Yritättekö "ajoittaa" vauvan syntymän johonkin vuodenaikaan?

• Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti
IIdaMaaria
No eipä ole ollut mahdollisuutta. Ekaa yrittämällä yritettiin noin 1,5 vuotta ja toinen tuli kun oli tullakseen. Talvivauva oli ihana, kun saattoi hyvällä omalla tunnolla pesiä kotona kovilla pakkasilla, mutta kevätvauvan tuleminen oli puutarhaihmiselle hankalampaa...

"Mariska"
Ei ole suunniteltu. Esikoista "tehtiin" noin puoli vuotta, marrasvauva.

En näe mitään haittaa siinä, että on syntynyt loppuvuodesta... Syntymäajalla on oikeastaan merkitystä vain sinä vuonna kun täyttää 18 joten ihan sama mielestäni, ja usein ihmisillä on myös eri ikäisiä kavereita :D

Toinen isoksi yllätykseksemme tärppäsi ekasta kierrosta ja tuloillaan olisi kesäkuinen vauva. Kiva varmaan esikoisen kannalta, kun ulkoilu ja muu on helpompaa kuin olisi talvella.

"Lilli"
Mitä te pelkäätte siinä loppuvuonna syntymisessä?

Onko se jotenkin oleellista että "joutuu" odottamaan ajokorttia ja baariin pääsyä pidempään kun kaverinsa? Mitäs jos kevätvauvan kaikki kaverit on syntyny loppuvuodesta? Onko sit hienoo ku saa toisia odotella..

Koulunkäynti taas.. Se riippuu niin lapsesta. Joku tammikuussa syntyny voi olla vielä hyvinkin lapsellinen.
Meillä keväällä syntynyt ja marraskuun lopussa syntyneet lapset ja marraskuun lapsella meni koulun aloitus huomattavasti helpommin kuin kevätlapsella..

"hehe"
Kyllä on suunniteltu. Eka syntyi helmikuussa, tokasta jos aletaan yrittää niin siten että menisi la tammikuun puolelle reilusti. Yritetään 8kk, jos ei tärppää niin taukoa. Meillä ei ole kiire eikä stressi.

viera.s
Joo, no toiselle lapselle olen pari kertaa antanut mahdollisuuden, tosin ensimmäisellä kerralla oikeaa yritystä oli muistaakseni vaan yhdessä kierrossa. Toisella kertaa oli 3 vai oliko se 4 kiertoa mahdollisuus raskautumiseen, mutta ei tärpännyt. Ja nyt on taas yrityksessä vähintään taukoa, koska a) en halunnut joulukuussa syntyvää vauvaa b) työkuviot näyttää nyt siltä, että olis ehkä paras jonkun aikaa odottaa ja c) en mielelläni ole raskaana yhdessä muutaman viikon päästä järjestettävässä tilausuudessa.

Eli en minä nyt mihinkään vuodenaikaan nimenomaan tähtää, mutta aika pienten syiden takia voin laittaa yrityksen tauolle, koska ei se toinen lapsi ole niin pakollinen juttu ja vähän kahden vaiheilla olen ollut ehkäisyä jättämässä. Jos olisi tärpännyt, niin olisin varmasti ollut iloinen, mutta ei ole niin suuri suru, vaikka ei tärppäisi enää koskaan. Onhan minulla jo yksi ihana lapsi.

Ensimmäisen kanssa yritys kesti vajaan vuoden yhden keskenmenon kera, silloin en pikkujuttuja ja aikatauluja miettinyt, kun kaipuu lapsensaamiseen oli niin kova.

