"Ystävä" pakkosyöttää ja esittelee raskauttaan väkisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oksennan!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oksennan!

Vieras
"Ystävä" lainausmerkeissä, koska käytös alkaa olla niillä rajoilla, että pistänkö välit kokonaan poikki.

Tilanne:

Olemme saman ikäisiä naisia, 3-kympin ylittäneitä. Itselläni on tilanne, jossa haluaisin lapsen, mutta se ei ole mahdollista - asia on arka, henkilökohtainen ja kipeäkin (ei tästä aiheesta kuitenkaan sen enempää). En ole "ystävälleni" tästä puhunut juuri näistä syistä. Sen sijaan olen alkuun hienovaraisesti ja sen jälkeen selkeämmin vihjannut, etten halua kuulla hänen raskausajan hehkutustaan - se on liikaa! Olen ollut valmis hyväksymään senkin, että jos se tosiasia, ettei hän voi _juuri minulle_ hehkuttaa raskauttaan on meidän ystävyytemme loppu, niin se sitten on niin.

En käsitä (!!??) miksi "ystäväni" pakkosyöttää ja tuputtaa väkisin minulle omaa odotustaan, kaikkea siihen liittyvää - POSITIIVISTA! Outoa on, ettei peloista tässä kohtaa puhuta mitään, hän haluaa nimenomaan kertoa miten UPEAA ja IHANAA ja IDYLLISTÄ kaikki on ja miten ihana perheonni heille koittaa kun vauva syntyy. En kommentoi näihin juuri mitenkään. Mutta jos en tapaa häntä, hän kirjoittaa samat asiat sähköpostilla - lähettelee ultrakuvia, pakottaa katsomaan 3d-ultraa jne. Minusta hänen käytöksensä on sadistista! Millainen ihminen ei näe toisen tuskaa joka on niin ilmiselvää?? Ja sitten vielä sanotaan että raskaana oleva nainen on "herkimmillään" ja aistii asioita joita ei ehkä normaalisti aistisi.

Mitä te tekisitte minun sijassani? Sanonko suoraan että tämä oli nyt tässä?

En pistäisi välejä poikki, koska tuntuu, että ystäväsi ei vain ole hoksannut pahan olosi oikeaa syytä. Mikset voisi kertoa hänelle, että aihe on erittäin kipeä ja arka, koska sinä et voi saada lasta syystä tai toisesta. Onhan hän kuitenkin ystäväsi.

Jos hän on todella ystäväsi niin et vain vihjaile vaan sanot suoraan että et halua kuulla raskaudesta koska et itse voi saada lasta ja se tekee kipeää.

Mä luulen, ettei ystäväsi ymmärrä oikein vastahankaisuuttasi ja siksi yrittää "käännyttää" sinua paasaamalla ja hehkuttamalla raskautta. Olisi ehkä hyvä avautua hänelle hiukan enemmän syistä miksi et halua hehkutusta kuulla. Jos ei vieläkään ymmärrä, niin sitten se ehkä olisi siinä...

sanoisin suoraan että turpa kiinni jos todella arka aihe sinulle, itselläni hieman vastaava tilanne joskus vain tuntuu että ne ystävätkin rakastavat kun itsellä menee "muka" paremmin kuin muilla!

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
En pistäisi välejä poikki, koska tuntuu, että ystäväsi ei vain ole hoksannut pahan olosi oikeaa syytä. Mikset voisi kertoa hänelle, että aihe on erittäin kipeä ja arka, koska sinä et voi saada lasta syystä tai toisesta. Onhan hän kuitenkin ystäväsi.

Miten voi olla ettei hoksaa sellaista? Se on minulle käsittämätöntä! Jos kertoisin pariin otteeseen toiselle ihmiselle itselleni tärkeästä asiasta saamatta mitään vastakaikua, niin vaikenisin! Hän ikään kuin yltyy tästä.

