Youtube-video päiväkodin pihavalvonnasta..

Eipä nuo liian tarkkoja tosiaan olleet. Aika kauan sai lapsi olla siellä katolla ilman että kukaan huomasi. :(

Mua lähinnä ihmetyttää kuvaajan motiivit. Eli hän siellä kuvasi ja latasi videon nettiin, mutta ei viitsinyt hihkaista hoitajille että katsokaahan tuota. Mitä jos se tyttö olisi tippunut? Olisiko kuvaaja ollut tyytyväinen jos tyttö olisi satuttanut itsensä, kun hän olisi voinut estää sen? Pääasia että hoitajat saadaan pulaan. :(
 
"totuus on"
Ja tuo sama näytelmä toistuu jokaisessa päiväkodissa jokaisena hoitopäivänä, valitettavasti.
Lasten valvonta on puutteellista hoitajien keskittyessä toisiinsa ja omiin rooleihinsa työtoverina eivätkä osallistu 100% lasten valvontaan.
 
Kuvaajahan oli noissa kommenteissa sen jo selittänyt: Oletus on, että meininki on sama joka päivä, ja jotta sille pysyvästi tapahtuisi jotain, videosta on enemmän apua kuin hihkumisesta. En jaksa uskoa, että kuvaaja olisi ollut tyytyväinen, jos tyttö olisi tippunut, miksi olisi ollut?
Ok, mä en voi pitää kovalla nyt ääniä joten vain katselin, en kuunnellut.

Sanotaanko näin että jos MÄ näkisin jonkun lapsen oletettavassa vaarassa koittaisin estää tapaturman. EN siis kököttäisi jossain piilossa vaan avaisin suuni niille hoitajille että katsokaa hyvänen aika mitä tuolla tapahtuu. Mulle tärkeintä olisi että lapsi on turvassa, varmasti lapsen vanhemmatkin toivoisivat näin. Vai miten itse ajattelisit asiaa mikäli tuo olisi sinun lapsesi?

Sitten kertoisin pk:n johtajalle (vai oliko se tuossa mukana?) ettei hoitajat oikein vaikuta vahtivan lapsia. Sen jälkeen veisin asiaa eteenpäin ellei valvontaa tehostettaisi, silloin voisin käyttää todisteena videota.
 
[QUOTE="totuus on";23697737]Näin joutuu nyky-yhteiskunnassa toimimaan, jos tahtoo saada "virkaatekevän" työntekijän kiinni tehtäviensä laiminlyönnistä.
Ei ne päiväkodit ole lapselle mikään ilon ja onnen tuoja vaan päinvastoin.[/QUOTE]

Ei ole toiminut ihan lain puitteissa kuvaaja...
 
"alma"
Minusta tuossa ei tapahtunut mitään pahaa. Kyllä terveen lapsen kuuluukin saada kiipeillä.
Voihan tarhojen pihoista tehdä toki tasaisia turvaplänttejä ja aidata jokaiselle tädille oman aitauksen, johon tungetaan se määrä lapsia mikä pihalla on. Mutta mieluummin annetaan lasten olla reilusti lapsia ja tutkia maailmaa.
 
sosionomi
Tuollaistahan se on, lähes jokaisessa päiväkodissa. Minulla ja parilla ystävälläni kokemusta eri paikkakunniltakin. Mutta ulkona ei voi aikuinen leikkiä lasten kanssa, jos aikoo vahtia. Yhden aikuisen vastuulle kun on laskettu enempi kuin yksi-kaksi lasta. Aikuisten tulisi olla "jaoteltuna" pitkin pihaa, niin ettei mikään nurkka jää vahtimatta! Ei siis seistä ringissä ja juoruta. Eräässä päiväkodissa on johtajan katsomat paikat hoitajille, niin on koko piha kontrollissa! Ja kyllä heti kävi ovelta hihkaisemassa jos joku juttelemaan ajautui. Hyvä, hyvä!
 
Sori?
Tuosta videosta kävi kyllä päivänselvästi ilmi, että valvonta ei ollut millään lailla kohdallaan. Kaikeksi onneksi VAIN yhdessä kohtaa pihaa oli vaaratilanne, sillä tätien selät oli käännettynä muualle piha-alueelle. En voi käsittää, että edes mitään selkeää anteeksi pyyntöä ei ole toiminnasta esitetty.
 
Ihme & kumma
Minusta on älytöntä, että palvelupäällikkö kertoo ihmettelevänsä kuvaajan motiivia. Siis oikeasti, sekö nyt hänellä tuli tuosta mieleen, että piti ihan asia mainita? Videossa ei siis ollut suurempaa ihmeteltävää, jonka varjoon tuo huomio olisi jäänyt? Kuvaajallahan oli ihan pätevä motiivi, mutta vaikkei olisi ollutkaan, niin silti tuossa videossa on muutakin asiaa.
 
