Yrittävien ja plussanneiden kokemuksia ja oireita! Kierukan jälkeen tai ilman.

Moikka, pahoittelen jo etukäteen tulevaa romaania mutta haluaisin kuulla teidänkin kokemuksia varsinkin kierukan jälkeen raskautuneista ja yrittäneistä.

Ihan tämmöstä lähdin kirjotelemaan kun Kierukan poiston jälkeen yritystä ollut
lähinnä itseni kohdalla, kun en halua miehen kokevan raskaan työn ohella stressiä kovan yrittämisen suhteen, hyvin spontaanisti siis menty. Hän on kuumeillut jo muutaman vuoden ja itse päätin kierukan ottaa pois ja katsoa miten käy. Mies siis innostuneempi ja en halua turhia toiveita antaa kun kierukan jälkeen saattaa tovi mennä enkä halua itse kokea huonoa oloa jos ei onnistukkaan hetkeen ja turhia paineita. Ja itselläni alkoi kuumeilu jo viime syksynä :)

Eli itekseni tikutellut oivista heti kun kierrot tasaantuivat tasan 29 päivään. Tilanne on sellainen ettei menkkoja ole kuulunut viikkonn ja negaa näyttää. Tosin oiviksen tikutin hyvin myöhään. Kovat menkkamaiset juilit ja kivut tuli oiviksen jälkeen heti muutama päivää möhemmin ja loppui samana päivänä. Alta viikko siitä piti menkat alkaa, muta ei, Kosteeta kyllä on ja täytyy ravata tarkistamassa joko alkoivat.

Foolihappoa aloin syömään jo kuukausi sitten jos helpottaisi tilannetta. Toiveikkaampi olen kun mieskin puhuu useammin kuin ennen, että perheenlisäys olisi toivottua mutta omalla ajallaan tietty. Painostusta oli melkoisesti suhteen alussa mutta kantani sanoin selkeästi, nyt kun useampi vuos mennyt niin todellakin mieheni on se kenenkanssa haluan.

Kirjoitin ihan asiallisesti ja tiedän että monet kehottavat odottelemaan ja kokeilemaan mutta kyselinkin juuri omia kokemuksianne :))

Kiitoksia jo etukäteen ja toivoisin kovin vastauksia lieventämään mielenrauhaa!
 
Ja tosiaan ny ollut useampana päivänä pakko syyä useammin ja lyhyemmillä aikaväleillä kun nälkä ja olo huononee huomattavasti, varsinkin illalla. maha kurnii ja viime yönäkin mies heräs mahan kurnimiseen ja hain syötävää.
 
En nyt tiedä auttaako tää sua :) Mutta mulla oli hormoonikierrukka, kun kolmas lapseni sai alkunsa (ainakin se ultratessa näkyi, mutta synnytyksessä ei).

Mitään varsinaista hälyyttävää raskausoiretta ei ollut. Kahvi maistui omituiselle ja sitä hieman ihmettelin, mutta en sen kummemmin jäännyt kummastelemaan. Sitten tajusin, että hei nyt ne menkat vihdoin jäi (jota vuoden olin oottanut kuin kuuta nousevaa) ja päätin tehdä varuiksi sen raskaustestin, kuten kierrukan ohjeissa neuvottiin. Ja shokki oli aika kova, kun testi oli selkeesti plussa :)

Jos sulla on ovis ollut myöhään, niin siitä oviksesta n. 14pv ja voit ootella menkkoja alkavaksi tai tehdä testiä :) Joidenkin tosi herkkien testien osalta voit tehdä oviksesta n. 10pv päästä ja voipi tulla plussa.

Ja tässä listaa raskausoireista, joita eri raskauksissa ollu. Toisissa on kaikki ollut ja toisten osalta vain osassa raskauksia:

- ei voi syödä suklaata (himoitsen sitä oikeesti) 3 ja 5 raskaus
- Kahvi ei mennyt alas 3rs
- Tupakka oksetti 1,2,3 ja 4rs
- Päänsärky 1rs
- Tissit kipeenä (keskeytetystä raskaudesta heti kiinnittymisestä, oli kaksois raskaus) 1,2,3,4,5rs
- Etovaa oloa ja hajut käy nenään 3,4,5 (muissa myöhemmin)
- Repäisykivut 2,3,4,5
- Menkkajomotukset 2,4,5 (ennen menkkoja ja plussan jälkeen)
- Hedelmäkarkkien himo 1,3,5
- Väsymys 1,2,3,4

Ja varmaan paljon muitakin, joita nyt en muista. Mutta tärkein on ollut kaikissa muissa paitsi kolmannessa, varma tieto, että nyt on tärpännyt. Ja viimeisestä uni viikkoa ennen kuukautisia, jolloin kävin ostamassa äityyshousutkin jo valmiiksi, koska tiesin unen perusteella, että pitää paikkansa (ne unet vaan tunnistaa, joissa tarkottaa oikeeta raskautumista jollekkin)

Ja joka ikisessä jo ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa ei alkoholi ole maistunut eikä edes tehnyt mieli.

