Yöheräily yli 6 kk vain imettävien äitien ongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamia väsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamia väsyttää

Vieras
Vauvani heräilee edelleen yöllä 3-4 kertaa syömään. Vähintään 2 kertaa näistä on "kunnolla" syömistä, eli imee tehokkaasti ja pitkään. Hän on 6.5 kk vanha.

Alkaa vähitellen väsyttää tämä yöheräily. Vaikka tiedän, että pitäisi olla kiitollinen, että hän nukkuu edes noin hyvin, mutta kuitenkin...

Joka paikassa sanotaan, että yli puolivuotias ei tarvitse yöllä ruokaa, jos syö 5 kunnollista ateriaa päivässä, ja hän syö. Kuitenkin siis imee yöllä kunnolla. Tiheän imun kaudesta ei ole kyse, sillä ollut samalla lailla jo kuukausia.

Mikä tässä siis mättää? Mitä kannattaisi tehdä?

Tuli mieleen, auttaisiko imetyksen lopettaminen? Syövätkö myös korviketta saavat vauvat öisin näin paljon?

Hakeeko vauva tissistä lohtua, vaihdanko yösyötöt pulloon? Entäpä, jos oma maitoni onkin liian lirua, eikä siksi saa päivällä tarpeeksi, pitäisikö vaihtaa kokonaan korvikkeeseen?

Olisiko täysin typerä ajatus antaa yöllä velliä, vai siirtäisikö se ruokailurytmiä entisestään yöhön?

Huudattaa en halua, kun kuitenkin tuntuu, ettei kyse ole vain tissille nukahtamisesta kun syö niin paljon.

Silti väsyttää.

Niin ja vielä, vauvani menee nukkumaan siinä 20.30. Mitä tarkoittaisi se, että yösyötöt loppuisivat, eli milloin hän saisi aamupalaa? Hän herää nykyisellään syömään n klo 00, 03, 05 ja 07, minkä jälkeen heräileekin melko pian.

heh, ihan niinkuin meillä! tyttö on nyt reilut 7kk ja ihan sama rytmi ja tilanne!
olen yrittänyt unikoulua aloitella ja tuolla MLL:n sivuilla on siihen vinkkejä:
http://jkk.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_puoliv.php

tassuttelua, tassuttelua

Meillä poika heräili 6kk+ ikäisenä hyvinkin usein, joskaan ei enää syömään. Eli ei se heräily ole vain imettävien ongelma, johtuu varmaan enemmälti uusien taitojen oppimisesta. Onko teillä lapsi oppinu nukahtamaan rinnalle vai osaako nukahtaa myös itsekseen sänkyyn? Nukahtamisen ja tissittelyn yhteyden jos katkasee, (eli muuttaa omaa toimintaa niin, että imetystä ei seuraa lapsella uni) niin saattas auttaa. Tassuttelua suosittelen myös minä... Se on hellä tapa opettaa lapselle, että yöllä ei enää "tarjoilla".

Voimia! :hug:

meillä poika 8kk, ja heräilee syömään n. kolme kertaa yössä velliä. NEuvolassa siitä puhuin, että kannattaako vierottaa, ni olivat sitä mieltä että ei, koska selvästi nälkäinen on. Illalla saa kunnon satsit puuroa, ja silti tankkaa kovasti yöllä... Väsyttäähän tää, mutta jospa tää rumba joskus loppus...

Osaa nukahtaa illalla itse, ja päiväunille. Eli iltapuuron jälkeen vien sänkyyn ja nukahtaa hyvin itse. Yöllä nukahtaa tissille tai kääntää pään pois ja alkaa koisimaan sylissä.
En usko, että uusien taitojen oppimisesta on kyse, kun tätä on kestänyt kuukausia samanlaisena, ja uusia taitoja on alkanut oppia vasta pari viikkoa sitten (oppi vasta silloin kääntymään, ei ryömi tms).

Kyllä musta tuntuu, että sillä on nälkä. Ehkä pitää yrittää saada vielä enemmän kiinteitä syömään päivällä.

Ja, selkeesti nää yösyönnit ei oo vauvalle mitään "liikaa" energiaa, koska kasvu menee 0-käyrää tasaisesti, eli se on tosiaan tarvinnut ne energiat.

Älä vaan aloita pullo ruokintaa yöllä nyt, jos tähänkin asti olet pärjännyt ilman. Siitä on vaikea sitten vieroittaa...