Minusta on älytöntä, että palvelupäällikkö kertoo ihmettelevänsä kuvaajan motiivia. Siis oikeasti, sekö nyt hänellä tuli tuosta mieleen, että piti ihan asia mainita? Videossa ei siis ollut suurempaa ihmeteltävää, jonka varjoon tuo huomio olisi jäänyt? Kuvaajallahan oli ihan pätevä motiivi, mutta vaikkei olisi ollutkaan, niin silti tuossa videossa on muutakin asiaa.
Minäkin ihmettelin kuvaajan motiivia ja ennen kaikkea sitä, miksei näytetty miten tilanne päättyi, jos haluttiin näyttää miten hoitajat oikeasti käyttäytyvät. Kamera kääntyi sopivasti näihin neljään hoitajaan sen jälkeen kun lasta oli kehotettu tulemaan alas, eli videosta ei nähnyt oliko siihen paikalle menossa joku muu hoitaja tai miten kauan meni aikaa, ennen kuin kukaan meni paikalle. Tämän vuoksi minun on jotenkin hankala muodostaa tuosta tilanteesta sellaista mielikuvaa, että paikalla on todellakin olleet vain nämä neljä hoitajaa. Eihän tuosta pysty edes päättelemään, kuka lapselle huusi.
 
"vieras"
[QUOTE="alma";23697774]Minusta tuossa ei tapahtunut mitään pahaa. Kyllä terveen lapsen kuuluukin saada kiipeillä.
Voihan tarhojen pihoista tehdä toki tasaisia turvaplänttejä ja aidata jokaiselle tädille oman aitauksen, johon tungetaan se määrä lapsia mikä pihalla on. Mutta mieluummin annetaan lasten olla reilusti lapsia ja tutkia maailmaa.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kotona kiipeilevät paljon pahemmissa paikoissa.
 
34er
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23704863:
Minäkin ihmettelin kuvaajan motiivia ja ennen kaikkea sitä, miksei näytetty miten tilanne päättyi, jos haluttiin näyttää miten hoitajat oikeasti käyttäytyvät. Kamera kääntyi sopivasti näihin neljään hoitajaan sen jälkeen kun lasta oli kehotettu tulemaan alas, eli videosta ei nähnyt oliko siihen paikalle menossa joku muu hoitaja tai miten kauan meni aikaa, ennen kuin kukaan meni paikalle. Tämän vuoksi minun on jotenkin hankala muodostaa tuosta tilanteesta sellaista mielikuvaa, että paikalla on todellakin olleet vain nämä neljä hoitajaa. Eihän tuosta pysty edes päättelemään, kuka lapselle huusi.
Palvelupäällikö sanoi, että rakennuksen katolle sai muka kiipeillä. Miksi lapsia olisi kehoitettu tulemaan pois sieltä, jos siellä olisi saanut kiipeillä? Paiväkodissa kerrottiin myös olevan 100 lasta, ja 20 hoitajaa, siis 5 lasta per hoitaja. 4 hoitajaa, kun keskustelevat yhdessä, tarkoittaa sitä, että 20 lasta on vailla kunnon valvontaa. Hurjaa! En voi käsittää moista välinpitämättömyyttä, sillä jotkin lapset tarvitsevat oikeasti jatkuvasti ainakin yhden silmäparin täyden huomion. Pieni aktiivinen lapsi, vaikkei olekaan muuten ongelma, mutta ymmärtämättömyyttään voi joutua hyvin helposti sekunneissakin vaaratilanteeseen. Kyseisessä videossa oli monta metriä täysin miehittämätöntä aluetta. Ovatko kaikki videon puolustelijat hoitätejä, koska minä äitinä en ainakaan missään nimessä luottaisi lastani noin heitteille. En siis usko kuitenkaan, että kaikki hoitajat olisivat noin välinpitämättömiä, mutta moni yrittää nyt varmaankin sitten suojella ammattikuntaansa. Minä olen ainakin nyt erittäin huolissani, jos tämä olisi muka hyväksyttävää toimintaa päiväkodeilta. Eihän näin voi olla!
 
aamen, ystäväni
Palvelupäällikö sanoi, että rakennuksen katolle sai muka kiipeillä. Miksi lapsia olisi kehoitettu tulemaan pois sieltä, jos siellä olisi saanut kiipeillä? Paiväkodissa kerrottiin myös olevan 100 lasta, ja 20 hoitajaa, siis 5 lasta per hoitaja. 4 hoitajaa, kun keskustelevat yhdessä, tarkoittaa sitä, että 20 lasta on vailla kunnon valvontaa. Hurjaa! En voi käsittää moista välinpitämättömyyttä, sillä jotkin lapset tarvitsevat oikeasti jatkuvasti ainakin yhden silmäparin täyden huomion. Pieni aktiivinen lapsi, vaikkei olekaan muuten ongelma, mutta ymmärtämättömyyttään voi joutua hyvin helposti sekunneissakin vaaratilanteeseen. Kyseisessä videossa oli monta metriä täysin miehittämätöntä aluetta. Ovatko kaikki videon puolustelijat hoitätejä, koska minä äitinä en ainakaan missään nimessä luottaisi lastani noin heitteille. En siis usko kuitenkaan, että kaikki hoitajat olisivat noin välinpitämättömiä, mutta moni yrittää nyt varmaankin sitten suojella ammattikuntaansa. Minä olen ainakin nyt erittäin huolissani, jos tämä olisi muka hyväksyttävää toimintaa päiväkodeilta. Eihän näin voi olla!
Mun lapset olisi tossa ajassa jo auttanu toisensa aidan yli kun kukaan ei katsonut. Siinäpä olisivat sitten sanoneet kun olisin ei oota menny hakemaan, että "ne katosi silmänräpäyksessä". Varmasti, uskon ettei siinä montaa sekuntia ois menny, siksi ei voikaan jättää valvomatta
 
