäöstään, sillä tuollainen liikalihavuus on todella silmiinpistävää. Minusta hän onkin rakentanut ympärilleen suojamuurin ja suhtautuu monesti uusiin ihmisiin jo valmiiksi jollain tavalla alentuvasti ja torjuvasti, en tiedä johtuuko tämä sitten ylipainosta, mutta luulen niin... Hänen elämänsä voisi olla jo vuoden päästä aivan erilaista, toivon niin että hän anatisi elämälle mahdollisuuden ja edes kokeilisi vaikka kuukauden ajan laihduttamista. Sellaisella ylipainolla, mitä hänellä on, paino tippuisi varmasti aluksi aika nopeasti melko maltillisilla muutoksilla ja se voisi olla niin inspiroivaa, että innostaisi jatkamaan.[/QUOTE]

Olen täysin samaa mieltä. Koska ystävä itse on puhunut lihavuuden tuomista hankaluuksista, ehdottaisin suoraan laihduttamista ja vaikka lenkkeilyä yhdessä.
Minusta on hölmöä kuunnella sanomatta mitään. Miksi tällaista asiaa pitäisi hyssytellä vaikka näkee että ystävä voi huonosti kilojensa kanssa? Ei ystävä osaa varmaankaan pyytää apua laihduttamiseen mutta häntä voisi rohkaista siihen.

[QUOTE="mirkku";26466294]ylipainoisena voin sanoa että vituttaa sikana teidän normaalipainosten tsemppaukset. Parin kilon ja 30 kilon pudotuksessa puhutaan ihan eri asioista. Ja joku jumpparyhmä on ihan viimenen mihin haluun mennä katsomaan säälin ja inhon sekaisia katseita. Kannattasko vaan oppia hyväksyä se sun ystävä sellasena kun on. Toi sun asenne tekee tosi pahaa ja ahdistaa ennenstään.[/QUOTE]
äläkä sinä tulkitse toisten katseita,kun et ajatuksia oikeasti lue.Mä ainakin arvostan ylipainosta jumppaajaa,siinä missä himo treenaajaa rasvaprosentilla nolla.

[QUOTE="vieras";26467635]Jaahas. Kyökkipsykokologit taas kerran vauhdissa :) Ei, en halua syyllistää. En kyllä nyt edes tiedä kuinka lihavista puhutte. Minä olen sairaalloisen lihava, mutta ei mulla ole vaikeuksia laittaa kenkiä jalkoihin tai mahtua tuoleihin tai lentokoneeseen, hyvänen aika näitä kaikkia ennakkoluuloja :D On, minulle se on outo ajatus. Olen nähnyt elämässäni lihavia, juoppoja jne enkä kertaakaan ole ahdistunut tai tehnyt pahaa katsoessaan heidän ulkomuotoaan tai humalaa. Sen sijaan saatan kyllä miettiä mitä syitä kyseisen käyttäytymisen takaa. Sen sijaan että muka hyvällä ahdistuisin kännistä tai reilusti ylipainoista katsoessa.[/QUOTE]

Eihän tässä sinusta puhuta. Apn kaveri ei tunnu olevan onnellinen kilojensa kanssa kuten sinä. Jos sun lihava ystäväsi olisi onneton lihavuudestaan sinäkö et antaisi mitään vinkkejä elämän korjaamiseen? Niinpä.

Itsekin olen kokoa 52 tai 54 ja ylipainoa noin 20 kiloa joka ei ole vain yhdessä paikassa. En voi ostaa sopivia vaatteita koska rinnanympärys ei ole mikään B vaan joudun ostamaan sen takia suurempaa kokoa ettei vaatteet nihkaa tisseistä. Ei aina kannattaisi siihen kokoon tuijottaa pelkästään.

Itsekin olen kokoa 52 tai 54 ja ylipainoa noin 20 kiloa joka ei ole vain yhdessä paikassa. En voi ostaa sopivia vaatteita koska rinnanympärys ei ole mikään B vaan joudun ostamaan sen takia suurempaa kokoa ettei vaatteet nihkaa tisseistä. Ei aina kannattaisi siihen kokoon tuijottaa pelkästään.

Anteeksi vaan, mutta tuossa koossa sulla on "hieman" enemmän kuin 20kg ylipainoa ellet satu olemaan kolme metriä pitkä!

[QUOTE="vieras";26467732]Anteeksi vaan, mutta tuossa koossa sulla on "hieman" enemmän kuin 20kg ylipainoa ellet satu olemaan kolme metriä pitkä![/QUOTE]

Mulla on 30 kiloa ylipainoa ja vaatekoko vaihtelee tosi paljon merkistä riippuen 46-52.

Olet mitä syöt...
Ylipaino tulee vain syömisestä, siitä liiallsiesta kulutukseen nähden.
Toi on sairauksia jotka lihoittaa mutta oikeeesti kuinka moni voi sanoa lihonneensa sairauden eikä syönnin takia?

Mulla oli ylipainoa 30kg. Ja todellakin söin ja söin herkkuja.