Kysymykseesi: en pysty puhumaan asiasta kenellekään. En ainakaan vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja treMAMMA3:
no miten hän voisi tietää, jos et kerro! ehkä hän sitten osaa olla esittelemättä "ihanaa onneaan" joka hetki. Mutta kait sinä ystävänä voit olla kaverisi puolesta onnellinen?! :|

Joo, olen ihan iloinen kyllä, kiva hänelle. Mutta en nyt tiedä mistä pitäisi olla niin helvetin onnellinen. Silti en ymmärrä hehkutusta - etkö itse vaistoa jos joku ei ole kiinnostunut/halua kuulla jostain mitä sinä haluat kertoa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:

Miten voi olla ettei hoksaa sellaista? Se on minulle käsittämätöntä! Jos kertoisin pariin otteeseen toiselle ihmiselle itselleni tärkeästä asiasta saamatta mitään vastakaikua, niin vaikenisin! Hän ikään kuin yltyy tästä.

jos et voi puhua, niin kirjoita vaikka hänelle :wave:

Ehkä on niin onnellinen, että ei huomaa sinun tuskaasi. Ja koska et sitä ole kertonut, ei voi sitä tietää. Sinun on vaan pakko sanoa, että et halua kuunnella hehkutusta raskaudesta ja jokin syy tietysti olisi hyvä. Jos ystävyys siitä menee poikki, sitten ei voi mittään. Kyllä toisen luulisi ymmärtävän, jos on empaattinen tyyppi.

Hei!

Itse olen kokenut samanlaista hehkutusta ja se todella tuntuu pahalta, kun itse odottaa ja toivoo raskautta.
Tapauksessani ystäväni kaikenlisäksi tiesi meidän toiveet, joten aina niiden tietäminenkään ei estä hehkutusta (ja myös valitusta raskauden vaivoista..)

Minä en pitänyt yhteyttä ystävääni, enkä halunnut tavata häntä. Tämä oli meillä helppoa, koska asumme eri paikkakunnilla, emmekä törmää sattumalta. En halunnut rikkoa ystävyyttämme, joten välttelin häntä ainakin muutaman kuukauden. En tiedä tajusiko hän ikinä miksi käyttäydyin näin, ehkä, ehkä ei..

Olisiko sinun mahdollista kokeilla samaa "taktiikkaa"? Tai mahdollisesti kertoisit ystävällesi, että sinun tekee pahaa, vaikkei heidän onni olekaan sinulta pois.. Josko hän ymmärtäisi, jos tietäisi?

Voi olla ettei se vauvan saanti ole ystävällesikään ollut itsestäänselvyys, joten hän on niin onnellinen raskaudestaan ettei huomaa puhuvansa siitä jatkuvasti.
Tietenkin hienotunteisuutta tarvitaan, eikä omalla onnellaan saa liikaa vouhottaa. Puhukaa asiasta, niin se selviää ystävällekin.

Minä en edes parhaimmalle kaverilleni siinä tilanteessa kehtaisi hehkuttaa. Töykeää. Toisaalta tiedän kyllä itse lapsettomuudesta jonkun verran, joten ehkä siksi osaisin olla hiljaa. Minusta sun pitää reilusti huomauttaa asiasta ja sanoa, että et vaan yksinkertasesti pysty olemaan hänen kanssaan tekemisissä, jollei hän 'rauhoitu' :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et siis ole sanonut hänelle, ettet itse voi saada lapsia? Jos näin on, eihän hän voi tietää, että pitäisi olla hienovaraisempi

En ole suoraan sanonut, mutta olen kyllä jättänyt lähes systemaattisesti vastaamatta kaikkiin "lässytys/hehkutus" viesteihin tai sitten vastannut viileästi jotain ympäripyöreää tyyliin "maailman tavallisin asia, haukotus"...

Hormonimyllerryksen ja suuren elämänmuutoksen edessä ystävän pahaa oloa ei välttämättä huomaa. Eikä moni tajua asiaa muutenkaan. Kaikki eivät vaan osaa tulkita ystävän "vinkkejä" ja pieniä sivuhuomautuksia. Jos kerrot asian suoraan, vältyt jatkossa raastamiselta.
Jos et halua sanoa asiaa kasvotusten, ainahan voit lähettää vaikka sähköpostia. Pyydä, että ystäväsi ymmärtäisi eikä täyttäisi teidän keskusteluhetkiänne pelkillä raskaus- ja vauva-aiheilla.

Minun ystäväni on sanonut suoraan milloin ei halua kuulla lapsistani. Hän ei halua myöskään kuulla muiden ystäviensä vauvauutisia. Ystäväni on hedelmöityshoidoissa ja lapsettomuus on hänelle rankka asia. Ollaan puhutta asioista avoimesti ja koska tiedän miten pahalta hänestä tuntuu niin osaan välttää hänelle kipeitä aiheita.

Mutta jos ystäväni olis vain vihjaillut niin mistä ihmeestä olisin tiennyt että hän kärsiii lapsihehkutuksistani.