Toivottavasti plussaat :)
 
Kiitoksia, kyllä auttoi, itellänikin oli hormonikierukka ja tosiaan sen jälkeen kierto ollu tasan 29 pv joka kuukausi ja nyt jäi pois ja tikutin tosi myöhään eli odottelen kyllä, Kuullostaa tutuilta oireet. Alkoholi ei maistunut ennen kun piti alkaa menkat eikä tupakkakaan. Pms oireet jäi pois ja tuntuu että kostea olo koko ajan. Ja hyvä et tajusin myös ottaa kierukan pois kun alkoi kipuja olemaan ja selvisi että oli pureutunut kohdun seinämään mikä toki saattaa viivyttää tärppiä.
 
Mulla meni hormonikierukan poisottamisen jälkeen 8 kiertoa, ennen kuin raskaus alkoi. Olen 35 vuotias ja kierukka ehti olla 3 vuotta. Yhdeksännestä kierrosta siis sitten lopulta tämä lähti. En usko, että tuo kiertolukema johtui siitä kierukasta niinkään vaan että mulla on on ollut vähän epäsäännöllinen (oviksen aika saattoi heittää parilla viikolla) kierto aina, ennen kierukkaakin. Eli yritettiin ns. väärään aikaan ainakin parit ekat kuukaudet ja muutenkin ovulaation bongaamisen kanssa oli vähän niin ja näin, kunnes opin niksit. Plussakierrossa ovis tuli n. kp 28 paikkeilla :)

Menkat alkoivat aina 14 DPO joka kierrossa säännöllisesti, sitten kun opin tunnistamaan oviksen oikein. Haamuplussan sain juuri DPO14 ja seuraavana päivänä oikean plussan. Viikko tästä positiivisesta raskaustestistä, niin varsinaiset raskausoireet alkoivat, eivät sen aiemmin. Oikeastaan mitään negakierrosta eroavaa en huomannut plussakierrossa ennen plussausta enkä plussauksen aikaan vielä, lämpö oli koholla vain vähän ja tissit eivät "löpsähtäneet" kuten aina päivää paria ennen menkkoja muuten ja tietty se, että vuotoa ei kuulunut. Muuten olin aivan varma negakierrosta.

Onnea matkaan!
 
Hei!:wave:

Laittelenpa linkin:
Perhesuunnittelun kotisivut

Tuolla esim. taulukko - "Raskauksien alkaminen ehkäisytablettien tai kierukan käytön jälkeen"

Prosentuaalisesti nopsempaan ovat raskautuneet:
Aiemmin synnyttäneet naiset(muu kuin E-pilleri ehkäisy)
Synnyttämättömät naiset(muu kuin E-pilleriehkäisy)

Huom! Aiemmin synnyttäneet naiset(E-pilleriehkäisy)n. 6kk saakka ovat raskautuneet prosentuaalisesti hitaammin kuin synnyttämättömät naiset(muu kuin E-pilleriehkäisy) ja sitten n. 7kk eteenpäin prosentuaalisesti nopsempaan.

Olen aiemmin lukenutkin asiasta että juuri hormonaalisen ehkäisyn jälkeen(kierukka)raskaus alkaisi helpommin.

Itse raskauduin 2009 44v 9kk päästä kierukan poiston jälkeen, kierukka oli 3.5v(2 lasta entuudestaan -87 ja -04)..raskaus kuitenkin keskeytynyt km/lääkkeellinen tyhjennys rv8+3..raskauksia vielä sen jälkeen 4(kemiallisia, päättyneet rv 4+4-6+5 välillä)

-04 raskauteni sai alkunsa ollessani 39v 5-6kk päästä yrityksen aloituksesta - edellinen raskaus v. -87:)

..käytössä ei minkäänlaista ehkäisyä vuosien: 1988-2003 välillä..sinkkuna elelin - ei yritystä raskautua.

..meni hieman asian vierestä juttuni mutta siltkin;)..

Kesäisen lämpimiä Plussatuulia kaikille!!!:flower::heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kovasti eikä yhtään asian vierestä. :) mullakin ehti olla noin 3 vuotta. Lukenut kyllä kuinka monilla hormonikierukan jälkeen kierrot menneet entistä sekaisemmiksi ja toisilla taas ei. Mutta oottelen rnsiviikkoon kun 14 pv tulee täyteen ja testailen. Jossei vieläkään näytä täytyy soitella jos verikokeesern jos näkyisi. Pienen pieni pelko jos kohdun ulkopuolinen mutta jos tosiaan tuntemani menkkamainen kova kipu hetkellisesti päivän ajan olisi ollut kiinnittymiskipua toivoa ehkä on. :)) kiitoksia teille!! :heart:
 

Yhteistyössä