Ystävä haluaisi että alkaisin hoitamaan hänen lastaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja himpulapimpula:
Tuota... Miksei ystäväsi maksaisi sinulle KOKO kotihoidontukeaan jos sinä hoitaisit lasta? Aika typerää, että hän tienaisi rahaa sillä, että sinä hoidat lasta... Koko kht olisi vähintään se 314? + mahd kuntalisä (ja hoitolisä mutta työssäkäyvä sitä tuskin saa)

En oikein nyt ymmärrä miksi hän näkee oikeudekseen tienata sillä, että sinä hoidat lasta.

Pyydä vaikkapa 500? kuussa vähintään, kerro, että haluat kotihoidontuen PLUS vielä päälle se 233? jotta tiedät, ettei hänellä ole mitään taloudellisia motiiveja ;) Hän ei siis maksaisi hoidosta yhtään enempää kuin päiväkotihoidosta mutta sinä saisit yli 500? kuussa puhtaana käteen. Kuulostaako yhtään paremmalta summalta?

Itse kyllä varmaan ottaisin tilanteessasi hoitolapsen (kunnon rahalla) koska oma lapsi alkaa tulemaan siihen ikään, että haluaa leikkiseuraa ja yksi lapsi ei kuitenkaan teetä hirveästi töitä...

Tätä mäki oon miettiny, että miten kehtas ees tarjota noin vähän.
Päiväkotimaksu on heillä 233e kuussa, joten sillä varmaan sit ajatteli et sama mulle...

siis hän tienaisi sillä että sinä hoidat ilmaiseksi hänen lastaan.

Miksi sinun pitäisi pyytää anteeksi sitä, että kaverisi suuttuu. koska et suostu hoitamaan hänen lastaan puoli-ilmaiseksi ja tulla näin hyväksikäytetyksi törkeällä tavalla? Hänenhän tossa tilanteessa pitää anteeksi pyytää!

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
No hohhoh! En ainakaan tuolla summalla. Mä tienaan 2700e/kk ja sanotaan, että kyllä se ois vähintään 1200e/kk, niin voisin harkita. Täyttä työtähän se on vieraan lapsen kanssa, jumalauta.

Minä alkaisin hoitaa vieraita lapsia jos omat kuolisivat nälkään muuten. Mikään rahasumma ei korvaisi sitä, että ne lyhyet vuodet kun lapset pieniä, saa olla vain omien lasten kanssa.

Lasetnhoitotyöstä ei makseta oikeasti mitään. lastenhoitajillakin surkeat palkat. samoin kuin perhepäivähoitajilla. eikä sitä tajua ennen kuin itse on hoitanut kotona paria lasta.

no se ystävä ei tietenkään ole hoitanut kuin omaa vauvaa joka ei vielä teetä työtä. ei siivousta. eikä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
No hohhoh! En ainakaan tuolla summalla. Mä tienaan 2700e/kk ja sanotaan, että kyllä se ois vähintään 1200e/kk, niin voisin harkita. Täyttä työtähän se on vieraan lapsen kanssa, jumalauta.

Minä alkaisin hoitaa vieraita lapsia jos omat kuolisivat nälkään muuten. Mikään rahasumma ei korvaisi sitä, että ne lyhyet vuodet kun lapset pieniä, saa olla vain omien lasten kanssa.

Lasetnhoitotyöstä ei makseta oikeasti mitään. lastenhoitajillakin surkeat palkat. samoin kuin perhepäivähoitajilla. eikä sitä tajua ennen kuin itse on hoitanut kotona paria lasta.

no se ystävä ei tietenkään ole hoitanut kuin omaa vauvaa joka ei vielä teetä työtä. ei siivousta. eikä mitään.
siis yhdessä ei ole vielä työtä, mutta kahdessa ja heidän rytmit yhteen ja heidän raahaaminen jumalauta, mite kukaan kehtaa!

mut palkka pitäis olla vähin 1000 erkkiä kuussa. hoitopäivät on pitkiä ja laps sen ikäinen, et tarvii käytännösä kaikkeen apua. vain todellä röyhkeä ihminen ehdottaa tollasta tolla summalla.

10e/pv olisi valmis maksamaan? Kerropa ystävällesi, että alle 3-vuotiaan päivähoito alkaa lähennellä todelliselta hinnaltaan jo 1000 euroa kuussa. Vanhempien omavastuu ei ole kuin murto-osa siitä.

Ja onko ystäväsi ajatellut, että on työnantajanasi velvollinen maksamaan sosiaalikulut sinusta? Vakuutukset? Verot?