Katsoin peilistä itseäni ja viututti suorastaan kun en muka osaa hillitä syömisiäni.
Kukaan muu ei niitä ruokia minun suuhuni laita kuin minä itse.

Nyt tavoitteet on saavutettu nyt... ehkä kilo kaksi mutta nyt olen normaalipainon keskivaiheilla. en liian laiha mutta en tuhtikaan.

Eihän tässä sinusta puhuta. Apn kaveri ei tunnu olevan onnellinen kilojensa kanssa kuten sinä. Jos sun lihava ystäväsi olisi onneton lihavuudestaan sinäkö et antaisi mitään vinkkejä elämän korjaamiseen? Niinpä.

Kommenttini olivat tälle vieraalle joka ahdistuu muiden läskeistä ja tekee pahaa :) Luin aapeekn viestin toisen kerran eikä siinä minusta kyllä ollut mitään mainintaa siitä että ystävä olisi ahdistunut. Minä olen onnellinen. kyllä mutta aika ajoin ja ahdistunut painostani terveyden takia. Mutta jotenkin tuo että reilusti ylipainoisia pidetään vielä tyhminäkin (ei tajua itse riskejä, ei tiedä miten laihduttaa jne) menee yli.

[QUOTE="vieras";26467732]Anteeksi vaan, mutta tuossa koossa sulla on "hieman" enemmän kuin 20kg ylipainoa ellet satu olemaan kolme metriä pitkä![/QUOTE]

Tuotan sulle pettymyksen kun ei ole. Olen 164 pitkä ja painan 82 kiloa ja kuppikokoni on E eli miten E kupin omaava voi mahduttaa itsensä vaatekokoon 46 vaikka vaate muualta olisikin sopiva kysyn vaan?

Voihan se olla, että ystäväsi vaikka haluaisikin lähteä kanssani harrastamaan jotain kivaa ja liikunnallista harrastusta. Minä olen ylipainoinen, ja haluaisin kovasti alkaa jotain harrastaa, mutta en uskalla koska olen niin lihava ja huonossa kunnossa, enkä oikein tiedä mistä pitäisi aloittaa ja mikä sopisi yms.. Olis aivan mahtava juttu, jos joku ystävä ehdottaisi jotain yhteistä harrastusta missä saisin painoa pudotettua. :)

Nyt taidat provosoida. Kukaan joka käyttää kokoa 52/54 ei ole niin vähän kuin 20 kg ylipainoinen. Itse olen aikoinani painanut 140 kg ja silloin käytin tuota kokoa, pituutta 170 cm.

Ja ap:lle, jos kaverisi reagoi kovin negatiivisesti siihen kun puhut liikunnasta ja terveistä elämäntavoista, se on todennäköisesti merkki siitä, että hän ei halua puhua kanssasi asiasta. Anna olla. Joillekin nämä asiat voivat olla vaikeita. Kaverisi tuntuu tiedostavan ongelmansa, mutta hän ei ehkä vielä ole kypsä tekemään asialle mitään. Ole hänen käytettävissään... jos hän niin pyytää. Älä tuputa. Tehän käytte nähtävästi jo yhdessä kävelylenkeillä, jatka vaan sitä. Kyllä kaverin kuntokin alkaa nousta, jos käytte yhdessä. Liikkumattomuus on paljon pahempi terveysriski kuin ylipaino.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei työ tekemällä lopu;26467858:
Nyt taidat provosoida. Kukaan joka käyttää kokoa 52/54 ei ole niin vähän kuin 20 kg ylipainoinen. Itse olen aikoinani painanut 140 kg ja silloin käytin tuota kokoa, pituutta 170 cm.

Ja ap:lle, jos kaverisi reagoi kovin negatiivisesti siihen kun puhut liikunnasta ja terveistä elämäntavoista, se on todennäköisesti merkki siitä, että hän ei halua puhua kanssasi asiasta. Anna olla. Joillekin nämä asiat voivat olla vaikeita. Kaverisi tuntuu tiedostavan ongelmansa, mutta hän ei ehkä vielä ole kypsä tekemään asialle mitään. Ole hänen käytettävissään... jos hän niin pyytää. Älä tuputa. Tehän käytte nähtävästi jo yhdessä kävelylenkeillä, jatka vaan sitä. Kyllä kaverin kuntokin alkaa nousta, jos käytte yhdessä. Liikkumattomuus on paljon pahempi terveysriski kuin ylipaino.

Lueppa mitä kirjoitin aikaisemmin.

Mä en ymmärrä tätä nyky yhteiskuntaa. Kauhee laihuuden ihannointi syömishäiriöineen....

Kukahan tässä ketjussa on ihannoinut laihuutta? Ap oli vain huolissaan ystävänsä huomattavasta ylipainosta. Sairaalloinen ylipaino ei ole terveellistä, kuten ei liika laihuuskaan. Välissä on myös olemassa normaalipaino, joka on ihan hyvä tavoite johon pyrkiä, jos painoa on liikaa tai liian vähän.