Palvelupäällikö sanoi, että rakennuksen katolle sai muka kiipeillä. Miksi lapsia olisi kehoitettu tulemaan pois sieltä, jos siellä olisi saanut kiipeillä? Paiväkodissa kerrottiin myös olevan 100 lasta, ja 20 hoitajaa, siis 5 lasta per hoitaja. 4 hoitajaa, kun keskustelevat yhdessä, tarkoittaa sitä, että 20 lasta on vailla kunnon valvontaa. Hurjaa! En voi käsittää moista välinpitämättömyyttä, sillä jotkin lapset tarvitsevat oikeasti jatkuvasti ainakin yhden silmäparin täyden huomion. Pieni aktiivinen lapsi, vaikkei olekaan muuten ongelma, mutta ymmärtämättömyyttään voi joutua hyvin helposti sekunneissakin vaaratilanteeseen. Kyseisessä videossa oli monta metriä täysin miehittämätöntä aluetta. Ovatko kaikki videon puolustelijat hoitätejä, koska minä äitinä en ainakaan missään nimessä luottaisi lastani noin heitteille. En siis usko kuitenkaan, että kaikki hoitajat olisivat noin välinpitämättömiä, mutta moni yrittää nyt varmaankin sitten suojella ammattikuntaansa. Minä olen ainakin nyt erittäin huolissani, jos tämä olisi muka hyväksyttävää toimintaa päiväkodeilta. Eihän näin voi olla!
Minä en ole puolustanut ketään, vaan kyseenalaistan tämän videon informaatioarvon. Puolentoista minuutin pätkästä huonosta kuvakulmasta kuvatusta videosta ei mielestäni voi vetää kovin suuria johtopäätöksiä. Ja edelleen ihmettelen sitä, miksei ole sitten kuvattu tilannetta loppuun asti. Lapsi näkyy videolla alle puoli minuuttia siellä katolla, ja senkin puoliminuuttisen aikana lasta kuitenkin huudetaan jos katolta alas eli kyllä joku lapsen aika pian huomasi.
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";23704891]Samaa mieltä. Kotona kiipeilevät paljon pahemmissa paikoissa.[/QUOTE]

Onko se kovin vaikeaa ymmärtää että ellei halua lapsensa kiipeilevän vaarallisilla paikoilla, niin se ei tarkoita sit että lapsi ei saisi kiipeillä missään..Tuollakaan päiväkodin pihalla ei kovin mainittavasti näkynyt mitään kiipeilyteilineitä tai muitakaan leikkivälineitä- lienevätkö kuvamateriaalin ulkopuolella.

Asiallisia, turvallisia kiipeilytelineitä on vaikka kuinka paljon markkinoilla, on myös haastellisia malleja esmes eskareille. Onko turvallisuus fyysisen kehittävyyden este?
 
En ymmärrä
[QUOTE="vieras";23704891]Samaa mieltä. Kotona kiipeilevät paljon pahemmissa paikoissa.[/QUOTE]

Ihanko oikeasti ihmisillä on kotona noin vaarallisia paikkoja, joissa lapset saavat vielä kiipeillä? Eikö tämä palsta ole yleensä täynnä niitä parhaita äitejä, jotka ei voi käväistä postilaatikolla, kun lapsi nukkuu tai muuta vastaavaa? Mistä tänne on nyt ilmestyneet nämä kaikki niin rennot tyypit, että on ok kiipeillä noin vaarallisissa paikoissa? Minä itse olen pitänyt itseäni aika stressaamattomana äitinä, verrattuna joihinkin muihin äiteihin, mutten minäkään voisi luottavaisin mielin jättää lastani tuonne hoitoon.
 
"niin"
Onko se kovin vaikeaa ymmärtää että ellei halua lapsensa kiipeilevän vaarallisilla paikoilla, niin se ei tarkoita sit että lapsi ei saisi kiipeillä missään..Tuollakaan päiväkodin pihalla ei kovin mainittavasti näkynyt mitään kiipeilyteilineitä tai muitakaan leikkivälineitä- lienevätkö kuvamateriaalin ulkopuolella.

Asiallisia, turvallisia kiipeilytelineitä on vaikka kuinka paljon markkinoilla, on myös haastellisia malleja esmes eskareille. Onko turvallisuus fyysisen kehittävyyden este?
ja sama kuin jos allergiselle lapselle kokeillaan, käykö kakku, niin kyllä mä haluan että se kokeilee isänsä tai mun valvonnassa, eikä ruveta kattoo päiväkodissa, kuis nassikan käy
 

Yhteistyössä