Alle vuoden vanhalla on vielä oma rytmi eli päiväunia nukutaan useammat päivässä, vauvan ehdoilla joutuisit oman lapsesi kanssa elämään. Entä varahoito? Hoitaja sairastaa, hoitajan lapsi sairastaa, hoitajalle kuuluu vuosilomat lomakorvauksineen!

Ystäväsi ei ole tainnut paljon ajatella asian käytännön puolta? Kysy, teksisikö itse pimeää työtä 10e:n päiväpalkalla! Ja odottelisi, milloin joku kateellinen ilmiantaa systeemin.

Oikeasti: miten kukaan voi edes ehdottaa moista ja vielä suuttua, kun et suostunut...

En ikinä olisi ottanut oman pienen lisäksi vierasta lasta, varsinkaan tuolla summalla.
Jos ystäväsi tästä sulle vihoittelee, niin hän ei ole ystävyytesi arvoinen. Sinulla ei ole mitään anteeksi pyydettävää.

Ehkö ystävä ei tiennyt että saa kotihoidontuen ja siksi tarjosi pienempää summaa.
Itse maksoin kaverille 20e päivässä ja vein omat ruat& vaipat.
Ihan hyvinhän se tekee ku pimeesti saa oman tuen lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotiyrittäjä:
10e/pv olisi valmis maksamaan? Kerropa ystävällesi, että alle 3-vuotiaan päivähoito alkaa lähennellä todelliselta hinnaltaan jo 1000 euroa kuussa. Vanhempien omavastuu ei ole kuin murto-osa siitä.

Ja onko ystäväsi ajatellut, että on työnantajanasi velvollinen maksamaan sosiaalikulut sinusta? Vakuutukset? Verot?

Alle vuoden vanhalla on vielä oma rytmi eli päiväunia nukutaan useammat päivässä, vauvan ehdoilla joutuisit oman lapsesi kanssa elämään. Entä varahoito? Hoitaja sairastaa, hoitajan lapsi sairastaa, hoitajalle kuuluu vuosilomat lomakorvauksineen!

Ystäväsi ei ole tainnut paljon ajatella asian käytännön puolta? Kysy, teksisikö itse pimeää työtä 10e:n päiväpalkalla! Ja odottelisi, milloin joku kateellinen ilmiantaa systeemin.

niin, 1000 euroa kk mutta silti silläkään rahall ei saa tuota samaa hoidon tasoa kuin ap antaisi eli vaan 2 lasta ryhmässä.

oikeasti, todella törkeä temppu suuttua tuollaisesta että ystävä ei ala hoitaa ilmaiseksi kaverin lasta ja kaveri itse säästäisi kotihoidontuen itsellään.

ap, jos ja kun ystäväsi tekee toisen lapsen, viimeistään silloin ymämrtää miten tyhmä ja idiootti oli tuollaista vaatiessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuota noin:
Miksi sinun pitäisi pyytää anteeksi sitä, että kaverisi suuttuu. koska et suostu hoitamaan hänen lastaan puoli-ilmaiseksi ja tulla näin hyväksikäytetyksi törkeällä tavalla? Hänenhän tossa tilanteessa pitää anteeksi pyytää!

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Ehkö ystävä ei tiennyt että saa kotihoidontuen ja siksi tarjosi pienempää summaa.

Ei ole hyvin mieti tuntipalkkaa. Olen tehnyt sataa eri työtä elämässäni, mansikanpoimintaa istutusta sivousta jne ja mikään ei ole yhtä raskasta kuin lastenhoito. /ihmistenhoito. ruokaa pöytään siivoa jäljet, ole jo ulkona ja kuka tekee sillä välin ne ruoat että ehditte olla ulkona tarpeeksi, kehittele kehittävät askartelut... duunia on loputtomasti.

ilmaiseksi on sinunkin kaveri hoitanut lastasi.

Joo. Tyhmä on kun suuttuu. Jos ei raaski viedä hoitoon, jäisi itse kotiin.

Itse saattaisin 1 lapsen ottaa vaikka 600e/kk+vaipat+kuljetusvälineet. Mutta harkitsisin kyllä tarkkaan sitäkin. Niin kuin sanottu, kht:lle jäädään sen OMAN lapsen takia. Ei siksi että sitä aikaa käytettäisiin noin isolta määrin muiden lapsiin.