Mä luulen, että hakee sillä syömisellä vaan läheisyyttä, ei välttämättä kummempaa vaikka sitten syökin napansa täyteen.

meillä ei olla syöty pariin kuukauteen..likka 8kk..ja alkanut heräillä öisin..ja aina tarvitsee uudelleen nukutuksen..herää 3-4kertaa..välillä nukku jo loistavasti..ja voit uskoa että mua väsyttää

Alkuperäinen kirjoittaja SaNi-81:
meillä poika 8kk, ja heräilee syömään n. kolme kertaa yössä velliä. NEuvolassa siitä puhuin, että kannattaako vierottaa, ni olivat sitä mieltä että ei, koska selvästi nälkäinen on. Illalla saa kunnon satsit puuroa, ja silti tankkaa kovasti yöllä... Väsyttäähän tää, mutta jospa tää rumba joskus loppus...

Meillä sama juttu mutta poika 10 kk. Kaksi kertaa yössä syö 3-4 dl velliä. Iltaisin syö hyvin (puuro ei tosin uppoa) mutta siltikin täytyy pienen vääntää velliä vielä öisin. Kyllä kait se joskus loppuu.... Tai sitten ainakin oppii itse menemään öisin jääkaapille :D

Enpä osaa auttaa. Meillä esikoinen söi kaksi kertaa yössä 8 kk ikäiseksi asti ja sen jälkeen heräili 2-3 tunnin välein läpi yön tuonne 1v10kk ikäiseksi asti. No hengissä siitäkin selvittiin =)

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Meillä sama juttu mutta poika 10 kk. Kaksi kertaa yössä syö 3-4 dl velliä. Iltaisin syö hyvin (puuro ei tosin uppoa) mutta siltikin täytyy pienen vääntää velliä vielä öisin. Kyllä kait se joskus loppuu.... Tai sitten ainakin oppii itse menemään öisin jääkaapille :D

heh, niinpä! Mie olin jo asennoitunu siihen, että pidän ens viikolla unikoulua, mutta eilen sit terkka ja lääkäri sano, että ei missään nimessä... :|
Meillä on kyllä melko pieni poika (8090g ja 70,6cm), joten lisäenergia ei kyl pahitteeksi oo, mutta syö kyl päivälläkin ku hevonen... =)
Jaksamista sullekin valvomisen takia! :)

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

heh, niinpä! Mie olin jo asennoitunu siihen, että pidän ens viikolla unikoulua, mutta eilen sit terkka ja lääkäri sano, että ei missään nimessä... :|
Meillä on kyllä melko pieni poika (8090g ja 70,6cm), joten lisäenergia ei kyl pahitteeksi oo, mutta syö kyl päivälläkin ku hevonen... =)
Jaksamista sullekin valvomisen takia! :)

Kiitos ja sitä samaa Sinulle :hug: :heart:

Jos ilta-ateria on tarpeeksi suuri, pitäisi jo 6 kk ikäisen lapsen jaksaa nukkua yöt. Eli heräämiset tod.näkösesti johtuu muusta tai sit ilta-ateria on liian pieni. Näin meille sanottiin neuvolassa ja olen muualtakin kuullut. Eli kannattaa alkaa vieroittaa ja antaa illalla enempi, koska jos velliä antaa 3 kertaa yössä niin eihän vauva opi nukkumaankaan kun tottuu että saa ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja possu:

Jos ilta-ateria on tarpeeksi suuri, pitäisi jo 6 kk ikäisen lapsen jaksaa nukkua yöt. Eli heräämiset tod.näkösesti johtuu muusta tai sit ilta-ateria on liian pieni. Näin meille sanottiin neuvolassa ja olen muualtakin kuullut. Eli kannattaa alkaa vieroittaa ja antaa illalla enempi, koska jos velliä antaa 3 kertaa yössä niin eihän vauva opi nukkumaankaan kun tottuu että saa ruokaa.

näin minäkin aikaisemmin ajattelin, mutta neukussa olivat ehdottomasti sitä mieltä, että minun pitää vielä jatkaa yösyöttämistä! Puuroa on saanut niin ison annoksen illalla, kun vaan on poika jaksanu syödä. Nyt sit sain sellaset ohjeet, että annan liharuoan vasta illalla n. klo 20 puuron sijasta ja vielä velliä päälle. Eilen illalla ekaa kertaa kokeiltiin, mutta mitään muutosta asia ei tuonut. :/

Ei auta pulloon vaihtaminen. Meillä imetys loppui 6kk kohdalla ja sen jälkeen on juonut maidon pullosta. Pari pullollista menee yössä ja poika on jo 9kk. Olen aivan rikki valvoessani öisin. Pälli leviää kohta...

näin minäkin aikaisemmin ajattelin, mutta neukussa olivat ehdottomasti sitä mieltä, että minun pitää vielä jatkaa yösyöttämistä! Puuroa on saanut niin ison annoksen illalla, kun vaan on poika jaksanu syödä. Nyt sit sain sellaset ohjeet, että annan liharuoan vasta illalla n. klo 20 puuron sijasta ja vielä velliä päälle. Eilen illalla ekaa kertaa kokeiltiin, mutta mitään muutosta asia ei tuonut. :/

6kk ikäinen on kuulemma fysiologisesti kykyneväinen nukkumaan yön kokonaan jos saa illalla tarpeeksi ruokaa. Oletko ihan varma että lapsi on nälkäinen?Jos on niin tietenki pitää ruokkia, mut voi se herääminen olla tottumustakin.

