Yövalo lastenhuoneeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Saana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="valoton";29528514]Mistä lapsi oppii pelkäämään pimeää? Joku sen lapselle opettaa.
Minä en itse pelkää pimeää, lapsena kylläkin koska minulle oli opetettu että pimeässä lymyilee mörköjä ja muita kauheuksia.
Oma lapsi haluaa joskus vettä yöllä ja silloin nousemme yhdessä ja kuljemme pimeässä keittiöön. Siellä laitan pienen valon ja juodaan vesi. Pimeässä kuljemme takaisin sänkyyn, peittelen lapsen ja palaan omaan sänkyyn. Koskaan lapsi ei ole ilmaissut pelkäävänsä pimeää.[/QUOTE]

Jaa-a, no ei ole ainakaan meillä opetettu pelkäämään. Itse ilmoitti tuossa yksi päivä, että sängyn alla on joku, jota hän pelkää. Lapsi oppii myös ihan itse näkemään painajaisia ja se ei ole vanhemmista riippuvaista. Kaikki lapset eivät pelkää.

Musta ne pistorasiavalot ei auta mitään, ovat niin himmeitä. Meillä on yövaloina ladattavat led-kynttilät. Siinä on kiva itsekin nukkua. Koululaisetkin tykkää yövalosta, näkee mennä vessaankin tarpeen tullen eikä pelota.

Jaa.a mie en pelkää pimeää eikä tuokaa pienenä. Ei se sitä meiltä oo oppinut. Ei sillä yövaloakaan aina oo ollut. Samalla lailla se pelkää ulkona jos ollaan taskulampun kanssa. Mutta siis lapsia on erilaisia, mm mielikuvitus on tuolla aikas vahva, itse se näkee möröjä opettamattakin. Minäkin lapsena pelkäsin pimeää, kotona ei muistaakseni opetettu.

Oliskohan kaverit?
Muistan itse että oli suurta huvia koulpihalla kertoa kummitusjuttuja päivänvalossa. Ei ne jutut sitten pimeällä olleetkaan kovin huvittavia enää :D Mekin asuttiin sellaisessa vanhassa isossa puutalossa lapsena, joka paukkui ja natisi liitoksissaan sään/kosteuden vaihtelusta johtuen. Sai sitten mielikuvituksen laukkaamaan kyllä :P Voihan se olla että nuo 4½ vuotiaat ei vielä kummitusjuttuja kertoile mutta koulussa kyllä sitten viimeistään ;)

Tämmöset siis. Kaks noista jää isompien lasten huoneeseen ja yksi otetaan meidän makkariin jossa kuopus nukkuu. Tosi kätevät ja tunnelmalliset.

8873407447070.jpg

[QUOTE="vvieras";29528440]No niin kirkas, että nään lukea sen valon avulla kirjaa. Toki tämä baba pitää olla ihan kirjassa kiinni, mutta jos lapsi se kainalossa nukkuu, voi olla turhan kirkas. Kyllä se hyllylläkin koko huoneen valaisee, mutta toki hämärästi. Esimerkiksi meillä perus punaiset jouluvalot valaisevat vähemmän mitä tuo lamppu. Suosittelen muuten sinistä, koska sininen on nimenomaan se rauhoittava väri. Itseä kaduttaa, kun tuli tuo punainen otettua. Ehkä tuon voisi jonnekin lattialle laittaa, ehkä jopa vaikka pöydän alle, ettei valaise liikaa.

Meillä lapsi vaatii yövalon, koska pelkää pimeää. Kelpuutti tosin tuon pienen pistorasiaan laitettavan valon.[/QUOTE]

Vaaleanpunainen on kyllä myös rauhoittava väri :)
No voi hitsin hitsi jos ne niin kirkas on sitten. Toisaalta luin monen kehuneen juuri ko. lamppua kovasti. Tiedä sitten mitä tekis..

