Ystäväni HUONOT ajotaidot!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HUH!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HUH!

Vieras
Kirjoitin jo eilen palstalle näin ; Asutaan n. 150 km päässä Tampereelta ja se on lähin "metropoli" ja lähdettiin tänään ystäväni kanssa siellä käymään ja selvisi todella ronskisti, ettei ystäväni todellakaan ole niitä rattinaisia. Olen sen huomannut aikaisemminkin, että ei ehkä ihan niitä parhaimpia ole ratin takana, mutta tämä päivä oli kyllä ihan pohjanoteeraus.
Ystäväni on siis oikein uranainen ja kiertelee tuolla paljon ajaen ja ansiotulot ovat hyvät, ainakin siitä voisi päätellä, että hän ajelee Jaguaarilla. Mutta tämä nyt ei ole se pointti. Olen pisempään jo katsellut että auto on se näkönen että sillä on pökitty (puskurissa ja kyljissä reippaasti jälkiä), mutta en osannut ihan tälläistä ajatella.
Niin, mentiin hänen autollansa, koska mulla ei ole vielä talvirenkaita. Noh, lähdettiin matkaan ja kun isolle tielle päästiin, polkaisi hän kaasun pohjaan; ajeltiin koko matka muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta yli 130 km /h, kyllä pelkäsin. Kun kaupunkiin päästiin, tilanne vain paheni. Hän ei osannut yhtään ajaa liittymissä, teki kauheita liikennerikkeitä, ajoi siis liittymästä toiseen vilkuttamatta! Parkkeerasi myös ihan miten sattuu, pökki muutamaa autoa ja tolppaa parkista lähtiessä ja ajoi mm. jalkakäytävällä pienen matka ennen kuin huomasi, missä menee. Myös ennakointi oli hukassa ja muutaman kerran mentiin risteyksistä ohi, kun Jagge ei kääntynytkään tarpeeksi ärhäkästi. Paluumatkalla höpötteli puhelimeensa ja ajeli semmosta 140-160 km /h ja kehui että on sulat tiet, voi ajaa "vähän reippaammin".

Nyt tänään tämä sama kaveri ehdotti, että lähdettäisiin käymään markkinoilla ja mulla on edelleen kesärenkaat, enkä omallani uskalla kauas lähteä jos on vaikka jäätä, mutta tämän kaverin kyyti tuntuu vielä pelottavammalta.
Miten tälläiset ihmiset ovat liikenteessä - onko näitä paljonkin? Miten tässä pitäisi toimia?

Mä taas olen mielestäni hyvä naiskuski - huomioin muut liikenteessä, en kiilaile eteen, vilkutan aina, annan tilaa tarvittaessa jne. Perusasioita siis. Olen myös joskus elänyt sellaista vaihetta, että oli kauhea tarve kaahata joka paikkaan. Kortti pois puoleksi vuodeksi ja samaan aikaan kun pari tuttua kuoli kaahauksen seurauksena, kummasti tuli järkeä päähän.

Kyllä liikenteessä näkyy paljon tosi huonoja kuskeja, sekä miehiä että naisia. Toiset ajavat kuin jossain lääkepöhnässä, ja osa varmasti onkin. Varsinkin toisten autoilijoiden ja jalankulkijoiden huomioinnissa naiset ovat kyllä erityisen huonoja. Perustan tämän siis ihan omiin havaintoihini, mutta kun jalankulkija pitäisi päästää tien yli jos on osoittanut ylitysaikeensa, moni nainen vaan posottaa menemään. Samoin jos viereisellä kaistalla auto on pysähtynyt suojatien eteen, jolloin toisenkin pitäisi pysähtyä, moni nainen jättää pysähtymättä ja aiheuttaa vaaratilanteita jalankulkijoille.

Mikä siinä sitten on, että kun miehiä syytetään kaahailusta, vilkuttamattomuudesta ja vastaavasta, moni naiskuski jättää toiset huomioimatta?

Nämä on ihan karmeita, mulla on kan yksi ystävä, jolla ei todella pitäisi olla korttia olemassakaan. Kerran erehdyin hänen kyytiinsä, enkä varmasti mene toista kertaa. Hän ajelee summittain kaistoilla ja kaistanvaihdot nostaa niskavillat pystyyn, käännetään vaan rattia ilman vilkkua - kyllä ne kuulemma väistää.

Samoin hän kääntyi väärältä kaistalta, eli suoraan menevältä muun liikenteen sekaan. No, tulihan sitä tilaa onneksi, mutta ei siitä ilman keskaria selvitty. Ystäväni totesi vain, että "tais olla mänttejä liikenteessä" :o Hän ei tosin onneksi muuten aja lujaa, olisin ehkä jäänyt kyydistä jos kaahaisi vielä kaasu pohjassa. En uskonut, että noin huonoja kuskeja on olemassakaan kovin montaa. Näkyy olevan :(

Ehdota, että voisitko sä ajaa vuorostaan. Siis hänen autolla. Niin minä ainakin olen tehnyt. Sano vaikka sille, että: sä ajoit viimeks, niin mä voin ajaa nyt. Mutta mentäiskö sun autolla, ku mulla on vielä ne kesärenkaat?

Itse olen törmännyt samaan ilmiööön... liialliseen itsevarmuuteen. Kuvitellaan että kun on itse niin tosi hyvä kuski, niin pystyy hallitsemaan auton tilanteessa kuin tilanteessa.

