Yrittäjä ja äippäloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ilona

Vieras
Tilanteeni siis tämä:

Plussasin helmikuussa. Nostin YEL-tuloa maaliskuun alusta lähtien. Maalis - Elokuu 6kk siis ehdin maksaa suurempaa Yeliä ennen äippälomaa. Äitiysrahahakemus tulee jättää 2 kuukautta ennen laskettua aikaa, eli viimeistään 10. elokuuta.

Jos jätän hakemuksen JO esim. heinäkuussa, huomioidaanhan kuitenkin että tuloni ovat kasvaneet, vaikka olen maksanut vasta silloin 5kk tuota korotettua YELiä.

Toivottavasti oli tarpeeksi sekava selitys.

ei sillä hakemuksen jättöpäivällä ole siihen summaan vaikutusta vaan sillä että milloin se äippäloma alkaa eli siihen mennessä se 6kk isompaa yeliä maksanut

ne kattoo sen hetkisen määrän mihin olet yelisi nostanut. Näin meillä ainakin oli. Mä en ollut ehtinyt maksaa vasta kuin 3kk korkeampaa summaa. Ja kannattaa ne tulorajat varmistaa kelasta että nostat tarpeeksi kun niissäkin meni jotenkin summissa se laskuraja, mulla jäi parista tonnista kiinni etten saanut isompaa tuloa. Tälläkertaa nostan kyllä kelan rajojen mukaisesti tuloni tarpeaksi ylös.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
ne kattoo sen hetkisen määrän mihin olet yelisi nostanut. Näin meillä ainakin oli. Mä en ollut ehtinyt maksaa vasta kuin 3kk korkeampaa summaa. Ja kannattaa ne tulorajat varmistaa kelasta että nostat tarpeeksi kun niissäkin meni jotenkin summissa se laskuraja, mulla jäi parista tonnista kiinni etten saanut isompaa tuloa. Tälläkertaa nostan kyllä kelan rajojen mukaisesti tuloni tarpeaksi ylös.

No mä nostin tota yeliä sillon yli tuplasti, että varmasti on kyllä noussut tarpeeksi. Ohjeistus on vissiin yli 20%?

Mutta hyvä että katsovat sen hetkisen tulon mukaan.

Oletteko te muut lopettaneet lomalle jäätyänne sitten kokonaan ton yelin, vai? Jostain luin että se pitäisi sitten lopettaa kun ei töitäkään enää tee. Aloittaa sitten taas uudestaan kun palaa yrittämään?

Yhteistyössä