Yökastelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vain"

Vieras
Meidän 3,5v. poika on alkanut kastelemaan joka yö sängyn. Käsittääkseni yökastelusta puhutaan vasta 4-vuotiaalla. Itseäni vaan mietityttää, kun lapsi on ollut päivä- ja yökuiva jo reilun vuoden. Voiko olla joku sairaus? Kokemuksia?

En ole alan asiantuntija, mutta olen omien lapsien kohdalla huomannut muutaman jutun. Meillä lapset ovat saattaaneet kuivaksi opittuaan kastella, jos ovat todella väsyneitä. Eivät siis herää pissahätään. Varsinkin vanhimmalla lapsella on ollut muutamana keväänä sellainen useiden viikkojen jakso, jolloin sänky on kastunut. Sitten on taas palattu "normaaliin" eli herää itse pissalla. Pienimmällä on satunnaisia kastelukertoja ja ne ovat aina silloin kun päiväunia ei ole nukuttu ja hän on mennyt todella väsyneenä nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äitimyös;28618520:
Verensokeri kannattaa ensi tilassa käydä tarkistuttamassa. Yksi vaihtoehto voi olla ummetus, jos vatsa ei ole toiminut, se voi aiheuttaa myös kastelua.

Ummetus on tosiaa yksi syy lapsen kastelulle (yö ja päivä). Kun suoli on täynnä se pienentää virtsarakon tilavuutta.

Verensokerit olen itse tarkastanut, ovat normaalit. Ummetuksesta ei pitäisi olla kysymys. Väsynyt poika tosiaan on, kesällä tulee liikuttua enemmän.

Eilen illalla kävi potalla ennen nukkumaanmenoa, toisen kerran yöllä klo 24,ja siltikin pissi tuli 05.00 sänkyyn. Aamulla kun heräsi klo 0615, taas piti päästä pissille. Edellisenä päivänä joi ihan normaalisti.

[QUOTE="minä vaan";28618551]Verensokerit olen itse tarkastanut, ovat normaalit. Ummetuksesta ei pitäisi olla kysymys. Väsynyt poika tosiaan on, kesällä tulee liikuttua enemmän.

Eilen illalla kävi potalla ennen nukkumaanmenoa, toisen kerran yöllä klo 24,ja siltikin pissi tuli 05.00 sänkyyn. Aamulla kun heräsi klo 0615, taas piti päästä pissille. Edellisenä päivänä joi ihan normaalisti.[/QUOTE]

Pissatulehdus?

Pissatulehdusta minäkin aloin ajattelemaan, mutta meillä on se kerran ollut ja silloin se oli tosi raju (kuumetta, kipua, oksentamista) ja nyt meillä ei ole muuta kuin aktiivinen rakko.

meillä on just 8v täyttänyt poika joka on nyt alkanut taas kastelemaan lähestulkoon joka yö nyt viimeiset pari kuukautta. yökuivuus saavutettiin pillereiden kanssa n.6,5 vuotiaana ja tämän jälkeenkin on ollut ajoittain kastelua silloin tällöin. päiväkuivuivaksi poika saatiin reilu 3 vuotiaana.

pojalla on ollut pienempänä pahaa ummetusta mutta laktoosi-intoleranssin löydyttyä on ruokavaliolla helpottanut. maha vaivaa on siis taustalla ajoittain edelleen. migreeniä on ja ajoittain huonovointisuutta, heikotusta ja hikoilua jos ruokailuväli venähtää.

olen ollut usein yhteydessä kouluterkkarille asiasta mutta eivät tarkista edes verensokeria ellei vie lasta just sillä hetkellä kun oireilee..

pissatessa ei kuulemma poikaa satu eikä ravaakkaan pissalla yhtään useammin kuin ennenkään, ei kuumeilua yms. joten pissatulehdusta ei kait näillä oireilla ole...?

Kuumimmat

Yhteistyössä