Mä hoidan kaverin kahta muksua tuollaisella sopimuksella. Muksut on ihan kivoja ja viihtyvät hyvin meidän muksujen kanssa keskenään, mutta vähän kaduttaa kyllä mitä tuli luvattua. Syistä että:
-ei varahoitopaikkaa jos meillä ollaan kipeinä. Vähän aikaa sitten olin oksennustaudissa ja hoidettavahan ne oli vaikka pää kainalossa... toki omat lapsetkin, mutta kaksi lisää kuitenkin kun on itse ihan raato.
-hankala päästä käymään missään, lääkärit, neuvolat yms. vaatii melkoiset järjestelyt kun ei mahduta autoon (istuimet/kaukalot ei mahdu sitten millään) eikä tuollaisen porukan kanssa huvikseen missään käy
-turha suunnitella miehen satunnaisille arkivapaille mitään kivaa extraa, kotona on oltava
-en ehdi omien kanssa viettää aikaa niin paljon
-olen paljon väsyneempi enkä vaan jaksa touhuta

Yhteenvetona, se on ihan eri asia hoitaa neljää alle 4 v:tä kuin kahta. Tavallaan juuri ne kotiäitiyden parhaat puolet menee hukkaan... siis se että on aikaa olla rauhassa muksujen kanssa, käydä jossain, olla vaan yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:

Ei ole hyvin mieti tuntipalkkaa. Olen tehnyt sataa eri työtä elämässäni, mansikanpoimintaa istutusta sivousta jne ja mikään ei ole yhtä raskasta kuin lastenhoito. /ihmistenhoito. ruokaa pöytään siivoa jäljet, ole jo ulkona ja kuka tekee sillä välin ne ruoat että ehditte olla ulkona tarpeeksi, kehittele kehittävät askartelut... duunia on loputtomasti.

ilmaiseksi on sinunkin kaveri hoitanut lastasi.

Perhepäivähoitaja saa n.400e kuussa lapsesta että haastakaa kunnat oikeuteen.

En lukenut ketjua. Itse hoidan ystäväni lapsia omassa kodissani, olen vielä nuorimman lapseni kanssa kotona, hän on 1,5-vuotias. Ystäväni lapset ovat 2v. esikoinen ja 3kk kuopus. Palkkaa pyysin 20e/päivä ja mulle se on ihan sopiva summa, vaipat ja maidot nuorimmalle tulevat tietysti ystävältäni.

Tykkään olla lasten kanssa ja tuo nuorimmainen on helppohoitoinen vauva :) Meille siis sopii erinomaisesti se, että toinen haluaa töihin ja toinen ei. Ai niin ja olen yh. Mutta tietystikään mikään pakko ei ole "ottaa hoitoon" jos ei jaksa tai halua, silloinhan lapsi ei saa parasta hoitoa sinun luonasi.

siis hoitais sitten itse edelleen! ymmärrän ettei raaski(SI) laittaa hoitoon, tutulle olisi kivempi, mutta jäisi sitten itse kotiin. Ehkä hällä on oman tunnontuskia niin että laittaa hoitoon, ja oli laskenut sen varaan että sä hoidat, pettymyksen sijaan tulikin ne oman tunnon tuskat aika kovana!
ja pphna mun mielestä saisit 500e kk yhdestä. jos useampi, niin sitten summa pienempi per pää.
Onko muksuilla edes samanlaiset rytmit? mietippä(tai oikeastaan, jospa hän miettisi) pelkkää pukemis rumbaa, tai kahden syöttämisiä, pottailu harjoitukset, syli itkut.. ei ihan siinä samalla kuin yksi! ei ihan aikuista käytöstä! voisiko hän kysyä esim isovanhempia, tai viedä perhepäivähoitoon, jos etsii "miedompaa" hoitomuotoa.
Elä ota syitä itsellesi, tässä on nyt kyse hänen itsekkyydestään ja Hänen valinnastaan!

"oikeasti, todella törkeä temppu suuttua tuollaisesta että ystävä ei ala hoitaa ilmaiseksi kaverin lasta ja kaveri itse säästäisi kotihoidontuen itsellään"

Ap:n ystävähän olisi maksanut 233 euroa kuussa, joka on melkein se mitä kotihoidontukea saa, elikkä ei olisi pimittänyt sitä tukea itsellään, vaan olisi maksanut sen ap:lle. Ja tuosta summasta, niin jos tämä ystävä oli laskenut veroja niin että käteen jäisi tuota kotihoidontukea 233 euroa. Mulla sitä tulee käteen se 251 euroa ja meillä ei makseta mitään kuntalisiä, mitä monet täällä automaattisesti kuvittelee kaikkien saavan. Niin ja ap:n ystävähän olisi tuonnut myös ruoat ja vaipat, elikkä ap:llä ei olisi varsinaisia kustannuksia lapsesta ollut.