Mitäpä jos kuitenkin kertoisit ystävällesi omasta lapsettomuudestasi, kaikki kun ei ole ennustajia josta tietäsivät miksi sinulla on huono olo.
Hyvin tyypillistä lapsettomuudesta kärsivältä nämä kommentit että raskaana oleva tahaallaan häntä kiusaa.

no miten hän voisi tietää, jos et kerro! ehkä hän sitten osaa olla esittelemättä "ihanaa onneaan" joka hetki. Mutta kait sinä ystävänä voit olla kaverisi puolesta onnellinen?! :|

Joo, olen ihan iloinen kyllä, kiva hänelle. Mutta en nyt tiedä mistä pitäisi olla niin helvetin onnellinen. Silti en ymmärrä hehkutusta - etkö itse vaistoa jos joku ei ole kiinnostunut/halua kuulla jostain mitä sinä haluat kertoa?

no ei tuo kyllä kovin kuullosta siltä että olisit onnellinen hänen puolestaan :( mutta asia varmaan hänelle niin iloinen ja uusi että siitä pakostakin hehkuttaa kokoajan. hän ei varmaan siinä humussa huomaa sinun sanatonta tuskaasi :hug: mutta jos tietäisi mistä oikeasti johtuu niin voisi olla hänkin erilainen sinua kohtaan.

Ystäväsi ei ole ymmärtänyt tuskaasi vihjailuistasi. Sano hänelle suoraan, mitä mieltä olet ja miltä sinusta tuntuu. Jos hän on ystäväsi, hän ymmärtää ja hyväksyy sen, eikä piinaa sinua enää.

Höh, ikävä tilanne :(

Siis tarkoitatko, ettet ole kertonu ystävällesi ettet voi saada lasta? Jos näin on, et voi syyttää häntä sadistiseksi - eihän hän tiedä, että sinuun sattuu hänen puheensa.

Luonnollisestikin omasta raskaudesta on super-innoissaan ja joskus vähän ylireagoi puheilla ja teoilla.

Yritä kuitenkin kertoa hänelle tunteistasi ja jos "ystävän" käytös ei muutu, voit miettiä onko hän todella ystäväsi. Kohtuutonta on kaikesta huolimatta, ettei ystäväsi saisi puhua raskaudestaan lainkaan sinulle. Silloin sinä et mielestäni ole hänelle ystävä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et siis ole sanonut hänelle, ettet itse voi saada lapsia? Jos näin on, eihän hän voi tietää, että pitäisi olla hienovaraisempi

En ole suoraan sanonut, mutta olen kyllä jättänyt lähes systemaattisesti vastaamatta kaikkiin "lässytys/hehkutus" viesteihin tai sitten vastannut viileästi jotain ympäripyöreää tyyliin "maailman tavallisin asia, haukotus"...

Eli ystäväsi luulee, ettet ole vauvoista innostunut ja haluaa jakaa onneaan, jos se vaikka tarttuisi. Itse olet nyt sopan keittänyt, kun et suoraan puhu.

ystävä ei oo ymmärtäny että asia on sulle vaikee. ja millanen ystävä sinä oot jos uhkailet? jos pistät välit poikki niin sä menetät enemmän. että anna mennä vaan.

En ä ainakaan olisi onnellinen toinen puolesta..miten siihen muka pystyisi jos omat asiat päin veetä...

Alkuperäinen kirjoittaja Pif:
Höh, ikävä tilanne :(

Siis tarkoitatko, ettet ole kertonu ystävällesi ettet voi saada lasta? Jos näin on, et voi syyttää häntä sadistiseksi - eihän hän tiedä, että sinuun sattuu hänen puheensa.

Luonnollisestikin omasta raskaudesta on super-innoissaan ja joskus vähän ylireagoi puheilla ja teoilla.

Yritä kuitenkin kertoa hänelle tunteistasi ja jos "ystävän" käytös ei muutu, voit miettiä onko hän todella ystäväsi. Kohtuutonta on kaikesta huolimatta, ettei ystäväsi saisi puhua raskaudestaan lainkaan sinulle. Silloin sinä et mielestäni ole hänelle ystävä.

En ole kertonut kenellekään näistä asioista. Vielä ainakaan.

On totta, että en kestä/halua kuulla yhtään hänen raskaudestaan ja raivostuttaa ne sähköpostiti jotka on sitten "pakko" lukea, ei ikään kuin jää vaihtoehtoja. Silloin ajattelen synkkiä ajatuksia siitä mitä hänelle toivoisin, liiankin synkkiä :(

Yhteistyössä