Yrittäjät hei! kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinpin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pinpin

Vieras
Olen tällä hetkellä kotihoidontuella kotona kahden lapsen kanssa.

Olen harkinnut ottavani toiminimen. Minkälaiset mahdollisuudet minulla on sen jälkeen saada asuntolainaa?

Minkälaiset tulot/menot on oltava, jotta kannattaa edes yrittää hakea sitä asuntolainaa?

Niin ja haen siis yhdessä mieheni kanssa lainaa. n. 150 000?.
Miehellä kk-tulot n. 2200? - verot
Ja ajatellen siis niin, että työssä ollessa saa lainaa, mutta kotihoidontuella ei.
Voiko toiminimellä yrittäjyyttä verrata töihin olemiseen? Onko mitään mahkuja vai täytyykö luopua suunnitelmasta kokonaan?
toimintaidea on ja kaikki kunnossa sen puolesta.
Koska nimenomaan tulevaisuudensuunnitelmissa on hommata se oma talo. Se on olennainen osa yrittäjyyttä.

Minulla on tässä vielä monta vuotta aikaa elää, eli kiire ei asuntolainan kanssa ole, mutta vähän ennakkotietoja keräilen tässä :)

Pankki kertoo juuri sinun tilanteeseesi sopivasta lainan määrästä. Yrittäjyys on hieman eri kuin töissä oleminen vieraalla. Suosittelen että menet yrittäjä kurssille.

Miksi toiminimi? Osakeyhtiö on turvallisempi... Eikä maksa ,kuin reilu 2000 ? aloittaa ja pääomahan on heti yrityksen käytettävissä.

Ja yrittäjähän on töissä, yötä päivää. ;)

En kyllä tiedä toiminimistä, mutta mieheni on yksityisyrittäjä ja oma firma on pankissa katsottu vakityöpaikaksi. Tosin mieheni on nostanut jo yli kymmenen vuoden ajan säännöllistä kuukausipalkkaa yrityksestään. Kerran vuodesta mahdollisesti maksettavia osinkoja ei olla pankissa katsottu perheen tuloihin, koska pankki ei pidä niitä säännöllisinä tuloina.

Vuonna -96 saimme kyllä asuntolainan, vaikka mies oli yrittäjä ja minä opiskelija. Silloin tosin 270 000 markkaa riitti säästöjemme lisäksi oman rivariasunnon hankintaan pääkaupunkiseudulta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Miksi toiminimi? Osakeyhtiö on turvallisempi... Eikä maksa ,kuin reilu 2000 ? aloittaa ja pääomahan on heti yrityksen käytettävissä.

Yhtiömuodon valinta riippuu mm. toiminnan laajuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Yhtiömuodon valinta riippuu mm. toiminnan laajuudesta.

Miksi?

Siis osakeyhtiökin voi toimia pienimuotoisesti tai laajemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja En ole yrittäjä:
Mut me saatiin toi 150000e lainaa,vaikka mä olinkin kotihoidon tuella.miehen palkka on n.2000e.

Minkälaiset tulot olivat noin muuten?

Toiminimen hommaan joka tapauksessa, niin kaikki on selkeämpää.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Me otettiin asuntolaina, kun olin äitiyslomalla. Työpaikka yrittäjänä (toiminimi) oli odottamassa. Ihan normaalisti saa lainaa juu :D

Olitko toiminut yrittäjänä ennen äitiyslomaa, vai haitko toiminimen äitiysloman aikana?
Oliko vakituisia tuloja ja oliko miehellä kovat tulot (jotka ehkä osaltaan selittäisivät asuntolainan myöntämisen?)

Alkuperäinen kirjoittaja pinpin:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Me otettiin asuntolaina, kun olin äitiyslomalla. Työpaikka yrittäjänä (toiminimi) oli odottamassa. Ihan normaalisti saa lainaa juu :D

Olitko toiminut yrittäjänä ennen äitiyslomaa, vai haitko toiminimen äitiysloman aikana?
Oliko vakituisia tuloja ja oliko miehellä kovat tulot (jotka ehkä osaltaan selittäisivät asuntolainan myöntämisen?)

Joo, yrittäjänä jäin äitiyslomalle.
Ei ollut muita tuloja ä-lomalla (minulla).
Ihan keskipalkkainen mies.

Me ollaan yrittäjiä. Me kun haettiin asuntolainaa, niin pankki halusi yritykseltämme tilinpäätöstiedot. Ne toimitettiin ja laina saatiin (210 000?)

Ja peesailen aiempia: elä perusta toiminimeä, oy turvallisempi vaikkakin kalliimpi perustaa ja kalliimmat kirjanpitokustannukset.

Rohkeutta :)

Alkuperäinen kirjoittaja inkku:
Me ollaan yrittäjiä. Me kun haettiin asuntolainaa, niin pankki halusi yritykseltämme tilinpäätöstiedot. Ne toimitettiin ja laina saatiin (210 000?)

Ja peesailen aiempia: elä perusta toiminimeä, oy turvallisempi vaikkakin kalliimpi perustaa ja kalliimmat kirjanpitokustannukset.

Rohkeutta :)

jaa, tämä olikin joku ikivanha ketju :(

Yhteistyössä