Yrittäisitkö edes (avioliitto)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku

Vieras
Meillä on sellainen tilanne, että ero vissiin edessä. Ollaan oltu yhdessä 10v ja naimisissa 5v. Meillä on alakouluikäinen lapsi. Koko suhde on ollut myrskyisä ja täynnä riitoja, toki hyviä ja ihaniakin aikoja ollut. Erosimme jo kerran 6v sitten miehen pettämisen takia, mutta palasimme yhteen reilu kk jälkeen. Miehellä ei ole ollut sen jälkeen muita, tiedän sen 100 varmasti sillä huomaan tällaiset asiat.

Nyt viimeinen vuosi on mennyt erityisen huonosti. Olemme totaalisen erillämme toisistamme, meillä ei ole mitään puhuttavaa, riitelemme paljon (tai siis minä riitelen ja haastan riitaa ja kiukuttelen). Seksiä ei ole.

Mieheni sanoi harkitsevansa vakavasti avioeroa pari viikkoa sitten. Niinhän siinä käy, että kun tajuaa mahdollisesti menettävänsä toisen, antaa sen arvon jonka toisen olisi pitänyt saada päivittäin. Eli itse en halua missään tapauksessa erota.
Tiedän että olen ollut kamala, itsekään en jaksa itseäni, ei ihme ettei miehenikään. Huudan ja tiuskin koko perheelle ja olen kuin perseeseen ammuttu karhu vailla mitään syytä.

Olemme jutelleet ja itkeneet paljon. Mies sanoo, että toisaalta haluaisi antaa meille vielä mahdollisuuden, mutta järki käskee lähtemään. Ei usko suhteeseemme enää, mutta sanoo että välittää silti vieläkin.
Minä taas olen havahtunut omaan käytökseeni syvemmin kuin koskaan ennen ja haluan "muuttua".

Olen yksin kotona. Mies päässyt töistä jo kahdelta, muttei tule kotiin, vaikka meillä on avoimemmat ja rennommat välit kun pitkiin aikoihin. Olen tietoisesti ollut "nätisti" eli en ole alkanut räyhäämään, paiskomaan tavaroita, huutamaan, haukkumaan jne. vaikka sisältä sattuu hirveästi.

Mieheni ei koskaan haasta riitaa, viihtyy ehkä paljon omissa oloissaan, mutta tekee velvollisuutensa kotitöissä ja on loistava isä. En ole osannut arvostaa häntä tarpeeksi :(

Tiedän, ettei minusta tulee enää koskaan sellaista kun olen ollut. Vaikka ero tulisi. En vaan kestä enää itseäni ja kukaan ei halua tällaist pirttihirmua katsella.
Millä saan miehen tajuamaan ettei kannata erota sittenkään? Ajattelin, että jos vain olen ystävällinen ja ns. normaali ihminen, hän ehkä jää?

Joot iedän, olen todella säälittävä ja epätoivoinen... :(

Mene terapiaan. Et tule muuttumaan omin voimin, vaan tarvitset apua. Muista myös, ettei kukaan riitele yksin, eli ei se miehesikään varmasti täysin syytön ole! Voimia, yrittäkää pitää perheenne kasassa ammattiavun ja pitkän pinnan voimin!

Kuinka ajattelet, että olet ainoa osapuoli parisuhteessanne? Tietysti on totta, että ainoastaan itseään voi muuttaa, mutta yksin et saa teidän parisuhdettanne toimimaan. Onko miehesi sitä mieltä, että sinussa on ainoastaan korjattavaa?

Miehelläsi on oikeus mennä ja elää omaa elämäänsä. Sinä et muutu noin vain, ei ihmiset muutu. KÄyttäytyminen voi toviksi muuttua, mutta syvämuutokseen tarvitaan terapiaa tms. vuosien ajaksi. On rakkautta myös päästää irti. Anna miehesi etsiä onni muualta.

Ei kohtelias käytös ole muuttumista. Kohta toimit taas samojen kaavojen mukaan. EI miehesi oikeasti pysty luottamaan sinuun enää.

Done that. Mieheni silmät aukenivat vasta, kun otin ja lähdein. Juu, hän on tajunnut arvoni, mutta en voi enää tässä vaiheessa rakastaa häntä. Korjaamistilaisuudet olivat vuosia sitten riitojen ydinkohdissa, nyt on myöhäistä, kun toinen on jo lähtenyt. Olen tehnyt luopumistyöni. Enää säälsitä yrittäisin, eitoa yritystä ei enää tässä vaiheessa tule.

Alkuperäinen kirjoittaja raitis:
Kuinka ajattelet, että olet ainoa osapuoli parisuhteessanne? Tietysti on totta, että ainoastaan itseään voi muuttaa, mutta yksin et saa teidän parisuhdettanne toimimaan. Onko miehesi sitä mieltä, että sinussa on ainoastaan korjattavaa?