Mulla ei olisi ikinä varaa maksaa lapsenhoidosta 1000 euroa, vaan mieluiten maksaisin pimeästi jonkun summan, tosin onneksi ei tarvi maksaa mitään tällä hetkellä.
Toisekseen itse voisin ottaa kaverin lapsen jos olisin itse kotona oman kanssa ja niin että kaveri maksaisi jotain, en minä täyttä palkkaa tarvitsisi, kyllä se toinen lapsi menisi siinä samassa, vaikka moni täällä sanookin että ei mene.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Mä hoidan kaverin kahta muksua tuollaisella sopimuksella. Muksut on ihan kivoja ja viihtyvät hyvin meidän muksujen kanssa keskenään, mutta vähän kaduttaa kyllä mitä tuli luvattua. Syistä että:
-ei varahoitopaikkaa jos meillä ollaan kipeinä. Vähän aikaa sitten olin oksennustaudissa ja hoidettavahan ne oli vaikka pää kainalossa... toki omat lapsetkin, mutta kaksi lisää kuitenkin kun on itse ihan raato.
-hankala päästä käymään missään, lääkärit, neuvolat yms. vaatii melkoiset järjestelyt kun ei mahduta autoon (istuimet/kaukalot ei mahdu sitten millään) eikä tuollaisen porukan kanssa huvikseen missään käy
-turha suunnitella miehen satunnaisille arkivapaille mitään kivaa extraa, kotona on oltava

Yhteenvetona, se on ihan eri asia hoitaa neljää alle 4 v:tä kuin kahta. Tavallaan juuri ne kotiäitiyden parhaat puolet menee hukkaan... siis se että on aikaa olla rauhassa muksujen kanssa, käydä jossain, olla vaan yhdessä.

Lisään huonoja puolia:
-ulos päästään paljon harvemmin kuin ennen, tosiaan kun ei ole sitä varahoitopaikkaa ja aina joku nuhanenä joukossa. Pk:ssa kuulemma joku jää yleensä puolikuntoisten (mutta ei kunnolla kipeitten) kanssa sisälle, me jäädään sitten koko joukko.
-Uloslähteminen on yksi rumba ja kestää kauan, huomaa pukevansa neljää eikä kahta.

Itsekäs kaveri sulla.

En alkais minäkään, samoista syistä kuin sulla. Ja mitäs jos jotain käy sille hänen lapselle? :o

En ottais sitä riskiä ittelle enkä ainakaa tuohon hintaan.

Lisään huonoja puolia:
-ulos päästään paljon harvemmin kuin ennen, tosiaan kun ei ole sitä varahoitopaikkaa ja aina joku nuhanenä joukossa. Pk:ssa kuulemma joku jää yleensä puolikuntoisten (mutta ei kunnolla kipeitten) kanssa sisälle, me jäädään sitten koko joukko.
-Uloslähteminen on yksi rumba ja kestää kauan, huomaa pukevansa neljää eikä kahta.

muoks. ilmaisin tuon tosi epäselvästi... siis, kun ei ole varahoitopaikkaa niin kaverin muksutkaan ei pääse ulos kun meillä sairastetaan. Ja sitten tietty saavat tartunnan ja sitten taas ei päästä ulos ja niin edelleen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En lukenut ketjua. Itse hoidan ystäväni lapsia omassa kodissani, olen vielä nuorimman lapseni kanssa kotona, hän on 1,5-vuotias. Ystäväni lapset ovat 2v. esikoinen ja 3kk kuopus. Palkkaa pyysin 20e/päivä ja mulle se on ihan sopiva summa, vaipat ja maidot nuorimmalle tulevat tietysti ystävältäni.

Tykkään olla lasten kanssa ja tuo nuorimmainen on helppohoitoinen vauva :) Meille siis sopii erinomaisesti se, että toinen haluaa töihin ja toinen ei. Ai niin ja olen yh. Mutta tietystikään mikään pakko ei ole "ottaa hoitoon" jos ei jaksa tai halua, silloinhan lapsi ei saa parasta hoitoa sinun luonasi.

siis en käsitä. oletko joku suurperheen äiti, lestadiolainen, jolle lastenhoito on kuin leikkiä?
en ikimaailmassa ottaisi kahta noin pientä lasta ilmaiseksi hoitoon... iiik. missä työssä on suurempi vastuu kuin lastenhoidossa? ja missä saa noin surkeaa palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Ap:n ystävähän olisi maksanut 233 euroa kuussa, joka on melkein se mitä kotihoidontukea saa, elikkä ei olisi pimittänyt sitä tukea itsellään, vaan olisi maksanut sen ap:lle. Ja tuosta summasta, niin jos tämä ystävä oli laskenut veroja niin että käteen jäisi tuota kotihoidontukea 233 euroa.

Se 233 euroa on se summa, jonka tuo ystävä joutuu maksamaan kunnallisesta päivähoidosta.
En tiedä, paljonko joutuu maksamaan veroja kotihoidontuesta, kun joutuu maksamaan täyttä hoitomaksua eli tulot menee sen rajan yli.

Yhteistyössä