Yökasteluasiaa.... kun 2 isompaa lasta kastelee edelleen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jude"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jude"

Vieras
Meillä on siis tänä vuonna kouluun menevä lapsi joka edelleen käyttää yövaippaa...

Pissaa siis melkein joka yö edelleen housuihinsa. Ei herää vessahädän tunteeseen eikä edes välttämättä siihen, että pissa tulee vaipasta läpi.

Ollaan yritetty olla liikaa kiinnittämättä asiaan huomiota, koska neuvolassa sanoivat että se loppuu itsestään, eli kuivaksi ei voi opettaa.. sitten esim.lääkkeet jos ei kouluun mennessä lopu.

Toinen lapsi 4v vieläkin myös yövaipassa eli jonkunlainen sukuvika taitaa meillä olla... Nuorimmainen sentään pysyy useammin kuivana, mutta haluaa vaipan öiksi, koska pelkää sitä että pissa sitten tuleekin.

Molemmat ovat päiväkuiviksi oppineet jo 2v paikkeilla.

Tarttisin nyt tsemppiä tän asian kanssa, että eikö muka mitään voi tehdä? Ollaan rajoitettu iltajuomista klo.18 jälkeen, käydään pissalla ennen nukkumaan menoa ja ollaan yritetty olla tosiaan tekemättä asiasta ongelmaa.

Pitäisikö muksut herätellä vaikka ennen meidän unille menoa vielä vessaan?

Ja tuosta lääkeasiasta vielä, niin otanko asian tiimoilta yhteyttä ihan tk:hon vai? Isompi kun ei ole neuvolan asiakas, vaan siirtyy koulun th:lle.

Meillä on vielä ekaluokkaisellakin yöllä vaippa. Onneksi viime yönä vaippa oli kuiva! Ollaan kokeiltu lääkkeitä ja hälyytyspatjaa, mutta ei niistä ole iloa ollut. Itse olen ainakin niin turtunut tähän ongelmaan, että annan asian mennä omalla painollaan ja eiköhän niistä vaipoista aikanaan eroon päästä. Meillä kun tuo nuorempikin lapsi kastelee öisin.

Kannattaa varata neuvolaan ihan erillinen aika yökastelun vuoksi. Siihen saa lääkäriajan ja mennessä pitää viedä kastelupäiväkirja. Niiden tietojen pohjalta lääkäri tekee lausunnon sairaudesta.
Koita jaksaa ja tsemppiä!

Mimihops, kiitos tsempistä!

Turtunut olo on tosiaan tullut itsellekkin asian kanssa, mutta tyytyväinen olen siihen, että lapsi ei itse koe asiaa ongelmaksi... Tajuaa kyllä että esim.kaverit ei vaippaa enää käytä, mutta ei ole asiaa sen kummemmin ajatellut. Pelkään vaan että viimeistään koulussa jos ongelma ei ole ohi, niin alkaa enemmän tajuamaan asiaa ja pitämään kastelua ongelmana ja häpeää sitten itseään...

Kai mä yrittelen vielä tuota herättelyä yöllä ja jos ei ala auttamaan niin otan neuvolaan yhetyttä. Kiitos!

Juomisella ei paljon ole merkitystä, enkä mä lähtis herätteleenkään. Anna ajan vaan kulua. Meillä on kans periytyvänä ja jokainen meistä on aikanaan kuivaks ruennu. Terveyskeskuksesta voit pyytää lääkäriajan jotta kirjottaa teille reseptin ja kysy josko saisitte kokeilla hälypatjaa. Mitä normaalimpana sinä pidät asiaa sitä vähemmän se lapsen itsetuntoon vaikuttaa. Mä olen ikuisesti kiitollinen iso-äidilleni joka jakso ymmärtää ja lohduttaa sillon, kun äiti ei meinannu jaksaa.

Yhteistyössä