Ystävä haluaisi että alkaisin hoitamaan hänen lastaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En lukenut ketjua. Itse hoidan ystäväni lapsia omassa kodissani, olen vielä nuorimman lapseni kanssa kotona, hän on 1,5-vuotias. Ystäväni lapset ovat 2v. esikoinen ja 3kk kuopus. Palkkaa pyysin 20e/päivä ja mulle se on ihan sopiva summa, vaipat ja maidot nuorimmalle tulevat tietysti ystävältäni.

Tykkään olla lasten kanssa ja tuo nuorimmainen on helppohoitoinen vauva :) Meille siis sopii erinomaisesti se, että toinen haluaa töihin ja toinen ei. Ai niin ja olen yh. Mutta tietystikään mikään pakko ei ole "ottaa hoitoon" jos ei jaksa tai halua, silloinhan lapsi ei saa parasta hoitoa sinun luonasi.

:o :o :o

Siis saat/pyysit 420? kuussa kahden lapsen hoitamisesta, joista toinen ihan vauva??? :x

Ehkä 1000 eurosta asiasta vois alkaa keskustelemaan.... Jos sittenkään!

On siinä kuitenkin aika vastuu vieraan lapsesta, työpäivät/viikot vois alkaa venymään kun olisi joustavampi hoitopaikka kuin kunnallinen.
Tosiaan entä kun sinä olet kipeä, entä kun tämä ystäväsi lapsi olisi kipeä, olisiko hänellä enää kiinnostusta jäädä hoitamaan kotiin, vai olisiko tuomassa sinulle kipeänäkin?
Entä kun sinun lapsesi olisi kipeä, vaatisiko hän viemään lastasi pois ettei tartuta hänen hoitolastaan?
Voisin kuvitella tuollaisia vaateita, jos kerran on pokkaa suuttua kun olet kieltäytynyt hoitamasta!
Ei tuollaista ystävänpalvelusta voi kukaan vaatia, ellet joskus ole hänelle sellaista ehdottanut aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Pitääkö siis maksaa enemmän ystävälle kuin kunnan PPH:lle?

Kunnan pph:lle maksetaan 233 (syksystä alkaen 254) omasta pussista. Tuo kaveri saisi kotihoidontuen, 314 + mahd. kuntalisä ja hoitolisä, mistä maksaisi sen 233 hoitajalle. Eli ei siis tosiaan maksaisi samaa summaa, voitolle jäisi tuosta järjestelystä.

Itsekäs kaveri sulla.

En alkais minäkään, samoista syistä kuin sulla. Ja mitäs jos jotain käy sille hänen lapselle? :o

En ottais sitä riskiä ittelle enkä ainakaa tuohon hintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
En lukenut ketjua. Itse hoidan ystäväni lapsia omassa kodissani, olen vielä nuorimman lapseni kanssa kotona, hän on 1,5-vuotias. Ystäväni lapset ovat 2v. esikoinen ja 3kk kuopus. Palkkaa pyysin 20e/päivä ja mulle se on ihan sopiva summa, vaipat ja maidot nuorimmalle tulevat tietysti ystävältäni.

Tykkään olla lasten kanssa ja tuo nuorimmainen on helppohoitoinen vauva :) Meille siis sopii erinomaisesti se, että toinen haluaa töihin ja toinen ei. Ai niin ja olen yh. Mutta tietystikään mikään pakko ei ole "ottaa hoitoon" jos ei jaksa tai halua, silloinhan lapsi ei saa parasta hoitoa sinun luonasi.

siis en käsitä. oletko joku suurperheen äiti, lestadiolainen, jolle lastenhoito on kuin leikkiä?
en ikimaailmassa ottaisi kahta noin pientä lasta ilmaiseksi hoitoon... iiik. missä työssä on suurempi vastuu kuin lastenhoidossa? ja missä saa noin surkeaa palkkaa.

En ole lestadiolainen, mulla on kolme omaa lasta joista siis nuorimmainen päivät kotona, isommat jo vähän isompia. Leikkiä? Sitäkin se paljolti on.. :D En koe lastenhoitoa raskaana, varsinkin kun saa mennä aika pitkälle omaan tahtiinsa ja suunnitella päivät itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Onpas vaikeeta:

Siis saat/pyysit 420? kuussa kahden lapsen hoitamisesta, joista toinen ihan vauva??? :x

Mulle se on ihan sopiva summa :) Ja oikeasti, tuon vauvan hoitaminen on huomattavasti yksinkertaisempi juttu kuin taaperon.. :D

Miten niin enemmän? jos viet kunnan pph:lle menetät kotihoidontuen.
ja maksat sen kunnallisen hoitomaksu ja sinun lasta hoidetaan yhtenä 4-5 lapsesta.

Eli mitä se kotihoidontuki on? 300 euroa. menetät sen ja maksat 230 euroa.

eli jos ystävälle maksaisit 530 euroa maksaisit ystävälle saman kuin pph:lle. mutta sekin on tosi vähän siitä, että ystäväsi hoitaisi vaan kahta lasta. ja omasi olisi se pienempi.

pph tienaa 4 lapsella enemmän mutta ei hänellä olisi niin paljon aikaa lapsellesi kuin ap:lla. jolla olisi yhteensä 2 lasta.

ja on eri asia tehdä työtä rahasta kuin olla kotona siksi että haluaa olla oman lapsen kanssa kotona.

Ilmeisesti pimeetä tuloa :D eikä silti kannata alkaa tuntipalkkaa laskea...

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:

Kunnan pph:lle maksetaan 233 (syksystä alkaen 254) omasta pussista. Tuo kaveri saisi kotihoidontuen, 314 + mahd. kuntalisä ja hoitolisä, mistä maksaisi sen 233 hoitajalle. Eli ei siis tosiaan maksaisi samaa summaa, voitolle jäisi tuosta järjestelystä.