Eiköhän anneta jokaisen olla sellainen kun on ja pidetään huoli omista asioista. Ei ole sinun asiasi huomauttaa ystävällesi ylipainosta ja laihduttamisesta. Lihava laihduttaa jos haluaa laihduttaa. Hävettääkö sua kulkea jukisesti lihavan ystäväsi kanssa, koska se että olet huolissaan hänen terveydestä on vaan piilotettua häpeää lihavuudesta jolla koitetaan hakea hyväksyntää ajatukselleen toisella tavalla.

Tervettä porukkaa taas täällä. Kukaan ei voi olla huolissaan ystävän lihavuudesta vaan kyseessä on häpeä, joopa joo :headwall: Vaikka itse olisit niin tunnekylmä ettet kaveristasi välitä niin koita tajuta että ap ei välttämättä ole.

[QUOTE="vieras";26467891]Höpö höpö. E-kuppi (itselläni myös) ei tosiaankaan ole niin erikoinen koko että pitäisi 52-54 vaatteita pitää :D Minulla ylipainoa 40 kg ja sama vaatekoko.[/QUOTE]

Höpö höpö itsellesi ja jos ei koko 46 mahdu päälleni tissieni takia niin ei mahdu. Ry mitta on 122-123 ja tuolla ry mitalla vaatekoko menee 50-54 riippuen vaatteen mallista ja materiaalista. Joustavaa makkarankuorta en halua.

[QUOTE="vieras";26467972]Mulla 125 cm eikä paidat kyllä tisseistä jää kiinni :ashamed: Mutta kai sä pidät sitten sangen erikoisia vaatteita tjn :D[/QUOTE]

Yleisen kokotaulukon mukaan tuolla rinnanympäryksellä vaatekoko on 52-54.

[QUOTE="vieras";26467804]Kommenttini olivat tälle vieraalle joka ahdistuu muiden läskeistä ja tekee pahaa :) Luin aapeekn viestin toisen kerran eikä siinä minusta kyllä ollut mitään mainintaa siitä että ystävä olisi ahdistunut. Minä olen onnellinen. kyllä mutta aika ajoin ja ahdistunut painostani terveyden takia. Mutta jotenkin tuo että reilusti ylipainoisia pidetään vielä tyhminäkin (ei tajua itse riskejä, ei tiedä miten laihduttaa jne) menee yli.[/QUOTE]

joo, mutta olisit onnelliseMPI normaalinpainoisena. Ei ne hurjasti laihtuneet turhaan hehkuta sitä hyvää oloa mikä tulee, kun ei tarvitse kantaa kymmeniä kiloja ylimääräistä taakkaa mukanaan koko aikaa. Polvet ja selkä joutuu aika kovalle koetukselle sairaalloisen ylipainon kanssa.

Ja siitä että muka mahdut hyvin joka paikkaa vaikka kerroit olevasi sairaalloisen lihava, niin ei voi pitää paikkaansa. Mulla on tuttu yli 50 kg ylipainoinen ja pitkän matkan bussiin esimerkiksi, missä on ahdas käytävä ja penkkien käsinojat - niin oli vaikeuksia siitä käytävästä selviytyä. Ja vähemmän ylipainoinen työkaveri mietti, että kohta alkaa lentokoneen penkki käydä ahtaaksi.

[QUOTE="eeva";26467999]joo, mutta olisit onnelliseMPI normaalinpainoisena. Ei ne hurjasti laihtuneet turhaan hehkuta sitä hyvää oloa mikä tulee, kun ei tarvitse kantaa kymmeniä kiloja ylimääräistä taakkaa mukanaan koko aikaa. Polvet ja selkä joutuu aika kovalle koetukselle sairaalloisen ylipainon kanssa.

Ja siitä että muka mahdut hyvin joka paikkaa vaikka kerroit olevasi sairaalloisen lihava, niin ei voi pitää paikkaansa. Mulla on tuttu yli 50 kg ylipainoinen ja pitkän matkan bussiin esimerkiksi, missä on ahdas käytävä ja penkkien käsinojat - niin oli vaikeuksia siitä käytävästä selviytyä. Ja vähemmän ylipainoinen työkaveri mietti, että kohta alkaa lentokoneen penkki käydä ahtaaksi.[/QUOTE]

Kuten sanoin aiemmin, olen laihduttanut elämässäni miljoonia kertoja ja lihonut uudelleen joten totta kai on kevyt olo. Onnellisuuden lisääntymiseen en usko monista erinäisistä syistä mutta tyytyväisyys tiettyjö asioita kohtaan nousisi. Minulla on ylipainoa 40 kg mutta en mä kyllä ole bussissa tai lentokoneessa meinannut kiinni jäädä mihinkään. Tivolilaitteessa ei yltänyt turvavyö mahan ympärille :D Toisaalta taas on niitä joiden mielestä ei voi pitää paikkaansa että sairaalloisen lihava kävelee normaalisti, tekevää fyysisesti raskasta työtä jne ;) Totta kai se on taakka ja iso taakka onkin mutta en minä ainakaan ole mikään "taapertaja" joka hengästyy hetkessä eikä meinaa mahtua paikkoihin...

Yhteistyössä