6kk ikäinen on kuulemma fysiologisesti kykyneväinen nukkumaan yön kokonaan jos saa illalla tarpeeksi ruokaa. Oletko ihan varma että lapsi on nälkäinen?Jos on niin tietenki pitää ruokkia, mut voi se herääminen olla tottumustakin.

mun mielestä on nälkäinen, koska tuttia kun tarjoon, niin sylkee pois. Sit yritän hyssytellä ja vaik mitä ja sen jälkeen alkaakin huuto. Huutaa niin kauan, ennen ku saa evästä. VEtäsee ahnaasti 100ml velliä ja jatkaa sen jälkeen unia...

mulla tyttö 7kk ja olen imettänyt enää illalla ja yöllä herää kerran syömään. en tiedä vaikuttiko sitten pulloruokintaan siirtyminen siihen että herää enää kerran yössä syömään kun aiemmin heräili 3-4 kertaa.

siis mä just tulin tänne palstalle kirjoittamaan ihan samasta ongelmasta: meidän 7 kk syö edelleen öisin vaihtelevasti 1-4 kertaa, nyt kun viikko sitten lähti liikkeelle niin 3-4 kertaa on yöllä halunnut tissiä. on ilmeisesti niin paljon kasvanut energiankulutus. illalla syötetään kyllä puuroa ja hedelmäsosetta niin paljon kun menee, mutta muutaman tunnin unien jälkeen herää vaatimaan tissiä. useimmiten kun herää ei rauhoitu ennen kuin saa tissin suuhun (nukutaan perhepedissä, mikä tekee siitä aika helppoa), tutti ei kelpaa. joskus saattaa nukahtaa tyynnyttelyn jälkeen mutta harvemmin. yritin viikko sitten siirtää omaan sänkyyn, js se ois helpottanut, mutta kun sain nousta 5-6 kertaa yössä niin en mä vaan jaksanut ja poika palas takaisin meidän viereen. siinä saan sentään nukuttua myös kun poika syö. meidän poika on hoikkaa mallia, joten en minä häntä nälässäkään voi öitä koittaa pitää, mutta kyllä tää alkaa väsyttää varsinkin kun töihinkin ois kohta palattava :ashamed:

mutta se, että täällä on muitakin samanlaisia sai mut jo paremmalle mielelle. ettei ollakaan mikään erikoistapaus :) kyl kai se siitä ajan kanssa rauhoittuu. kaverin 6 kk on ollut unikoulussa eikä saa ruokaa 14 tuntiin mikä on musta rääkkäystä, enkä itse kyllä lapselleni moista alkaisi tekemään..

niin ja tohon "6 kk fysiologisestyi kykenevä nukkumaan..." sanoisin mielipiteeni että eihän kaikki 6 kk ole mitenkään samanlaisia muutenkaan kehityseltään ja kooltaan, miten sen rajan voi vetää niin tarkkaan johonkin tiettyyn ikäkuukauteen?

mun mielestä on nälkäinen, koska tuttia kun tarjoon, niin sylkee pois. Sit yritän hyssytellä ja vaik mitä ja sen jälkeen alkaakin huuto. Huutaa niin kauan, ennen ku saa evästä. VEtäsee ahnaasti 100ml velliä ja jatkaa sen jälkeen unia...

Meidän poika 6.5 kk nukkui kokonaisia öitä jo 2 kk iässä. Nyt viimeaikoina on alkanu heräileen. Nukahtaa kyllä ku otan viereen ja syötän vähän mut en usko et on kauheen nälkänen. Vauvalla oli korvatulehdus joku aika sitten, sillon nukku huonosti ja söi tiheämmin. Luulen että nämä nykyiset heräämiset johtuu siitä että tottui sillon korvatulehduksen aikana nukkumaan meidän välissä ja nyt ei enää osaa nukkua kunnolla yksin pinnasängyssä. Kun otan viereen ja annan vähän tissiä, niin nukahtaa siihen melkein saman tien, ei siis syö juurikaan vaan nukahtaa tissi suussa

Yhteistyössä