Meinaankin kun itse laitoin että maksoin kaverille 400e kuussa niin oli kuulemma ilmasta hoitoa ja kustansin ruuat & maidot .(lapsi oli 8kk)

Mua ei tuossa asetelmassa mikään muu häiritse niin paljon kuin se, että olisin tosiaan ihan sidottu siihen kaverin lapseen enkä voisi viettää aikaa kahdestaan oman lapseni kanssa. Kuinka ihanaa on herätä aamulla ja yhtäkkiä päättää, että lähdetäänkin tänään vaikkapa eläintarhaan. Tai vaikka risteilylle. Mutta eipä voikaan noin vaan mennä, kun on sitoutunut hoitamaan toista lasta.

Musta sä teit ihan oikein ja kaverisi pitäisi pyytää sulta anteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:

Meinaankin kun itse laitoin että maksoin kaverille 400e kuussa niin oli kuulemma ilmasta hoitoa ja kustansin ruuat & maidot .(lapsi oli 8kk)

No tuo on kyllä jo ihan hyvä summa. :)

Mulle se on ihan sopiva summa :) Ja oikeasti, tuon vauvan hoitaminen on huomattavasti yksinkertaisempi juttu kuin taaperon.. :D

Eipä tarvitse enää ihmetellä miksi hoitoalaa ei arvosteta, onhan se lastenleikkiä ja suorastaan virkistävä harrastus joillekin 50h/viikossa...

Itse en kehtaisi kysyä tuollaista keneltäkään. Joka jää kotiin hoitamaan lapsiaan ei tee sitä rahan takia. Itse jos haluaisin rahaa menisin töihin. Jokainen hoitaa omiaan rakkaudesat ei rahasta.

En kehtaisi pyytää keneltäkään sellaista mihin itse en alkaisi mistän rahasummasta. Jos hoidon tarve olisi osapäiväinen tai silloin tällöin, esim. 10 päivää kuussa, voisin harkita hoitavani, jos lapsi olisi jo sen ikäinen, että hänestä seuraa omilleni ja olisi hyvin kasvatettu. Tuollaista voisin itse kysyä kavereilta, mutta en sellaista mihin en itsekään ryhtyisi.

Ehkö ystävä ei tiennyt että saa kotihoidontuen ja siksi tarjosi pienempää summaa.
Itse maksoin kaverille 20e päivässä ja vein omat ruat& vaipat.
Ihan hyvinhän se tekee ku pimeesti saa oman tuen lisäksi.

Mä sanoisin että ihan hyvin se sulle tekee (jos lapsesi alle 3v), kun sä saat kotihoidontuen, jolloin maksettavaa jää paljon alle kunnallisten hoitomaksujen. :o

Mä olen aikanaan hoitanut kaverini lasta kun hän itse lähti töihin. Sain heiltä hoitomaksuna kotihoidontuen kokonaisuudessaan kun he sen kuitenkin saivat (ja säästivät pk maksun) kun lapsi oli muussa kuin kunnallisessa päivähoidossa.

Ohhoh, tulipahan ketju.

No mutta kuitenkin, sanon nyt vielä kerran että poika on ihana, ja hoidan häntä mielelläni joskus. Mutta en joka päivä kahdeksaa tuntia.
Uudestaan voisin miettiä jos tarjoaisi enemmän rahaa, mutta sitä en meinaa itse pyytää enkä jatkaa puhumista tästä aiheesta hänen kanssaan.
jos nyt jo kehkeytyi tällainen riita, mietinpäs vaan sitten että mitä tulevaisuudessa, jos alkaisin hoitamaan hänen lastaan...

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja ++:
mut eihän tuo ap:n tuttu saa enää kodinhoidontukea jos lähtee työelämään ja ap ottaisi lapsen hoitoon.

No saahan se kun ei mene kunnaliseen hoitoon

eli siis pimeesti tuo ap ois ottamas hoitoon,eipä oikee kannata ku pimeessä hoidos on sitten riskinsä..just hoitosopimukset ym ei oo laillisia silloin..
eikä liity kunnalliseen miteskään tuo kodinhoitojuttu sillä ei saa kodinhoidontukea vaikka ei hoidattaisi kunnallisesti vaan yksityisen hoidon tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja ++:
mut eihän tuo ap:n tuttu saa enää kodinhoidontukea jos lähtee työelämään ja ap ottaisi lapsen hoitoon.

No mitä sitten saisi? Jos mentäisiin lain ja pykälien mukaan niin saisi yksityisen hoidon tukea joka mm Espoossa on alle 3 vuotiaasta väh 700? työsopimussuhteisella hoitajalla. Eli aika paskaa palkkaa tuo "kaveri" on tarjoamassa...

Jos taas pimeenä, niin tietenkin saisi kotihoidontukea kun eihän lapsi ole hoidossa.

No entäs kun miulla olisi tällaista mielessä:

Haluaisin kesätöihin. Ystäväni (lapseton lähihoitajaopiskelija) on vailla kesätöitä. En tahtoisi viedä lapsia vielä kuitenkaan päiväkotiin, kesällä ovat 1 ja 2- vuotiaita. Saatiin tuossa puhelimessa puhuessamme idea: Kaverini muuttaisi meille (asutaan eri paikkakunnilla), saisi kodinhoidontuen (mitä se nyt sitten olisikin kahdesta alle kolmevuotiaasta?) lisäksi täyden ylläpidon, eli asumisen ja ruoat.

Oltiin molemmat ihan innoissamme ideasta, mutta väkisinkin mietin, että onko tarjous kohtuuton miun puolelta?

Yhteistyössä