Tuore asuntolaina ja irtisanoutuminen töistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja op07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

op07

Vieras
Olen ottanut äskettäin asuntolainaa 250000€. Omaa rahaa asuntoon käytin lisäksi 100000€. Laina on pelkästään minun nimissä.

Minulla on oma yritys jolla on vuositulot n. 40000€ / brutto.
Lisäksi olen palkkatöissä josta tienaan n. 30000€ / v brutto.
Olen ajatellut irtisanoutuvani palkkatyöstä, että jäisi enemmän aikaan yrityksen hoitamiseen ja perheen kanssa olemiseen.
Pystyn maksamaan lainan ihan hyvin pelkästään yrityksen tuloista.
Voiko pankki kuitenkin kiinnostua asiasta kun tulot yhtäkkiä putoaa lähes puolta pienemmiksi? Voiko he vaatia lisävakuuksia tai takauksia?
Pankilta en ajatellut asiaa mennä kysymään, joten mielelläni kysyn asiaa anonyymisti internetissä.

Omalla kohdallani työpaikka on vaihtunut parikin kertaa lainan aikana, olen ollut myös työttömänä, pitkällä saikulla, äitiyslomalla sekä pyörittänyt toiminimeä.

Kukaan ei pankista ole koskaan asiaan puuttunut.

Lue lainasopimuksesi, sieltä asian pitäisi selvitä.

Itse aikanaan tavasin ne pienellä präntätyt "suurennuslasin" kanssa, enkä muista, että mitään tuollaista ehtoa olisi ollut. Ainoa missä olisi voitu vaatia lisävakuuksia oli tilanne, jossa velallinen itse aiheuttaa pantatun (eli tässä tapauksessa) asunnon arvon laskemisen.

En muista, että olisi ollut mitään mainintaa mitä tekee velanmaksukykynsä suhteen. Enkä usko, että onkaan. Muuten saisimme varmasti lukea oikeusriidoista, joissa väiteltäisiin, onko velallinen laiskotellut liikaa töissä, kun on saanut potkut ja onko pankilla sen ansiosta oikeus vaatia lisävakuuksia.

Varmaa tietoa mulla ei ole, mutta ei kait se pankille kuulu missä olet töissä tai miten paljon tienaat kunhan vaan saat lyhennyket aina maksettua. Pankkia kiinnostaa toki tuo työtilanne ja maksukyky lainaa haettaessa, mutteivät he tietenkään valvo tekemisiäsi lainan myöntämisen jälkeen.

Minä jäin vuosi lainan ottamisen jälkeen äitiyslomalle ja sen jälkeen vielä hoitovapaalle. Ei kukaan kysellyt perään, vaikka tuloni romahtovat. Lainan hoidin maksusuunnitelman mukaisesti.

[QUOTE="Kata-76";24809704]Pystyt 3 333 euron (40 000 e/12) kuukausituloilla hyvin hoitamaan 250 000 euron lainan? Ihan yleisestä mielenkiinnosta kyselen, että miten?[/QUOTE]

Ehkä osan ansiotyöstä jäävän ajan ap käyttää yritystoimintaan --> tulot kasvaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja meniköoikein;24809748:
Ehkä osan ansiotyöstä jäävän ajan ap käyttää yritystoimintaan --> tulot kasvaa. :)

"Olen ajatellut irtisanoutuvani palkkatyöstä, että jäisi enemmän aikaan yrityksen hoitamiseen ja perheen kanssa olemiseen."

Yrityspuolella käytetty aika ei aina lisää tuloja (riippuu tietysti yrityksestä) ja lisäksi aloittajahan sanoi käyttävänsä aikaa perheen kanssa olemiseen.

Yhteistyössä