"..."
On 3-lasta. Yksi keväällä,yksi syksyllä ja yksi talvella. Paras aika minusta oli tuo kevät.
Aina ei ajoitus mene kohdilleen. Kun sain kuopukseni jouluk. Sairl, oli eräs nainen jonka vauva syntyi 4vkoa ennen la. Olivat tähdänneet alkuvuoteen :)

yritimme toki
Yritimme alkuvuoteen, mutta vasta nyt (lähes vuoden jälkeen) tulin raskaaksi, ja todellakin toivon että tämä pysyisi kyydissä ja saisimme marraskuussa esikoisemme.

juu-ei
Ei ole yritetty millekään vuodenajalla, mutta niin noita vaan on kolme kahden peräkkäisen päivän sisään syntynyt ;) Muut kyllä ovat yrittäneet sanoa, että meillä vissiin almanakan kanssa sekstaillaan.

silirimpsis
Jokanen vekara on saanut tulla sillon kun on tullakseen.Ei oo koskaan kalenterin mukaan lapsia tehty.
Mulla on joulu-,tammi-ja toukokuussa syntyneet muruset ja nyt tämän seuraavan la on heinäkuussa.

Toukokuussa syntyneen kanssa oli silleensä helppoa,kun ei tarvinnu vatuloida sataa vaatekertaa ja ulkoilemaankin päästiin lähes heti synnäriltä =)Talvivauvojen kanssa piti kattella pakkasmittaria ja pohtia kärsiikö ja kuinka kauan olla ulkona..Itselle tuotti jonkin verran "ongelmaa",kun olen ulkoilma-tyyppi,ja sitten piti olla sisällä kun pakkaset paukku kolmessakympissä..

joululapsi
Jos kovin ehdoton on sen tammivauvan saamisen kanssa, niin parin keskenmenon jälkeen se syntymävuosikin lykkäytyy helposti muutamalla vuodelle.
Itsekin loppuvuodesta syntyneenä ymmärrän hyvin tuon halun saada vauva alkuvuodesta. Kun toinen lapsi tuli ajankohtaiseksi niin tietoisesti jätettiin ehkäisy pois vasta sopivassa vaiheessa kevättä ja melko pian tärppäsikin ja tammi-helmikuun vaihteessa oli pikkusisaruksen tarkoitus muuttaa kotiin, mutta keskenmeno 12rv:n jälkeen muutti suunnitelmia sen verran että perhekoko kasvoi vasta loppuvuodesta.

Kyllähän se oma loppuvuodesta syntyminen tympi 18 vuotiaaksi asti ja osaltaan syrjäytti ikätovereista, kun muut ajelivat autoilla ja kävivät baareissa, niin itse istui illat kotona ja sotki fillarilla räntäsateessa.
Myöskin koulussa menestyminen on loppuvuodesta syntyneillä tutkitusti haastavampaa kuin alkuvuodesta syntyneillä joista osa on lähes vuoden kehittyneempiä.
Toisaalta löytyy niitäkin vanhempia, jotka haluaisivat edistää lapsen kehitystä laittamalla heidät jo vuosi ennen kouluun. Tavallaan joululapset toteuttavat tätä ;-) Meillä kakkonen on syntynyt joulukuussa ja esikoinen alkuvuodesta. Kakkonen aloittaa siis koulutiensä melkein vuoden nuorempana.

"Birgit"
Minäkään en ymmärrä tuota loppuvuonna syntymisen "pelkoa". Itse olen joulukuussa syntynyt enkä kyllä ole koskaan kokenut että siitä mitään haittaa olisi ollut. No joo olihan se 18v. vuosi sinällään ärsyttävä mutta paras kaverinikin oli syntynyt loppuvuodesta niin eipä se loppuviimein edes haitannut. Myöskään koulunkäynnin kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa koskaan enkä edes ole ajatellut että se olisi voinut jotenkin vaikuttaa...

Oma tytär on myös joulukuussa syntynyt ja joskus toinen lapsi tulisi niin ihan mielellään voisi syntyä joulukuussa. Ja aloittajan kysymykseen liittyen, jos voisi valita niin syksyllä tai alkutalvesta voisi vauva syntyä niin ei menisi se seuraava kesä pilalle vastasyntyneen kanssa.

