Minäkin yritin vaikka mitä: tein budjetin, jossa olisi pitänyt pitää, että raha ja ruoka riittää koko kuukauden, yritin sopia summan kummallekin, jonka voi käyttää mihin vaan, yritin vaikka mitä. Mutta mies ei koskaan pitäytynyt näissä budjeteissa. Raha vaan katosi. Joskus jopa sovimme, että hän ei enää pelaa perheen rahoja, mutta se päätös piti vaan sen loppukuun, kun mitään kiinnostavia pelejä ei ollut.
Minusta pari menoa viikossa ei ole paljon. Ei se edes tarkoittanut välttämättä, että olisin ollut koko illan pois kotoa eikä tarkoittanut joka viikkoa. Tosin joskus minulla saattoi olla (hui kauheaa) kolmaskin iltameno - työhöni kuuluu jonkin verran edustustilaisuuksia. Mutta toisaalta oli myös viikkoja, ettei ollut mitään. Lenkkeilyyn meni minulta tunti. Onpa kamalaa, jos olen vaikka klo 18-19 lenkillä kotimme lähistöllä olevalla kuntopolulla! Ei kai se koti-iltakaan sitä tarkoita, ettei saisi piipahtaakaan ulkona yksin. Ja muuten mies itse lenkkeili useamman kerran viikossa
Itse myös otin tosi usein lapset mukaan, kun menin vaikka tapaamaan ystäviäni. Mies ei koskaan. Miehen omat menot olivat siis aina täysin omia, itse jouduin sumplimaan lastenhoidon kanssa. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että kyllä perheellisellä ihmisellä voi olla elämää kodin ulkopuolellakin. Tunnen ihmisiä, joilla sellainen sujuu oikein hyvin eikä riidellä, vaan asioista sovitaan aina etukäteen. Minä koin miehen kanssa elämisen ahdistavana ja rajoittavana. Hän olisi halunnut, että olen melkein aina kotona, jotta se mahdollustaisi hänelle spontaanit hetken mielijohteesta tehdyt menot vaikka kavereiden kanssa jonnekin. Etukäteen näistä sopiminen oli kuulemma mahdotonta. Mutta en minä voi valjastaa elämääni siihen, että päivystän hänen menojaan enkä sen vuoksi voi itse tehdä koskaan mitään.
Tuohon peliongelmaan moni ehdotti ratkaisuksi sitä, että minä kontrolloisin miehen rahankäyttöä. No, siihen ei mies tosin olisi suostunutkaan, mutta itse olisin kokenut sen kuluttavana. Minulla olisi mennyt siihen ihan liikaa aikaa ja energiaa. Nyt, kun on vain oma talous, en koskaan mieti rahaa, en laadi budjetteja, en laske menoja, en joudu miettimään mitä voi ostaa. Ja silti olen tosi pienituloinen! Omilla kulutustottumuksillani elämä sujuu ja voin käydä joskus vaikka ulkona syömässä, voin ostaa jonkun vaatteen jos tarvitsen jne. Nyt sen huomaa, miten miehen pelaaminen pilasi minunkin elämääni ja olin jatkuvasti konkurssissa.