Ei todellakaan ole sitä mieltä, lähinnä molemmat syytämme itseämme. Hän ei ole minua millään tavalla haukkunut, mutta on sanonut mm. seuraavaa.
- häntä on viime aikoina (viimeiset puoli vuotta?) alkanut ottaa päähän kun tulen kotiin.
- en kuuntele kun hän haluaa puhua vaan keskeytän
- oli pelastus ettei joulua tarvinnut viettää pelkästään perheen keskeen (meillä oli vieraita), muuten olisi varmaan sekin mennyt riitelyksi.
Lisäksi unohti sekä syntymäpäiväni sekä nimpparini, mitä ei ole koskaan ikinä tapahtunut aiemmin.

jos mies haluaisi antaa mahdollisuuden mutta järki sanoo vastaan joten tunteet sinua kohtaan eivät ole vielä kuolleet.
Menkää yhdessä terapiaan. ottakaa joku aikaraja vaikka puolivuotta jona aikana ette odota toisiltanne mitäään vaan käytte terapiassa. Katsotte sitten tuon ouoln vuoden päästä uudeleen onko asiat muuttuneet onko halua jatka vai menettekö eri suuntiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
jos mies haluaisi antaa mahdollisuuden mutta järki sanoo vastaan joten tunteet sinua kohtaan eivät ole vielä kuolleet.
Menkää yhdessä terapiaan. ottakaa joku aikaraja vaikka puolivuotta jona aikana ette odota toisiltanne mitäään vaan käytte terapiassa. Katsotte sitten tuon ouoln vuoden päästä uudeleen onko asiat muuttuneet onko halua jatka vai menettekö eri suuntiin.

Ehdotin jotain tällaista, mies sanoi, ettei ala puolta vuotta asian kanssa miettimään, oli se sitten mikä päätös hyvänsä (yhdessä tai erikseen).

Tämä mahdollinen ero vaikuttaisi niin moneen muuunkin asiaan, joiden ajatteleminenkin tekee pahaa. Ensinnäkin, talo menisi myyntiin. Ja paikkakunta vaihtoon, koska asumme niin pienellä paikkakunnalla, ettei täällä ole edes kunnan vuokra- asuntoja. Oman mieluisan katseleminen täältä seudulta kestäisi ikuissuuksia koska tämä on pieni paikka ja vähän asuntoja/ taloja myynnissä. Joutuisimme muuttamaan kaupunkiin ja lapsen koulu vaihtuisi TAAS ja koko ystäväpiiri (tämä tapahtui viimeksi 2v sitten ja lapsemme otti sen raskaasti).

Alkuperäinen kirjoittaja koo:
Oletteko koskaan käyneet terapiassa aiemmin? Oliko apua? Minkäänlaista?

Ollaan oltu, yhdessä. Sen pettämisepisodin jälkeen 6v sitten. Oli apua... kunnes molemmat luisiui takas siihen samaan muottiin.
Tosin olen sitä mieltä ettei noi kunnalliset terapeutit paljon istuntoihin panosta, sikäli pettymys.

Tuosta vikasta vastauksestasikin näkee, mikä sinulle on tärkeintä. Valitettavasti varmaan miehesikin tajuaa motiivisi. On paljon ihmisiä, jotka ajattelevat kulissia. Niin pientä paikkaa ei olekaan, etteikö vuokra-asuntoa ole. Itse muutin 3000 asukkaan kylää vuokralle. Olen onnellisempi kuin 250 000 euron ex-talossamme.

Otat vaan eron. Muutat lapsesi nykyisen koulusi lähelle ja ajatellet lapsesi parasta. Et romuta enemäpää hänen maailmaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja lupa:
Tuosta vikasta vastauksestasikin näkee, mikä sinulle on tärkeintä. Valitettavasti varmaan miehesikin tajuaa motiivisi. On paljon ihmisiä, jotka ajattelevat kulissia. Niin pientä paikkaa ei olekaan, etteikö vuokra-asuntoa ole. Itse muutin 3000 asukkaan kylää vuokralle. Olen onnellisempi kuin 250 000 euron ex-talossamme.

Otat vaan eron. Muutat lapsesi nykyisen koulusi lähelle ja ajatellet lapsesi parasta. Et romuta enemäpää hänen maailmaansa.

Nyt sä kyllä puhut asiasta josta et tiedä mitään.
En itseasiassa ole miehelle edes noista asioista edes puhunut. Joten hän ei ajattele motiiveista tms. kulisseista yhtään mitään. ja oikeesti tää on 2000 asukkaan kylä, että revi asuntoja sitten siitä. Lähimpään kaupunkiin 20km...

p.s MINÄ en hae eroa

No kaipa 2000 asukkaan kylästäkin asunto löytyy. Asuuhan siellä muitakin ja on varmasti kunnan asuntojakin.