"Miu"
[QUOTE="Birgit";29731663]Minäkään en ymmärrä tuota loppuvuonna syntymisen "pelkoa". Itse olen joulukuussa syntynyt enkä kyllä ole koskaan kokenut että siitä mitään haittaa olisi ollut. No joo olihan se 18v. vuosi sinällään ärsyttävä mutta paras kaverinikin oli syntynyt loppuvuodesta niin eipä se loppuviimein edes haitannut. Myöskään koulunkäynnin kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa koskaan enkä edes ole ajatellut että se olisi voinut jotenkin vaikuttaa...

Oma tytär on myös joulukuussa syntynyt ja joskus toinen lapsi tulisi niin ihan mielellään voisi syntyä joulukuussa. Ja aloittajan kysymykseen liittyen, jos voisi valita niin syksyllä tai alkutalvesta voisi vauva syntyä niin ei menisi se seuraava kesä pilalle vastasyntyneen kanssa.[/QUOTE]

Minäkin luin tätä ketjua vähän huuli pyöreänä. Kaikkea sitä nykyaikana keksitäänkin! Itsekkin olen joulukuun puolivälissä syntynyt, enkä ole koskaan keksinyt siitä mitään ongelmaa :O Ehkä vauva-aikaan liittyen asiaa pitäisi kysyä äidiltä, mutta epäilen vahvasti ettei hän koskaan tullut edes ajatelleeksi, että on jotenkin kauhean ongelmallista että loppuvuodesta syntynyttä lasta pitää pukea :D
Enkä koskaan kokenut täysi-ikäisyyden odottelua kamalana, siitä huolimatta että kaksi parasta kaveria olivat molemmat maaliskuussa syntyneitä. Mikään baarihirmu en ole koskaan ollut itse, eikä näitä baarissa juoksijoita löydy kaveripiiristäkään.
Autokoulunkin voi aloittaa puolta vuotta ennen kuin täyttää, jos sillä nyt niin kamala kiire on että muutamasta kuukaudesta on kiinni.

Mitä itse muistelen, niin kesällä syntyneet marisivat kouluaikana sitä, kun ollaan kesälomalla heidän syntymäpäivänään, eikä heille koulussa lauleta :D Meillä kun oli tapana aina laulaa synttärisankarille.
Ja luulisi että olisi kaikista tukalinta olla viimeisillään raskaana kesähelteillä.

Vierass
Ainut ajoitus on ollut se, että yritys on aloitettu vasta, kun on oltu valmiit lapsen tuloon. Minua ei häiritse se, että joku raskautuu helposti ja voi ajoittaa vuodenajan mukaan. Koskaanhan ei tosin voi etukäteen tietää, onnistuuko vai ei. Vaikka aiemmat raskaudet ovat alkaneet heti, niin jatkossa voi olla toisin. Onhan näitä, jotka ovat saaneet eka lapsen sormia napsauttamalla, mutta toista lasta ei kuulu yrityksistä huolimatta.

"Nuuh"
Sen verran ollaan ajoitettu että ei ole ihan jouluun sattunut. Toinen syntynyt keväällä ja toinen syksyllä. Me tehtiin lapset nuorina (alle 25) joten ei se parin kuukauden ehkäisyn käyttäminen vielä sysännyt biologista kelloa kilkattamaan.

"tinke"
Ei todellakaan ole ollut väliä syntymäajalla. Esikoisen piti ensi syntyä huhtikuussa, meni kesken. Sitten elokuussa, meni kesken. Helmikuussa saimme pikkuisen syliimme, elävänä. Se on pääasia.

Seuraavaa raskautta ajatellen en tosin halua olla viimeisilläni raskaana kesällä, kuuma kun oli paukkupakkasillakin! Joten sen verran ajoitusta saattaa tulla...

Yhteistyössä