Mä pelkäsin eniten erään ystäväni kyydissä (asuu nykyisin kaukana, joten ei juurikaan enää samoilla kyydeillä kuljeta) joka ei vaan suostunut uskomaan että tarvitsee silmälasit ajaessaan, näkö oli n. -6 luokkaa. Vaikka ihan oikeasti ei vaan nähnyt välillä jalankulkijoita lainkaan, ajeli ohi rampeista kun ei nähnyt niitä tekstejä... mutta ei vaan uskonut aiheuttavansa vaaratilanteista, syystä että ei nähnyt muiden väistöliikkeitä yms. Sitten uskoi, kun kerran oikeasti ajoi jalankulkijan päälle... onneksi ei pahasti käynyt.

Nää on kamalia. Mulla yks kaveri, joka kyllä ajaa muuten ihan semikohtuullisesti, muttei yhtään kato mitä ympärillä tapahtuu. Siis esimerkiksi risteyksessä kyllä pysähtyy stop-merkkiin mutta ei katso yhtään tuleeko autoja, vaan ajelee vaan niinkuin muita ei olisi olemassakaan. Monta kertaa on meinannut tulla peräänajoja ja kerran yksi auto väisti häntä (viisaasti) ojaan. Sama juttu kaupungissa, meinaa aina ajaa jalankulkijoiden päälle kun kääntyy jne. Kaistanvaihdoaa laittaa kyllä vilkun päälle, ja sitten vaan vaihtaa, oli siinä auto tai ei-ja töötit soi. Olen sanonutkin kauniisti asiasta, mutta ei hän ole miksikään muuttunut. Sen tiedän että vielä hengestään pääsee tuolla menolla :( Ja on niitä jotka aina päivittelee sitä miten ihmiset voi ajaa ylinopeutta ja parkeerata väärin...huh.

Sanoisin kyllä tuolle sinunkin ystävälle, että joko minä ajan tai ei mennä. Siihen tilanne on mennyt tämänkin kaverin kanssa, mutta ei enää nähdä kovin paljon kun asuu niin kaukana (300km päässä). Olen suoraan sanonut, että jos kolari ajetaan, niin minä olen sitten ratissa jotten voi muita syyttää kuin itseäni.

Ehkä tän surkean kuskin kannattaisi päästä tosi hyvän kuskin kyytiin. Mä pääsin nauttimaan erään naisen kyydissäolosta ja päätin heti itsekin ottaa hänen asenteestaan oppia. Isolla tila-autollaan tää tyyppi ajoi reippaasti, mutta säntillisesti. Jos oli stop-merkki, auto todellakin seisahtui täysin vaikka tie oli täysin tyhjä, jalankulkijoille annettiin tilaa ja tasa-arvoisiin risteyksiin hän ajoi todella tyylikkään varovaisesti. Oikein ihailin sitä oppikirjamaisuutta, koska itsellä on hieman päässyt turha huolimattomuus ajamiseen. Päätin heti skarpata.

[QUOTE="vieras";25059955]Ehdota, että voisitko sä ajaa vuorostaan. Siis hänen autolla. Niin minä ainakin olen tehnyt. Sano vaikka sille, että: sä ajoit viimeks, niin mä voin ajaa nyt. Mutta mentäiskö sun autolla, ku mulla on vielä ne kesärenkaat?[/QUOTE]

Minä en kyllä sillä lullalla lähde liikenteeseen, puhutaan kuitenkin kohtuu uudesta Jaguaarista. Vaikka se onkin täynnä lommoja ja kolhuja ystäväni "parkkeeraamisen" jäljiltä. Tulee niin kallis lasku, jos sen mällään.
Se reissu, joka piti olla tänään siirtyi onneksi huomiseen!
Täytyy käskeä miehen vaihtaa äkkiä renkaat meidän autoon, ettei tarvitse sen kaverin kyytiin lähteä.

Ja aikaisemmalle vastaajalle, joka sanoi että ystävä vaihtaa kaistoja miten sattuu ja sanoo, että kyllä muut väistävät; Oletko varma ettei puhuta samasta ihmisestä? Samaa kuulin hänen suustaan!

[QUOTE="Kaija";25060971]AP, kaikella kunnioituksella, mikset vaihda niitä renkaita itse? Kivesten puute ei tee renkaanvaihtoa mahdottomaksi toteuttaa.[/QUOTE]

Joo-o, mutta mulla ei ole tarpeeksi voimaa vääntää niitä pultteja.

[QUOTE="Henna";25060169]Ehkä tän surkean kuskin kannattaisi päästä tosi hyvän kuskin kyytiin. Mä pääsin nauttimaan erään naisen kyydissäolosta ja päätin heti itsekin ottaa hänen asenteestaan oppia. Isolla tila-autollaan tää tyyppi ajoi reippaasti, mutta säntillisesti. Jos oli stop-merkki, auto todellakin seisahtui täysin vaikka tie oli täysin tyhjä, jalankulkijoille annettiin tilaa ja tasa-arvoisiin risteyksiin hän ajoi todella tyylikkään varovaisesti. Oikein ihailin sitä oppikirjamaisuutta, koska itsellä on hieman päässyt turha huolimattomuus ajamiseen. Päätin heti skarpata.[/QUOTE]

Hieno asenne. Kiitos!

[QUOTE="asd";25061594]Ei niitä pultteja saa vääntää hampaat irvessä tiukalle, ja jos pulttia ei saa auki niin polkasee avaimen kahvaa niin varmasti lähtee.[/QUOTE]

Meidän isäntä ne on vaihtanut. Jos mä ne olisin laittanut, ei olis renkaita enää kiinni... :D

Yhteistyössä