Ei se auta, etten sinä hae ero mitään. Ei siihen tarvita kuin toinen. Ja jo se, että haraat vastaan, ei auta asiaa. Parempi lapsiprheiden on tuumia ero yhdessä. Tosi naiivia pelata valtapelia, kumpi eroa hakee. Sillä ei ole merkitystä. Rakkautta on se, että yhdessä tuumitte, kuin saatte lapsenne asiat hyvin järjestymään. Et saavuta kiukuttelulla mitään muuta kuin hallaa välillenne, ja se ei ole lapsen etu.

Voin suoraan sanoa ja myöntää, että vaikka ollaan aikoinamme käyty terapiassa ja aloitettu ns. puhtaalta pöydältä, en ole yrittänyt tarpeeksi enkä tosissani. Mulla ei ole koskaan ole ollut tällaista tunnetta, näin vahvaa, ettää tiedän mitä täytyy tehdä. Ja näin kovaa motiivia.
Teidän korvia punottais, jos tietäisitte kuinka vittumainen olen miehelleni ollut... =(
Nyt jos itse antaisin periksi, en koskaan hyväksyisi ja antaisi sitä itselleni anteeksi. Olen tämän velkaa. Itselle. Hänelle.

Teillä on ihan varmasti vielä mahdollisuus, koska kumpikaan ei oikeastaan halua erota, mutta näinkään ei voi jatkua. Mutta niin kauan kun on pienikin mahdollisuus, niin tehkää kaikkenne sen eteen. Menkää terapiaan, avioliittoneuvojalle, ihan kelle tahansa. Teillä on vielä toivoa!

Sun käyttäytymiseen voi olla ihan fysiologinenkin selitys, esim. hormonit tms. Tai kyseessä voi olla masennus. Tai sun käyttäytymiseen vaikuttaa vielä se kuuden vuoden takainen pettäminen. Syitä voi olla monia. Mutta terapiassa se saattais selvitä.

No kaipa 2000 asukkaan kylästäkin asunto löytyy. Asuuhan siellä muitakin ja on varmasti kunnan asuntojakin.

Ei se auta, etten sinä hae ero mitään. Ei siihen tarvita kuin toinen. Ja jo se, että haraat vastaan, ei auta asiaa. Parempi lapsiprheiden on tuumia ero yhdessä. Tosi naiivia pelata valtapelia, kumpi eroa hakee. Sillä ei ole merkitystä. Rakkautta on se, että yhdessä tuumitte, kuin saatte lapsenne asiat hyvin järjestymään. Et saavuta kiukuttelulla mitään muuta kuin hallaa välillenne, ja se ei ole lapsen etu.

ok toi on sun mielipiteesi.

No etkö kysynyt mielipiteitä.

EI sun miehes tarvi sua taas ottaa takasin, kun susta nyt sattuu "oikeasti" tuntumaan joltain. Miehelläsikin on oikeus elää hyvää elämää ja voi olla, että se on sun kanssa jo kokelitu ja luottamus ei pelaa.

Näinkö mun mieheni ajattelee...
Kuulin tän laulun äsken radiosta ja itku tuli... :(

Voit sanoa mitä haluat,
se ei tunnu se ei kosketa
mene vaan mene vaan

tivolitkaan ei saa mua nauramaan
eikä sirkus tai sata hattaraa
mene vaan mene vaan
en kävele vastaan

Toinen toistansa täällä jumaloi
ketään täysin ei silti saada voi
älä järjetön enää kapinoi
mene vaan!

Lumi on syönyt kaiken
routa raiskaa tämän maan
Joutsenetkin jäätyy kiinni jaloistaan
unelmat vaihtuu toisiin
valuen vuosiin vihaisiin
lähtisin mut se vaan ei mee enää niin
ei mee enää niin
ei mikään mee enää niin

aina kovaa ei ikinä pehmeää
enkeleitä ei meille riitäkkään
mene vaan mä voin kääntää pään
vaikeaa selittää ja ymmärtää
miten toisesta aina jälki jää
mene vaan

sitä mitä koitin sussa koskettaa
tajusin ei oo olemassakaan
aika kuole ei tappamallakaan
mene vaan

lumi on syönyt kaiken
routa raiskaa tämän maan
joutsenetkin jäätyy kiinni jaloistaan
unelmat vaihtuu toisiin
valuen vuosiin vihaisiin

sä et ehdi juosta enää
junaan viimeiseen
et ehdi enää
jos et jo mee

Lumi on syönyt kaiken
routa raiskaa tämän maan
joutsenetkin jäätyy kiinni jaloistaan
unelmat vaihtuu toisiin
valuen vuosiin vihaisiin
ei mee enää niin
se ei mee enää niin
ei mee enää niin
ei mikään mee enää niin

No etkö kysynyt mielipiteitä.

EI sun miehes tarvi sua taas ottaa takasin, kun susta nyt sattuu "oikeasti" tuntumaan joltain. Miehelläsikin on oikeus elää hyvää elämää ja voi olla, että se on sun kanssa jo kokelitu ja luottamus ei pelaa.

Joo näinhän se varmaan on mutta loukkaannuin tuosta sun kulissivihjailusta kyllä.

Yhteistyössä