Yöllisiä kauhukohtauksia vai mitä nämä on?? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ääk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ääk

Vieras
5v lapsi herää välillä yöllä, on pelokkaan näköinen, tuijottaa vaan eteensä ja saattaa tuhertaa itkua hiljaa, ei saa sanaa suustaan, yrittää ehkä sanoa jotain mutta ei vaan saa sanottua, jos kysyy jotain niin ei vastaa, lapseen ei saa kontaktia millään. Viimeksi esim. tuijotti minua kasvoihin hievahtamatta pelokkaan näköisenä, kädet hieman tärisi, ei vastannut kun yritin puhutella, tämä kesti yli viisi minuuttia ennen kuin rauhoittui. Edellisellä kerralla istui sängyssä ja tuijotti eteensä, yritti sopertaa "mä..haluan.." hoki tuota mutta ei saanut sanottua loppuun, osoitti sormellaan suoraan seinään ja tuhersi itkua. Ja aina näyttää siltä kuin pelkäisi jotain, ja näyttää siltä kuin olisi unessa vaikka silmät ovat ihan auki.

Ovatko nämä niitä kauhukohtauksia vai pitäisikö oikeasti huolestua??

Kauhukohtauksia.meillä 7v tyttö kärsi viime syksynä näistä,oli minustakin aivan hirvittävän näköistä,tuntu et itteäkin alkoi pelottaan...meillä tuo toistui joka ikinen yö n.tunti nukahtamisen jälkeen yli kuukauden ajan...ota lapsi syliin (jos antaa ottaa),silittele,juttele,kerro missä ootte,kysele mitä huoneessa näkyy;leluista,ketä ihmisiä on huoneessa,että saat lapsen kunnolla hereille....osaavat muuten yllättävän hyvin vastata asioita vaikka ovat unessa,aamulla eivät muista mitään...mut muisteleen et pahimmillaan meilläkin oli sitä ettei saatu lasta 5-10 min hereille,vaikka niin luultiin,puhe paljasti sit et on unessa vielä,kun sanoista ei saanut selvää,mut herättele,sytytä valo,pidä lähelläsi...ajan kans kerrat harvenee,edelleenkin tyttö saattaa heräillä,mutta ei ole enää niin sekaisin...

Ihan normaalia ikään kuuluvaa kehitystä, meillä ajoittunut 5-8 ikävuoteen molemmilla lapsilla. Menee aikanaan ohi, ei tarvitse huolestua. Meillä "herääminen" tapahtui muutaman tunnin unien jälkeen. Hurjan oloista, mutta ei vaarallista.

Meillä oli myös pojalle noita kauhukohtauksia noin 6v. asti. Varsinkin silloin kun tuli kipeäksi.
Lapsi ei ole tilanteessa hereillä eikä aamulla muista tapahtuneesta mitään. Lapseen ei saa kontaktia eikä hän reagoi mihinkään.
Juttelin lapselle, silittelin ja rauhoittelin. Noin 10min. päästä nukahti.
Oli kyllä "pelottavia" hetkiä kun lapsi vain huusi ja itki... "äitiiii"... "isiiii"...

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Kauhukohtauksia.meillä 7v tyttö kärsi viime syksynä näistä,oli minustakin aivan hirvittävän näköistä,tuntu et itteäkin alkoi pelottaan...meillä tuo toistui joka ikinen yö n.tunti nukahtamisen jälkeen yli kuukauden ajan...ota lapsi syliin (jos antaa ottaa),silittele,juttele,kerro missä ootte,kysele mitä huoneessa näkyy;leluista,ketä ihmisiä on huoneessa,että saat lapsen kunnolla hereille....osaavat muuten yllättävän hyvin vastata asioita vaikka ovat unessa,aamulla eivät muista mitään...mut muisteleen et pahimmillaan meilläkin oli sitä ettei saatu lasta 5-10 min hereille,vaikka niin luultiin,puhe paljasti sit et on unessa vielä,kun sanoista ei saanut selvää,mut herättele,sytytä valo,pidä lähelläsi...ajan kans kerrat harvenee,edelleenkin tyttö saattaa heräillä,mutta ei ole enää niin sekaisin...

Mitä mä oon näistä kauhukohtauksista lukenu nii ei missään nimessä sais ottaa kiinni ja väkisin herätellä. Se voi vaan pahentaa asiaa. Rauhallisesti voi jutella ja välillä kysellä onko unessa vai hereillä mut kiinni ei sais ottaa.

Siskonpoikani sai samanlaisia kohtauksia siinä 5 vuoden tienoilla. Ainut mikä auttoi oli se, että isä kantoi lapsen pihalle ja puheli rauhassa. Lopulta poika sitten heräs oli ihan ihmeissään, että "miksi me isi pihalla ollaan..?" Onneksi nämä kohtaukset sattivat kesällä!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Mitä mä oon näistä kauhukohtauksista lukenu nii ei missään nimessä sais ottaa kiinni ja väkisin herätellä. Se voi vaan pahentaa asiaa. Rauhallisesti voi jutella ja välillä kysellä onko unessa vai hereillä mut kiinni ei sais ottaa.

ehkä vähä huonosti ilmaisin itseäni,en tarkoittanu et väkisin kiinni pitää,mut kainaloon ottaa tai syliin jos toinen on siihen suostuvainen...ei tietenkään pakosta pitää kiinni tahi sylissä ,mennä ihan lapsen ehdoilla niin kauan että se kohtaus menee ohi.

voipi kävellä unissa. meillä poika on kävellyt unissaan 6-vuotiaasta saakka. saanut niin kauhukohtauksia kuin kuvailemiasi juttuja. on ihan unissaan silloin. se voi olla aika pelottavan näköistä.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

ehkä vähä huonosti ilmaisin itseäni,en tarkoittanu et väkisin kiinni pitää,mut kainaloon ottaa tai syliin jos toinen on siihen suostuvainen...ei tietenkään pakosta pitää kiinni tahi sylissä ,mennä ihan lapsen ehdoilla niin kauan että se kohtaus menee ohi.

No hyvä! Juuri näin tulisikin toimia, rauhallisena ja lapsen tahtisesti. Itsekkin usein itkun partaalla kun se näyttää niin kauhealta kun toinen huutaa apua ja mitä millonkii.

Yhteistyössä