[QUOTE="Saana";29528572]Vaaleanpunainen on kyllä myös rauhoittava väri :)
No voi hitsin hitsi jos ne niin kirkas on sitten. Toisaalta luin monen kehuneen juuri ko. lamppua kovasti. Tiedä sitten mitä tekis..[/QUOTE]

No ei se kaikista ole välttämättä liian kirkas, mutte meille se vähän on. Olen siis mennyt lapselle lukemaan kirjaa niin että tuo lamppu on siinä kirjan välissä että nään lukea, tarkoituksena siis yrittää saada lasta rauhoittumaan siellä hämärässä.

[QUOTE="vvieras";29528579]No ei se kaikista ole välttämättä liian kirkas, mutte meille se vähän on. Olen siis mennyt lapselle lukemaan kirjaa niin että tuo lamppu on siinä kirjan välissä että nään lukea, tarkoituksena siis yrittää saada lasta rauhoittumaan siellä hämärässä.[/QUOTE]

Nin, eihän sitä tiiä ku kokeilemalla :)
Mutta onhan se siis kumminkin vaaleanpunainen palaessaankin, vai muuttuuko punaiseksi? Tossa kuvassa näyttää ainakin olevan vaaleanpunainen.

Ja tosta pimeänpelon opettamisesta. Ei se kyllä mun mielestä niin ole että aina sen joku lapselle opettaa. Kyllä mä uskon että mielikuvituksella on suuri merkitys tossa.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;29528545:
Musta ne pistorasiavalot ei auta mitään, ovat niin himmeitä. Meillä on yövaloina ladattavat led-kynttilät. Siinä on kiva itsekin nukkua. Koululaisetkin tykkää yövalosta, näkee mennä vessaankin tarpeen tullen eikä pelota.

Auttaa se, juuri pimeän pelkoon! On kuitenkin himmeä, eikä vaikuta uneen.

Poika 6v, Voi valita ikean tähtilampun tai spökan, yleensä "spöka valvoo että hän voi nukkua rauhassa". Ja sitten on eteisessä pistorasiassa sellanen "aina pimeässä palava valo (sekin ikeasta), että näkee veskiin mennä.

Meillä on 2-vuotiaalla sellainen pistorasiaan laitettava, ikeasta ostettu lamppu. Siinä on joku valotunnistus, kun on tarpeeksi valoisaa niin se sammuu itsekseen ja syttyy taas kun tulee hämärää.

Ei ole yövaloa. Häiritsis mua liikaa. :p Vähän aikaa sitte pelkäs hetken pimeää, tuossa joulun alla, ja sit jätin keittiöön jouluvalot palamaan nii vähän valaisi makuuhuoneeseen asti. Ja sit oon vaan rauhotellu, ja kertonu että yöllä on pimeää, ei mitään hätää. Nyt nukutaan taas rauhassa pimeässä (ei kyllä oo ihan säkkipimeää).
Tyttö alta 3v.

[QUOTE="orion";29529330]Ei ole yövaloa. Häiritsis mua liikaa. :p Vähän aikaa sitte pelkäs hetken pimeää, tuossa joulun alla, ja sit jätin keittiöön jouluvalot palamaan nii vähän valaisi makuuhuoneeseen asti. Ja sit oon vaan rauhotellu, ja kertonu että yöllä on pimeää, ei mitään hätää. Nyt nukutaan taas rauhassa pimeässä (ei kyllä oo ihan säkkipimeää).
Tyttö alta 3v.[/QUOTE]

Nukkuun mennessä tarvii kyllä olla hieman valoa, jätän oven ravolleen ni se riittää. Kun ite meen nukkuun ni kaikki valot sammuu.

Meillä lapsilla 3v ja 5v ei ole yövaloja.

Mutta meillä on käytävällä liiketunnistimella syttyvä pieni valo lattianrajassa. Kaikista meidän makuuhuoneista on käynti tämän käytävän kautta, jos siis astuu huoneestaan ulos syttyy tää pieni valo ja sen avulla on helppo suunnistaa vaikka vessaan.

Yhteistyössä